Beste Thailand-fanaten,
Hieronder een interview met Andre Breuer, eigenaar van Recreational Bangkok Biking Ltd. (voor de website klik Hier
Recreational Bangkok Biking Ltd. is voornamelijk bekend vanwege de fietstochten door Bangkok.Tegenwoordig bieden zij ook fietstochten door Chiang Mai aan. Deze fietstochten zijn niet alleen geschikt voor volwassen, ook kinderen kunnen eraan deelnemen.
Als je geinteresseerd bent in een fietstocht door Bangkok en/of Chiang Mai, kan je uiteraard altijd contact opnemen met Andre. Op de website van Recreational Bangkok Biking Ltd. is ook veel informatie terug te vinden waaronder de contactinformatie.
Andre, namens Wereldwijzer bedankt dat je aan dit interview mee wilde werken !
1. Zou je je in het kort even willen voorstellen aan de lezers op Wereldwijzer?
Beste Wereldwijzer lezers, ik ben Andre Breuer. Geboren 01-09 1960 te ’s-Gravenhage. Een echt Haags hopje dus maar wel in verschillende hoeken van Nederland gewoond en gewerkt. Altijd in de textiel/mannenmode gewerkt. Iin Thailand voor grote textielfabrieken gewerkt maar heb dit 6 jaar geleden afgesloten en ben Recreational Bangkok Biking Ltd. begonnen waarmee wij dagelijks met, meestal Nederlanders, door het groenste gebied van Bangkok fietsen.
2. In welk land woon je op dit moment en sinds wanneer?
Sinds eind 1996 woon en werk ik in Bangkok,Thailand
3. Wat is de reden geweest om, eventueel met je gezin, naar Thailand te verhuizen?
Mijn toenmalige vriendin heeft me zover gekregen om Nederland te verlaten. Net als de meeste Nederlanders was ik altijd met “zekerheden” bezig en dat moest ik loslaten. Dat loslaten is een proces van een klein jaar geweest.
http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0271.jpg
http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0272.jpg
Links: Andre Breuer
Rechts: Fietstocht door Thailand
4. Welke formaliteiten heb je moeten regelen om in Thailand te gaan wonen?
Eigenlijk het enige wat wij deden was het regelen van een Non-Immigrant B-visa zodat we in elk geval 3 maanden onafgebroken in Thailand konden zijn. Eenmaal in Thailand regelden we de rest zoals het verkrijgen van een werkvergunning, jaar-visa etc.
5. Hoe bevalt het leven in Thailand?
Het leven in Thailand bevalt buitengewoon goed. Je kan het hier net zo duur of goedkoop maken als je zelf wilt. Dat betekent tevens dat Thailand voor elk budget geschikt is. Maar daarnaast kan je zelfs met een beperkt budget je fantastisch laten verwennen. De service-graad in Thailand is vele malen hoger dan bijvoorbeeld in Nederland. Je wordt hier eigenlijk op je wenken bediend.
6. Wat is je leukste ervaring in Thailand tot nu toe geweest?
Ik ben in de 13 jaar dat ik Thailand zit op vele plekken geweest en heb ontzettend veel ervaringen opgedaan. De mooiste ervaring in Thailand is de geboorte van onze dochter Ananya (11/06/2009), dat is nog niet zo lang geleden dus.
7. Zijn er grote verschillen tussen in Nederland wonen en in Thailand wonen?
De verschillen tussen Nederland en Thailand zijn enorm, met name als je op het platteland van Thailand zou gaan wonen. Als “stadse jongen” voel ik me het best in Bangkok want Bangkok heeft alles binnen handbereik. Voldoende winkels, restaurants en uitgaansmogelijkheden waardoor er altijd wel iets te doen is. Een stukje kaas of zure haring is te koop in Bangkok en ik heb onlangs een winkel gevonden waar drop verkocht wordt. Op het platteland is dat allemaal wat lastiger maar in plaats daarvan heb je dan meer ruimte om je heen.
8. Hoe is je integratie met de plaatselijke bevolking verlopen?
Hoe diep wil je integreren? Ik blijf ten alle tijden een “buitenlander” in Thailand. Voor een buitenlander in Thailand is het van belang dat je de regels, wetten en gewoonten van de plaatselijke bevolking en autoriteiten respecteert en naleeft, dat doe ik en val daardoor niet op. In dat opzicht ben ik “goed “ geïntegreerd.
http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0273.jpg
http://media.wereldwijzer.nl/images/ww.0274.jpg
Links: Hele groep bij elkaar tijdens een pauze
Rechts: Fietsen over een smal bruggetje
9. Wat zijn de grootste cultuurverschillen tussen beide landen?
Er zijn heel veel cultuur verschillen tussen Nederland en Thailand maar laat ik er 2 belangrijke noemen. Ten eerste de religie, Thailand is voor 95% Boeddhistisch. Dat is natuurlijk een groot verschil met Nederland waar de religie onder Nederlanders alleen maar afneemt.
Ten tweede het Koningshuis. In de geschiedenis van Thailand werd de koning als een soort halfgod gezien en vereerd. De hedendaagse verering van de Thaise Koning en Koningin is daar van overgebleven. Je ziet ook overal portretten van het Thaise Koningshuis hangen. Ook van buitenlanders wordt verwacht dat deze gewoontes gerespecteerd worden.
10. Heb je gemakkelijk werk kunnen vinden in Thailand?
Ik ben van mening dat als je voldoende kwaliteiten in huis hebt, doorzettingsvermogen en zelfverzekerdheid, je overal aan de slag kunt. Natuurlijk is het wel zo dat de baantjes voor buitenlanders in Thailand niet voor het opscheppen liggen. Sommige beroepen mogen zelfs niet door buitenlanders uitgeoefend worden.
11. Waar moeten mensen die in Thailand komen te wonen rekening mee houden? Heb je advies voor hen?
Een goed voorbereiding is het halve werk! Om het proces zo makkelijk mogelijk te maken, is het aan te raden dat je zo snel mogelijk met Thaise les begint. Daar er slechts een beperkt aantal Thais Engels spreken is het erg handig als je zelf wat Thais kan spreken.
12. Heb je ooit spijt gehad dat je de beslissing hebt genomen om in Thailand te gaan wonen?
Ik heb nooit spijt gehad van de beslissing om in Thailand te gaan wonen, maar wil ook bekennen dat het niet altijd even makkelijk is geweest. Met name de begin periode struikelde ik geregeld over communicatie met Thais. Nadat ik lessen heb genomen is het allemaal leuker en makkelijker geworden.
13. Wil je ooit weer terug naar Nederland of blijf je in Thailand?
Je kan nooit in de toekomst kijken, dus we zien wel wat komt. Als ik het voor het zeggen heb, blijf ik in Thailand wonen en genieten.
14. Wat vond je van deze vragen en wil je zelf nog iets toevoegen?
Ik vond de vragenlijst interessant en hoop dat ik de lezers een goede indruk heb kunnen geven hoe het is om in Thailand te wonen en werken. Daarnaast zijn natuurlijk alle lezers welkom om samen met ons (Recreational Bangkok Biking) een van de leukste fietstochten door Bangkok of Chiang Mai te ondernemen. J