Interview met Andre Breuer - Recreational Bangkok Biking Ltd

Beste Thailand-fanaten,

Hieronder een interview met Andre Breuer, eigenaar van Recreational Bangkok Biking Ltd. (voor de website klik Hier

Recreational Bangkok Biking Ltd. is voornamelijk bekend vanwege de fietstochten door Bangkok.Tegenwoordig bieden zij ook fietstochten door Chiang Mai aan. Deze fietstochten zijn niet alleen geschikt voor volwassen, ook kinderen kunnen eraan deelnemen.

Als je geinteresseerd bent in een fietstocht door Bangkok en/of Chiang Mai, kan je uiteraard altijd contact opnemen met Andre. Op de website van Recreational Bangkok Biking Ltd. is ook veel informatie terug te vinden waaronder de contactinformatie.

Andre, namens Wereldwijzer bedankt dat je aan dit interview mee wilde werken !


1. Zou je je in het kort even willen voorstellen aan de lezers op Wereldwijzer?

Beste Wereldwijzer lezers, ik ben Andre Breuer. Geboren 01-09 1960 te ’s-Gravenhage. Een echt Haags hopje dus maar wel in verschillende hoeken van Nederland gewoond en gewerkt. Altijd in de textiel/mannenmode gewerkt. Iin Thailand voor grote textielfabrieken gewerkt maar heb dit 6 jaar geleden afgesloten en ben Recreational Bangkok Biking Ltd. begonnen waarmee wij dagelijks met, meestal Nederlanders, door het groenste gebied van Bangkok fietsen.

2. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?

Sinds eind 1996 woon en werk ik in Bangkok,Thailand

3. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?

Mijn toenmalige vriendin heeft me zover gekregen om Nederland te verlaten. Net als de meeste Nederlanders was ik altijd met “zekerheden” bezig en dat moest ik loslaten. Dat loslaten is een proces van een klein jaar geweest.

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0271.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0272.jpg

Links: Andre Breuer
Rechts: Fietstocht door Thailand

4. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?

Eigenlijk het enige wat wij deden was het regelen van een Non-Immigrant B-visa zodat we in elk geval 3 maanden onafgebroken in Thailand konden zijn. Eenmaal in Thailand regelden we de rest zoals het verkrijgen van een werkvergunning, jaar-visa etc.

5. Hoe bevalt het leven in Thailand?

Het leven in Thailand bevalt buitengewoon goed. Je kan het hier net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Dat betekent tevens dat Thailand voor elk budget geschikt is. Maar daarnaast kan je zelfs met een beperkt budget je fantastisch laten verwennen. De service-graad in Thailand is vele malen hoger dan bijvoorbeeld in Nederland. Je wordt hier eigenlijk op je wenken bediend.

6. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?

Ik ben in de 13 jaar dat ik Thailand zit op vele plekken geweest en heb ontzettend veel ervaringen opgedaan. De mooiste ervaring in Thailand is de geboorte van onze dochter Ananya (11/06/2009), dat is nog niet zo lang geleden dus.

7. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?

De verschillen tussen Nederland en Thailand zijn enorm, met name als je op het platteland van Thailand zou gaan wonen. Als “stadse jongen” voel ik me het best in Bangkok want Bangkok heeft alles binnen handbereik. Voldoende winkels, restaurants en uitgaansmogelijkheden waardoor er altijd wel iets te doen is. Een stukje kaas of zure haring is te koop in Bangkok en ik heb onlangs een winkel gevonden waar drop verkocht wordt. Op het platteland is dat allemaal wat lastiger maar in plaats daarvan heb je dan meer ruimte om je heen.

8. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?

Hoe diep wil je integreren? Ik blijf ten alle tijden een “buitenlander” in Thailand. Voor een buitenlander in Thailand is het van belang dat je de regels, wetten en gewoonten van de plaatselijke bevolking en autoriteiten respecteert en naleeft, dat doe ik en val daardoor niet op. In dat opzicht ben ik “goed “ geïntegreerd.

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0273.jpg

http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0274.jpg

Links: Hele groep bij elkaar tijdens een pauze
Rechts: Fietsen over een smal bruggetje

9. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?

Er zijn heel veel cultuur verschillen tussen Nederland en Thailand maar laat ik er 2 belangrijke noemen. Ten eerste de religie, Thailand is voor 95% Boeddhistisch. Dat is natuurlijk een groot verschil met Nederland waar de religie onder Nederlanders alleen maar afneemt.

Ten tweede het Koningshuis. In de geschiedenis van Thailand werd de koning als een soort halfgod gezien en vereerd. De hedendaagse verering van de Thaise Koning en Koningin is daar van overgebleven. Je ziet ook overal portretten van het Thaise Koningshuis hangen. Ook van buitenlanders wordt verwacht dat deze gewoontes gerespecteerd worden.

10. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?

Ik ben van mening dat als je voldoende kwaliteiten in huis hebt, doorzettingsvermogen en zelfverzekerdheid, je overal aan de slag kunt. Natuurlijk is het wel zo dat de baantjes voor buitenlanders in Thailand niet voor het opscheppen liggen. Sommige beroepen mogen zelfs niet door buitenlanders uitgeoefend worden.

11. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?

Een goed voorbereiding is het halve werk! Om het proces zo makkelijk mogelijk te maken, is het aan te raden dat je zo snel mogelijk met Thaise les begint. Daar er slechts een beperkt aantal Thais Engels spreken is het erg handig als je zelf wat Thais kan spreken.

12. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?

Ik heb nooit spijt gehad van de beslissing om in Thailand te gaan wonen, maar wil ook bekennen dat het niet altijd even makkelijk is geweest. Met name de begin periode struikelde ik geregeld over communicatie met Thais. Nadat ik lessen heb genomen is het allemaal leuker en makkelijker geworden.

13. Wil je ooit weer terug naar Nederland of blijf je in Thailand?

Je kan nooit in de toekomst kijken, dus we zien wel wat komt. Als ik het voor het zeggen heb, blijf ik in Thailand wonen en genieten.

14. Wat vond je van deze vragen en wil je zelf nog iets toevoegen?

Ik vond de vragenlijst interessant en hoop dat ik de lezers een goede indruk heb kunnen geven hoe het is om in Thailand te wonen en werken. Daarnaast zijn natuurlijk alle lezers welkom om samen met ons (Recreational Bangkok Biking) een van de leukste fietstochten door Bangkok of Chiang Mai te ondernemen. J

Hoi Dave,heb daarjuist een movie trailer gezien van biking the colors of BKK!!!heel rustgevende fietsroutes,echt mijn hebbeding om te doen.Je komt op plaatsen waar je normaal met de auto niet kunt doorgeraken.g.s

Misschien een idee voor de volgende keer georgessiam ? Fietsen door Bangkok is erg populair geworden de laatste jaren en het is echt een aanrader !

Ik fiets veel in chiangmai en isan country,draai mijn hand niet om,om grote afstanden af te leggen(cnx-lampang)en van mukdahan naar ban tocket.In Bangkok heb ik nog nooit geweest met de fiets"foei,foei georges"Dit zal ik recht trekken in december,en ik zal zeker uw raad opvolgen Dave!!!groetjes:georgessiam.

Gelukkig er zijn ook nog positieve verhalen van mensen die iets beginnen in Thailand ik hoor van buiten staanders vaak alleen maar neatieve geluiden over mensen die iets starten in Thailand dus elk postief verhaal is zeker mee genomen
succes de komende jaren
ps welke school heeft u gebruikt in Thailand de taal onder de knie te krijgen?
:thailand::cambodia:

Dat is leuk zeg, wij zijn vanaf 15 september in Bangkok en gaan op 17 september een fiets-tocht doen bij Recreational Bangkok Biking, toevalling dat er nu een interview op wereldwijzer staat met Andre Breuer. Het lijkt ons 'n te gekke belevenis, om deze fietstocht te doen.

Heel leuk stukje André!

Wij zijn vorig jaar met de kinderen in Bangkok geweest, en hebben de Zondag Weekend Editie gedaan, een privétour met o.a. ook nog een riksjatour en bezoek aan lokale markt.

Het was het hoogtepunt van onze vakantie, en ik denk er nog vaak aan terug!!

Voor iedereen die naar Bangkok gaat: van harte aan te bevelen! Je komt in delen van Bangkok, waar je gewoonlijk echt niet komt, en je vergeet even dat je in een wereldstad bent!

Veel succes André, en hopelijk nog eens tot ziens!

Groetjes van Arie, Sylvia, Tess en Isa van Dalen

Leuke verhaal!!!

ik kan me er ook in vinden,zeker de zekerheden loslaten!
moeilijk proces vele vrienden gingen mij voor zonder spijt wat let me nog?
eigenlijk niks !!!

ik wil die dropjes winkel weten en die haringtent)))))
groet frank

In Bangkok en Chiang Mai gefietst en het was voor ons een belevenis. Er zijn diverse tochten dus we hebben nog wat te doen.

Beste Lezers,

bedankt voor jullie belangstelling en het lezen van het interview. Dave, bedankt voor het plaatsen op wereld-wijzer.

Ik kwam een paar vragen tegen die ik graag hierbij wil beantwoorden.
Thaise lessen heb ik in Bangkok genomen. Ben er echter niet heel ver mee gegaan want tijdens mij eerste baan was Engels de voer-taal. In Bangkok zijn vele goede instituten waar je voor Thaise les terecht kunt. Ook in Nederland kan je op verschillende lokaties Thaise les nemen.

Drop en Haring in Thailand :
Ook als je in het buitenland zit heb je op een gegeven moment je “vaste” plekjes voor eten en boodschappen. Meestal doen we boodschappen bij Tesco of Tops in Bangkok. Onlangs liep ik Foodland binnen en in het voorbij lopen van het zoetwaren-vak viel mijn oog op kokindjes en “zalze heringen”.
Daar heb ik gelijk wat zakjes van aangeschaft.
Overigens verkopen Tops, Foodland en Villa market potjes zure haringen en/of rolmops. Nieuwe haring is meestal verkrijgbaar tijdens evenementen georganiseerd door de Nederlandse Vereniging in Thailand (NVT). Voor vele in Bangkok wonende Nederlanders DE reden voor bezoek. Ik wordt echter niet vrolijk van een nieuwe haring dus hou ik het maar op Heineken. :slight_smile:

met vriendelijke groet,

Andre Breuer

Hoi Andre

Ik heb je verhaal gelezen en ook ik heb een vriendin en zoontje van bijna 4 jaar in Thailand
ze woont in Tan Lien in de buurt van Kud Chap (Udon Thani)
en ook ik ben een tijdje in Thailand geweest en ik vond het fantasties
om daar de levensstijl te zien en als ik de mogelijkheid heb om daar te gaan wonen.
Heb je nog goede tips om daar te wonen en werken want ik ben nog niet aan pensioen toe

Gr Patrick Broeders

Beste Patrick,

zoals al in het interview, een goede voorbereiding is het halve werk. Zou vanuit Nederland proberen om in Thailand een baan te vinden. Als dat lukt dan heb je mazzel. Lukt dat niet en wil je toch de stap wagen, in elk geval voldoende spaargeld om het zonder inkomen een langere tijd uit te houden en hier je best gaan doen. het een en ander hangt natuurlijk ook van je kwalificaties en ervaring af.

Veel geluk.

Andre Breuer

Andre,

Kun je iets vertellen wat ik laatst hoorde over stichtigen in Thailand en wat kun je er mee ?
en verandert dat je persoonlijke situatie??
hoor het graag

frank

Beste Frank,

Er zijn in Thailand verschillende Nederlandse organisaties/verenigingen die hulp bieden.
Laat ik ze even voor het gemak op een rijtje zetten.
1.) NVT (Nederlandse Vereniging Thailand) www.nvtbkk.org Deze vereniging is er in de eerste plaats voor om te zorgen dat je in contact komt met medelanders. Organiseren verschillende bijeenkomsten en aktiviteiten. Afdelingen in Bangkok, Pattaya, Hua Hin en Chiang Mai.
2.) NTCC (Netherlands Thai Chamber of Commerce) www.ntccthailand.org
Hier kan je terecht voor informatie over het zaken doen in Thailand en/of contact maken met bedrijven waar je belangstelling naar uit gaat.
3.) De Nederlandse Ambassade www.netherlandsembassy.in.th Hier kan je terecht voor consulaire zaken en advies hulp van de agrarische of economische afdeling.

Het bovenstaande moet de vraag “wat kun je ermee?” hebben beantwoord.

Op de vraag of het je persoonlijke leven veranderd kan ik kort zijn. Nee, want daar zijn ze ook niet voor is mijn eerste reactie. Denk dat ook het een en ander verschillend is per geval. Misschien als je de vraagstelling in deze iets meer zou kunnen specifiseren was het makkelijker een antwoord te geven.

Hoop dat je tevreden bent met de antwoorden.

Met vriendelijke groet,

Andre Breuer

Op de vraag of het je persoonlijke leven veranderd ! !,wat ik had geschreven,ja idd,ben te kort daarin geweest uitleg in geven,hoe ik dat bedoelde.

Ik had gelezen,ergens in een diverse mailcorrespondentie,dat wanneer ik lid ben van een stichting in thailand dat ik mijn verblijfsduur zou kunnen vereenvoudigen zonder toeters en bellen te hoeven doen aan geld op bank-rek en papierenmolen!!! ik kon het niet ECHT geloven maar toch maar even vragen)))))) zou een bak wezen zeg))))

groet frank

Beste Frank,

Nu wordt het me duidelijk. Wat je waarschijnlijk ergens gelezen hebt is, is dat als je corporate member van de NTCC bent, de ambassade een “speciale” snelle service biedt voor het verkrijgen van een visa voor je Thaise partner en werknemers. Deze service noemen ze “orange carpet”.
Doch v.w.b. visa-verblijfsvergunning voor Thailand moet iedereen aan de Thaise richtlijnen/wetgeving voldoen. Dit is nog steeds een ontzettende papiermolen.

Met vriendelijke groet,

Andre Breuer

PS sinds kort is de immigratiedienst in Bangkok verhuist van Suan Phlu naar Cheng Wattana Road.

dank je andre voor de mutatie van het immigratiedienstadres !!

Maar als ik aankom op bkk (airport)en ga door naar Pattaya gelijk,dan heb ik toch niks vandoen met Bk immi,ik moet toch naar de immi van pattaya toe?

is het anders hoor ik dit graag.
als ik naar bk moet,dan maak iker wel een dagje van))

groet frank

gekke vraag,maar als je een ltd begint mag je je eigen woonruimte als werkruimte maken ? ? of moet je ten allertijde een externe werkplaats heben( winkelruimte dus)?

hoor het wel

frank

Beste Andre,Ikzelf laat later mijn verblijf regelen door een advocaten bureau,(visums,etc…)hoe betrouwbaar zijn deze bureau’s??Alsook moest ik als "kostwinner"worden vermeld,zou ik dan de dubbele nationaliteit verkrijgen?gegroet:georgessiam.

Beste Frank,
sorry voor de wat trage reactie. Je kan, als de huisbaas het toestaat, je woning/woonruimte als werkadres opgeven. Doch voor de eigenaar van het pand zitten daar wat nadelen aan. Als het pand prive als woonruimte is aangeboden “ziet” de de Thaise fiscus dit niet. Als het als werkruimte is verhuurd dan is dit aangegeven en moet er belasting worden betaald over de huur-inkomsten.

Andre