Valuta in Vietnam

Wij reizen volgende maan naar Vietnam en Cambodja. is het moeilijk om telkens de prijzen te weten ?? In euro dollars en dong???

hello , timby voor Vietnam is het dong € 1 is 22000 dong - 1$ is 15000 dong
cambodja is het beter van Us-dollars te nemen groetjes big-crab

Kan je dan euro’s naar Dong daar gemakkelijk wisselen daar?
Maar je hebt sowieso dollars nodig in Vietnam vermoed ik?

hello , zeer makkelijk , ze zien nu liever euro’s dan US dollars best is te wisselen in goudwinkeltje of bv. Linh-cafe - pha ngo lao street saigon
US-dollars enkel voor Camb.

bedankt voor de tip

Hoi Timby,

Wij zijn net terug uit Vietnam en alle prijzen van hotels, bustickets en tours zijn in dollars, maar deze kun je ook gewoon in Dong betalen (ze namen bij ons overal $1,- is 18000 dong). Wij hebben gerekent met 25000 dong is 1 euro (dit klopte zeer goed afgaande op onze afrekeningen nu thuis). Voor Vietnam is het dus niet echt noodzakelijk (behalve voor visum op vliegveld!!). Wel makkelijk als je iets achter de hand hebt.

Cambodja ben ik niet geweest dus kan ik niets over zeggen.

Gr. Rob

hallo oke bedankt
wij vertrekken op 12 oktober en hopen dat het rustig blijft daar en geen tyfoon meer komt .En was het de moeite ? het isvan ons wel een groepsreis Wat kan je ons aanbevelen om mee te brengen van souvernier ? Zijn ook al thailand gaan bezien wasd echt de moeite . Denk dat het nu helemaal anders zal zijn en wat het weer betreft ??zullen zien he .groetjes nadine

Heb je je visum bij aankomst op vliegveld gekocht dan?
Ik dacht dat dit onmogelijk was?

Hoi Nadine,

Nou dat hoop ik ook voor jullie. Pfff, wij waren net op tijd weg. Wel raar om dat nu zo te zien op TV. Vietnam is echt de moeite!! krijg je echt geen spijt van. Souvenirs is moeilijk. Ik heb zelf 2 pakken, stropdassen, schoenen, wijnhouders, plaquettes, overhemden, theeglaasjes, dvd’s, tas, placemates, peper, koffie en natuurlijk foto’s!! meegenomen (beetje overdreven ik weet het:-). Ik kan je wel aanraden om je souvenirs in Hoi An te kopen. Daar hebben ze het grootste aanbod en is het goedkoper dan in bijv. Saigon (wel hard onderhandelen!! onder de helft durven gaan voor je eerste bod)

Wat het weer betreft weet ik het niet. Wij zijn er heel september geweest en zaten ook midden in de regentijd, maar hebben alleen in Hué regen gehad en op Phu Quoc (wel jammer), dus je kan er weinig over zeggen.

Veel plezier in Vietnam iig!!

Gr. Rob

Hoi Misirlou,

Mijn vriendin heeft ons visum geregeld dus weet niet precies hoe het zit, maar wij hadden vantevoren iemand in Vietnam ons Visum laten regelen (die kende we al) en wij kregen een A4-tje thuis met "minister van blabla is akkoord etc. etc. Dit moesten we op het vliegveld inleveren bij douanekantoor met $25,- pp en toen kregen we ons Visa. Dus wij hadden wel van tevoren geregeld, maar moesten op het vliegveld nog wel $25,- pp afrekenen (wisten we wel van tevoren). Is volgens mij wel normale gang van zaken.

Ik zal eens aan mijn vriendin vragen hoe het precies zat.

Gr. Rob

mjah en ik maar 62€ + 8€ verzending laten aftroggelen in ambassade hier

ja wij hebben een rondreis en onze visa moeten wij ook afhalen in vietnam op de luchthaven moeten wij dat dan eerst doen vooraleer wij buiten de duanen gaan of eerder of hoe zit at wij hebben er weinig ervaring mee moeten ook wel 25 Dollar betalen daar . kan je in vietnam dollars pinnen ook??, of is het aleen dong??

Hoi Timbu,

Dit moet je eerst doen voordat je door de douane gaat. Hier krijg je namelijk het papiertje dat ze in je paspoort plakken. Je wordt langs het kantoortje geleid en er staat gewoon “visa on arrival” op het kantoortje. Stel je wel in op even wachten, want echt vlug zijn ze niet.

Ik las van tevoren dat je dollars kon pinnen in Vietnam, maar ik heb nergens pinautomaten gezien waar dat kon. Mss bij de grote banken binnen, maar denk het niet. Als je dollars wilt hebben kun je die het beste van tevoren meenemen. Pinnen is in dong en kan in de meeste plaatsen maar tot 2.000.000 per keer (zo’n 80 euro). Hier kun je in Vietnam wel even mee doen:-), behalve als je in Hoi An vanalles laat maken.

@Misirlou:
Ach, bereid je er maar op voor dat je op je reis nog wel vaker zoiets tegenkomt. De eerste keer als je ergens komt weet je gewoon niet alles. met de visa hadden wij geluk, maar in andere dingen (busreis, sommige hotels) hebben wij ook teveel betaald. Ofja teveel…meer dan andere mensen voor dezelfde reis of kamer. Zelfs al betaal je iets meer, het is nog steeds een stuk goedkoper dan in NL.

Gr. Rob

dank je Rob voor de inlichtingen. Wij reizen met een groep maar hebben maar vanaf vietnam begeleiding. Zodoende hebben wij dan ook niet zoveel geld nodig om hotels en uitstappen te betalen he . Zal dollars mee nemen en visa kaart . daarom weten wij voor deduane niet wat wij moeten doen en ze zeggen in het reisburo dat alles daar kaar zal liggen . hoop ik ?? ben er niet gerust in . Groetjes nadine

Hoi Nadine,

Dan heb je idd niet veel dollars nodig. Restaurants etc. betaal je gewoon in dong (wel kleingeld sparen voor taxi’s, de “i have no change” truc is wijdverspreid in Vietnam). Wij hadden gewoon 1 A-4tje met toestemming van de minister of zoiets, en A-4tje dat je in moest vullen. Dit lever je gewoon in met je paspoort (hoeft niet eens iets te zeggen;-) en dan komt alles goed. En met een reisbureau zal het al helemaal goedkomen.

Veel plezier, you’ll love it!!

gr. Rob

Oke ik ga jou na de reis eens laten weten hoe het in zijn werk ging.Groetjes en heb je ook veel foto’s genomen?ja zeker ik ben een 5 plusser die mij bezig houd met fotobewerkignen op pc das mijn hobby. kijk er al nar uit maar ben toch wat bang met al die regen en tyfoons ginder . groetjes nadine

Dat zou ik leuk vinden:-) Als fotograaf kun je je hart ophalen in Vietnam. Zoveel mooie kleuren en interessante mensen (zal je ook al Thailand hebben gezien denk ik). Als fotograaf kan ik je ook van harte het Mandarin Cafe in Hue aanbevelen (staat in de lonely planet). Deze wordt gerund door een eigenaar die fotograaf is (heb er zelf 2 foto’s van gekocht). Zelfs met regen kun je mooie foto’s maken door alle gekleurde poncho’s:-)
Hoop idd wel dat die tyfoon overwaait, maarja daar kun je zelf niets aan doen en heeft dus geen zin om je druk over te maken. Wel poncho meenemen (of daar kopen natuurlijk).

Veel plezier!

Gr. Rob