Tips gevraagd voor 4 dagen Boedapest

hallo,

wij gaan in maart een lang weekend (4 dagen) naar Budapest. Komen vrijdag in namiddag aan en gaan maandag in de namiddag weer terug

hebben jullie tips voor ons, hoe deze dagen in te vullen.
wat en hoe kunnen wij het beste combineren, zodat wij zoveel mogeljk zien en doen?
bijv. dag 1…
dag 2
de baden staan hoog op de prio lijst, maar welke is het leukst?
is het aan te raden om ook naar theater te gaan , zo ja welk?

Wij zitten in het oude gedeelte Buda aan de Donau

waar is het leuk en lekker eten (en niet te duur)
wat zijn dé gerechten, en waar zijn de leukste koffiehuizen?

Kortom…alle leuke tips zijn welkom

Het Gellert bad is een aanrader, dit is tevens een hotel. (Wel duur) Ook leuke baden zijn Lukacs-baden, Kiraly-baden of Rac-baden.

Te bezoeken in het centrum; Kalvinistische Kerk (Ligt dichtbij de Donau), Vaci-straat (Shoppen voor souvenirs).

Verschillende mooie paleizen; Sandor-paleis, Koninklijkpaleis, Pallavicini-paleis.

Musea’s; Hongaarse Nationale Galerie, Museum voor beeldende kunst of Het museum voor toegepaste kunst. Als je van kunst houdt tenminste.
Joods museum, vertelt over de geschiedenis van de holocaust in Hongarije. Daarnaast heb je nog het militair museum, dit laat de wapen geschiedenis van Hongarije zien.

1 like

Wij gaan in juni 3 dagen naar Boedapest. Leuk om de tips te lezen.

Hallo Charlotte, tot afgelopen jaar woonde ik in Buda (ik ben ondertussen naar mijn droom huisje in het Zuid-West verhuist). Jullie hebben maar vier dagen (deze keer…) om zoveel mogelijke leuke herinneringen uit Budapest mee te nemen- erg ‘do-able’. Om te beginnen zitten jullie in wat ik denk is de leukste gedeelte van Budapest daar jullie maar over een van de vele, en prachtige, bruggen hoeven te lopen om midden in het bruisende Budapest te zitten (dus Pest), om later heerlijk moe weer over een (verschillende prachtige) brug terug naar huis te slenteren (ieder brug over de ‘Duna’ heeft een fraaie geschiedenis, en biedt een verschillende zicht over weer een verschillende deel van Budapest). Jullie komen aan op een Vrijdag, en aangezien de weekend in Budapest al op Donderdag begint, zullen jullie een ware smorgasbord vinden om die vier dagen mee te vullen.
De heet-water baden zijn inderdaad een ‘must’, en tussen deze wel de Szechenyi bad (http://www.spasbudapest.com/); jij schrijft niet in welke wijk in Buda jullie verblijven, maar investeer in een goede kaart (de krantenkiosk bij het vliegveld verkoopt ze, ook de kiosken bij de trein stations- koop een die aangeeft de tram en bus trajekten!). Hoewel lente hier mijn lievelings seizoen is, het is onvoorspelbaar waneer deze begint, 2 jaar geleden zatten wij al in de tuin te bbqen in maart, afgelopen jaar stookten wij nog de kachel aan op dezelfde tijdstip. Raadpleeg de weervoorspelling maar een paar dagen voordat jullie reizen - vooral om geen onnodige baggage mee te nemen! (goede wandel schoenen zijn een must). Wat voor weer het in maart mocht zijn ik denk dat jullie de badden met grote tuinen maar voor een warmere maand beter kunnen laten. Ok, jullie komen op Vrijdag middag aan- zoek op de site van de A38 of er iets is dat jullie aanstaat (Events - A38 Ship), of bij een van de ‘ruin pubs’ (http://ruinpubs.com/), voor maart de Dürer Kert (kert betekent tuin in het Hongaars) en de Szimpla zijn aanbevolen. De Dürer Kert heeft een vrij grote buiten ruimte waar er petanque is, schommel stoelen en een hapjes tent; de Szimpla is een van de meest typische ‘ruin pubs’ en een ‘must see’- zij verkopen ook erg lekkere en helemaal niet dure burgers en fried potatoes (op de tweede verdieping). Na een bezoek aan de A38, of een (of twee, of drie: de Corvin tető, boven op de dak van een warenhuis is ook een bezoek waard) ‘ruin pubs’, ga dan lekker de warme water in, in de enige van de badden (een bad nog uit de Turkse tijd) die op Vrijdags en Zaterdags tot 4 uur 's ochtends open is!!! (vanaf 22.00 uur): de Rudas Bad- deze is tevens aan de Buda zijde en mischien op loop afstand van waar jullie verblijven (vergeet niet jullie handdoek, bikini en flip-flops mee te nemen zodat jullie niet helemaal terug naar jullie verblijfplaats moeten). Als jullie toch de openbare transport willen nemen, koop dan een 10 kaartjes boekje bij de kiosks, of aan de loket,bij de treinstation of ingang van de ondergrondse stations, voor elk rit wordt dan zo’n kaartje in de kleine machines in de bussen of trams zelf geldig gemaakt (wel doen als een buitenlander zijn is geen excuus om geen boete te krijgen als er zonder geldige kaartje wordt gereden, en boetes zijn vrij hoog en moeten gelijk worden betaald). De links die ik hierbij al stuurde zetten uit welke bussen of trams jullie moeten nemen naar de gekoosde plek, voor de tijdstippen: BKV.hu, de links geven ook op de google maps waar de plaatsen zich bevinden.
Op Zaterdag, ga naar de Kasteel Heuvel (virtualtourist.com domain name is for sale. Inquire now.) en verken al de kleine strattjes en hofjes, bezoek de vele kerken, en eet heerlijk gebak in een van de vele thee winkels daar- het is een beetje toeristisch en duur maar het is ook ontzettend de moeite waard. ‘s middags zouden kunnen jullie naar de Hosok tere (Heroes’ Square) kunnen gaan (virtualtourist.com domain name is for sale. Inquire now.), en de National Gallery er tegenover kunnen bezoeken. 's avonds speelt er misschien iets interessants in de Nemzeti Szinhaz (Nationale Theater): http://www.nemzetiszinhaz.hu/performances/index.php?list=actual, of in de Magyar Allámi Operaház (Hungarian State Opera): http://www.opera.hu/en. Als jullie naar de Hongaarse Staatsopera gaan dan zouden jullie een hapje in de restaurant ernaast kunnen eten, de Maria Callas restaurant: http://www.callascafe.hu/, niet erg goedkoop (zo rond de 35 euros per persoon voor twee gangen en drank), maar erg de moeite waard, zij hebben ook een heerlijke burger en chips (wel a la Maria Callas natuurlijk) voor rond de 12 euros. Reserveer als jullie gaan als Hongaren gaan veel uit eten en vooral in de weekend kan het erg druk zijn. Koop ook kaartjes voor evenementen vooraf, elektronisch, en zeg dat jullie de kaartjes voor de tentoonstelling bij de kassa op halen. Vergeet niet jullie ISIC kaart als jullie studenten zijn, en vraag om de koorting bij de verschillende kassas voor evenementen, de badden, en de transport kaartjes.
En dan voor Zondag zou ik een tochtje buiten Budapest aanradden, wel naar Szentendre (een prachtig klein, nu ‘artsy’ dorp) langs de ‘Duna’: de trein ( de ‘Hév’ ofwel ‘suburban train’) gaat er naartoe aan de Buda kant: BKV.hu. De boot gaat er ook naartoe maar niet tot vanaf begin April: http://www.mahartpassnave.hu/webset32.cgi?MAHART@@EN@@115@@513777905. Szentendre heeft een mooi oud centrum, met kleine kinderhof straatjes en veel kroegjes en restaurantjes, even buiten Szentendre is ook de openlucht museum:http://skanzen.hu/index.php?fm=article&id=119 (open op Zaterdag en Zondag). En dan rest nog Maandag, eet veel gebakjes, drink heerlijk koffie, ga naar de Szechenyi Bad (heerlijk rustig ook op een Maandag ochtend! en open vanaf 6 uur 's ochtends), doe jullie souvenir boodschappen, geef al jullie laatste forints uit bij de Gundel restaurant- kwa ligging erg goed daar het bijne tegenover de Szechenyi Bad ligt (door de week hebben de meeste restaurants in Hongarije heel voordelige lunch-menus ook), de Gundel heeft ook een heerlijk theewinkel erbij.
Ik wens jullie een erg prettig reis en verblijf in Budapest.
Groetjes,
Elizabeth

2 likes

Beste Elisabeth,

Fantastich…heel erg fijne, en bruikbare tips.
Ik print je verhaal uit en neem het mee…

Super bedankt…wij hebben er reuze veel zin in

Hoi Elizabeth,

Ik heb met veel interesse al je tips gelezen. Top! Ik ga namelijk volgende week vier dagen naar Budapest. (8 tm 11 aug)
Ik heb nog een vraagje. De feesten die ze in die badhuizen geven, is dat een aanrader of zou je eerder aanbevelen in Budapest zelf op stap te gaan?

Groetjes
Natascha

Hallo Natascha,

Wat leuk dat je naar Boedapest komt, en dat jij mijn tips van afgelopen jaar las. Er is ondertussen niet erg veel verandert. En om jouw vraag eerst te beantwoorden, de Cinetrip feesten in de badhuizen zijn een hele belevenis, en eigenlijk erg origineel. Het is er heel druk, maar er heerst een leuke atmosfeer, en zoiets maakt men ook nergens anders mee. In de zomer maanden, dus nu, nemen deze badhuis feesten plaats in de veel grotere en erg mooie Szechenyi badhuis plaats: http://www.cinetrip.hu/cinetrip_future_disco_0

Neem je eigen handdoek mee (plus een kleinere voor als je de sauna in wilt), flip-flops, badjas of zoiets om in rond te lopen om te worden gezien en aan people-watching te doen, en een grote fles water in je tas. Hongaren zijn erg sociaal, kreatif, een beetje alternatief, en houden van lachen. De weekend begint al op Donderdag, en uit gaan gaat door tot in de kleinste uren met allerlei terrasjes en ruin pubs open, waar men niet alleen eet en drinkt maar ook tafel tennis speelt, of petanque, of tafel voetbal!

Vergeet niet dat je in Budapest maar enkele dagen voor het begin van de Sziget Festival komt, dus dan zal je het extra druk vinden met mensen die al enkele dagen van tevoren hier komen, maar dan bruist het ook mooi.

Laat 's avonds is het ook erg leuk om naar de Margiet eiland te gaan om gewoon rond te lopen, een frisbee te gooien op de grote tuinen, of met vrienden op de gazon bij te praten.

Vergeet niet om de trein naar Szentendre te nemen, Esztergom (de vroegere hoofdstad) is ook erg mooi, en ook maar even ten Noorden van de ‘Donau’ rivier.

Als je een student bent vergeet niet je student kaart want dan krijg je korting overal

Veel plezier straks!

Ik ga in september naar Budapest. We willen graag de baden bezoeken, maar we willen niet veel bagage meenemen. Kunnen we handdoeken huren bij de baden? Wat zijn de kosten daarvan?

We gaan met meerdere mensen die van fietsen houden. Is er een fietstocht door de stad/net buiten de stad? Of kunnen we zelf fietsen huren? We slapen vlak buiten het centrum.

@ontheroad123: in het Széchenyi Badhuis is het mogelijk om handdoeken te huren. Een alternatief is om een handdoek uit je hotel mee te nemen.
@nselevsek: misschien heb je nog wat aan onze tips en informatie dat te lezen is op onze reispagina over Boedapest: Stedentrip Boedapest: ga op citytrip naar Europa's mooiste stad - Reisblog. Alvast heel veel plezier in Boedapest!

Greetz,
Reisbloggers

Hallo! volg deze link voor een antwoord op jullie vraag over het huren van handdoeken: http://szechenyispabaths.com/szechenyi-baths-towel-rental/
en deze voor fiets huur: http://www.budapestbylocals.com/biking-in-budapest.html
De route die een van mijn lievelings routes is, is om de fiets mee te nemen op de boot of trein naar Szentendre (de artiesten dorpje), en dan langs de rivier weer terug naar Budapest te fietsen langs de Buda oever van de rivier- dit neemt wel een hele dag, dus vertrek vroeg als jullie 's avonds nog uit willen. Route:
Google Térkép
en vervoer: BKK.hu

Elizabeth

Heel erg bedankt voor de tips! Een handdoek huren is een goede optie.
De lange route ziet er erg leuk uit! Ik hoop dat we genoeg tijd hebben om deze te doen. We hebben 4 dagen dus ik denk dat dat wel moet lukken.
Hoe zijn de fietsen die je huurt? Zijn ze wel van goede kwaliteit?

Elizabeth superbedankt!!! Met al je tips moet dit weekend zeker slagen!!

g

@ Elizabeth,
Nog erg bedankt voor de tip over de fietsroute naar Sventendre. Een mooie route langs de donau!

Info voor degene die ook de fietsroute willen fietsen:
We huurden fietsen bij Yellow zebra. Het kantoor zit achter het Opera gebouw (voorstaand links) De kosten voor een fiets te huren waren 2500 florinten voor 1 dag (+ 35 euro borg) De fietsen waren van goede kwaliteit.
We namen een trein van het treinstation naar Sventendre. De fietsen kun je meenemen. Maar je moet wel kaartjes kopen voor de fietsen mee te mogen nemen. Let op dat je dit dus aangeeft bij de aankoop van de treinkaartjes. De kaartjes moet je afstempelen in de trein.

De route loopt langs de donau over het algemeen goed fietspad (1 stuk is heel slecht met kuilen) Het fietspad wordt aangegeven op een geel bord met route 6 en dan het Europese teken. Goed te volgen dus.
We vertrokken om 10.38 met de trein en we waren rond half 4 weer terug in de stad. We hebben over de fietsroute zo’n 2 uur gedaan met een stop.

Hoi Elizabeth, heb je verslag over jullie verblijf in Boedapest gelezen, mooi geschreven! erg leuk. Tsah! het enige wat ik kan zeggen over de niet erg schone staat van de kleedkamers in de bad is dat dit meestal voorkomt daar waar veel toeristen komen. Gek daar je zou zeggen dat ze het daarom zelfs schoner zouden houden…er is een soort boosheid tegen buitenlanders die ‘meer’ schijnen te hebben, en die in plaats van blijheid dat het dan hier wordt uitgegeven leidt tot een soort gekrenkte trots, wel triest… Dicht bij waar ik woon, in Szigetvár, en waar de meeste die naar de lokale bad gaan of Hongaars of hier permanent woonende buitelanders zijn, is alles herrlijk schoon, meermalen in de dag schoon gehouden, en er heerst een gezellige soort ‘familie’ atmosfeer (misschien volgende keer?).
Trouwens, zou ik de naam van de bistro kunnen hebben waar jullie in Boedapest tweemaal van wat lijkt een heerlijke vlees schaal hebben genoten? Veel plezier met alle volgende reizen. Groetjes, Elizabeth

Leuk dat je het verslag heb gelezen! Foto’s volgen nog.
Het restaurant heet mester etterem www.mesteretterem.hu

Hallo
In April gaan wij 5 dagen naar Boedapest in het centrum Park hotel. Heeft er iemand tips, wat te gaan bezoeken, hoe je het best te verplaatsen, welke munteenheid gebruik jet het best transfer van luchthaven naar het hotel,beste baden.,…
Hoe kun je een mooie maar toch op een voordelige manier genieten van Boedapest.
groetjes Tania

Hallo Tania,
Hierboven staan bijzonder veel tips en adviezen beschreven (met name palaeolithic2005 heeft mooie en goede tips beschreven, lees die eens door), er is genoeg te doen in Budapest en ook over de thermaalbaden wordt het eea geschreven. De munteenheid in Hongarije is de forint, je krijgt er momenteel ongeveer 308 voor 1 euro, maar het fluctueert enigszins. wissel in geen geval geld op het vliegveld dan ben je duur uit, of maar een klein beetje om je transfer te betalen. Je kunt in Budapest op genoeg plekken gewoon pinnen en dat is voordelig en makkelijk, het is zonde om tijd te verspillen om te zoeken naar een wisselkantoor waar je een betere wisselkoers kunt krijgen.
Er zijn transferdiensten die je naar het centrum brengen, normaal iets van 20-25 euro, geen idee waar je verblijft, maar informeer eens via je hotel of zij die niet voor je kunnen regelen. Als je via google intypt “transfer Budapest airport” dan krijg je al verschillende bedrijven die dat aanbieden, je kunt het ook op het vliegveld regelen. Er is ook openbaar vervoer, maar dan zul je een paar keer moeten overstappen. Er is een goede metro door de stad. Je kunt natuurlijk ook een gewone taxi nemen, maar dan ben je duurder uit, ook allemaal afhankelijk van waar je verblijft. Er zijn ook toeristenbussen, waar je op en af kunt stappen waar je langs verschillende bezienswaardigheden komt.
Succes en vooral veel plezier, je zult tijd te kort komen!
groetjes, Sandra

hoi tania,
boedapest is zooo een leuke stad,wij waren er een volledige week en nog niet alles gezien.makkelijkste is een taxi te nemen,lekker snel en echt niet zo duur.
ik vond de buda kant geweldig.genoeg te zien,zonder iets voor te betalen.we zijn begonnen met de gellert kant en helemaal zo door gelopen,hebben we de hele dag over gedaan.het vissersbastion moet je echt gaan zien zowel overdag als savonds.prachtig verlicht en leuk om de overkant ook zo verlicht te zien.dat dus zeker doen verder het parlement bezoeken,heel veel goud wat er blinkt.wandelen langs de donau.baden in szechenyi.en bekijk ook het kasteel daar en het heldenplein.doe een rondleiding in het opera gebouw.en ook met miniconcert.wij houden dr niet van,maar dit was zooo leuk en mooi gedaan.heerlijk maar duur kopje koffie met taartje uiteraard nemen in cafe new york,jammieeeee en echt alsof je zelf sisi bent die een kopje koffie gaat drinken.wij hebben eigenlijk alles gelopen,maar ov schijnt allemaal top te zijn.heel veel plezier!

Hallo allen,

In juni ga ik 4 dagen naar Boedapest. De toeristische atracties heb ik al gevonden en het verhaal van palaeolithic2005 heb ik gelezen.

Ik zou graag nog tips willen ontvangen van plekken die minder/niet toeristisch zijn maar zeker de moeite waard is/zijn om te bezoeken.
Bijvoorbeeld een wijk waar de Hongaren zelf wonen.

Wie weet nog wat leuks? :slight_smile:

Hebben jullie ook gedacht aan een fietstour? Vind ik altijd echt de allerbeste manier om de stad te leren kennen op de eerste dag. Dan heb je ook lekker veel tips van de gids voor de rest van je verblijf. Voor wie interesse heeft. Ik boek altijd bij Baja Bikes, altijd leuk.