Geld in Vietnam

Ik ga binnenkort naar Vietnam op vakantie, gewoon een georganiseerde reis.
Ik lees nogal wat tegengestelde meningen over hoe je daar het beste kunt betalen.
Gewoon met lokaal gepinde Dongs, Euro’s of Dollars en hoe zit dat met wisselen ter plekke?
Heeft iemand daar recente ervaringen mee.
Alvast bedankt,
Hans Liefrink

Beste Hans, in Vietnam worden niet overal dollars geaccepteerd. Zeker niet in de kleinere steden/dorpen c.q. op het platteland. Als ze het wel accepteren, is de kans groot dat je een slechte wisselkoers ontvangt. Mijn advies, als Vietnamees en na meer dan twintig keer het prachtige land aangedaan te hebben, is om lokaal te pinnen en betalen. Zo heb je altijd een eerlijke prijs, behalve als de ECB nog meer geld gaat drukken… Pin alvast wat meer in de grote steden als Hanoi of Saigon zodat je nooit verlegen hoeft te zijn.

Mijn advies zou zijn, neem of dollars of euro’s mee. Inwisselen bij zo’n beetje elke juwelier is een gebruik in dit land. Even vragen wat de koers is. Het leven is best simpel hier. :slight_smile:

Hallo Hans,

Ik denk dat ten allereerste genoeg Euro’s moet meenemen.
Je gaat het een georganiseerde groepsreis, dus komt er een fooienpot en dat is al 1 a 2 honderd Euro.

Om aan VND te komen, zou ik het advies van Anorak volgen, zo doe ik het ook altijd.
Een CC ook altijd handig om er nog bij te hebben, dan kan je eventueel betalen je CC in USD in de hotels en zo toch voldoende VND in je zak houden.
Nadeel is wel dat pinnen met een CC duurder is dan met bankpas, maar met een bankpas kan je weer niet betalen in hotels, restaurants.

gr.
Ton.