Wat zijn jouw 5 mooiste plekken in de wereld?

Wat vind jij de 5 mooiste plekken die je gezien hebt en in het kort waarom. *(zo maken we een mooi lijst met reis tips voor iedereen)

*Mijn top 5

1. Pacaya vulcaan in Guatamala wat spectaculair, neem de avond trip! Guatamala heeft zo ongelooflijk veel mooie plekken…
  2. Per slow boat over de Mekong rivier in Laos. Fantastisch, je moet wel wat zitvlees hebben, stap uit in Luang Prabang erg mooi en een fantastische sfeer.
  3. De landschappen in zuid Marokko (wij reisden per auto). In 1 woord adembenemend)
  4. New Orleans, een heerlijke stad om de feesten en de sfeer van het zuiden op te snuiven.
  5. Tulum het strand in fantastisch

Wie volgt?

Ik dacht: leuk spel, ik doe mee. Maar vervolgens mag ik er maar 5?!? Pfff…
Nou, deze dan maar (in willekeurige volgorde)

• De regio tussen Kalaw en Nyaung Shwe in Myanmar waar ik een schitterende 3 daagse trekking heb gedaan. Geen enkele toerist gezien en wat een schitterende omgeving…
  • Tortuguero in Costa Rica (en de weg ernaartoe vanaf San Jose). Schitterende regenwouden waar je in een klein bootje tussendoor kunt. Krokodillen, kleurrijke vogels en nog veel meer moois.
  • Varanasi aan de Ganges in India. Je haat het of je houdt ervan en ik hoor duidelijk tot de tweede categorie. Kleurrijke mensen, schitterende gebouwen en een heerlijk sereen gevoel.
  • Rijstvelden op Bali. Gewoon wauw!!
  • De route van Chaung Tha naar Ngwe Saung beach in Myanmar, door jungle, over rivieren en over het strand achterop een motor en aankomen op het mooiste strand ooit met water wat helderder is dan sommige zwembaden… Fijn…
5 likes

Klinkt fantastisch!

Wie volgt???

Leuk! Even goed denken, in willekeurige volgorde:

• helemaal eens met nr. 2 van oomrick, de boottrip over de Mekong in Laos.
  • Parque Nacional Isalo in Madagascar
  • overnachten in Okavango Delta in Botswana (erg spannend als je de leeuwen kunt horen) en de schitterende wandeling overdag
  • Jungle bij Cuyabeno in Ecuador
  • En een stad erbij: Cuenca, het Den Bosch van Ecuador, gezellig, gemoedelijk en gevarieerd (allemaal met een zachte gggg ;))
2 likes

Ik ben nog jong, heb nauwelijks iets gehad van een meterslange lijst aan bestemmingen die nog wil bezoeken, dus als ik nu een top5 ga samenstellen doe ik te veel andere plekken in de wereld onrecht…

4 likes

Nog zo weinig gezien, dus 2 maar…

Jeriquaquara, heerlijk op een -toen- leeg strand in Brazilie vertoeven, Capoeira met de plaatselijke bevolking bij zonsondergang.

Petra (Jordanie), en dan vooral de rotsen-gang ernaar toe; hoe het licht op de rotsen de natuurlijke kleurschakeringen accentueerd is werkelijk inspirerend.

1 like

Leuk topic, maar erg moeilijk om een top 5 te maken. Het volgende rijtje komt het eerst in me op.

• Omgeving van Vinales, in het Westen van Cuba. Zelfs in de stromende regen van orkaan Katrina die op dat moment langs Cuba raasde…
  • Baracoa in het Oosten van Cuba
  • Chobe River Front, Moremi NP en de Okavanga Delta in Botwana
  • Jungle bij Cuyabeno in Ecuador
  • Bergdorpjes in de Andes in Ecuador.

Hopenlijk zie ik eind deze maand op Borneo nog veel meer mooie plekken…

@ Babseba: Cuenca staat bij mijn ook hoog in het favorietenlijstje van steden, samen met Havana Cienfuegos in Cuba, en Riga.

1 like

ondanks mijn jonge leeftijd kan ik toch wel een top-5 maken, in willekeurige volgorde

-Iguacu watervallen in Brazilie/Argentinie
-Okavango delta in Botswana
-White Island in Nieuw-Zeeland
-The Giant Buddha in Leshan, China.
-The Rocky Mountains in Canada

1 like

we hebben heel wat gezien van de wereld, maar:

1. het wad bij seerijp op terschelling(mijn woonplaats)
  2. het uitzicht vanaf de taverne bij staphylos-beach op skopelos.
  3. het strand van terschelling
  4. brugge bij nacht
  5. griekenland in het algemeen
1 like

Goh, mijn wish to list was al vrij lang, en dit maakt het er niet beter op…
Trouwens, een top twintig lijst, mag dat ook?

Komt ie :

1. Twee weken doorgebracht in het 500 zielen tellende dorpje Passu, provincie Hunza in Noord noord Pakistan. Het ligt in een ruige vallei tussen gletsjers, wilde rivier en hoge ‘kasteelrotsen’.Een waar hikingparadijs, met de liefste vriendelijk en gastvrije mensen.
  2. We hebben vier weken gehiked in de Nepalese Himalaya (er zijn legio mog heden). Vier weken lopen, basic slapen in intieme ‘herbergen’. Zonder autos’ en mensenmassa’s, een met de grootsheid van de natuur. Automatisch geraak je in een heerlijke trance.
  3. Twee weken op de motor door noord Thailand. De wind door de haren, stoppen op plekken waar je wilt, veel contact met de locals. Met een fantastisch gevoel : VRIJHEID!
  4. De zesdaagse trek in noord Colombia, naar ‘La ciudad Perdida’ de verloren stad. Deze oude site ligt ver weg verscholen in het oerwoud. Het kostte 3 dagen met 8 river-crossings om de mystieke plek te bereiken. Heet en grensverleggend.
  5. Een week sneeuwschoenwandelen in de Bohemen in Tjechie. Het betreden van ongerepte bossen en ongerepte sneeuwvelden. Afzien, maar enorm grensverleggend om in deze setting honderd kilometer af te leggen.

Stel je geest open, geef je over aan die andere cultuur, toon échte interesse in de locale bevolking, volg de weg naar binnen in je eigen geest, en er gebeuren wonderen.
Vertrouw niet iedereen, maar wantrouw zeker niemand! Dan gebeuren er altijd spontane mooie dingen. Plan nooit téveel activiteiten / plekken om te doen. Laat wat ruimte voor onverwachte gebeurtenissen. Dit zijn de krenten in de pap.

Veel reisplezier!
Bert

2 likes

we hebben al heel wat mooie plekken gezien op de wereld (en willen er nog zo veel meer zien)
de voorlopige tussenstand dan, in willekeurige volgorde:

• onderwater in Puerto Galera, Mindoro eiland,Philipijnen
  • op de tempels in Tikal, Guatemala
  • fiordland np, Nieuw Zeeland
  • bryce canyon np, USA
  • tulum, Mexico

groetjes, hanneke

1 like
  1. Het strand bij Negril op Jamaica, paradijs op aarde!
  2. Antigua in Guatemala, gewoon omdat ik daar wel had kunnen wonen!
  3. Aankomen bij Machu Piccu in Peru na een vermoeiende incatrail.
  4. Het eiland Pangkor in Maleisie, groen, zee, zwembad, genieten!
  5. Kleine griekse plaatsjes tijdens een zeilweek Lefkas, heerlijk nergens aan denken!
    Maar ook ik kan wel doorgaan, er is zoveel moois in de wereld!
1 like

beste Laura,

Hoe heb je het motor rijden geregeld in myamar?
waanzinnig lijkt me dat; vond west Vietnam per motor al geweldig ; geen touristen …

bvd

gr

wilbert

1 like

Oke, dan ook 5 van mij (in willekeurige volgorde):

[ol]
[li]Luang Prabang (Laos): dit stadje, dat in z’n geheel op de UNESCO World Heritage List staat, is echt nog een pareltje in ZO-Azie. Het plaatsje ademt zo’n ontzettend relaxte sfeer uit en er zijn prachtige tempels te vinden.[/li]li-Sulawesi (omgeving Manado): ben hier geweest met een studiereis van Garuda Indonesia. Mijn eerste kennismaking met Azie. Prachtige natuur, vriendelijke mensen en (destijds) heel weinig toeristen.[/li][li]Lapland (omgeving Kuusamo, Lapland): vorig jaar een kort tripje gewonnen naar Lapland, echt Winter Wonderland. Hele aparte kleuren van de lucht.[/li][li]Niagara Falls: vaak genoeg op de tv of internet gezien, maar als je er echt zelf bent, zie je pas hoe gigantisch deze watervallen zijn.[/li][li]Washington: verrassend leuke stad met veel mooie monumenten. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat Washington zooo leuk zou zijn. Als ik het geld had, zou ik zeker een huisje kopen in Georgetown.[/li][/ol]

1 like

Nog niet veel gereisd met mn 21 jaren maar toch een aantal favorieten tot nu toe: (wellicht komen er in de loop der jaren wel andere plaatsen bij!)

1. Israël, Majdal al Shams. Dorpje tegen de grens met Syrië. Zeer gastvrije Drusen waar we hun vakantiehuis gratis mochten gebruiken toen we geen goed hostel konden vinden. Wát een gastvrijheid en wat een belevenis om wat meer over de Drusen te weten te komen en hun manier van leven.
  2. Israël, Jeruzalem. Prachtige stad met zoveel verschillende culturen, een genot om naar te kijken vanaf een terrasje.
  3. Jordanië, Petra. De kloof er naar toe en de grootste tempel aan het einde van de kloof, met prachtige rotsen met veel verschillenden kleuren.
  4. Albanië, Thethivallei, midden in de bergen, het dorpje Theth, 2 uur rijden van de bewoonde wereld en een prachtige ongerepte natuur.
  5. Griekenland, Litochoro, klein dorpje aan de voet van Olympus. Een echt typisch Grieks dorpje, zoals die hoort te zijn.

Veel reisplezier!!

1 like

Dit zijn allemaal super tips voor iedereen!!!

Wie is de volgende?

Kirgistan staat bij mij boven aan de lijst, een bijzonder mooi land en erg vriendelijke bevolking waar je gemakkelijk in gesprek komt.
Ook Benares in India heeft een diepe indruk gemaakt, waar ik binnenkort weer naar toe zal gaan.
Guatemala is erg mooi, de steden met de bouwwerken zijn erg kleurrijk.

1. Semuc Champey, Guatemala
  2. Perito Moreno, Argentina
  3. Playa Majagual, San Juan del Sur, Nicaragua
  4. Duiken op Sipadan, Maleisië (Borneo)
  5. Busreis over Atlas-gebergte Ouarzazate-Marrakesh, Marokko

In willekeurige volgorde:

• Charyn canyon in Kazachstan (evenals de omgeving van Turgen waterval)
  • Niagara watervallen
  • The Cotswolds in Engeland, prachtig!
  • Schotse Highlands
  • Giethoorn

:zon02: waanzinnig idd :zon02: