De eerste keer dat ik in Bangkok kwam, was voor mij een combinatie van al deze keuzemogelijkheden. De warmte, de chaos, de stank van uitlaatgassen gecombineerd met putlucht, eten en andere ondefinieerbare geuren… Maar ook vond ik de stad bij m’n eerste bezoek al fascinerend, zo’n andere wereld dan onze Westerse wereld, de tegenstellingen tussen arm en rijk, moderne megagebouwen en eeuwenoude tempels…
Op de eerste avond door onze lokale agent meegenomen naar Nana (want hoe je het ook wendt of keert, ook dat is Bangkok) keek ik, destijds nog als behoorlijk groentje, mijn ogen uit wat deze dames allemaal konden en dat dit hier ook allemaal gebeurde…
Wel was ik blij dat ik er na een paar dagen weg kon en deze giga-stad kon verruilen voor de rust en de natuur van Kanchanaburi. Toen had ik nooit gedacht dat ik ooit in deze wereldstad zou komen te wonen…
Na dit eerste bezoek aan Thailand en gegrepen door het land, bleef ik jaarlijks terugkomen en hoe vaker ik er kwam, hoe meer ik de stad ging waarderen. Kijk bij een bezoek aan Bangkok verder dan de drukte, hitte en stank en je zal een prachtige stad ontdekken waar je je nooit hoeft te vervelen.
Pas na 12 jaar Bangkok heb ik Khaosan Road voor het eerst bezocht, en eerlijk gezegd, is het niet mijn buurt. De meeste keren dat ik hier op vakantie was, verbleef ik rond Sukhumvit en vind dat een ideale buurt. Om een dagje Bangkok te verkennen, blijft Chinatown geweldig. Niet specifiek iets bezoeken, maar gewoon de kleine, nauwe straatjes verkennen en in steegjes terecht komen waar je geen toerist tegenkomt.
Gisteren weer een bezoek gebracht aan de Wat Ratchanatda, een tempelcomplex dat vrij weinig door toeristen bezocht wordt, maar prachtig mooi is (niet ver bij de Golden Mount en Wat Saket vandaan). De tempel bevindt zich midden in de stad, maar het is hier zo rustig dat je je echt afvraagt of je wel in Bangkok bent.
Nu na al die jaren hou ik van deze stad en vind ik het een genot om te wonen, ondanks alle minpunten die elke wereldstad wel kent. Bangkok verveelt nooit en leeft 24 uur per dag, 7 dagen per week…