Wat vind jij van het Turkse eten?

Zoveel landen, zoveel recepten. Wat vind jij van het Turkse eten?

Stem hierboven en licht eventueel hieronder je mening toe!

zeer lekker omdat wij turkse buren hebben kunnen wij zeggen turks eten is lekker:vak02:

>>>Wij kunnen niet wachten tot we in Turkije zijn.Onze vrienden daar kunnen van heel eenvoudige dingen een wondermaaltijd maken.:kus:

Er gaat maar weinig boven Iskender kebab…

http://www.antalya.org/images/listing_photos/93_iskender_kebab.jpg

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:uI-RenLadkEsbM:http://yememek.com/wp-content/uploads/2010/12/adana-kebab12.jpg Ja hoor, ADANA KEBAB!!!

Nou weinig boven kebab…
Ik ben dan weer gek op Köfte…(zowel gegrild als in een stoofpot…) De Goulash(Stoofpotjes in alle uitvoeringen)
MAAR… helemaal bovenaan: Ik ben niet in Turkije geweest zonder:

Cigara Boreci… JAMMIE!!!

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTz5h400WZDy01tkW4OuxX404tlf6KPRmJExO_-TZmwi_B55Jd-

Turks eten geweldig en wat een variatie super !
elke keer wat anders op de tafel ! wat een verrassing en heerlijkheid
om daar te mogen en kunnen eten bij
de Turkse mensen thuis.

IK eet heel graag turks en daarom als we op verlog zijn in turkije eten we ook vaak in de lokale restaurantjes want in de 5sterrehotels is het toch meer de europese keuken en dat kunnen we thuis ook eten:TURKEY::zon02:

Adana Kebab, Iskender Kebab, Döner Kebab, eigenlijk lust ik alle soorten kebab! Linzensoep, ook 1 van mijn favorieten!

Sigara borek vind ik lekker, maar alleen als hij echt vers gebakken is, en er niet al te veel kaas in zit haha…

Verder lekker pide (met vlees) en börek (ook met vlees) Heerlijk!!!

Turks eten is echt mjammie!
Probeer zelf af en toe ook is wat te maken mbt recepten en het ene smaakt gelijk mjammie en aan andere singen moet nog een beetje gesleuteld worden:dag:

Turks eten is vaak lekker, maar dan moet het (natuurlijk) wel goed zijn klaargemaakt met goede ingredienten. Na tig jaren ben ik eindelijk zelf in staat een redelijk authentieke maaltijd op tafel te zetten.

Lekker: peynirli börek, patatesli börek, pilav, firinda köfte patates, kasarli sucuklu pide, salades in alle variaties, kisir, yaprak sarmasi etc etc etc

Ik moet nodig bij jullie eens eten meis :slight_smile: lol2!!!
Klinkt weer verrukkelijk (of gewoon snel naar ons Turkije…)

ik moet het leren gelukkig heb ik turkse buren die vraag ik wel eens
maar ik moet het leren voor mij zelf maar turks eten is zeer lekker
en smakkelijklol2

Ik woon nu zo´10 jaar in Turkije, heb heel veel verschillende gerechten gegeten omdat koken mijn beroep was en hobby is…
De ´Kebabs´ die hier in dit topic genoemd worden zijn idd allemaal erg lekker.
Maar dat is niet de dagelijkse kost van de bevolking en geen maatstaf.
Als vrienden voor ons koken , of wij voor hun, zetten we ook ons beste beetje voor.

Ik zie dat de meerderheid op ´heerlijk ´heeft gestemd…
Mijn ervaring met de hier langer wonende buitenlander is dat de eenvoudige dagelijkse maaltijd niet erg lekker gevonden wordt.

Zoals: Kikkererwten zonder vlees in tomatensaus, Gebakken Zwezerik, Prei met wortelen citroen en rijst, Zure Bamya (okra), Knolselderij met aardappel, wortel en citroen, Spinazie (of diverse soorten wat wij noemen ´onkruid´) met rijst erdoor, Koolbladeren met gebroken mais, Soepen met yoghurt erdoor, Rijst met kikkererwten en gekookte kip, Kokoreç (gebakken schapedarmen) en Şehriye soep (soort pastasoep)

Dit zijn een paar voorbeelden wat mijn Hollandse kring niet kon bekoren omdat de smaak zo compleet anders is als wat de Europese papil gewend is maar wat wel gangbare dagelijkse kost van de bevolking is.

Ikzelf vind Keşkek (gekookte Tarwe in kookwater overgoten met gesmolten roomboter) echt niet te verteren, Penssoep sta ik ook niet voor in de rij, gekookte kippenmaagjes ook niet en de Turkse taarten en koekjes sla ik ook maar over.

Daarom vind ik de Turkse keuken niet ´heerlijk´ maar eet wel altijd erg lekker :cheer: omdat ik uitmaak wat we eten.

1 like

De schapen’ingewanden’ en de pensverwerkingsmaaltijden kunnen mij ook niet bekoren maar:

Ik heb meerdere malen de okra’s in ‘kruidensausjes’ gegeten(met of zonder rijst, in alle uitvoeringen) en ben GEK op alle ‘prutelpotjes’ met kruiden en groenten…

Natuurlijk ben ik me ervan bewust dat ook wij niet elke dag (in Nederland) biefstuk, varkenshaas, of andere dingen eten die in de restaurants wel op het menu staat, en dus dat is bij jullie gelijk als bij ons.
MAAR… kom je dan bij mensen thuis, onverwacht, en mag je van het weinige dat er is, en meeste opeten(ohhh hoe verrot voel ik me dan altijd!) dan kan ik met een gemeend hart melden: Ik heb nog weinig gegeten dat ik niet lust… en het meeste is heerlijk!!!(absoluut niet vies ;)!)

We hebben toch altijd teveel :cheer: (ook typisch Turks, haha)

@Sideli: tsja, het zal ook per streek en huishouden verschillen…ik vind bijvoorbeeld kokoreç geen dagelijkse kost, dat is echt iets wat je op straat eet (ik niet overigens) net zoals döner en lahmacun. De gerechten die jij noemt heb ik nog nooit voorgezet gekregen in al die jaren en dan ben ik toch heel wat weken bij mijn schoonfamilie en vrienden in huis geweest. Het ligt er denk ik echt aan waar je bent.

De 2e groep is kritischer,al jaren wonen ze er en zijn het turkse eten meer dan zat.
Gaan zelfs over op aardappels met groente,de hollandse keuken dus.
Af en toe strijken ze neer in een naburig nederlands restaurant(sociaal contact met landgenoten)maar vooral om die fricandel,kroket,enz.

Als ze de echte turkse keuken weer eens proberen dan gaan ze naar een zaakje met TL verlichting,langs een drukke doorgangsweg,een vitrine waar je kunt kiezen.

De buitenlander die hier al jaren woont heeft denk ik de Turkse keuken in meerdere aspecten leren kennen/waarderen en leren eten.

Af en toe eet/kookt men nog eens eten uit ´het moederland´ maar smaken doet het toch niet hetzelfde als daar.
Het enige wat ik nog ´op zijn Hollands´doe is aardappelen bakken die eerst voorgekookt zijn, voor de rest Turks en ook dat lijkt soms op Hollands.
Van de week nog geleerd dat ze aan de Zwarte Zee de bruine bonen ook met gebakken uien, rauw uitje, turşu (groenten in het zuur) eten en dan ook er nog uitgebakken rundervet over doen (wij dan uitgebakken spekjes en vet)

De Turkse fastfood (pide/soep/kebab) restaurants zijn ook maar een klein gedeelte van de Turkse keuken en dat ben je idd na een korte periode meer dan zat net als dat je in Nederland een poosje alleen van de snackbar eet.

İeder zijn smaak verschilt maar je moet ook de lekkere dingen een beetje opzoeken voor jezelf en net iets verder gaan als döner, pide en voer uit au bain marie bakken, denk ik zo.

Ik weet niet waar jij iskender kebab van varkensvlees hebt gegeten, maar dat moet dan wel een bar slecht restaurant geweest zijn :confused:

In het gebied waar ik veel kom is het eten een beetje hezelfde, kip en vet rundvlees, maaaar de forel “alabalık” in een ovenschaal met kaas is geweldig, daarbij een heerlijke salade en lavas brood met beyaz penir helemaal goed.

Wij wonen permanent in Turkije en zijn dus geëmigreerd. Voordat we naar Turkije verhuisden hebben we nagetrokken op het internet wat de Turkse keuken inhield. Er werd toen verteld dat de Turkse keuken een van de beste keukens ter wereld was vanwege de vele invloeden van de verschillende bevolkingen in de loop der eeuwen. UITSTEKEND, dachten wij want we houden van lekker eten.
Toen we hier eenmaal een beetje gesetteld waren, kwamen we tot de ontdekking dat het aanbod in de restaurants maar heel mager was. Köfte, kebab, döner en Osmaans pannetje in verschillende variëteiten en af en toe patlican en/of stoofpotjes met verschillend vlees.
In de loop der jaren leer je wel de betere restaurants kennen. Waar je volgens ons nog steeds het beste kunt eten is in de kleine lokanta’s op de industriegebieden (sanayi). Wanneer je de goede hebt kun je daar zeer gevarieerd eten voor een paar lira per persoon. Maar over het algemeen is het aanbod zeeer beperkt. Heel jammer want ze hebben hier toch bijna altijd verse groentes en mooi vlees. De runderhaas wordt de laatste tijd iets duurder maar daar komt een lichte verandering in. Alles wordt duurder, maar je betaalt toch niet meer dan 45 lira per kilo.
We zijn zelf maar weer begonnen om te koken en Turkse kookboeken aan het napluizen en dan blijkt dat je hier ongelooflijk lekker kunt eten, maar dan moet je er wel een beetje moeite voor doen en dat is iets dat bijna geen ene Turk wil. :dag: