Das een super-idee !!! you can count me in !
ps; we huren die boor niet , we kopen hem want mijn reishonger is niet te stillen !:vak01:
willekeurige volgorde
- Machu Pichu - Peru
- Wadi Rum - Jordanie
- Petra - Jordanie
- Oman algemeen
- Masai Mara - Kenia
recent nog een aantal aan mijn persoonlijke hot-list toegevoegd:
- de Highlands van Schotland
- de Badhuizen van Boedapest
- het noord-westelijkste puntje van Cyprus
- de Badhuizen van Istanbul
- de Hotsprings bij Rotorua, Nieuw-Zeeland
Noord Teneriffe-Spanje
Malediven alle atollen
Bodensee en insel Mainau
Turkije het hele land
Indonesie met name Bali, waar ik nu bijna 10 jaar woon
Ik ben net terug van 3 maanden reizen in Afrika en Zuid Amerika en mijn top 5 is gewijzigd:
Mijn nieuwe top 5
- Kenia… de mooiste mensen, de mooiste natuur een heerlijk strand (zie ook http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=114293&page=2)
- De Galapagos Eilanden… a hellish paradise!
- Meerdaagse tocht door Salar de Uyuni Bolivia… letterlijk en figuurlijk adembenemend!
- Pacaya vulcaan in Guatamala wat spectaculair, neem de avond trip! Guatamala heeft zo ongelooflijk veel mooie plekken…
- Per slow boat over de Mekong rivier in Laos. Fantastisch, je moet wel wat zitvlees hebben, stap uit in Luang Prabang erg mooi en een fantastische sfeer.
- De landschappen in zuid Marokko (wij reisden per auto). In 1 woord adembenemend)
Wie volgt?
Wat heb je dat mooi verwoord, wat enig dat je een echte Bali -liefhebber bent
en niet alleen naar de schoonheid van het landschap kijkt, maar ook hoe mooi de mensen van binnen en van buiten zijn. Jij bent echt 1 van de weinigen die dat kunnen : tussen de regels kijken , geweldig lijkt of ik een soulmate heb gevonden. Op het andere forum werd Bali zo afgekraakt dat ik daar meestal tegenin ging en Bali lover werd genoemd, als die gasten daar het zo konden verwoorden als jij,wij maken andere eilanden toch ook niet slecht ?
Het mooiste van alles is ook nog dat daar een topic over Bali-haters was,
en er 2-3 forumleden achter mij stonden, wat denk je het topic werd geloten.
Groetjes Paulana :zon02:
Bali lijkt me behoorlijk toeristisch… Of is dat een verkeerde gedachte?
Rik
Hallo ReizendeOomRick,
Bali is in het zuiden Bali niet meer, maar vergelijkbaar met de Spaanse Costa’s
Als je dat zoekt zou ik niet zo,n lange vliegreis op me nemen.
Ga je naar het oosten tref je nog het authentieke Bali met Bali-Aga dorpjes,
je hebt dan het gevoel ergens in de middeleeuwen of nog vroeger beland te zijn.
het noorden is ook relatief rustig te noemen met mooie stranden,
Het westen is spectaculair met de wilde kustlijn, ideaal voor surffreaks.
Je houd van Bali of niet een tussenweg is er niet, en ook niet vergelijkbaar met een ander eiland van deze immens grote archipel.,mede ook door het unieke dharma hindu geloof.
Groetjes Paulana
Hallo ReizendeOomRick
Ik ben 3 keer in Bali geweest en ik kan alleen beamen wat Paulana zegt. Zuiden (Kuta, Legian, Seminyak, Nusa Dua) is duur en vol toeristen, vooral Australiërs, gekomen om allerlei watersporten te oefenen. Je hebt geen rust op het strand, iedereen wilt je iets verkopen. Irriterend ! Wat je nog hebt, in zuid-westen van Bali , is de juweeltje “Pura Tanalot” en "Pura Uluwatu, 2 fantastisch mooie tempels op een geweldige ligging.
De westen in wild maar zeker de moeite waard als je van de natuur houd en ver van de toeristische gedoe.
De Noorden (Singaraja, een klein stad, Lovina Beach) is rustiger, omdar de mens wilt een wit-gele strand met palmbomen; dan is pas exotisch ! Verkeerd: in Lovina is de zand zwart, het is vulkanisch zand maar even fijn; hier komen alleen de backpackers die durven hun hotel verlaten en op pad gaan; van Lovina kun je ook naar “Bali Barat National Park” waar je een gids krijgt en mooi alles in de oerwoud verkennen. Geen “hassel” en geen toeristen; in het bos is ook een tempel.
De Oost is, zoals Paulana schreef, de echte Bali: Amed, Candi Dasa…geen toerist te zien maar wel de dagelijkse leven van Bali.
Ik kan je ganse bladzijden schrijven over dit echt bestaande paradijs en ik blijf hopen dat nooit en niemand op het idee komt om “Club Med”, “Neckerman”, “Sunjet” en andere DESTRUCTIEVE bedrijven.
Als je niet van Bali houd, dan is het geen plaats in de hele wereld die aan je eisen voldoet !
Misschien heb ik te brutaal geschreven, maar ik blijf Bali beschermen met hand en tand.Ik reis de hele wereld, maar mijn hart is in Bali gebleven !
Groetjes
Sopirla>>>
Hi Paulana
Wat zoeken zulke mensen op Bali ? En Bali-haters…de WW II is allang voorbij, weten ze nog niet?
Als je daar niet paradijselijk genoeg vind, dan er is in de hele wereld geen plaats voor je !
Ik word woest als iemand slecht praat over Bali; kom, kijk, en als niet goed genoeg is voor je, dan heb je pech, ga weg en kom nooit meer terug !
Ik denk dat “in cue” ooit een e-mail gezien heb waarin je naam gezien heb en het was geen lief inhoud…ja, ja, de Bali-haters, dat zal het zijn zeker…
Als voorbeeld: ik ben in India geweest, het is tegengevallen en ik ga nooit meer terug; dit wil niet zeggen dat India een slecht land is en de “forum beheerder” een idiot is; neen, het is tegengevallen (dit is mijn probleem) en hier sluit ik de hoofdstuk “India” af.
Bali is voor me heel waardevol; trouwens ik kreeg een tijdje geleden een e-mail van iemand op zoek naar…zichzelf. Ik heb hem gestuurd naar de “ashram”, niet ver van Candi Dasa; ik heb ooit een reportage gezien op “Ned2” en ik was tot aan de tranen toe gebracht door de schoonheid van binnen en buiten van de Balinese.
Wist je dat ik, stiekem’ volgde de meisje die de ritueel van 's morgens deed? En altijd stiekem van alles “bespioneerd” heb om meer te zien en te begrijpen, zonder de mensen te storen?
Ik kom terug naar Bali, ik weet het niet wanneer en ik zal je alles vertellen …
op het strand of ergens anders, als ik maar tussen de Balinese ben…
Ik heb ook een e-mail verstuurd naar “ReizendeOomRick” om hem te overtuigen dat Bali geen Benidorm is (het is te hopen dat de Goden zullen Bali en de Balinese beschermen !)
Groetjes en:kus:
van Sopirla
Hoi Sopirla,
Als je naar Bali Komt, kom je een kop koffie drinken? wij hebben tenminste 1 raakvlak en daar raak je nooit over uitgesproken. Jouw man versieren we wel met lichtjes en balonnen -slingers,
Mijn schattige vriendin
Ik kom zeker een koffie met je drinken en dan babbelen over ons paradijs; nu is het zo dat voor 2013 het was Argentinië op agenda, maar nu probeer ik twijfel te zaaien en het heeft succes gehad; ik blijf verder zeuren en “janken” over mijn Bali en wie weet?..
We zijn in Bali nooit geweest in de toeristische seizoen, altijd als ik wist dat de toeristen thuis zijn. Mijn eerste Balinese regen…ik stond in de hevige, warme regen te dansen, ik was kletsnat maar het deed niets, het was zo fijn, warm water…tot onze Balinese kennis kwam zeggen dat ik onmiddellijk mijn haar moet gaan wassen, anders krijg ik hevige hoofdpijn ! Ik deed het, alleen om gerust te stellen.
Bijvoorbeed, Niyepi in Bali vieren…het zou fantastisch zijn ! Ik heb het nooit meegemaakt maar deze keer zal ik het zeker niet willen missen !
Verandert Niyepi van datum ? Ik weet het niet meer…Laat me weten als het zo is en de datum omdat ik wil niette laat zijn…
Groetjes en :kus::kus:
van een zotte
Sopirla>>>
1 Berggorilla’s (Ruwanda/Uganda)
2 Galapagos (Ecuador)
3 Mongolie
4 huayna potosi (Bolivia)
5 Zuidoost kust Zuid Afrika (Tuinroute, walvissen in Hermanus, Haaien in gansbaai)
[quote=“Sopirla, post:112, topic:75332”]
Mijn schattige vriendin
Ik kom zeker een koffie met je drinken en dan babbelen over ons paradijs; nu is het zo dat voor 2013 het was Argentinië op agenda, maar nu probeer ik twijfel te zaaien en het heeft succes gehad; ik blijf verder zeuren en “janken” over mijn Bali en wie weet?..
We zijn in Bali nooit geweest in de toeristische seizoen, altijd als ik wist dat de toeristen thuis zijn. Mijn eerste Balinese regen…ik stond in de hevige, warme regen te dansen, ik was kletsnat maar het deed niets, het was zo fijn, warm water…tot onze Balinese kennis kwam zeggen dat ik onmiddellijk mijn haar moet gaan wassen, anders krijg ik hevige hoofdpijn ! Ik deed het, alleen om gerust te stellen.
Bijvoorbeed, Niyepi in Bali vieren…het zou fantastisch zijn ! Ik heb het nooit meegemaakt maar deze keer zal ik het zeker niet willen missen !
Verandert Niyepi van datum ? Ik weet het niet meer…Laat me weten als het zo is en de datum omdat ik wil niette laat zijn…
Groetjes en :kus::kus:
van een zotte
Sopirla meiske toch,
Wat wil jij op Nyepi dag op Bali ? Iedereen moet dan binnen blijven, vliegveld gesloten licht mag niet aan, er lopen alleen 2 wachters rond om te zien of iedereen wel binnen is.
De dag ervoor dan is het feest OGOH OGOH hele optochten met grote figuren hoe gekker en groter hoe mooier. Nyepi dag is silence de “boze geesten” moeten denken dat Bali verlaten is. De dag wordt berekend naar de stand van de maan, en is niet altijd op dezelfde datum maar wel in de maanden maart of april
Groetjes Paulana
[quote="“paulana, post:114, topic:75332"”]
Goede morgen, lieve vriendin
Ik weet alles over Niyepi, maar ik wil alles beleven; een paar keer geweest maar altijd heb Niyepi gemist.
Maar niet, deze keer…
Groetjes en:kus:
Sopirla
Mijn Allermooiste Plek in de wereld.
Wij, mijn man en ik, reizen graag en komen ook graag weer thuis, kijken dan even om ons heen en zien hoe intussen de natuur rondom ons evolueerde vooral dan in de lente en bij het begin vd herfst. Dan zeggen we weleens: “Waarom reizen wij? De natuur is hier nu op z’n mooist, rustig”.
’s Nachts slapen met de ramen open… stilte is de taal.
’s Morgens opstaan met de zon in het Oosten die draait om het huis tot de zon ondergaat. Vroege vogels die tsilpen en fluiten met soms het gezang vd nachtegaal erboven uit.
Maar ook het gieren vd wind, regen, hagel tonen ons de seizoenen. Opstaan alsof de horizon werd verlegd door een landschap van wit satijn. Aan het einde vd winter de aarde die openbarst als eerste teken vd lente. Zonnestralen kleuren de bomen zo onwezenlijk lichtbruin met een schijn van pastelachtig groen, is het herfst of begint de lente? Het is het botten vd bomen met de bruine schutblaadjes halfgeopend rond het blad.
Geplukte kruiden en geoogste groenten uit de tuin vullen de keuken met hun geuren zo vers als ’t maar kan zijn.
Mijn ouders waren verre van wereldvreemd. Ze reisden graag tot het niet meer kon… Wij begrepen tenvolle hun verlangen ooit te mogen sterven op die allermooiste plek. Op een dag verplaatste vader zich, wellicht met zijn laatste krachten, in de natuur rondom ons.
Hij had geen camera nodig. Die zichten zijn met de jaren in hem gegrift. Hij keek naar de lucht, naar de bomen, de velden, de groenten in de tuin. Soms hield hij even stil : keek naar het huis. Kwam binnen en nam deel aan het gesprek. Zo deed hij al jaren telkens een paar keer bij het wisselen vd seizoenen. Ditmaal was het anders, hij voelde zijn einde komen… maar zei ons niets. Twee weken later werd hij begraven. Zijn laatste woorden: “’k zou zou graag bij ons buiten willen zijn, daar ben ik graag”.
Vele jaren later stierf moeder in hetzelfde huis omringd met de geur vd bloemen uit de tuin.
Ergens in de wereld op een plek niet alleen een huis hebben, maar vooral een thuis waar je niet alleen samenwoont met huisgenoten maar met zielsverwanten en met diegenen die je liefhebt is de fijnste allermooiste plek waarvan je dromen kan en die heb ik. Dat is mijn mooiste plek in de wereld, daar ben ik gelukkig, daar kom ik thuis !
Versta me niet verkeerd: wij sluiten ons niet af, het is geen gesloten deur of vogelkooitje, je begrijpt wel wat ik bedoel met mijn mooiste plek in de wereld. Dat zijn er geen vijf, dat is er maar één. Maar plannen en reizen is ook ons deel.
Hi Stancy
Zeer mooi…, ja, mijn echtgenoot zei tegen mij, dagelijks, zo van : “we leven hier en niet in…”(en het volgt de naam van het land waarmee ik bezig ben).
Het is inderdaad zo, maar ik ben ene die wilt de hele wereld zien (ondertussen heb ik beseft dat ik niet zo lang ga leven !) en als we terug zijn van ons reis, begin ik met de voorbereidingen van de volgende…tot de grote ergernis van mijn echtgenoot : “waarom ben je nooit tevreden? we zijn net terug ?”
Mijn reismicrobe zal blijven in mijn hersenen; het is letaal…niemand kan me nog reden.
Bedankt voor je zeer schone bewoording van je favorieten plek.
Groetjes
Sopirla>>>
Zelf ben ik pas op dit forum en las jouw verhaal net.:zon02:
Echt een kippevel story , woorden zijn verder overbodig denk ik maar dank jewel dat je dit wilde delen.:kus:
Pffff het zijn er zoveel…
-
Khao Sok national park in Thailand
-
Topes de collantes in Cuba
-
Hong island in Thailand
-
Havana in Cuba
-
Chania in Griekenland
Afgelopen weken in Argentinie en Brazilie geweest. Dus wil ik mijn mooiste plekken wijzigen. , in willekeurige volgorde, kan geen 2 t/m 5 noemen.
- Foz Do Iguaçu watervallen, Argentinië/Brazilië
Li river, Karst gebergte, China
Tongariri crossing, Nieuw-Zeeland
West australie, met als hoogtepunt Karijini Natioal park
Petra, jordanie
Grote Boeddha van Leshan, China