Wat wel en niet meenemen naar Vietnam???

Hallo allemaal,

Wij gaan voor de eerste keer naar vietnam.
en weten niet zo goed wat we wel en niet mee moeten nemen.
bv als ik last heb van mijn darmen wil ik graag een cup a soepje nemen.
kun je deze zakjes gewoon invoeren??
en hoe zit bv met snoepjes, etc.

grtjs sandra

Nog 5 weken en 2 dagen >>>

Hoi Sandra,

Ik heb niet zo snel een antwoord op je vraag. Ik kan me wel voorstellen dat als je een pakje cup a soup meeneemt, dus niet zo heel veel goederen, dit wel moet kunnen. Overigens kun je in Vietnam ook veel verkrijgen: zeker wat snoepjes betreft :wink:

Ook kun je in elk hotel wel (noedel)soep krijgen. Vietnamezen eten dit vaak als ontbijt.

Ik heb even gegoogeld voor je wat betreft het meenemen van snoepjes en soepjes naar Vietnam. Ik kon er niet zo veel over vinden, maar vond wel op deze site (http://reisinformatie.vietnamjourney.nl/reisinformatie-vietnam.html) wat:

Immigratiepolitie en douane
Iedere reiziger mag een kleine hoeveelheid geschenken, rookwaren en alcoholische drank belastingvrij het land inbrengen. Elektronische apparatuur en juwelen anders dan voor eigen gebruik moeten worden aangegeven, net als contant geld en edelmetaal ter waarde van meer dan $3.000.
In Westerse ogen is het vliegveldpersoneel onbeleefd en wordt er traag gewerkt. Verlies uw geduld niet.
Bij vertrek dient een exportvergunning te worden overlegd voor commerciële goederen en artikelen met een hoge waarde. Vietnamees geld, antiek en produkten van sommig hardhout zijn verboden uit te voeren.

Groetjes, Anne

Hallo Sandra,

Ik lees dat je cup a soup ook als een soort medicijn gebruikt.
Waarschijnlijk komt het niet op het medicijnpaspoort van je apotheker als je erom zou vragen.

Geintje natuurlijk, maar je kan je favoriete soep gewoon meenemen; geen enkel probleem.
Hetzelfde geld voor drop, ik heb daar nog nooit problemen mee gehad.

Voedsel van Viet Nam naar Europa is een ander verhaal, daar kan je wel problemen mee krijgen bij de douane hier.

Ik neem altijd, in Viet Nam crabsoup met een paar sneetjes brood met knoflook tegen maagklachten.
Werkt voor mij.

gr
Ton.

gr
Ton.

dank jullie wel voor de info.

Hoi,

Nog even een wijziging m.b.t. mijn vorige bericht: het ‘Arrival Departure Declaration’ is niet meer. Zat even te slapen toen ik aan het knippen en plakken was :o Heb dit dan ook uit mijn bovenstaand berichtje gehaald.

Groetjes, Anne

Hallo allemaal,

Ik heb nog een vraagje.
Is het handig om dollars mee te nemen of alleen euro’s en die daar omwisselen

Ik zou helemaal niet zoveel cash geld meenemen je kunt daar prima pinnen.

Hey Thedra,

Ik had van te voren ook dollars meegenomen, maar heb deze alleen maar gebruikt bij de visa on arrival. Daarna heb ik ze gewisseld voor dong’s. Het is alleen maar onhandig als je meerdere valuta’s bij je hebt.
De euro’s zou ik in ieder geval lekker thuis laten. Het handigste is om een klein beetje dollars mee te nemen voor evt eerste behoeften. En daarna lekker daar pinnen er zit in de stad zowiezo om de 50 meter een pinautomaat die je wereldpas gewoon accepteert!

Gr. Bael

Even een vraag. Kun je in Vietnam geen euro’s wisselen? Ik woon in DK. Wij mogen max. 260 euro per dag pinnen in het buitenland. Bij ATM’s in Vietnam komt er 1,5% bovenop de geldende valutakoers en daarnaast betalen wij minimaal 4 euro per keer. Dat kan dan aardig oplopen! De euro’s heb ik liggen…

Hallo Nunu,

Natuurlijk kun je euro’s overal inwisselen.
Ook kun je overal pinen; maar als je 250 euro wilt pinnen moet 3 tot 4 keer pinnen.
VND 2000000 maximaal per keer is ongeveer €70.

Zelf wissel ik altijd bij het hotel; koers is wat ongustiger dan bij de talrijke wisselkantoren.
Kosten zijn bij mijn hotel 0 en de koers is de dan geldende dagkoers.

De koersen bij de wisselkantoren zijn dus wat lager, maar deze vragen ook weer commissie en dus wordt die weer wat hoger en het verschil is dan toch marginaal.
Ook kan je eventueel beschadigde biljetten ( die je krijgt bij een wisselkantoor ) niet ruilen; bij mijn hotel wel.

Ik zou hotels ( afhankelijk van de prijs natuurlijk) en tours betalen met creditcard en de overige kosten met VND.
Ook neem ik dollars mee voor een eventuele overstap op de internationale vlucht om iets te kunnen kopen en je hoeft je VND niet uit te tellen zodat je niets overhoud. Deze kan je buiten Viet Nam niet kwijt. Dus de laatse dag misschien betalen in dollars als je VND op zijn.

Ik denk dat dit voor jouw de goedkoopste oplossing is.

gr
Ton.

1 like

of kijken of je een andere pas kunt krijgen waarmee je gratis kunt pinnen in het buitenland. Ik weet niet of ze dat daar ook kennen?

Hier in Denemarken kennen we dat niet. Met een gewone pinpas kun je hier in DK alleen gratis pinnen bij geldautomaten van je eigen bank. Bij alle andere banken betaal je.

Het gratis pinnen met nederlandse pasjes is blijkbaar ook niet meer helemaal wat het geweest is. Toen mijn moeder hier vorige maand was, bleek dat ze zelfs bij het benzine tanken 2,75 % ekstra kosten had. Die kosten moeten hier in DK namelijk voordat je bevestigt aangegeven worden. En dat was met een gewone pinpas van de ING. Dus geen visa- of mastercard.

We hebben de ING gebeld en een heel aardige man vertelde, dat pinnen in het buitenland gratis is in Euroland. D.w.z. dat Dk daar met de kronen niet bij hoort. En dat geldt dan natuurlijk ook als je in ZO-Azië reist.

Hallo,

Dat ligt eraan als je een wereldpas neemt dan heb je daar geen last van.
Ik zit bij de Rabobank en woon in Nieuw Zeeland. Ons geld is nog steeds in Nederland dus ik pin een keer in de zoveel tijd geld van de rabobank en wij hebben daarbij een pakket met creditcard waardoor het gratis is in het buitenland. Ik betaal dus nooit extra pinkosten alleen de wisselkoers van euro’s naar Kiwi dollars.

Die 1 % kom je ook met een wereldpas van de Rabo niet onderuit, maar met een duurdere rekening kun je wel de pinkosten besparen.

Bij ons hier in DK betaal je niet voor de rekening of het pakket maar max. 20 euro per jaar voor je visa/dankort.

Tja, die banken moeten natuurlijk ook wat verdienen. :vak02:

Hallo Nunu,

Je kan met je bankpas nooit en nergens gratis pinnen, ongeacht je pakket, in Viet Nam.
Vietnamese burgers moeten zelf ook betalen voor gastgebruik bij een andere bank dan waar ze zelf bankieren.
Kosten per bank kunnen verschillen; is maar een centenkwestie.

Kijk hier voor een folder van een grote vietnamese bank en kosten

http://www.anz.com/vietnam/en/resources/b/e/beb2168045f2a4a199f8fb26f4485eaf/Brochure-Retail-Schedule%2Bof%2BCharge-English.pdf?CACHEID=beb2168045f2a4a199f8fb26f4485eaf

gr
Ton.

1 like

Zie website ik heb dit pakket en daar staat het Sorry, er gaat iets niet goed…
Gratis pinnen in het buitenland. Als het land zelf geld vraagt zoals in Thailand dan is de bank die het bepaald in het land en niet de NLse bank

Hoi Moira,

Heb die site even bekeken. Als je goed leest bij “Kosten bij pinnen in binnen- en buitenland”, zie je dat het met een wereldpas gratis is in Euroland, maar bij vreemde valuta geldt:

Betalen met uw WereldPas: 1% koersopslag
Betalen met uw RaboCard: 1,5% koersopslag
Pinnen bij een geldautomaat met uw WereldPas: 1% koersopslag
Pinnen bij een geldautomaat met uw creditcard: € 4,50 + 1,5% koersopslag

Hier komen dan de kosten van de bank in Vietnam overheen…

Voor mij is dit echter niet zo relevant, want ik ben afhankelijk van de regels van de deense banken en die brengen per keer dat je pint in het buitenland toch altijd minstens 4 euro in rekening. Aangezien je in ZO-Azië vaak bij pinautomaten niet zoveel geld per keer kunt pinnen loopt het voor mij dan aardig op aan bankkosten. Vandaar mijn vraag of je ook gewoon euro’s mee kon nemen i.p.v. dollars. Natuurlijk heb ik altijd een creditcard bij me voor hotels en vluchten etc.

Hey Ton,

Heel erg bedankt voor al je info! Als ik het goed begrijp, dan betekent dat, dat ik behalve de kosten van m’n eigen bank hier in DK ook nog minimaal 4 dollar per keer moet betalen aan de vietnamese bank.

Dus per keer dat ik ca. 70 euro kan pinnen, betaal ik 1,5% koersopslag, 4 euro voor m’n eigen bank en dan nog eens 4 dollar aan de vietnamesische bank. In totaal is dat dan 8 euro kosten om 70 euro te pinnen = bijna 11,5% aan kosten.

Hoeveel kost wisselen van euro’s in verhouding tot de wisselkoers? Want dat is natuurlijk de hamvraag…

Hallo Nunu,

Buiten je kosten van je eigen bank betaal je in Vietnam gemiddeld 20.000 tot 30.000 dong per keer dat je geld pint. Bij de meeste automaten kan je max 2.000.000 per keer. Dus bij elke 66 euro die je pint betaal je hier max een euro aan de Vietnamese bank.

Maar je kan gerust euro’s meenemen als je wilt, er zitten in Vietnam enorm veel geldwisselkantoren en banken die je geld graag willen hebben. Maar ook daarvoor betaal je natuurlijk een percentage. Hopelijk ben je hiermee geholpen.

Groeten Bael

1 like

Hallo Nunu,

Ik had het niet beter kunnen uitleggen; had ook op die site gekeken.

Probleem voor de banken is natuurlijk dat het contante geld in de ATM’s niets opleverd.
Ook worden er kosten gemaakt om de ATM te vullen te kopen en onderhouden.
Dit berekenen ze niet door aan hun eigen klanten natuurlijk en vragen dus een provisie aan andere pashouders.

Nee Nunu, zoveel is het niet.
In de link staan de kosten voor gastgebruik bij de ANZ bank, en deze zijn $1.50 of VND 30000.
Dit is een normaal tarief en andere banken zitten daarom heen. Scheelt je echt geen VND 5000 meer of minder.

Ik weet niet of je een CC hebt, maar ik doe het bij hotels meestal zo en is eigenlijk overal gelukt.
Zit wel in 4 of 5 sterren en weet dus niet of dit bij wat minder sterren of hostels ed ook kan.

Ik betaal een rekening met cc en vraag dan een extra bedrag erbij te zetten en deze dan in VND aan mij uit te betalen. Zie het als bij het tanken bijv.
€50 tanken en 150 euro betalen met de pin en 100 euro contant krijgen.

Betalingen met cc zijn gratis ( voor nederlandse cardhouder van de AMRO in mijn geval ) en dus heb je geen pinkosten.
Natuurlijk wel de koersverschillen, maar die heb je bij het pinnen ook.

Gaat natuurlijk niet bij een flesje bier, omdat de kosten voor de verkoper zijn.
Maar bijv bij het betalen van het hotel o.i.d.

Nog even over contant geld.
Ik denk dat je in 99% van de 3 sterren en hoger hotels of resorts gratis kan beschikken over een kluis.
Bij de touroperator die ik altijd gebruik zit er ook een kluis in de auto, zodat we niet elke keer ons paspoort en al het geld met een transfer tijdens de lunch mee hoeven te nemen.

Let wel echt goed op dat je vanaf de VND100000 ongeschonden biljetten krijgt

gr
Ton.

1 like