Geldperikelen in Vietnam

We vertrekken op 6 augustus naar Hanoi (Hoi!:vak01:).
Ik heb even de topics doorzocht om te kijken wat we het beste doen ivm de financiën.
Ik kom tot de volgende conclusies:
[ol]
[li]op de luchthaven in Hanoi (met visum on arrival in de hand): 25 dollar per persoon
[/li][li]voor de rest van het verblijf: eigenlijk voldoen euro’s uitstekend om in te wisselen voor Dongs.
[/li][li]en je doet best al je Dongs op voor je het land verlaat (en anders kan je ze nog altijd via dit forum van de hand doen :nod: )
[/li][/ol]

Is dit een goede (en correcte) samenvatting?

Ivm met laatste puntje heb ik nog een vraagje: we eindigen onze reis in Angkor Vat (Cambodja dus) en vliegen ook vandaar terug naar huis. Hoe zit het met Dongs in Cambodja: moeten we ze aan de grens omwisselen? Of beter ook eerst opdoen en dan in Cambodja terug pinnen?

mvg
Freddy

Ik heb net Vietnam verlaten en ben nu in Phnom Penh, waar je ook nog vaak met dongs kunt betalen. Zeker als je met de Mekong Express bus gaat is dit een aanrader, want in Cambodja stop je net na de grens bij een heerlijk restaurantje waar je de laatste paar dongs wel kwijt kunt.

Euros inwisselen zou ik persoonlijk niet doen, gewoon lekker dongs uit de ATM halen is net zo makkelijk imo. Alsook Dollars in Cambodja.

Bedankt Zaan,

ik was een beetje kort door de bocht gegaan merk ik, ik bedoelde inderdaad dat je afgezien van die 25 dollars in Vietnam geen dollars nodig hebt en dat je dus gewoon de betaalautomaten kan gebruiken.
Bedankt voor de informatie over Cambodja!
En nog een prettige reis verder!

Freddy

Inderdaad, gewoon de ATM gebruiken. Bij de meeste kun je gewoon terecht, en zo niet, dan is er redelijk in de buurt wel een ander, is mijn ervaring.

Beiden een hele fijne reis (alvast)! :slight_smile:

Groetjes, Anne

Hallo Freddy,

In Viet nam kan je overal pinnen, zoals de vorige mensen al aangaven.

Maar wel even in de gaten houden wat de limiet is, want deze verschilt per automaat.
Wanneer je bijv bij een machine staat met een max van VND 2000000 ( rond de 75 euro ) per keer en je moet bijv. je kamer afrekenen in VND of je wilt gaan shoppen moet je misschien meerdere keren pinnen. kost je 1 euro per keer. Dus dan bij 4000000 VND kost je het gastverbruik dus 2 euro.

Je hebt ook automaten met een max van 4000000 ( sommige gaan zelfs tot 10000000 VND, maar die zijn moeilijk te vinden, zeker buiten Hanoi en Saigon ) en dan bespaar je wat geld.
Gastgebruik per automaat en per bank verschillen overigens ook.

Zelf neem ik euro’s mee en wissel deze bij het hotel en bespaar zo enkele tientjes, omdat ik anders een keer of twintig a dertig moet pinnen.

Hotelrekeningen betaal ik met de creditcard; niet pinnen met de creditcard want dat is helemaal duur.

Misschien heb een Rabopas ( waarschijnlijk weet je dit wel ) , moet je dus even deblokkeren voor gebruik van ATM buiten Europa.

Neem ook altijd wat dollars mee, is makkelijk bij een tranfer op een vliegveld.

gr.
Ton.

Hallo Anne en Ton,

bedankt voor de reactie.
Dus een compromis tussen jullie drie :slight_smile:
Ik ben een Belg, dus die Rabopas gaat niet op voor mij.
We nemen dus wat Dollars mee (niet teveel) voor op de luchthaven (is dat ook nodig voor de twee binnenlandse vluchten die we nemen? En aan hoeveel dacht je per persoon?) en voor Cambodja en de rest doen we via de ATM’s of via de hotels (we reizen niet echt basic - twee gezinnen van vijftigers).

groetjes

Freddy

Hallo Freddy,

Nee, voor binnenlandse vluchten in Viet nam kun je gewoon met VND betalen op het vliegveld voor versnaperingen ed.

Ik reis ook niet basic, en heb altijd VND 5000000 ( €180 ) bij voor 2 personen wanneer we op pad gaan. Maken we meestal niet op op 1 dag.

ik heb 1 x met een tour meegemaakt dat er geluncht werd en je kun kiezen uit diverse gerechten en we wilden toen de kreeft en hadden daar net niet genoeg geld voor bij.
Moesten het van de gids lenen, en dacht dat overkomt me dus nooit meer.

voor Saigon hebben we meestal per dag rond de 2 a 3 miljoen nodig; lunch, diner, terrasjes, taxie’s ed voor 2 personen. Dan zijn we met zijn tweeën en niet naar een lokaal vietnamees restaurant gegaan.

Reken voor Saigon op 4 usd pp voor de lunch of diner + eventuele drankjes.
Ga je eten in een lokaal vietnamees restaurant dan is VND 50000 pp + drank pp meer dan genoeg.

In de hotels betaal ik altijd met creditcard voor het gebruik van de minibar en bar en restaurant.
Laat alles op kamernummer zetten en betaal dan zo met het uitchecken de rekening.

In sommige hotels wordt je cc gecheckt bij het inchecken, ook is een cc voor sommige " high end hotels" verplicht, of je moet een deposito geven wanneer je geen cc hebt, ook al heb je al vooraf betaald voor de kamer.

gr.
Ton.

1 like

Bedankt Ton,

we zullen jouw suggesties ter harte nemen:chin:

Als je nog Dongs overhoud even op het vliegveld van HCMC omruilen naar Euro’s, zit je daar ook niet meer mee :wink:

>>>
onze retourvlucht is vanaf Siem Reap:)

We zouden naast de 50 dollar die we nodig hebben voor de visa, van thuis uit nog een 150 Dollar meenemen voor in geval van nood. Is dat voldoende denken jullie? :question:

mvg

Freddy

Hallo Freddy,

Ik ken je uitgave patroon niet, maar zou dat even bekijken en daar je dollars op afstemmen.

Natuurlijk kan je in Viet Nam VND kopen en proberen deze te verkopen in Nederland als je over hebt.
maar ik geef nooit meer dan 2.5 euro voor VND 100000 + verzendkosten.

De aanbieders moeten er van af .

Wil je met de dollars ook naar Canbodja, dan is het krap.
ook 1 dag Saigon voor 100 USD + een evedntuele transfer is in mijn ogen ook krap.

Je kan beter USD overhouden dan VND omdat je de dollars voor elke volgende reis kan gebruiken.

gr.
Ton.