Beste lezers,de turkse keuken is zo gevarieerd en zo verfijnd…wat is het 1e wat je eet na aankomst?
owh das makkelijk zat!!
meestal kom ik ‘s nachts/ s’ avonds laat aan, dus het 1e dat ik doe is ff de vrienden gedag zeggen en dan meteen naar mn favo kebabshop voor een onvervalst broodje doner!!
1e keer uit eten, standaard bij de ocakbasi en dan neem ik izgara kofte… de wind is altijd iets te koud, ik schuif de uien opzij en snij heel voorzichtig de 1e kofte doormidden… die eerste hap, de eerste smaakatomen, die geur, de geluiden… ja… ik kan er wel een liedje overschrijven ![]()
Lahmacun…toch anders dan hier,…al ist alleen de groente en citroen die je daar wel krijgt…
Of idd izgara kofte
En dan dag 2 gewoon een döner…langs de weg…het lekkerst…
Iskender Kebab of Izgara kofte.
weet niet of ik het goed schrijf esmeh
Izgara Kofte met natuurlijk een glas raki:biggrin: en, eigenlijk beetje saai, daarna doner, tesamen met mn turkse vrienden uiteraard en niet in een toeristen restaurant, maar in een klein dorpje, met stoel op 3 poten, zo aan de kant van de weg en iedereen die komt kijken of wij het wel lusten.
Daarna met een grote groep cay drinken en gezellig kletsen. IK WIL ER NAARTOE !!!
Als ik aan kom 's morgens dan is het vast een stokbroodje feta
Kom ik 's middags aan: rijst met allerlei groente
's Avonds: kebab
Over 3 weken ga ik dat weer onvervalst eten hmmmm
GRoetjes
esmeh… ken ik niet?! wat is dat?
owh en brood met feta!! mmmhmhhh.!!
Niet iets speciaals eigenlijk. Vind heel veel turks eten lekker, maar niet alles. Broodje döner gaat er altijd wel in. En wat ik echt superlekker vind is de steak met gorgonzola bij mijn favoriete restaurant in Marmaris. Maar das niet echt turks natuurlijk!
(Mar, welk restaurant…)
In marmaris ging ik altijd kip met kaas eten trouwens… Maar dat restaurant is jaren geleden gesloten…jammer, ze wilden beter…(maar verbetering is geen vooruitgang, en dus gingen ze dicht!)
Bij aankomst gaat een döner er altijd in, maar wij komen aan rond de middag, dus zal er keuze genoeg zijn aan de buffetten. Niet authentiek Turks, maar zal toch SMAKEN !!!
Bloem esmeh is een soort van fijngesneden tomaten, knoflook, uien… een beetje tapas achtig, meestal krijg je dat met zo’n plofbrood, verleden jaar kregen we 1 schaaltje, na 4 dagen kregen we 3 schaaltjes, de mannen 1 en Damber en ik beiden een eigen schaaltje, heerlijk…
ik leef in tr van de liefde…hahaha
neej grapje…
durum…!! het liefst van bij siesta in manavgat…jammm
ezme (oftewel voorafje :))
Die van jou heet ook vaak acili ezme. dan zit er paprika door en vinden de Turken het ineens pittig (ik nog lang niet).
haydari (knoflookdip met brood vind ik altijd heerlijk vooral maar heet niet overal zo.
En zodra ik de kans krijg een iskender kebab, eerste avond wordt meestal een broodje kofte in ons pension met een raki of een Efes.
1e ochtend met Turks brood, feta, olijven , gekookt eitje, Turkse thee vind ik ook altijd een groot genoegen.![]()
Ik begin al weer te watertanden ![]()
Ik ook, maar gelukkig zit ik zaterdagavond in Goreme om uit te gaan voeren wat ik net allemaal opschreef ![]()
Oh! Gelukzak ! Hihi !
Kufte super lekker met brood,
's ochtends : simit, het smaakt anders als hier…
's middags / 's avonds : ISKENDERRRRR:D:D
Hey nog een Iskender fan ![]()