Met pinnen worden er altijd redelijk wat kosten in rekening gebracht, is euro,s meenemen en dan daar wisselen beter , wisselen bij de goudshops toch , rekenen die ook commissie of passen ze de koers aan ,zogenaamd geen commissie ?
Ik heb een betaalpakket bij de ING, en bij mij worden voor pinnen en het buitenland geen extra kosten berekend per transactie. Ik vind het zelf niet fijn om met veel cash op zak te lopen, dus ik pin liever.
Thx , ik zit bij de ABN en heb die kosten wel steeds, neem ook niet alleen maar euro’s mee maar vroeg me af of het de moeite waard was om ze mee te nemen
Bij mijn bank ist 1 euro per keer pinnen, ik heb dus lekker gepint. Zou ik ook doen als ik jou was. Wel zo veilig
Sluit ik me bij aan. Zelf heb ik een aantal keer gepind in de twee maanden dat ik in Vietnam was, duizenden Dongs per keer. Ik heb geprobeerd een beetje een balans te vinden tussen niet teveel op zak willen hebben en de pinkosten.
Groetjes, Anne
Wij betaalden 2000 dong bij de vietcong bank.
2000dong voor het pinnen , dat is €0,07 , weet je dat zeker , niet een 0 vergeten ?
Hallo Ramrod,
Ik neem zelf altijd wat euro’s mee voor als ik niet snel een ATM kan vinden op een nieuwe lokatie of als ie kapot is.
Normaal zijn de pinkosten 2 tot 3% van de opname en bij sommige banken zijn deze gelimiteerd.
Bij goudwinkels blijft het veen risico, hoewel de wisselkoers goed lijkt.
Vietnamezen accepteren geen beschadigde biljetten.
Dus wisselen bij deze winkels, je krijgt een betere koers naar mate je meer wisselt.
Door de grote hoop kijk je misschien over beschadigingen heen en krijg je deze niet meer uitgegeven; weg voordeel.
Wat ik ook veel doe is door een hotel een rekening laten opmaken en deze betalen met cc en het bedrag dan ontvangen in Dong ( gemakzucht?).
Bij hotels en resorts betaal ik overigens altijd via “sign on room” en betaal met uitchecken met cc.
Conclusie.
Neem wat contant mee en gewoon pinnen ( is het veiligst zoals Sara al schreef en de kosten zijn slechts promillages van het geheel )
gr
Ton.
Nee niks geen nullen vergeten, 2000dong
Dat van dat beschadigd geld hebben wij nog niks van gemerkt. Grote biljetten vanaf 50.000 dong zien er altijd goed uit. 2000 wil wel slecht eruit zien maar iedereen accepteerd het, anders geef je het gewoon als fooi.
Dat is dan een koopje zeg
Hallo Hanske,
Vietnamese mensen zijn echt wel zuinig op hun geld en op de staat.
Dat je geld vanaf VND 50000 er altijd goed uit ziet bevestigd dus mijn post.
Ik heb het dus wel eens meegemaakt en kwam van een biljet van VND 500000 niet af.
Ik moest dit bij de Nationale bank van Viet Nam ruilen tegen een provisie.
Onder de VND 50000 zijn beschadigingen bijna geen probleem, tot aan VND 10000 zijn echt bijna vodjes en gescheurd, maar daar boven pas op.
Biljetten van VND 2000, 5000, 10000 geen probleem voor beschadigingen.
Met VND 20000 wordt men wel wat kritischer.
gr
Ton.
Ik neem ook altijd euro’s mee, maar het grootste gedeelte pin ik. Bij mij zijn de pinkosten 2 euro per keer (rabobank, maar het ligt aan welk paket je hebt). Grotere bedragen zoals excursies betaalde ik met mijn creditcard.
Ik heb één keer geld gewisseld bij een bank en kreeg toen wel veel meer voor het geld dan via geld pinnen. Dit scheelde bijna 10 euro voor hetzelfde bedrag.
Beste prikkers ,
Samen met een vriendin ga ik voor het eerst naar Vietnam . We gaan zoveel mogelijk backpacken en zien wat op ons afkomt .Duur van de reis 18 dagen.
Aankomst te Hanoi ( ook onze terugvlucht is van Hanoi)
Mag ik zo vrij zijn enkele vragen af te vuren ?
- is het nodig om dollars mee te nemen ? ok kan men gemakkelijk euro s wisselen voor Dongs ?
- We hebben al een hotel + pickup geboekt voor bij aankomst , als ik het goed begrepen heb, kan het hotel een visa arival voor ons regelen . Heeft hier iemand hier omtrend ervaring mee ? en hoe gaat dit in zijn werk ?
- Tips , ervaringen en sugesties zijn zeer welkom, alsook eventuele verwijzingen naar blogs of reisverhalen over dit voor ons nog onbekende continent .
Dank , bij voorbaat ,
carine
ps wij zijn 50 plussers
Hallo Carine,
Leuk dat je naar Viet Nam gaat; krijg echt geen spijt van.
Begin even met je tweede vraag.
VOA wordt in het Vietnam reiscafe best veel gevraagd en uitgelegd, maar toch even een korte samenvatting.
Je koopt een brief via ( hotel, bureau o.i.d.) dat je Viet Nam binnen mag.
Deze lever je in bij de internationale luchthaven en tegen betaling van 25 dollaren een pasfoto krijg je je visum en kan dan door de douane. Brief kost rond de 20 dollar.
Je moet in dollars betalen.
Ik zou in Belgie wat meer dollars wisselen voor de eerste uren.
Misschien kom je in de ochtend aan en hebt i.v.m.vermoeidheid geen zin om op het vliegveld eerst op zoek te gaan naar een ATM voor VND.
Bij je hotel of omgeving wil misschien eerst een biertje of wat koffie en deze kan je dan betalen met je dollars.
Daarna gewoon op zoek naar een ATM en pinnen.
Misschien voor wat grotere uitgaven is een cc ook wel makkelijk.
Euro’s kun je overal omwisselen tegen VND.
Dus waarom eerst kosten maken van Euro naar Dollar en dan weer naar Dong?
gr
Ton.
Beste Carinne
Vergeet zeker geen regenkleding, het is erg slecht op dit moment in Hanoi. 4 dagen condtant regen is geen uitzondering. Ook warme kleding is geen overbodige luxe voor 's avonds, verwarming is niet gebruikelijk hier.