18 dagen Hongarije

Hoi,

Samen met mijn vriendin ga ik 18 dagen naar Hongarije. De planning ziet er uit als volgt:

do 25 jul: (Vlucht) Charleroi -> Boedapest
(Trein+Bus) Boedapest -> Balatonfüred -> Tihany
vr 26 jul: Tihany
za 27 jul: Tihany
zo 28 jul: (Bus) Tihany -> Révfülöp
ma 29 jul: Révfülöp
di 30 jul: Dagje naar Badacsony vanuit Révfülöp
wo 31 jul: (Bus) Révfülöp -> Veszprém
do 1 aug: (Trein+bus) Veszprém -> Boedapest -> Szentendre
vr 2 aug: Szentendre
za 3 aug: (Bus) Szentendre -> Visegrád
zo 4 aug: Visegrád
ma 5 aug: Visegrád -> Boedapest
di 6 aug - zo 11 aug: Boedapest

We hebben op alle locaties al heel wat leuke activiteiten gevonden:

• In Tihany zijn er verschillende wandelroutes.
  • Het hostel Révfülöp stelt fietsen ter beschikking + fietsroutes.
  • Badacsony streek zou ook mooi zijn om te wandelen.
  • Veszprém nemen we erbij aangezien we toch op doortocht zijn
  • Szentendre: suggesties?
  • Visegrád: suggesties?
  • Boedapest: We gaan twee dagen naar Sziget festival; andere suggesties?

Accommodatie:

• Tihany: Kamer via Tihany Tourist.
  • Révfülöp; Hullam hostel.
  • Veszprém: Pannon University
  • Szentendre: Horváth Fogadó Panzió
  • Visegrád: Villa Harmonia
  • Boedapest: Baroque Hostel

Wat vinden jullie ervan en hebben jullie tips voor Boedapest? Je vindt een heleboel op het internet, maar ik zou graag wat tips willen van mensen die er geweest zijn. Dat geldt ook voor de andere locaties natuurlijk. Blijkbaar kan je ook de boot nemen van Szentendre naar Visegrád, is dat een aanrader en hoeveel kost dat ongeveer?

Ik vind geen prijzen voor de busritten; iemand een idee hoeveel deze ritten zouden kosten? Voor de trein vind ik wel prijzen. Ons budget ziet er als volgt uit (per persoon):

• Hostels: €220 (+ €45 voorschot voor boeking)
  • Trein: €20
  • Bus: ? (ik gok op een €30)
  • Eten & Drinken: €25x18dagen = €450
  • Extras: €230
    Dus een totaal budget van €950. Is €25 per dag realistisch voor eten en drinken? Vorig jaar kwamen we in Kroatië met €20 per dag toe om een idee te geven van hoe we spenderen.

Nog drie laatste vraagjes… Hoe zit het met misdaad/diefstal/pickpocketing/… in Boedapest of Hongarije in het algemeen? Zijn de mensen over het algemeen vriendelijk en behulpzaam naar toeristen? En hoe staat het met de Engelse kennis, misschien is het nuttig om een Hongaars (of Duits) woordenboekje mee te nemen?

Groetjes,
Martijn

Hallo Martijn,

Jammer dat er geen tijd meer is voor Pécs in het Zuid-Westen, maar dat misschien een volgend jaar!

Wat Budapest betreft, daar kun je goed terecht met Engels, over het algemeen op het platte land niet een “hoe en wat in het Hongaars” is erg handig en als je de veel voorkomende woordjes spreekt wordt dat erg gewaardeerd.
De bevolking is erg vriendelijk, nieuwsgierig en behulpzaam, ook verlegen als ze een andere taal horen, dat komt wel eens onaardig en bot over.
De criminaliteit is veel minder dan in Nederland, de paar keer dat ik in Budapest ben geweest heb ik het nog nooit gemerkt of enige dreiging gevoeld, hier op het platteland ook zeker niet.
Eén en andere komt kan ook schelen hoe je je gedraagt, wees gewoon normaal voorzichtig.

Tips voor Budapest, de Citadel, met prachtig uitzicht over de stad, de grote markt, het Fransz Liszt plein met vele terrasjes, een boottochtje over de Donau, een toeristen ritje in de Hop on hof off bus, dan kom je langs alle toeristische attracties. Verder gewoon lekker slenteren door het centrum met veel winkeltjes en restaurantjes.
Hongaren houden van terrasjes en ijs, dat vind je overal.

Dit is de bustimetable: http://www.volan.eu/
En deze de trein: http://elvira.mav-start.hu/elvira.dll
Het openbaar vervoer is goed en over het algemeen op tijd, goedkoop en korting voor studenten, bejaarden en gezinnen. Je koopt enkele reizen en op doorgaande IC treinen is zitplaatsreservering verplicht.
De metro in Budapest is goed.

Over de andere plaatsen weet ik niets, maar ik denk dat je ongetwijfeld een prima vakantie zult hebben en de budget is ruim voldoende. Dit jaar is Nederland weer in verschillende Nederlandse kranten uitgeroepen tot goedkoopste vakantieland.

Heel veel plezier en schrijf een berichtje (met foto’s) over hoe het geweest is!

Groet,
Sandra