Wat wel en niet meenemen naar Vietnam???

Hallo,

Ik kan nog steeds lezen hier staat toch letterlijk dit
geen extra opnamekosten bij geldopnames of betalingen in het buitenland
Daar praat ik over en nergens anders over. Dat er koersopslag is dat bedoelde ik niet het ging erom dat je niet 1,50 euro extra betaald of wat de banken rekeningen. Het zit dus in je wisselkoers verwerkt en je ziet het niet apart op je rekening. Dat is namelijk wel zo dat als je een pasje hebt zonder het pakket dan betaal je en koersopslag en extra kosten.

Sorry Moira, het was niet lelijk bedoeld :kus:

Dat snap ik. het is in ieder geval beter geregeld dan in denemarken zo te je lezen. waarom open je niet een nl rekening. wij hebben ons geld nog in nl.

Ik woon al ruim 22 jaar in DK en kom alleen nog op familiebezoek in NL. Daarom is een betaalrekening in NL voor mij niet relevant meer…

Hallo Nunu / Moira,

Ik denk dat Moira een Rabo TotaalPakket of Rabo RiantPakket heeft.
Dan hoef je inderdaad de kosten die Rabo rekent voor pinnen in het buitenland niet te betalen.

De banken in Viet Nam rekenen gewoon een tarief van rond de VND 30000 voor het gebruik van de ATM, ongeacht welk pakket je ook hebt ( gastgebruik ).

Dus aan de VND 30000 ontkomt niemand die in Viet Nam pint.

Staat ook op de site van Rabo.

Bij een buitenlandse geldautomaat kan het voorkomen dat die bank kosten in rekening brengt voor het gebruik van de geldautomaat. U wordt hierover tijdens de geldopname geïnformeerd.

gr.
Ton.

Heb net gelezen, dat men sinds kort hier in DK ook een percentage extra berekent voor pinnen met buitenlandse pasjes bij winkels, benzinestations, hotels etc. Voor sommige benzinestations is dat 2,75 %. Geldt dat ook in Vietnam?

Hallo Nunu,

Je kan in Viet Nam niet met je normale betaalpas betalen voor zover ik weet.
Betaal je met cc dan is de betaling gratis.

Vandaar ook mijn tip om een extra bedrag op de rekening te laten zetten en deze contant te laten uitbetalen. scheelt je op zijn minst de VND 30000.

gr
Ton.

Hallo Ton

In DK bestaan gewone betaalpassen maar die kunnen nooit gebruikt worden in het buitenland. Daar heb je Visa of Master voor nodig. Hier in DK worden ze dan gebruikt als gewone pinpas, maar zodra je in het buitenland bent is het een cc met alle voordelen van dien. Ik heb een Visacard. Denk je dat ik daar mee ook extra geld op een rekening kan laten zetten?

Groetjes Nunu

Hallo Nunu,

Natuurlijk, mits het hotel meewerkt.
Maar ik heb het nooit meegemaakt dat ze het niet deden ( zit dus meestal minimaal 4 sterren en deze hebben een bankfacilteit hebben ).
Ik reken mijn rekening ( laat alles op kamernummer zetten ) na enkele dagen af, niet op de vertrekdatum en vraag dan voor bijv. 200 dollar ( in hotels wordt veel in dollars gerekend ) erbij te zetten. Wordt netjes uitgerekend en ze laten het zien hoeveel VND je krijgt en dan kan je akkoord gaan of niet. De koerslijst ligt er meestal bij.

Ook heb ik ook bij sommige hotels meegemaakt dat ze zeiden dat niet hoefde en je gewoon VND kon kopen zonder commissie mits je ze betaalde met de CC. Was een service.

Wanneer ik contant omwissel ( doe het eigenlijk altijd bij de hotels ) dan doe ik dit meteen voor 500 euro omdat je dan toch maar 4 dollar commissie ( ongeacht het bedrag ) hoeft te betalen en je niet met grote bedragen over straat moet. Ook, zoals al eerder geschreven, kan ik eventuele slechte biljetten gewoon omruilen bij hen. Bij de wisselkantoren doen ze meestal moeilijk weet ik uit ervaring.
Ik bedoel dan wanneer je hebt bemerkt na enkele uren of dagen.

gr.
Ton.

1 like