In Oktober vliegen mijn vriendin en ik naar Bangkok om daar onze lange reis te beginnen. Nu zijn we beide wel flexibel en hebben we absoluut niet veel nodig, maar toch ben ik benieuwd naar jullie eerste dagen backpacken en met name Bangkok.
Wat zijn jullie adviezen/tips na een vliegreis van ± 14 uur, tijdsverschil, wisseling van klimaat en cultuur de eerste dag(en)? Is het te adviseren vooraf iets te boeken (hostel) of op het gemak een hostel te zoeken en daar bij te komen?
Hoe hebben jullie dit ervaren.
Na 14 uur ga je niet meer op je gemak iets zoeken. Dan ben je moe en wil je douchen, slapen en bijkomen. Dus of je boekt iets op voorhand, of je neemt de taxi naar khao san road ( backpackers district) en daar heb je vele hotels voor het uitzoeken.
Je schrijft: Nu zijn we beide wel flexibel en hebben we absoluut niet veel nodig.
Dat heb ik precies hetzelfde, maar aangezien je nooit weet hoe gebroken je uit een vliegtuig komt, tel daarbij nog even de jetlag op,
maak ik een uitzondering voor de eerste nacht. Die boek ik vaak incl.transfer.
idem , we zoeken meestal ter plaatse maar onze eerste nachten in Bangkok boekten we wel vooraf was ook in khao san road, kan nog steeds aan een goede prijs.
Je kan gelijk je rugzakken in de hoek gooien, een douche nemen en even bekomen van de vlucht, daarna tijd genoeg om de rest van je reis te plannen
Als beginnende backpacker reisde ik altijd op de bonnefooi met een reisgids onder m’n arm. Dit deed ik (tegen goedbedoeld advies van familie/vrienden) ook na lange vluchten. Het was een tijd van avontuur, humor, intensiteit en spontaniteit.
Verder heeft het me gevormd: anticipatie, doorzettingsvermogen, mensenkennis, onderhandelingstechniek e.d. Je wordt als ware gedwongen heel direct met de omgeving om te gaan. Ik kijk er met plezier op terug.
Backpacken (zoals volgens mij ooit bedoeld was) is niet voor mietjes. Als je kiest voor reizen op de bonnefooi: zoek van te voren een adres van een willekeurig ho(s)tel. Je moet namelijk een verblijfsadres invullen op de arrivalcard voor de douane.
Verder heeft het me gevormd: anticipatie, doorzettingsvermogen, mensenkennis, onderhandelingstechniek e.d. Je wordt als ware gedwongen heel direct met de omgeving om te gaan. Ik kijk er met plezier op terug.
Ja, ik kan me voorstellen dat deze eigenschappen belangrijk zijn bij het zoeken van accommodatie in het algemaan, heb dat zelf ook regelmatig meegemaakt. Maar ik zie niet hoe dat te maken heeft met het direct na afloop van een lange vlucht accommodatie zoeken.
Ik zou een hostel of hotel boeken voor de eerste nacht in soi rambutri (om de hoek bij koh san)
Fijn om je tas ergens te dumpen na aankomst.
Leuke buurt om als backpacker te starten,1 nacht boeken en dan kan je altijd beslissen langer te blijven
In wat Steven zegt zit wel wat in, ik backpack graag, anticipatie, doorzettingsvermogen, mensenkennis, onderhandelingstechniek e.d. het zit er allemaal in.
Maar waarom je dan op de eerste dag jezelf pijnigen terwijl je weet dat de kans groot is dat het zal gebeuren ?
Dat gebeurt altijd nog wel een paar keer tijdens je vakantie, maar dat weet je nooit van tevoren.
Aanvullend bedoel ik ook dat het gaat over reizen in ultieme vorm: vrijheid. Je gaat ergens heen en alle opties staan open. Dat vind ik een prettige gedachte en ervaring. En als je ergens aankomt: even de sfeer proeven, beetje praten, kamers checken, pingelen e.d.
En de meerwaarde na een lange vlucht/rit? Als ik (we) iets vind(en), juist hierna ervaar ik vaak een onbeschrijflijk hoog vreugdegevoel, soms een soort van overwinningskick. Als ik met anderen reis heb dat tevens ervaren als heel sterk voor de onderlinge band, ook al kenden we elkaar amper. Dan smaakt het biertje hierna toch even iets beter. Je hebt het na een lange trip toch geflikt en dat lijkt mij toch anders dan iets gereserveerd te hebben (dat je alleen kent van plaatjes, reviews) en dan ‘je tas in de hoek gooien en douchen’.
Maar goed, ieder z’n ding verder, er kan inderdaad altijd iets vervelends gebeuren, de eeuwige ‘what if’ discussie. En uiteraard leent niet elk land/plaats zich consequent voor op de bonnefooi reizen.
Ik denk voor mij persoonlijk als je voor de eerste keer naar Thailand komt,en je ben vermoeid van je heenreis,dan kan je beter van tervoren een kamer boeken en na het uitpakken van je koffers kan je in Bangkok het lumpini park bezichtigen,om terug op je possitieve te bekomen.
Wat je ook kunt doen is een frisse neus halen op de Chao phraya river en met de riverexpress boot van het ene punt naar het andere(Nonthaburi) varen(goedkoop,slechts:15bath)het geeft je ook een relaxt gevoel nadien.
Iedereen zal het anders ervaren, ik snap wat Axel bedoeld en wat de meeste mij hier adviseren. De reis zal avontuurlijk genoeg zijn en met de wat als vraag houd ik me al helemaal niet bezig;)… We boeken onze eerste nacht na de vlucht gewoon. Daarna zie we wel weer. Door deze éne dag een hostel te boek zal een tijd van avontuur, humor, intensiteit en spontaniteit vast niet verloren gaan, haha.
Onze plannen zijn om een jaar of langer te reizen, we zien wel waar naar toe, waar we uit komen, wie we tegen komen en hoe lang we weg blijven. We hoeven in ieder geval niet voor het donker thuis te zijn:) Ik (we) hoop in deze reis mezelf te leren kennen en al het goede uit de wereld en uit de mens te halen. Niet alleen aan mezelf te denken, maar juist aan anderen. Te ervaren hoe gelukkig ik, maar ook anderen zijn met niks. Even weg uit deze materialistische en gedigitaliseerde wereld!!