Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet zo. Tuurlijk, het is niet sjiek, maar dat is reclame nu eenmaal maar zelden. Maar we zijn hier in Nederland, niet in Thailand, en hier hebben we andere normen en regels. Wij hebben er geen enkel probleem mee ons eigen of een ander koningshuis commercieel te gebruiken of zelfs enigszins belachelijk te maken, kijk maar naar het succes van Kopspijkers enkele jaren geleden of de vele Bernard-imitaties. En wij vinden zo’n Hitler-reclame weer schokkend, terwijl een Thai die man alleen uit geschiedenisboekjes van verre landen kent en er dus het kwaad niet van inziet.
Hoi allen op deze topic,
Voor diegenen die het enigzins geen schande vinden, denk eens na moesten ze dit met het hoofd van koningin Beatrix of koning Albert II doen
Zou je ook niet zo leuk vinden.
De anderen geef ik gelijk, voor je iets doet (eender wat) denk je na en trek je bronnen na.
Heb bij het zien van deze reclame ook nog een ander inzicht…
is deze dame en dat kindje te krijgen voor geld. Dit gezien de reputatie van Th in sommige mensen hun ogen.
Gewoon weg oerstomme en beledigende reclame, maar ja wat doet een mens eraan he.
MVG Frank
Hoi Ton,
Wat mij dan weer het meest bevreemd zoals er ook wel eens discussie’s zijn geweest op andere topic’s dat personen met een bepaalde profielnaam waaruit ik dan gemakshalve uit op maak Thailand liefhebber te zijn bepaalde uitlatingen doen waar ik zoiets van heb, ik zou een ander vakantieland gaan bezoeken want die bevolking is…Vul dit zelf maar in.
Want tijdens je verblijf heb je daar toch mee te maken, en je prettig voelen tussen de oorspronkelijke bewoners van een land waar je te gast bent is toch wel mooi meegenomen.
Ik wil hierop in zoverre reageren dat we veelal en terecht klagen over het verharden en het respectloos om gaan met elkaar in de huidige maatschappij, waarschijnlijk wel te danken mede aan wat er soms op de tv wordt uitgezonden.
Goed voorbeeld de toenemende agressie voorkomend uit o.a geweldadige computergame’s etc, aantoonbaar bewezen in Amerika en Duitsland etc, waar doorgedraaide jongeren zich al schietend door een school verplaatsen beinvloed door een bepaalde computergame.
Vrijheid van meningsuiting en leven in vrijheid is zeer belangrijk, maar wel elkaar respecteren.
Jack Spijkerman van Kopspijkers en vele van zijn collega’s nemen graag iedereen op de hak voor kijkcijfers wat weer geld in het laadje brengt maar owee als ze zelf te kijk worden gezet…Neem van me aan daar kunnen ze slecht tegen, gezichtverlies en levert namelijk niets op.
Werk zelf in de communicatie/reclame branche. Campagne past volgens mij precies in de strategische lijn van wat D-reizen (en de Dirk v.d. Broek bedrijven) wil uitstralen: een prijsvechter. Vanuit de creatieve invalshoek vind ik hem trouwens niet sterk.
Neem aan dat D-reizen / reclamebureau van te voren een grondige analyse hebben gemaakt op de vragen: wat voor reacties volgen er als we ‘heilige’ mensen als Ataturk, Bhumibol etc boven een riante bikini afbeelden op posters door heel Nederland? Heeft dat consequenties op de toekomstige samenwerking, business met de mensen in Turkije, Thailand? En wat voor reacties volgen er vanuit Nederland zelf?
Cheers!
De invalshoek van deze campagne is geloof ik dat je nog niets hoeft aantebetalen als je nu een vakantie boekt, of dat nu zoveel uitmaakt ?
Bespeur er meer iets in om gebruik te maken van een bepaalde periode nadat het grootste gedeelte v/d inwoners van Nederland aan het bijkomen zijn v/d dure december maand om zo de concurentie een slag voor te zijn, aan het einde v/h liedje moeten we toch het geld kieperen…ipv prijsvechten:vak01:.
Haha, heerlijk dit Jan, je hebt gelijk. Heb zelf alleen de plaatjes op internet gezien maar niet de tekst… Kun je nagaan, beeld zegt meer dan 1000 woorden… Voor de rest blijf ik bij m’n mening, vanuit creatief oogpunt niet sterk. Maar ja, er wordt wel over gepraat, even snel gekeken: ook op Turkse sites.
Cheers!
Ja zeg dat wel ik heb me wel weer een Topic geplaatst en zal ook wel dmv medelanders hun land bereiken wat er in Nederland bij de bushokje’s etc hangt, ach ja laat iedereen er het zijne van vinden maar laten we ons niet afvragen waarom sommige Nederlanders & medelander’s zich misdragen, terwijl de medelander’s in het land van herkomst zich behoorlijk aan de regels houdt, beetje off topic maar het zijn alle dingen bij elkaar die een samenleving maken zoals het nu is, dus als je al geen respect toont voor bewindslieden, koninklijkhuis etc door met name “grappige” BN,ers om de kijkcijfers op te schroeven wat ga je dan verwachten op de nog langere duur…op de straat of onderweg!!!
Met een beetje verstand weet je dat je daar doorheen moet kijken maar dat geldt nu eenmaal niet voor iedereen, helaas.
Vind het maar stomme reclame. Hadden ze nu niets beters kunnen verzinnen. Bhumi zal niet tevreden zijn dat men zijn bol op een vrouw en kind plakt. Spreekt van weinig respect tov de Thaise koning. Als reisbureau moet men toch weten dat de koning daar heilig is. Zelfs een leek als ik weet dat…
Dat is te merken in je antwoordt.
Met een campagne als dit zou ik er nog geen probleem mee hebben, zo heilig vind ik onze koningin niet. Maar er zijn best dingen denkbaar die ik wel beledigend zou vinden. En die hier in Nederland ook zeker verboden zouden worden. Echter, als ik dezelfde beledigende afbeelding in Verweggistan in een heel andere cultuur zou zien is dat toch een ander verhaal, die kijken daar toch met andere ogen naar.
Zeker waar, al is het wel erg makkelijk om de tv daar de schuld van te geven. Sowieso zijn het dan altijd nog de ouders die (zouden moeten) bepalen wat de kinderen kijken. Een veel te soepele opvoeding lijkt me eerder de oorzaak. Maar dat is weer een heel andere discussie.
En er zijn evenveel onderzoeken die elk verband van tafel vegen. En anders zou ik maar heel bang worden, ik heb in mijn jonge jaren ook de nodige uren de meest geweldadige spellen gespeeld, en kan nu nog steeds goed genieten van de meest zieke films. En ik heb ook een Marylin Manson-periode doorgemaakt. Het kan dus niet anders of ik draai ook nog een keer helemaal door. En met mij nog miljoenen anderen.
Nee, ik blijf dat verband totale bullshit vinden. Iemand die zoiets doet had al de nodige steken los. En toevallig speelde zo iemand dan ook computerspelletjes, welk kind doet dat tegenwoordig niet? Makkelijk antwoord voor een veel complexer probleem.
Zeker waar, maar tot hoe ver gaat respect dan precies? Je kan het zo gek niet bedenken of er is tegenwoordig wel iemand door beledigd. Sinterklaas mag al geen mijter met een kruis meer hebben en Zwarte Pieten zijn natuurlijk al helemaal pure discriminatie. De Negerzoenen zijn al uit de winkel verdwenen (mijn oplossing daarvoor: introduceer negerzoenen van witte chocola, genaamd Bleekscheten). Het Vaticaan heeft geprobeerd de Harry Potter-films tegen te gaan vanwege de in hun ogen sterke duivelse invloeden. Als Balkenende iets zegt over de VOC-mentaliteit denkt iedereen alleen maar aan de slavernij. En een voor 99,99999% van de Nederlanders volkomen onbekend gezicht mag je dus niet op een bikini plakken, ook al krijgt geen vrijwel Thai dat plaatje ooit te zien.
Zulke figuren zitten er uiteraard wel tussen. Het zijn net gewone mensen. Maar de meesten kunnen er goed om lachen als ze zelf een keer in de maling worden genomen. Gepersifleerd worden is nu eenmaal ook een blijk van succes, je bent pas echt iemand als anderen iets met jouw persoontje gaan doen.
Beste wizard,
Op zich leuk dat je onze traditie getrouwe feestelijkheden aanhaald zoals sinterklaas & zwarte piet en dingen als blanke vla & negerzoenen erg lekker trouwens, wat ook vooral zo moet blijven, maar daarmee sla je nu juist de spijker op zijn kop als het gaat om de Topic vraag waarbij je de traditie van een land aan je laars schijnt te lappen.
Gelukkig voor de Thais hechten zij zich daar nog aan, en zijn het er zat die het hier tegenkomen, maar ja hier zijn we in Nederland.
Zolang er een camera draait zal de grappenmakende bn’er blijven lachen.
Verder ben ik ook niet roomser dan de paus, maar voorkomen is beter dan genezen.
Even gevraagd aan D-reizen wat ze er mee beoogden. Niets verkeerd dus omdat ze zelf ook wel wisten dat ze respect moeten hebben voor anderen. Mocht iemand zich dus gekwetst voelen, dan hun excuses. Ik had eigenlijk geen antwoord gehad. Netjes.
Had D-Reizen ook eens een mailtje gestuurd en kreeg gisteren onderstaand antwoord terug:
*In uw e-mail geeft u aan dat onze reclame campagne aanstootgevend is voor de Thaise gemeenschap. *
*D-reizen heeft nooit de intentie gehad met deze reclame uiting de Thaise bevolking te beledigen. Het mag duidelijk zijn dat een dergelijke campagne juist bedoelt is om klanten voor onze organisatie te winnen. Op dit moment kunnen wij dan ook niet anders dan hiervoor onze oprechte excuses aanbieden. *
*Natuurlijk zullen wij alle partijen, betrokken bij deze campagne, hierover informeren teneinde dit voor de toekomst te voorkomen. *
*Wij danken u nogmaals voor uw informatie en vertrouwen erop u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd. *
Standaard mail terug, ongetwijfeld hetzelfde als carton heeft ontvangen…
Inderdaad Dave. Dezelfde maar we hebben wel antwoord gehad. Toch netjes.
Ton
Hetzelfde inderdaad, maar ik vindt het in ieder geval beter dan dat we ronduit genegeerd zouden worden.
mijn vraag is zijn er ook kleine foldertjes van, want wat gebeurt er als een klant van D reizen zo’n foldertje meeneemt naar thailand en laten we zeggen de immigration ziet het.
zou een lange vakantie kunnen worden, hoewel de koning heeft meerdere malen gratie verleent in gevallen van belediging van het oningshuis.
in nederland is het volgens mij ook verboden om leden van het koningshuis te gebruiken voor commerciele doeleinden
Portretfoto’s
Het auteursrecht van de hoge resolutie foto’s in deze rubriek berust bij de RVD. De foto’s mogen worden gedownload voor privégebruik en gebruik voor niet-commerciële educatieve doeleinden. Daarnaast is redactioneel gebruik door nieuwsmedia toegestaan. Voor het plaatsen van foto’s op gebruiksvoorwerpen bestemd om in omloop te brengen behoeft vooraf geen toestemming te worden gevraagd. De RVD behoudt zich echter het recht voor achteraf op te treden, als de (wijze van) openbaarmaking van de foto naar RVD-oordeel in strijd is met de Koninklijke waardigheid, of te beschouwen is als promotioneel gebruik, of gebruik met een commercieel of ideëel oogmerk. De RVD reageert niet op vragen van derden of in bepaalde gevallen (juridische) stappen worden ondernomen.
Je gezond verstand gebruiken!je moet daar niet staan wuiven bij de imigratie of andere diensten in Thailand!!g.s
Goed gedaan Jan,want de muren hebben oren(verwijderen link)gegroet:georgessiam.:dag: