Wat was je eerste indruk toen je in Bangkok verbleef?

Bangkok is een enorme wereldstad ,deze stad is berucht om de drukte en de verkeerschaos die daaruit voortkomt.
Ondanks de drukte en chaos is dit een prachtige stad, met geweldige winkelstraten, markten en een uitgaansleven alsook waar Aziatische couleur locale zich vermengt met westerse decadentie. De Thaise hoofdstad Bangkok is nu eenmaal een stad die u lief heeft of haat.
Wat was je eerste indruk toen je in Bangkok verbleef?
U kan hierboven stemmen in de peiling,eventueel kan je hieronder een woordje uitleg geven.

http://www.freewebs.com/3lab1vanlul21/Fotoverzameling/th_bkk_verkeer_i.jpg

Mijn eerst indruk van Bangkok in 2003 was beslist niet positief. Ik vind het druk en stinkend. Veel lawaai en veel verkeer. Teveel kijk-mij-nu-eens-interessant-zijn backpackers. Thai die alles deden om het die backpackers naar de zin te maken, en daarmee hun eigen normen en waarden (en cultuur) opzij leken te zetten.

Begin 2006 was ik weer in Bangkok. Ik ging Bangkok anders zien: het is een grote stad, waar alles redelijk makkelijk te krijgen en te regelen is. Kleren, elektronica, contact met de westerse wereld. En na Bangladesh was Bangkok ineens zo schoon!

Daarna nog een paar keer in Bangkok geweest, en inmiddels vind ik het een leuke stad. Ik weet waar ik moet zijn, en ik weet ook waar ik niet moet zijn. Het is nog altijd niet mijn favoriete stad in zuidoost Azie, maar het is wel een plek die ik nog vaak zal bezoeken.

Mijn eerst indruk van Bangkok was ook niet positief. Ik vond het te groot, te druk en te warm, mede veroorzaakt door de verkeerschaos. Thai die ogenschijnlijk alles deden om het de toeristen naar de zin te maken, en inderdaad hun eigen normen en waarden opzij leken te zetten.

De keren daarna ben ik de stad steeds meer gaan ontdekken, en dan krijg je een heel ander beeld van deze geweldige stad. Achter deze drukte gaat er namelijk een oase van rust en andere schoonheid schuil. Pak maar eens de bus en stap 8 haltes verder uit en verken de omgeving, terugkomen doe je altijd wel…

Dit jaar zal ik er weer een weekje verblijven en ik weet zeker dat ik weer zeer aangenaam verrast zal worden… Heerlijke stad!!!

Ik denk dat vele een haat liefde verhouding hebben metbangkok. Ik vind het een waanzinnige stad dat was al toen ik er in in 1995 voor het eerst kwam. Ik verblijf meestal in de meest toeristische buurt die er is nl kao san rd, lekker vanuit een kroeg mensen kijken kan ik uren doen. Mijn favoriete hobby in bkk is net zoals zaan “verdwalen” en dan maar zien waar je uitkomt.

Het eerste dat op mij veel indruk maakte was de hitte, de grote drukte van het verkeer, de lucht verontreiniging die inherent is aan de snelle ontwikkeling, het verschil tussen arm en rijk en de onweerstaanbare glimlach van de Thais.
Ook de prachtige tempels aan de oever,zoals Wat Aroun alsmede de grand Palace viel me op toen.(1980)

Mijn eerste indruk moet wellicht even in perspectief worden gezet. Bangkok was voor mij de eerste keer lang vliegen, de eerste keer azië en zelfs de eerste keer buiten Europa. Toen wij in ons hotel/guesthouse aan kwammen en je had tegen mij gezegd morgen kun je weer met het vliegtuig terug, dan was ik gegaan. Een complete cultuurshock, misschien wel wat naief van mij natuurlijk.
Na een dutje, lekker relaxen in het park aan de rivier ergens achter khoa san road en wat te eten, begon ik de lol er weer van in te zien. Twee dagen genoten van bkk, de highlights gezien en gefietst met co van kessel. Ik kreeg steeds meer waardering voor Bangkok. Maar pas aan het einde van de vakantie, toen we er weer een nacht verbleven, echt verliefd geworden op deze stad.
Het plekje waar ik de beste herinneringen aan heb? het parkje aan de rivier, omdat ik hier pas kon zien wat bkk in hield, naast alle drukte.

Ik vind Bangkok een heerlijke stad, het leeft er altijd, je kan er verschillende dingen doen (shopping mall, lekker naar het park, rondstruinen en je laten verrassen waar je terecht komt, marktjes, lekker eten (ook wel eens minder lekker) gewoon te veel om op te noemen.

Mijn 1e indruk was overweldigend nl de drukte, de georganiseerde chaos, hitte, de vriendelijke mensen.
Een stad om nooit te vergeten :kus: ik kom er graag.

De eerste keer dat ik in Bangkok kwam, was voor mij een combinatie van al deze keuzemogelijkheden. De warmte, de chaos, de stank van uitlaatgassen gecombineerd met putlucht, eten en andere ondefinieerbare geuren… Maar ook vond ik de stad bij m’n eerste bezoek al fascinerend, zo’n andere wereld dan onze Westerse wereld, de tegenstellingen tussen arm en rijk, moderne megagebouwen en eeuwenoude tempels…

Op de eerste avond door onze lokale agent meegenomen naar Nana (want hoe je het ook wendt of keert, ook dat is Bangkok) keek ik, destijds nog als behoorlijk groentje, mijn ogen uit wat deze dames allemaal konden en dat dit hier ook allemaal gebeurde…

Wel was ik blij dat ik er na een paar dagen weg kon en deze giga-stad kon verruilen voor de rust en de natuur van Kanchanaburi. Toen had ik nooit gedacht dat ik ooit in deze wereldstad zou komen te wonen…

Na dit eerste bezoek aan Thailand en gegrepen door het land, bleef ik jaarlijks terugkomen en hoe vaker ik er kwam, hoe meer ik de stad ging waarderen. Kijk bij een bezoek aan Bangkok verder dan de drukte, hitte en stank en je zal een prachtige stad ontdekken waar je je nooit hoeft te vervelen.

Pas na 12 jaar Bangkok heb ik Khaosan Road voor het eerst bezocht, en eerlijk gezegd, is het niet mijn buurt. De meeste keren dat ik hier op vakantie was, verbleef ik rond Sukhumvit en vind dat een ideale buurt. Om een dagje Bangkok te verkennen, blijft Chinatown geweldig. Niet specifiek iets bezoeken, maar gewoon de kleine, nauwe straatjes verkennen en in steegjes terecht komen waar je geen toerist tegenkomt.

Gisteren weer een bezoek gebracht aan de Wat Ratchanatda, een tempelcomplex dat vrij weinig door toeristen bezocht wordt, maar prachtig mooi is (niet ver bij de Golden Mount en Wat Saket vandaan). De tempel bevindt zich midden in de stad, maar het is hier zo rustig dat je je echt afvraagt of je wel in Bangkok bent.

Nu na al die jaren hou ik van deze stad en vind ik het een genot om te wonen, ondanks alle minpunten die elke wereldstad wel kent. Bangkok verveelt nooit en leeft 24 uur per dag, 7 dagen per week…

Eerste indruk was niet zo goed, tweede indruk een paar weken later was veel beter.

Mijn eerste indruk was niet leuk omdat ik toen op aanraden van veel reizigers, een hotel had in het Khao San Road gebied. Ik vond het daar niet leuk omdat elk restaurantje en elk winkeltje alleen maar gericht is op toeristen, en het er stikte van de toeristen. Uiteraard ben ik er zelf ook een, maar ik ga niet helemaal naar de andere kant van de wereld om daar tussen de Britten te lopen. :slight_smile:

De tweede keer verbleef ik in China Town in Bangkok en dat vond ik een veel leuker gemengder gebied. Leuke eettentjes en winkeltjes, en een leuke mix van Chinezen, Thai en toeristen. Vanuit mijn hotelkamer vanaf de 7e verdieping (River View Guesthouse) had mooi uitzicht over de rivier.

Nog steeds herinner ik me Bangkok vooral als een enorm GROTE drukke kleurrijke stad. Ongelooflijk hoe lang je er met een bus doorheen kunt rijden, en het blijft maar doorgaan met al die drukte en chaos en winkeltjes :slight_smile:
Een groot contrast met de natuur buiten de stad.

Wat een geweldige wereld stad metropool was mijn eerste indruk, totaal anders dan dat ik gewend was…qua infrastructuur maakte ik wel een vergelijking met Amerika waar ik ooit al eerder was geweest, maar deze stad Bangkok voelde en voelt nog steeds als een soort van thuis…en inderdaad de wolkenkrabbers, verkeerschaos 24/7, lawaai, uitlaatgassen, stank, de hitte, de straatventers etc die zich tussen het verkeer begeven of onder de tolway bijna leven…moet er altijd een paar dagen vertoeven meestal rond Sukhumvit de lage soi’s, maar ook andere delen zoals Lad Prhao, Rachada, en voorheen ook rond Rangsit Pathum Thani…The Big Mango the place 2 B !!!

:wub::wub::wub:

BKK is overweldigend in alle opzichten. De warmte, de drukte, voor shopping, uitgaan, alles is er.
Dat kan je in alle touristische centra in Thailand, maar in BKK in de overtreffende trap!
Mijn plekje is nog steeds Siam Square: de fameuze MBK vlakbij, de Paramount, BKK Art & Cultural Center, de BTS en vooral de hotels in de buurt in een rustige soi. Koh San Road is leuk, maar meer voor backpackers en om uit te gaan: de hele nacht door herrie van discotheken, go-go bars enz. Maar na een paar dagen heb ik de drukte wel gehad en ga dan graag naar Hua Hin of die kant uit aan de Gulf of Thailand. Je begint pas te beseffen hoe groot BKK is als je met de minibus van Victoria Monument naar bv. Hua Hin gaat: over de express hiway rijdt je anderhalf uur door de stad met 100 Km/h of meer!

go go bars op kao san road is nieuw voor mij

Eerste indruk van bangkok was heel positief. We landden om 7u smorgens, gekleed in lange broek en dikke pull. Als je dan uit de skytrain stapt val je wel even om van de warmte. Ons hotel lag in Thonburi, en daar vond ik het opmerkelijk rustig ivm de overkant van de rivier.

Tijdens ons tweede bezoek (enkele weken later) verbleven we in Siam. En daar ervaarden we meer het nieuwe, drukkende bangkok met files, winkelcentra, mensenmassa’s, smog… dit vond ik een heel pak minder aangenaam vertoeven

Nou toen ik in 1980 voor de eerste keer arriveerde in Bangkok,kreeg ik angstverschijnsels!
Ik kwam pas s’avonds aan,kon me moeilijk orienteren waar ik zat in de stad.
Het was toen een stressietijd,had me eerlijk gezegd heel slecht voorbereid.
De meeste hotels waren al bezet(feestdag),dus was het een plaatsje zoeken op Ko san road,na een paar keer de straat doorgewandeld te hebben kwam ik uit bij “lekhouse” een vuil vies klein guesthouse,maar ik had een slaapplaats(gelukkig maar)

De eerste keer Bangkok was voor mij in 1977.
Vanuit Calcutta had ik een vliegticket gekocht via Burma naar Thailand. In Burma kon je een week verblijven van de taxfree gekochte Johnnie Walker en de slof 555 sigaretten.
Bangkok was voor mij helemaal nieuw en was zoals zoveel op mijn reis, totaal onbekend. In die tijd reisde ik zonder reisgids, dat gold overigens voor alle landen die ik bereisde vanaf Nederland overland naar India.
Ja, waar verbleef ik in Bangkok? Ik zou het nu graag willen weten. De hele Chao Phraya Rivier, Koninklijk Paleis etc.etc. heb ik toen niet gezien of van gehoord.
Ik belandde in een nachtclub, dat weet ik nog wel. Na enkele dagen vertrok ik met een nachtbus naar Changmai.
Wat ik nog wel weet is dat er bijna niemand Engels sprak in vergelijking met nu.
Wat ik wil aangeven is dat ik totaal onbevangen, nooit voorbereid, naïef en onschuldig in deze metropool terechtkwam. Aan de ene kant avontuurlijk, aan de andere kant stom. Je liet je leiden aan de hand van de verhalen die je onderweg hoorde.
Reisgidsen in die tijd waren er nauwelijks. Het reizen was toentertijd ook heel anders dan nu, nu vliegt iedereen, in die tijd ging iedereen overland. Nu kom je je buurvrouw tegen in Thailand, zo populair is Thailand geworden, toen was het een heel erg ver land. Ik had bijvoorbeeld nooit iemand gesproken die daar geweest was.
Thailand vind ik overigens een toeristisch maar oh zo mooi land met de vriendelijkste bevolking en ik kom er gelukkig nog regelmatig.

dick

Ja het reizen is nu héél anders.

Ik vind het al een heel verschil met 1997, toen ik nog brieven ontving per poste restante, of af en toe een fax. Internet bestond al wel maar mijn familie en vrienden hadden nog amper mailadressen, en ik zelf nam ook pas in 1998 een Hotmailadres.

Terwijl nu iedereen zit te skypen en zijn mama niet hoeft te missen. :slight_smile: En van tevoren miljoenen foto’s kan bekijken en meestal ook filmpjes en Google Streetview, van de plaatsen waar je heen gaat; en ook alvast duizenden reviews en reisverslagen erover kan lezen.

Hoe het nog vroeger moet zijn geweest in 1977, zonder reisgidsen en zonder kennissen die er al eens geweest waren, kan ik me al helemaal niet voorstellen.
Ik vind het ook zo grappig als mensen (vaak newby reizigers) heel dwangmatig op zoek zijn naar ‘off the beaten track’ plaatsen op internet… dat zijn meestal juist de mensen die in Khao San Road en op Koh Chang eindigen. Het is ook een paradox: op internet zoeken naar ‘off the beaten track’… zodra iets op internet te vinden is, zijn er dus al andere toeristen geweest.

Ook grappig: zelf kan ik me al niet meer herinneren hoe ik als 17-jarige (in '87 ofzo) in godsnaam erachter ben gekomen dat het leuk was om te kanoën in de Dordogne en hoe ik toen het bedrijfje heb gevonden dat de 4-daagse tocht voor ons regelde en onze spullen naar het eindpunt bracht… en hoe je toen eigenlijk de weg naar een Franse camping vond zonder navigatiesysteem, hahaha… Toch is dat toen ook allemaal gelukt.
Maar nu zou ik niet meer weten hoe je zoiets zonder internet moet vinden en boeken! :smiley:

… alhoewel ik me nu bedenk dat ik ook niemand kende die al eens in Zuid-Amerika was geweest, toen ik daarheen ging in 1997. Maar reisgidsen bestonden wel al.

Mijn eerste keer in Bangkok was in 1992 : overvallen door zoveel verscheidenheid…
Maar er zijn zoveel woorden en indrukken voor Bangkok als er buurten zijn.
Maar een ding is zeker : het is een aangename en levendige (hoofd)stad.
STUKKEN AANGENAMER dan bvb Brussel !!!

Ik ben een nieuwe thread begonnen over de verschillen tussen reizen vroeger, en reizen nu. :slight_smile: