Wat is het eerste wat je doet als je jezelf hebt geinstalleerd op je eerste adres in Thailand ? Ook wanneer dit een afwijkende of ‘rare’ gewoonte is, willen we het toch graag weten ! Ga je eerst wat slapen om die “jetlag” te overwinnen of ga je meteen de stad verkennen met je gezin?
Hierboven kan je stemmen in de opties,onderaan kan je het één en ander kwijt over je stemgedrag !
Ligt een beetje aan tijdstip van aankomst, en hoe lang de vlucht was en of ik heb kunnen slapen op de vlucht (als het tijdens de vlucht nacht was).
Als het bij aankomst al avond is, ga ik slapen om meteen in de nieuwe tijdzone mee te doen.
Als het ochtend of middag is, blijf ik wakker tot de avond, maar doe ik rustig aan. Of korte siesta en dan de middag/avond nog meepakken.
Even douchen waarschijnlijk, dan een beetje de omgeving verkennen op rustig tempo en ergens zitten en wat drinken. Volgende dag pas wat actiever.
Deed iedereen dat ook maar voorafgaand aan de vlucht! Sommige mensen gaan stinkend het vliegtuig in, en dan zit je dus praktisch tegen zo iemand aan, urenlang… iiiieeeuuww. Maar daarover bestaat al een heel topic (ergernissen in vliegtuigen).
Het is tezien op welk tijdstip ik aankom in mijn hotelkamer.
Maar gewoonlijk gooi ik mijn bagage op het bed,en kan niet vlug uit mijn kamer zijn om de stad te verkennen.
Wandel dan naar de Phra Athit pier en neem daar de Express Boat
(Orange Flag) richting Nonthaburi (boottrip 40 min) om lekker even uit te waaien.
Tja, hangt er een beetje vanaf hoe laat we aankomen. Dit keer komen we rond 7 uur 's morgens aan. Dus kunnen we waarschijnlijk de questhouse nog niet in. Dus backpacks afgeven en naar de pier om de rivier op te gaan met de expressboot is ons plan. Krijgen de kinderen de eerste indruk van de stad. We hebben er zoveel zin in!! Nog 14 weken!!
Douchen en dan op zoek naar een goede eettent (al zoeken we die vaak van te voor op via bv TripAdvisor). Als het ochtend is, lekker naar de markt en daar goedkoop lekkere hapjes scoren. Daarna internetten om vrienden te localiseren en misschien wat inkopen doen. En dan toch wel plannen maken om Bangkok te verlaten naar rustiger oorden.
Bij aankomst hoe dan ook eerst douchen! Dan, afhankelijk van het tijdstip naar de MBK voor de koelte en om te eten. Ja, ik neem altijd een hotel bij Siam Square, BTS-halte National Stadium, vlakbij Ibis-hotel, Reno-hotel, goeie hotels voor ca. 1500 Baht.
Vers zweet (na een douche!) in verse kleding is meestal helemaal niet storend of vies.
Maar… misschien ruik je het zelf niet, maar het oude zweet van je lange reis en het slepen met bagage, dat dan (zonder douchen) opnieuw geactiveerd wordt door het nieuwe zweten, ruikt toch echt vies. Vaak een beetje zwerver-achtig. Echt waar! Zelf heb ik (helaas!?) een goede neus en ruik ik dat van een meter of meer afstand.
Op het werk heb ik ook collega’s die naar oud zweet stinken maarja meestal durft niemand daar wat van te zeggen! (Dat zou bij jou en collega-niet-doucher ook het geval kunnen zijn, vrees ik).
Maar neem maar van mij aan dat het echt vies ruikt… Kleding waarin je gezweet hebt moet in de was, en een lijf ook (als het intussen weer opgedroogd was).
Zelf ben ik ook wel eens in de situatie dat ik tussen twee drukke activiteiten wel opdroog maar niet kan douchen. Dan ruik ik ook vies als ik een tweede keer ga zweten. En voel ik me heel ongemakkelijk bij mensen in de buurt. En driedubbel oud zweet is helemáál smerig: van het slepen met bagage en druk gedoe in en om vliegtuig; van aankomst in Bangkok (en daarna weer koel hotel); en dan 3e keer door weer naar buiten ‘de sauna in’ te gaan.