Weeshuis in Sumatra

Begin april zal ik wederom naar ons weeshuis gaan om daar het een en ander te regelen.
Ik vroeg mij af of er vrijwilligers zijn die in juli/augustus( of andere maanden) vrijwilligerswerk willen verrichten terwijl ze ook Sumatra zullen verkennen.
Wij werken zeer geregeld met de scholen in Pangururan samen en regelmatig geven vrijwillegers les op de scholen. Het kan ook een workshop zijn in ons eigen weeshuis. Of werken met de kinderen aan onze eco groentetuin. Omdat ons weeshuis net is gestart is er nog veel te doen en kunnen we alle hulp gebruiken. Als je zelf ideeën hebt, schrijf me dan!
Sylvie

Hallo sylvie,

Ik ben van plan om volgend jaar septeber/oktober richting Azie te gaan om daar zo’n 8 maanden te gaan reizen, maar ik zou heel graag eerst een tijdje, 1 of 2 maand ergens vrijwillegers werk willen doen. Maar nu weet ik niet of jullie nog mensen kunnen gebruiken?? rond september, oktober?

Liefs Wianda

Hallo Wianda,
Kun je me eerst vertellen wat je zoal in gedachten hebt om te verrichten? en wat je achtergrond is of studie of werkervaring?
Dan kan ik je snel vertellen of wij kunnen samenwerken en de voorwaarden vertellen.
groetjes
Sylvie

Hej,

Natuurlijk kan ik dat.

Ik ben vorig jaar geslaagd voor mijn havo diploma en heb dit jaar de vooropleiding voor de toneelschool in Utrecht gevolgd. Dit was een 1 jarige opleiding die nu bijna afgelopen is. Ik ben eigenlijk mijn hele leven al met acteren, dansen, muziek etc. bezig.

U schreef in uw oproep dat het weeshuis nog vrij nieuw is dus dat er altijd wel wat te doen is, ook schreef u dat mensen workshops zouden kunnen geven aan kinderen. Mij lijkt het bijv. erg leuk om kinderen acteerlessen te gegeven, dansworkshops. Verder vind ik eigenlijk alles leuk om te doen. Als er klussen gedaan moeten worden, zou ik graag willen helpen…Maar ik begrijp ook goed dat u misschien mensen met een echte opleiding nodig heeft, en eigenlijk niet veel aan mij heeft. Maar ik dacht niet geschoten altijd mis…toch?

Liefs Wianda

Hallo Wanda,
Ik ben erg blij met je aanbod en mensen met 'echte ’ diploma’s zeggen mij niet zo heel veel. Het gaat mij om de eerste plaats om mensen die het woord ‘helpen’ op een liefde volle manier willen invullen. Ervaringen delen, met elkaar iets moois opbouwen, en onze ‘rijkdommen’ in (allerlei opzichten) ‘**delen’ **dat zijn voor mij de eerste voorwaarden. Is deze manier van met elkaar omgaan ook de jouwe dan kunnen we met elkaar werken. Als we willen dan is er altijd een ‘oplossing’ te vinden. Ik heb mensen nodig die positief zijn en altijd proberen al pratende een oplossong te vinden met elkaar. Als jij het erg leuk vind om met kinderen te werken op welke manier dan ook, dan is dat voor mij genoeg. De "echte invulling zullen we al zoekende en pratende vinden.
Sylvie

Hej Sylvie

De manier van omgaan, zoals u dat beschrijft is zeker ook de mijne!! Het lijkt me geweldig om iets moois te kunnen opbouwen, mensen te helpen, te leren van anderen!! dat is echt exact wat ik graag wil en waardoor ik ook denk dat je het meeste kunt bereiken!

Ik zou het super vinden om in dit weeshuis (ookal weet ik er nog zo weinig van!) Iets te kunnen betekenen voor anderen, voor die kinderen. Graag zou ik wat meer informatie willen, als dat mogelijk is. maar ik weet ook eigenlijk niet wat u met dit weeshuis heeft…bent u de (mede)oprichter? ik ben erg benieuwd!!

Liefs Wianda

hallo Wianda,
Ik ben zelf Indonesisch en woon in zuid Frankrijk, nu al weer 12 jaar. Ik ben leraar Tai Chi in mij dagelijks leven hier in Frankrijk. Samen met een aantal van mijn leerlingen hebben we net na de tsunami dec.2004 een stichting opgezet. Ik ben inderdaad de oprichter van die Stichting
(’ Le Geste d’Amour’ - een gebaar uit Liefde) en presidente.Sinds oktober 2006 zijn we geclasseerd als een Stichting Humanitaire, dus een ONG. Ik ben diegene die 2x per jaar naar Indonesie ga en daar de contacten leg met de Rotary en anderen die geinteresseerd zijn in ons project. Ik ben ook diegene die het terrein en het gebouw van ons kinderhuis gevonden heeft en onderhandeld heeft met de familie die dat allemaal aan ons huurt. Dan heb ik heel veel hulp van een vriend in Jakarta die filmproducer is en zich heel erg inzet voor ons project. Hij is eigenlijk onze belangrijkste partner in Indonesie. Hier in Frankrijk worden we gesteund door een club Rotary waar ik ook lid van ben.
Dan bestaat onze stichting uit 10 leden die allemaal een groot hart toedragen aan ons project en die dus heel veel hulp bieden wat betreft het organiseren van manifestaties om geld in zamelen. Ik ben diegene die de grote sponsors zoek en veel conferenties geef. Verder ben ik ook president van een Instituut in Indonesie en die heet: SITINORAITI (’ Licht uit het hart’ in het sumatraans) SITINORAITI is dus dat kinderhuis die gesponsord wordt door ‘Le Geste d’Amour’. Sitinoraiti is een kinderhuis die 16 kinderen gaat ontvangen. Het ligt op het eiland Samosir op het eiland Sumatra. Het dorp heet: Pangururan. Wij zijn nu dus het batakhuis aan het opknappen en gaan binnenkort beginnen met aktiviteiten voor de kinderen. Wij beginnen met de kinderen van het dorp al met aktiviteiten. Onze 'eigen ’ kindern komen in december, maar ik wilde al met de kinderen beginnen omdat ik wil dat ook andere kinderen kunnen profiteren van de faciliteiten van het kinderhuis. Zo gaan we dus één keer per week organisern: een middag bibliotheek, de kids kunnen dus boeken bij ons lezen in ons huis en in een kamer, leuke tapijten en kussentjes, één middag een dvd bekijken van docutentaires van Indonesie en andere landen, één middag werken in de éco tuin en een middag Franse taalles. Ook is er een plekje om leuke spelletjes te spelen of te tekenen. Omdat wij ook een computer bezitten en Internet, kunnen de kids ook daar gebruik van maken. Dit allemaal goed georganiseerd door onze manager en mijn assistent die op dit moment in Pangururan is. In juni begint de grote verbouwing en mijn assistent en manage gaan de bouw volgen en mij dagelijks berichten via mail en telefoon hoe het daar allemaal aan toe gaat.
Ik kom dan in Indonesie zo snel mogelijk als dat ik kan en regel dan de nodige dingen als het nodig is. In ieder geval zal ik er zijn in november en december en misschien nog in augustus.
Ik denk dat we genoeg mogelijkheden kunnen vinden voor jouw aktiviteiten. Ik denk ook dat het de kinderen zeer veel goeds zal doen als wij ‘leuke’ dingen ook kunnen doen en niet altijd de heel serieuse dingen. Theater, muziek is denk ik ook een goede manier om zich te uiten en ik denk dat het ze goed zou doen.

een ander iets is dat wij geen salaris kunnen bieden. alle leden van onze stichting zijn vrijwilligers en alle kosten worden dus door ons zelf betaald. dit wil zeggen als je bij ons humanitaire werk wil verrichten, je zelf de tickets, transport en etenskosten moet betalen. Je kunt bij ons gratis logeren dat is alles wat wij je te bieden hebben wat betreft organisatie. Onze ‘salaris’ halen we uit het gevoel dat wij anderen helpen zoveel we kunnen, thats it! Dus als je werkelijk met ons door wilt gaan dan gaat het écht om’ een gebaar uit LIEFDE’.
liefs
Sylvie

Mag ik vragen waar het weeshuis staat in Sumatra?

Hej,

Ik vind het echt geweldig! wat een mooi idee om op deze manier kinderen te helpen! echt super!! En ik verwachte al helemaal geen ‘salaris’!! natuurlijk niet! Ik zou het echt serieus geweldig vinden om daar een tijdje mee te kunnen helpen! En daar zou ik echt geen geld voor willen hebben. Ik snap dat ik zelf voor mijn tickets en dergelijke moet zorgen, en ik vind het al geweldig dat ik gratis mag logereen. IK ben echt heel erg enthousiast!! Ik zou het echt super vinden als ik een tijdje zou mogen komen helpen…!! Ik zou, zoals het er nu uit ziet, eind augustus (rond 27 aug) richtig Azië gaan. En ik ben van plan om daar dan zo’n 7 á 8 maand te gaan rond trekken…dus ik weet niet wat handing is…om in het begin te komen, of als de kinderen van het kindertehuis er zijn…? Verder weet ik natuurlijk sowieso nog niet of dit allemaal door gaat. Maar ik schrijf dit gewoon al denkend hoor…!! Ik vind het in elk geval allemaal al erg mooi en bijzonder klinken!

Liefs Wianda

Beste Wianda,
Het maakt voor ons niet uit wanneer je komt, ook als onze ‘eigen’ kinderen er nog niet zijn, dan zijn we toch bezig met het organiseren van aktiviteiten voor de kinderen van het dorp. Er zijn nu ongeveer 30 kinderen die elke middag naar ons kinderhuis komen en die nu al in aktiviteiten betrokken zijn. Plan voor je zelf je reis en laat mij weten wanneer en hoelang je bij ons wilt werken en dan kijken we dan samen hoe we die tijd goed kunnen besteden voor jou en voor ons. Ik moet dan het één en ander gaan bepraten met mijn medewerkers in Sumatra en dan kijken we gezamelijk hoe we het gaan doen, oké!

Fijn dat je zo enthousiast ben!!! PS hoe staat het met je franse taal of Engels? of nog beter Bahasa Indonesie!

groetjes
Sylvie

Het kinderhuis in Pangururan, hoofstad van Samosir.
Sylvie

Hej,

oke, helemaal goed! Ik laat u weten wanneer mijn route, reis ongeveer vast staat en dan laat ik u weten wat voor mij persoonlijk het gemakkelijkste is. Verder is mijn Frans heel slecht, om maar gewoon eerlijk te zijn…

Engels gaat wel goed, (niet mega vloeiend maar ik red me er makkelijk mee!)

Liefs Wianda

Beste Sylvie,

We zijn van plan om over 2 jaar elke jaar ca. 6 maanden naar Indonesie te gaan.
We willen dan niet 7 dagen gaan niksen daar maar ook een aantal dagen per week wat kunnen betekenen.
Nou las ik het een en ander over een weeshuis waar jij bij betrokken bent.
Is er voor een echtpaar van ca 50 jaar een mogelijkheid om daar dan bijvoorbeeld 6 maanden 3 dagen in de week te gaan helpen op basis van onderdak?
En ook met de optie mocht het naar zin gaan dit elke jaar te gaan doen?
Graag hoor ik van je of er een mogelijkheid is voor ons.

alvast bedankt voor je antwoord.

grt.

Alcar

Beste Alcar,
Ik denk dat het heel fijn is als wij kunnen rekenen op mensen die een lange tijd willen blijven en ook daar een regelmaat in zit. Ik kan je geen garantie geven wat betreft onderdak. Wij hebben alleen slaapplaatsen voor vrijwilligers die enkele maanden of weken bij ons werken. Dit onderdak moeten de vrijwilligers met elkaar delen. Alleen de manager en zijn vrouw hebben hun eigen privé huis, maar voor de alle anderen worden slaapplaatsen verdeeld en gedeeld. Dus als jullie werkelijk drie dagen in de week willen werken kunnen we je dan ook alleen drie dagen in de week een slaapplaats bieden. Maar zoals je misschien weet een huis huren in Indonesie is niet duur en ik denk dat je genoeg mogelijkheden hebt om er een te vinden. Houdt er wel rekening mee dat ‘confort’ een iets andere betekenis heeft in Indonesië dan in Europa. Maar ik neem aan dat jullie wel weten hoe het er aan toe gaat als jullie dan al wel beslissen om een half jaar in Indonesie te wonen. Maar ja het is toch wel iets anders als dat je Bali misschien gewend ben of Pangururan in Sumatra. Het leven bij ons in Pangururan heeft niets met Bali te maken en is heel sober en arm vergeleken met Bali. Daarbij zitten we op een eiland, eigenlijk een dubbele eiland dus en in Batakland, wat ook heel anders is dan Bali, die gewend is aan toeristen.

Misschien kun je me een beetje vertellen wat jullie ervaringen zijn in Indonesie en wat en waarom jullie in een kinder/weeshuis willen werken.

Tot gauw
Sylvie

Hallo Sylvie,

We zijn beiden al bekend met Indonesie.
In '78 met mijn ouders ( komen uit Jakarta vandaan ) met de auto van Jakarta naar Bali gereden en onderweg genoeg gezien en meegemaakt.
In 2004 nog een rondreis gemaakt met FOX ( zie http://www.groepsrondreizen.nl/bestemming/reisverslag.asp?TravelReportId=543&destinationID=27 )

We willen eigenlijk gewoon nog wat kunnen betekenen voor de mensen daar en of kinderen.
We zitten ook niet op salaris te wachten en inderdaad onderdak/woning kunnen we daar vast wel tegen een redelijke bedrag huren.

Mijn vrouw zit in de verzorging en zelf ben ik systeembeheerder en heb dus enige kennis van computers en wat erbij hoort.

Tja de vraag weeskinderen…

Als wij op 1 of ander manier deze kinderen kunnen blij maken dan hebben wij daar voldoening genoeg in.
Onze eigen twee meiden ( 24 jr & 25 jr ) hebben we geen zorgen meer over maar hebben wel ervaring opgedaan ha ha…vooral 2 meiden hi hi…

Nee maar serieus…we zijn nu al bezig om alles uit te zoeken en kwam zodoende op deze forum uit en met name bij jou en de weeskinderen.

Ik hoop dat je ons een beetje kan inlichten of we jullie daar op de 1 of ander manier kunnen helpen.
Maar nogmaals het zijn plannen en voor 80 % zijn deze plannen voor ons realiseerbaar.
En misschien kan het al eerder maar we houden 2 jaar als streefdatum.

Nou een heel verhaal ik hoop dat je een beetje weet en begrijpt wat we willen.

Grt.

Alcar

Beste Alcar,
Dank je wel voor je antwoord. Ik denk dat er altijd mogelijkheden zijn voor mensen die werkelijk anderen willen helpen. Wanneer jullie plannen wat meer duidelijkheden zijn dan zou ik het fijn vinden als jullie kontakt opnemen. Op dit moment kan ik alleen maar vragen die jullie eventueel hebben over mij of de stichting beantwoorden om duidelijkheid te scheppen. Dus als jullie vragen hebben dan stel die maar en ik geef antwoord zoveel ik kan.
Als je denkt dat ik iets voor jullie kan betekenen, wat betreft ook info of zoiets dan laat het me weten, oké!
In de antwoorden aan Wianda kun je al veel info vinden over de Stichting maar ik kan het me voorstellen wanneer je nog vragen hebt.

groeten,
Sylvie

Hallo Sylvie,
Dank je wel voor de doorverwijzing! Hier staat idd veel meer informatie over het weeshuis. Het lijkt me erg leuk te komen helpen in Pangururan bij het weeshuis. Ik heb 3 jaar gelden in Yogya een cursus Indonesisch gevolgd (6 weken) en daarna nog verder indonesisch geleerd aan de Universiteit Leiden. Mijn hoofddoel is eigenlijk zo veel mogelijk indonesisch bij te leren, en veel omgaan met de lokale mensen en kinderen. Mijn engels is goed (heb de internationale Bac in Brussel afgerond), mijn frans is redelijk. Ik zou het leuk vinden ook wat verantwoordelijke taken te krijgen, zoals bij voorbeeld engels les geven aan de kinderen en/of activiteiten te organiseren. Verder ben ik 5 weken beschikbaar (augustus en eerste week september) en 24 jaar.
Groetjes,
Irene

Beste Sylvie,

Goed te lezen als ik nog vragen heb dat ik die dan aan jou kan stellen.
Zo heb ik nog twee kleine vraagjes?

  • als je ca. 6 maanden in indonesie wilt verblijven hoe te regelen met een visum omdat die normaal max. 60 dagen geldig is.

  • wat is de huurprijs ongeveer voor een redelijke woning ?

Tot zover bedankt voor de informatie die ik tot zover heb gekregen.
Mochten er nog vragen zijn dan weet ik je te vinden.

Succes met het weeshuis en natuurlijk met de kids :thumbsup: :wink:

grt.

Alcar

Beste Alcar,
Je kunt een visa krijgen voor 6 maanden. Je krijgt een visa met een datum voor 60 dagen en voor die 60 dagen om is moet je je melden bij het bureau voor immigratie. Je kunt een visa voor 6 maanden met verschillende redenen aanvragen; visa toerisme, sociale, of humanitaire werk. Kijkt op het web-site Indonesische ambasade www.indonesie.nlambassade.org Dan rubriek:Visa

Wat je dan wel moet doen is je ongeveer een week bij melden bij het bureau immigratie want 1 dag te laat melden kost je veel ellende en geld. waar je je moet melden hengt af van je sponsor en ik heb gemerkt dat het ook van land kan verschillen. Want ik heb mijn broer die een nederlandse paspoort heeft en ook 6 maanden in Indonesie verbleef, maar die moest dus iedere maand naar Jakarta terug, omdat zijn sponsor in Jakarta zat.

Mijn assistent die nu in sumatra is en een Franse paspoort heeft en door onze stichting is gesponsord kan dus die verlengingen overal in Indonesie doen. Waar hij dan op dat moment is mag hij de dichtbij zijnde immigratie bureau zoeken en zich daar melden.
Dus vraag het écht verschillende keren goed na!!!

Wat een huis kost om te huren kan ik je nu niet zeggen. Ik denk dat het ook afhangt waar je dat gaat doen. Of je in Bali of Sumatra iets zoekt kan heel veel verschillen geven. Ik denk dat je in het eiland Samosir bij Pangururan goedkoper uit bent dan in Bali-Ubud.
In Pangururan denk ik tussen de 50 en 70€ per maand.

Dank je voor je goede wensen!
Sylvie

Dag sylvie,
wij hebben op samosir eiland een gezin ontmoet en we hebben afgesproken dat we hen financieel gaan ondersteunen. ze hebben inmiddels een bankrekening geopend. Nu staan we voor de moeilijke opgave om te bepalen hoeveel geld we willenovermaken per maand. Met het gezin hebben we afgesproken dat we alle kinderen in staat willen stellen om naar school te gaan in ieder geval tot aan de universiteit.
Van hen hoorden we dat school per maand 18000 rp. kost. Kun jij ons een richting wijzen wat een redelijk bedrag is om over te maken. Wij willen namelijk niet dat ze ineens bearsten van het geld wat niet met de plaatselijke economie zou kloppen maar we willen ze ook niet te weinig geven.

alvast bedankt voor je reactie of als iemand anders dit leest oo kbedankt
dodamir