Betalen in Vietnam

Met wat wordt er betaald in Vietnam - Vietnamese Dong of US Dollar. Iedereen zegt me iets anders dus wil ik het van jullie horen.
Kan er ook betaald worden met visa in de hotels of is dat cash ?
Groetjes

Hallo Johno,

Je kan in principe met zowel VND als USD betalen.
In de meeste ( denk eigenlijk alle ) touristische plekken en hotels en ook de treinstations staan de bedragen in beide valuta vermeld.

Ik doe het altijd zo

Betaal drankjes en eten, taxi en souveniers ed. in VND.

Excursies ( boven de 50 dollar ) en hotels met de CC.

In de meeste hotels kun je al je daar genuttigde drankjes en maaltijden op je kamer laten zetten.
Je tekent dan de rekening voor bijv. een diner en bij het uitchecken betaal ik dan met je CC. Cash , VND of USD is ook mogelijk.

Mijn ervaring is dat betalen van kleinere bedragen goedkoper is dan deze te betalen met VND.
Bij grotere bedragen moet je veel pinnen en dat kost per transactie ( max. opname tussen de VND 2000000 en de VND 5000000 ) tussen de VND 20000 en VND 30000.

Ook heb ik in mijn hoofd een makkelijke faktor die wat hoger is dan de aktuele koers.
Bijv. VND 100000 is nu €4.03 of anders 1 euro is VND 24826.
Ik bereken dan alles naar VND100000 = €4.10 of €1 = VND 25000; rekent makkelijker.
Waarschijnlijk zou je zelf ook al zo doen.

Je hoeft dus geen USD mee te nemen, alleen voor een eventueel "VOA " ; $25 pp. gepast en ongeschonden biljetten.

Misschien wel een tip
Wanneer je toch dollars moet wisselen in Nederland voor “VOA” , wissel dan meteen wat meer.
Deze kan je dan de laatste dag gebruiken wanneer je VND op zijn. Op deze manier hou je ze niet over; je kan ze nergens meer inwisselen buiten Viet Nam. Ook voor een eventuele overstap makkelijker op het eventuele transit vliegveld buiten de euro zone.

gr.
Ton.

2 likes

Beste mensen,

Misschien heb ik iets wat vreemd geschreven. Ik had eerst wat anders geschreven en niet alles verwijderd. Het gaat om deze zin.

Mijn ervaring is dat betalen van kleinere bedragen goedkoper is dan deze te betalen met VND.

Ik bedoel dus.

Betalen van kleinere rekeningen is goedkoper in VND dan in USD in mijn ervaring.

Sorry,

Ton.

1 like

Geeft niet Ton. Ik had em al wel begrepen.

Ikzelf heb het meeste met de Dong betaald, een aantal keer een redelijk bedrag gepind en een paar keer met cc. Verder geen USD gebruikt (maar zoals Ton schrijft, dien je die wel te hebben met een Visum On Arrival). Betalen met de Dong is mij prima bevallen.

Groetjes, Anne

1 like