Hallo,
Je zit in elk geval in Budapest, dat is al een erg leuke stad om te bekijken, het zal wel druk zijn tijdens het Szigetfestival!
Normaal kan het behoorlijk warm zijn in augustus, houd daar rekening mee.
Tja het Balatonmeer, ik vind het niet zo. Het is erg toeristisch en het water is vrij ondiep en warm, zeker als de buitentemperatuur warm is, is een verkoelende plons lekkerder (vind ik…). Maar houd je van wat vertier en drukte dan is het misschien wel leuk.
Wil je iets van het echte Hongarije zien, dan is het leuk om langs de ontelbare kleine (boeren) dorpjes te rijden, maar dat is maar wat je zelf leuk vindt.
Ik woon in het Zuiden en ik kan de plaats Pécs aanraden, een erg gezellig, compacte stad met veel terrassen. Het is een mooie stad, was in 2010 culturele hoofdstad van Europa. Mooie architectuur en genoeg musea zou je daarvan houden.
Er zijn in Hongarije erg veel thermaalbaden, dat is echt een stuk authentiek Hongarije, is misschien leuk om daar eens een paar van te bezoeken. Over de geneeskrachtige werking van het water zijn de meningen verschillend, ik heb een keer een foldertje gelezen van één van de oudste thermaalbaden in Harkany (helemaal in het Zuiden). Er stond als je gedurende een half jaar 3x per week het bad inging dan zou het wel geneeskrachtig kunnen zijn.
Maar het is in elk geval lekker om een beetje in rond te hangen, vaak zijn verschillende massages mogelijk en dat allemaal tegen de bespottelijk lage Hongaarse prijzen.
Je zult je in elk geval niet vervelen hier, het is een afwisselend land met leuke mensen, prachtige natuur en de zomer is echt zonnig. De prijzen van uit eten gaan of een hotelletje zijn nog steeds erg laag, dus het is betaalbaar.
Wissel geen forinten in Nederland of op het vliegveld van Boedapest, want dan ben je duur uit. Je kunt het best gewoon met je bankpas pinnen, er zijn genoeg pinapparaten te vinden en zorg dat je geïnformeerd bent over de prijs als je een taxi neemt, ook in Boedapest wordt daar flink misbruik van gemaakt. De Metro is trouwens erg handig en goedkoop.
En je kunt een toeristenbus tocht maken waarbij je op verschillende plekken kunt op- en uitstappen.
Veel plezier!
groet,
Sandra