Geldzaken

Dag allemaal,

Ik vertrek over een dikke 2 weken naar Vietnam en wat ik me nu nog afvraag is het volgende: Wat neem ik aan geld mee? Dollars en/of Euro’s? En hoeveel? Naar het schijnt is het geen probleem om geld uit de muur te halen.
Maar hoe zit het met luchthaventax en dergelijke? Te betalen in Dong of in Dollars?

Brigitte.

Hallo Brigitte,

Ik zal beginnen met de luchthaven tax.
Die hoef je niet te betalen, of bedoel je misschien luchthaventaxi.
Deze kan je in dollars betalen, maar zou wel een voucher kopen om zeker te weten dat je niet afgezet wordt.
Ga je met de bus dan betalen met Dong.

Dollars.
ik neem deze mee voor het kopen van het visum ( ga met VOA ) en voor als ik niet uitkom met mijn dong de laatste dag en ook voor een eventuele tussenstop is het wel handig.
Je kan de Dong nergens anders kwijt dan in Viet Nam.

Pinnen is geen probleem, maar niet alle geldautomaten accepteren je pas, dus even kijken naar een geschikte automaat; deze zijn er voldoende.

Wel even aangeven aan je bank ( via internetbankieren ) dat je in Viet Nam zit, want de rabo en de ABN staan automatisch geblokkeerd voor Viet Nam.

euro’s
neem ik zelf wel altijd mee voor wanneer er in de buurt van het hotel wel veel terrasjes zijn en geen automaat, wissel ik snel even bij het hotel en kan meteen gaan zitten na een reis tussen 2 lokaties en hoef niet eerst op zoek naar een automaat.

credit card.
wanneer je direkt via internet geboekt hebt bij een luchtvaartmaatschappij en betaald hebt met een cc, dan deze altijd meenmen ( de kaart waarmee je je ticket hebt betaald ), je kan geweigerd worden wanneer je deze niet kan tonen.

Ik betaal altijd bij het uitchecken alles wat ik geconsumeerd heb in het hotel ; dus zet de periode dat ik daar verblijf mijn handtekening op de rekening en betaal met de cc dus bij het uit checken.

Ook eventuele excursies betaal ik met de cc, scheelt weer enkele keren pinnen.
Maar deze kan je ook in Dong betalen.

Op deze manier heb ik voor 2 personen 150 usd bij en voor 500 aan euro’s voor 1 maand.
Van de euro’s houd ik altijd nog wel 100 a 200 over.

Ik zou niet pinnen met de cc, want dat is duurden dan met je gewone betaalkaart.
Wel laat ik mijn rekening verhogen bij het uitchecken en deze verhoging laat ik dan uit betalen in VND.
Op deze manier heb je helemaal geen kosten.

gr.
Ton.

2 likes

Heeft het meerwaarde om ook een Visacard mee te nemen?

Gr. Marleen

Bedankt voor de info Ton. Ik dacht namenlijk ergens gelezen te hebben dat je bij binnenlandse vluchten een welbepaalde luchthaventax moest betalen maar aangezien ik het nergens meer terug kan vinden zal ik me wel vergist hebben. In veel landen is dit evenwel zo en in sommige hiervan kan je die niet met de nationale munt betalen…

Hallo Ton,

je hebt het over een “voucher kopen om zeker te weten dat je niet afgezet wordt”. waar koop je deze en waarvoor is deze geldig (kan je bijv ook naar het centrum van de stad omdat je vroeg land en pas later in het hotel kan) en wat zijn de kosten of zijn er allemaal verschillende prijzen

Groet John en Diana

Hallo Brigitte,

Nee hoor Brigitte, luchthaventax in Viet Nam zit in het ticket, vlieg wel altijd met VA, maar voor zover ik weet heft geen van de in Vietnam vliegende maatschappijen dit.
Graag een correctie van iemand dit dit wel heeft meegemaakt met een andere maatschappij dan VA.

@ Marleen,
ik vind zelf dat een creditcard ( visa, mastercard) altijd een meerwaarde heeft.
Het scheelt je pinnen en je kan er excursies mee betalen.
ook wanneer je een binnenlandse vlucht in Viet Nam gaat boeken en je moet dit contant afrekenen moet je veel pinnen.

Stel je boekt daar een ticket Saigon naar Hanoi, kost je rond de 100 a 150 usd pp.
Is ongeveer ruim 4 a 6 miljoen VND, moet je dus dan mee over straat en misschien is je limit overschreden bij die machine en moet je naar een andere machine voor het restant.

Kan ook gebeuren dat je bij de machine wel die ruim 6 miljoen VND kan pinnen, maar per transactie maar 2 milj. krijgt.
Betekend dan weer 4 x gastverbruikkosten.
Overigens betaal je niets voor het gastgebruik bij sommige pakketten van de Rabobank.

Wanneer je wereldpas oid beschadigd raakt en je hebt geen andere bij, dan is de CC een uitkomst.

Over afrekenen in hotels heb ik al geschreven van het voordeel.
Het kan voorkomen dat je bij het inchecken wordt gevraagd naar je CC.
Deze wordt dan gecontroleerd op fraude en wanneer het oke is kan je op kamer betalen.
Sommige hotel weigeren je “sign your room” wanner je geen CC hebt.

Ik hoop Marleen dat ik wat voordelen zo heb geschreven; zijn er nog wel meer te bedenken.

Wel dus altijd meenemen wanneer je de internationale en/of binnenlandse vluchten geboekt hebt met die CC.

@ John en Diana,
Ik weet de aktuele prijs zo niet, want die veranderd natuurlijk constant, maar is niet meer dan 10 usd max,

Het gaat erom dat je ook in Viet Nam te maken hebt met taxichauffeurs die niet te vertrouwen zijn en de bijv de meter aangepast hebben, omrijden of je de kosten voor het verlaten van het vliegveld laten betalen.

Ik ga er van uit dat je voor het eerst in Viet Nam komt en na een vermoeide vlucht snel naar je hotel wilt.
Het is normaal vrij druk met ophalers ( mensen die familie ophalen ) en wat chaotisch.
Je wordt ook daar aangesproken door mensen die je vragen of je een taxi wilt, niet doen.

Dan heb je 5 keuzes.

je kan de bus nemen naar het centrum en dan uitstappen in de buurt van je hotel ( wanneer je vooraf geboekt hebt natuurlijk ) of uitstappen in de buurt waar je wilt verblijven.
Kosten zitten dan ergens rond de 50 dollar cent pp ( wel betalen in VND ).

Gebruik maken van de service van het hotel.
Kan gratis zijn, of je kan dit regelen met je hotel.

Je kan deze rit regelen via het reibureau waar je je vakantie ( of een deel ervan ) hebt geboekt.
Kosten zijn dan volgens afspraak.

Je kan van de aankomst hal naar buiten gaan en kijken naar mensen van Mai Linh of VinaSun in een overhemd van die firma.
Dan vraag je om een taxi en deze laten die komen middels de portofoon.
Prijs gaat dan via de meter, maar je rit wordt opgeschreven ( luchthaven naar je bestemming ) en ook de naam van de chauffeur.
Vind je de prijs bij aankomst te hoog, maak een foto van de meter, en neem dan contact op met het taxi bedrijf en dan krijg je uitleg en eventueel een bedrag terug.

Dit zal je in Saigon en Hanoi op vele plaatsen zien dat er mensen staan met portofoons en in het taxi uniform.
Dit om deze scam de kop in te drukken

Je kan een voucher kopen op het vliegveld.
Je noemt de naam van je hotel en zij noemen de prijs en verwijzen je naar de coordinator van de taxi’s ( of deze staat bij de balie, of word verzocht om naar de balie tekomen om je te begeiden of ze zeggen waar je hem kan vinden ) en deze regelt dan de taxi in no time.
Voordeel is dat je weet wat je kwijt bent ( rond de 10 usd max ) voor de rit en niet pp.

Nog even enkele tips voor taxi nemen bij het vliegveld.

Ga nooit met zijn tweeën achterin zitten; dus altijd de sterkste of de meest assertiefste voorin, is ook makkelijker om een foto te maken van de meter.
Doe dit ook voor elke taxi rit in Viet Nam.

Wanneer je het vliegveld van Saigon verlaat, moet je langs een slagboom.
Wanneer de chauffeur zegt dat jij dit moet betalen en je een voucher of je hebt de rit via punt 4, zit het niet goed.
Met alle punten zit dit in de ritprijs, behalve met een niet bonafide bedrijf.

Pas ook op voor vriendendiensten, want dit kan je ook geld kosten.

Komt erop neer dat je een voucher koopt, en dan net buiten het vliegveld of onderweg de chauffeur zegt in gebroken engels "car broke , call friend/company ".

Betekend dan dat er een andere taxi komt, jullie blij want je kan verder.
Probleem zit erin dat je de rit vanaf de panne tot je hotel erbij moet betalen.

Niet moeilijk doen en gewoon betalen ( de chauffeur kent alleen vietnamees ) om gedoe te voorkomen.
maak wel even een foto van de auto, staat een nummer op.
Laat hotel het verder regelen ( dus wel even melden ) en je krijgt altijd je geld terug wanneer je via Mai Linh of VinaSun de rit hebt geregeld.

Bovenstaande geld niet alleen voor airport transfers, maar ook voor normale taxiritjes.

Ook iets wat heel veel voorkomt is dat ze prijs vertienvoudigen.
Dit komt omdat er vele nullen staan en onwetende touristen het wel geloven.
Dus even een makkelijke factor hanteren om globaal een prijs te herleiden naar euros en zo de onredelijke prijs te zien.

ik hanteer zelf 25000 VND is 1 euro.
Klopt natuurlijk niet helemaal , maar is makkelijk rekenen.

Maar nu ik toch bezig ben met dit onderwerp.
Dit kan je overal overkomen in Viet Nam wanneer je met een bus/trein/boot/vliegtuig reist.

Ben ook alert op mensen die ineens helpen je bagage naar een taxi te krijgen.
Deze willen natuurlijk geld, geef je dit niet , dan gaat het wel via de meter van de taxi waar hij naan toe heeft geleid.
Dus altijd je bagage goed in de gaten houden.

Sorry John en Diana,

Ik dacht gooi er nog wat tips achter aan en wie weet hebben jullie of andere mensen er ook wat aan.
Vandaar wat langer.

gr.
Ton.

3 likes

Ik wil toch nog even op deze wijze Ton bedanken voor zijn vele tips.

Het is een genot om deze te lezen.

We hebben nog 1,5 te gaan, maar het is geweldig dat plannen van de reis!

Ton verdient een standbeeld;)

1 like

Hallo P,

Teveel eer ik probeer via mijn ervaringen alleen maar mensen te helpen met het voorbereiden van hun vakantie.
Dit natuurlijk samen met alle andere mensen die hun adviezen en ervaringen ook op deze site delen, want zonder deze mensen met hun adviezen kan Wereldwijzer niet.

Ik hoop van harte, dat je na je vakantie ook wat vragen kan beantwoorden en zo enigszins aktief blijft om zo andere , toekomstige vakantiegangers te helpen.

Nogmaals bedankt voor je complimenten, maar ga ervan uit dat je deze ook bedoelt voor alle mensen die helpen om dit VietNam forum informatief en up to date te houden met hun inbreng.

gr.
Ton.