cash of pinnen

Hallo;
Wij gaan in november naar Vietnam een rondreis maken , is het raadzaam dongs of euro s
mee te nemen of daar te pinnen?
alvast bedankt.

Hallo Bennel,

Dongs zijn niet buiten Vietnam te verkrijgen. Je zult dus in Vietnam Dongs moeten pinnen. Dat is trouwens geen probleem (in de grotere steden). Het beste kun je Amerikaanse Dollars meenemen als ‘noodgeld’.

Greetz,
Reisbloggers

1 like

Hallo B,

Zelf neem ik alleen USD mee voor mijn VOA en wat USD voor de laatste dagen.
Want buiten Viet Nam heb je niets aan VND.

Voor het overige wissel ik mijn Euro’s gewoon om en betaal in hotels met CC voor mijn versnaperingen ( hotelkamer al vooraf betaald ).

gr.
Ton.

1 like

Klopt het dat je een betere rate krijgt voor grote dollar biljetten?

Ik heb nadat we vorig jaar problemen hadden met onze grote dollar biljetten (in Cambodja ahd toevallig nooit iemand wisselgeld als je met een groot briefje kwam), heel veel kleine biljetten besteld. Nu heb ik gelezen dat je in Vietnam toch best omwisselt naar VND, nu zit ik hier met mijn groot pak van 1,5, 10 en 20 dollarbiljetten…:tssk:

1 like

Dat klopt, overigens wisselen doe je bij zo’n beetje elke juwelier in Vietnam, die je doorgaans een betere rate geven dan een bank of wisselkantoor.

1 like

Gaat het hier om grote verschillen? Ik heb eventueel wel nog een mogelijkheid ze om te wisselen naar grote briefjes, maar ik val die persoon liever niet lastig als het de moeite niet is…

Grote dollarbiljetten leveren inderdaad meer op bij cash wisselen.
En dollars zijn vaak gunstiger dan euros. Soms rekenen ze dollars en euro zelfs 1 op 1 (in Myanmar ook meegemaakt).

Wanneer je hoge bedragen uit een ATM haalt, dan valt het mee met de kosten.
Let op dat je net geen veelvoud van 500.000 intoetst (maar een rond bedrag minus 100.000). Anders loop je het risico dat je alleen 500k-briefjes krijgt en die kunnen ze niet overal wisselen.

Veel ATM’s hebben/hadden een limiet van slechts 2 miljoen.

Hanoi:

• Op het vliegveld van Hanoi is ANZ een goede keuze met een hoge limiet.
  • Langs de westkant van het Hoan Kiem in Hanoi meer zit ook een ANZ.

HCMC:

• De Citibank ATM op het vliegveld heeft een hoge limiet.
  • Commonwealth Bank AMT’s aan de Bui Vien schijnen een nog hogere limiet te hebben.

Ik vermoed dat je kostenloos kleine dollarbriefjes kunt omwisselen op het vliegveld (nog in Europa).

US$ in Nederland kun je het meest voordelig halen bij wisselkantoortjes op het Damrak wanneer je boven het bedrag uitkomt waar ze provisie voor rekenen. GWK’s, banken en Schiphol hanteren ZEER slechte koersen en hoge provisies.

Johan

1 like

Hallo L,

Ik weet niet om welk bedrag je kleine papieren USD hebt, maar bedenk dat je met een VOA er al zo 90 USD kwijt bent.
Voor de laatste dagen en misschien de eerste dag kan je deze gewoon gebruiken.

Verschillen bij omwisselen is gewoon afhankelijk van de koers op dat moment.
Bij een sterkere EURO krijg meer VND en dus minder VND voor de USD.
Reken ook nog eens dat je USD gekocht hebt tegen een sterkere USD, dan ben je 2x in de aap gelogeerd.

Komt erop neer dat niemand je kan helpen met een advies en je een eventueel verlies of winst gewoon moet nemen.
Gaat echt niet om grote bedragen; misschien om 200 Euro op de 10000 Euro maximaal.

Over VND 500000 biljetten.
Prijspeil in Viet Nam is nu echt wel dat zo goed als iedereen daar voortaan wisselgeld voor heeft; denk aan horeca en hotels ed.
Natuurlijk niet een taxi, dus daar even rekening mee houden.
Ook wanneer je wat buiten de touristische plekken gaat kan het incidenteel wat problemen opleveren, dus maak je grote biljetten in de grotere steden klein ( in de horeca bijv. ), wanneer je weet dat je naar een klein dorpje gaat.

Gr.
Ton.

Hoi, ik denk dat ik het in Brussel op de luchthaven ga proberen om te ruilen naar grote biljetten, want het pak dat we nu hebben is echt wel veel.
Het gaat om 1500 dollar, in biljetten van 1, 5, 10 en 20 en 2 van 50

Ik heb mijn dollars nog aan een redelijk goede koers kunnen kopen begin januari… (Helaas niet zo goed als de koers in december was… ) toen we wisten dat we gingen heb ik onmiddelijk besteld en gezegd dat ze maar wat kleine coupures moesten nemen.