Wat te doen in Turkije? Leden geven tips!

Excursies in Turkije

OK, we zijn in Turkije. En dan? Bakken op het strand uiteraard, maar een leuk uitstapje kan er ook wel vanaf. Aan de vaste bezoekers van het Turkije Reisforum vroegen we wat we toch echt niet moeten missen als we naar Turkije gaan. We kregen echter zoveel tips toegestuurd dat we het enigszins moesten inkorten.

Heb je zelf nog ‘to do’ tips? Plaats ze dan in een reactie op dit topic!

Volgens Toos:
Ik kan alleen spreken over Bodrum. Een leuke excursie is een boottocht. Je bent dan een hele dag op zee met regelmatig stops in een baai. Verder kun je een jeepsafari doen als je de binnenlanden wilt zien. Een must voor jongelui is de Bodrum Nightclub (disco op grote catamaran, heeft een glazen dansvloer) en Halikanas (disco). Bodrum, Gumbet en Turgutreis zijn heel gezellig, vooral 's avonds.

Verder kan ik iedereen nog aanbevelen:

• Dagtocht naar Kos of Rhodos
  • Een bezoek aan de hamam
  • Bezoek aan Efeze en Pamukkele, maar er moet wel rekening gehouden worden met lange reistijd ( 4 tot 6 uur)
  • Kasteel in de haven van Bodrum
  • Amfitheather net buiten Bodrum

Tip voor degene die er nog nooit geweest zijn: Als je een hotel boekt, neem er dan één met minstens 4 sterren. De sterren zijn niet zoals hier en minder dan 4 sterren betekend vaak summier eten, weinig voorzieningen en achteraf gelegen hotels.

Volgens vivaturkije:
Met stip op 1 de boottrips die Turkije biedt. Heerlijk dobberen met een echte turkse houten boot op de Middellandse of Egeïsche Zee. Je ziet dolfijnen en zeeschildpadden en vanaf het water zie je meer van de plaatsen zelf.

Jeep safari, ook een topper. De bergen in en dan echt wat van het land zelf zien, met prachtige vergezichten. Je ziet dan ook hoe de mensen zelf leven.
-Pammukale natuurlijk niet te vergeten. Je waant je daar op een andere planeet met al die witte vlakte’s. Voorheen was het mooier als nu; maar door het toerisme hebben ze wel hele stukken afgezet, omdat er anders niets meer van overblijft.
-Waterval van Manavgat. Explosief hoog, maar wel heel breed. Geweldig om te zien hoe de natuur hier zijn gang gaat.
-Dorpentocht. Als het heel erg warm is niet de meest ideale excursie, maar wel een waar je veel in ziet, dorpjes in de omgeving van de grote plaatsen. Zo toeristisch als de bekende plekken zijn, zo’n armoede heerst er in de dorpen erom heen.

Volgens Cynthia:

• Pamukkale, de witkalksteenterrassen
  • Efeze, voor mensen die van de oudheid houden
  • Dalyan, een boottocht over de rivier met zicht op de koningsgraven in de bergen
  • Dorpentocht, een bezoek aan een echt turks dorp

Volgens marion2:
Natuurlijk is er Istanbul nog met zijn beroemde moskeeën en paleizen en de brug over de Bosporus. De groene zwarte zeekust met de theeplantages en de kloosters in de bergen. Safranbolu, een openluchtmuseum beschermd door Unesco. Wat verder van de toeristenplaatsen de berg Ararat, Nemrut Dag, Harran met zijn bijenkorfhuisjes. Er is zoveel te zien, eigenlijk teveel om op te noemen. En wil je eens wat anders dan een hotelvakantie dan boek je een Blue Cruise, een weekje varen op een gulet langs de Turkse kust.

Volgens besmile:
De traditionele Turkse kapper is een uitje op zich. Hier worden de heren verwend met originele scheer- en kappersmessen, hete handdoeken en verschillende soorten scheerschuim. Wanneer alle stoppels verwijderd zijn, wordt u behandeld met verfrissende citroen cologne en daarna worden de laatste haartjes in oren en neus verschroeid. De kapper zal afsluiten met een heerlijke schouder, nek en armen massage. De vrouwen onder ons kunnen zich bij deze traditionele kapper laten verwennen met een manicure of pedicure.

En wat zijn jouw tips voor excursies in Turkije? Plaats ze hieronder!

hallo allemaal
ik ken heel tukije zowat al heel wat afgelopen en met de fiets heel wat kilo meters gemaakt i het verleden el in de toeristische steden geweest maar daar is niks aan meer ga eens naar de kleine plekjs in turki en bezoek ook eens de geboorte plaats van onze sint er is een heel mooi zand strand en veel meer uitstapjes en het voordeel is het hoeft niet duur te zijn
gr tom/patara

wij gaan in october naar lara antalya , en gaan auto huren
welke plekjes en traditionele markten kunnen jullie ons aanraden.
groetjes michel

hallo michel
ik zou als ik was eerst eens een dagje genieten in antalya in de oudestad kijken en vergeet niet het park te kijken je kan vrij goedkoop slapen in de oude stad en avonds genieten van de ondergaande zon je kan vandaar naar de watervallen en druipsteengrotten enals jullie een auto huren kan naar verschillende dingen gaan ik weet niet hoelang jullie gaan maar een aan rader is capadosie je kan naaar manafgat en side ik zelf hou er niet van er is meer moois verders kan je naar fineke en olimpus en je kan het natuurpark saklikent in mail maar als je meer wil weten ik weet zelf een goed hotel maar als je een auto huurd zou ik niet op een plaats blijven laat maar horen als je meer wil weten
gr Tom/patara

Inderdaad Finike, Manavgat, Olympus, Kas, Kalkan… Antalya is ook zeker de moeite waard al zou ik daar niet met de auto naar toe gaan!!

Veel plezier!

als ik vragen mag wat het probleem is ik rij het regelmatig en de wegen zijn er goed totaal geen probleem antalya datis misschien vervelend maar verders niet

Als je even goed leest dan zie je dat ik typ dat ik Antalya met de auto niet zou aanraden…

een auto is nie aan te raden en een fiets ookniet
ik had een fiets gehuurd nou ben 2x aangereden!

Wij hebben zeker vaker een auto gehuurd, heb de laatste vakantie minstens 900 km rond gereden daar. Perfect te doen. Voordeel ervan is dat je op plekken komt waar het nog echt mooi is. De natuur is prachtig, en je stopt waar jezelf wilt

Antalya heeft 2 mooie watervallen, waarvan degene achterin Antalya echt prachtig is!! Volgens mij is deze ook met de dolmus te bereiken
Het nadeel van een auto in Alanya is dat je altijd langs de lange weg naar Side heen en weer moet, waardoor je minder snel ergens heen gaat.

Bij Marmaris in de omgeving eigenlijk hetzelfde probleem omdat je dan eerst de berg over moet(een flinke 30 min) maar goed te rijden. De andere kant op heb je de mooiste natuur. Datca is een mooie rit, en dan heb je werkelijk de allermooiste vergezichten

Mijn voorkeur gaat uit naar de omgeving van Kusadasi. Je kan daar 3 richtingen uit. Vele bezienswaardigheden en opgravingen in de buurt. Tire, Söke, Aydin, Izmir zelf… En als ik hierover begin dan kan ik wel een uurtje doorgaan. Het laatst hebben we een rit naar Cesme gemaakt. Wat een fantastisch havenstadje is dit. Lekker rustig, mooie omgeving… Daar wil ik nog eens naartoe terug!

En dit alleen met de auto. De bus is daar een perfect vervoersmiddel, al weet ik zeker dat anderen daar meer over kunnen vertellen!!

Wat je zeker niet moet missen bij Antalya is Aspendos.Een theater met een geweldige akoustiek.
En autorijden vind ik totaal geen probleem in Turkije. Heb het zelf vaak gedaan, zelfs met de caravan erachter.

Het werkelijk unieke gebied Cappadocie is meer dan de moeite waard. Mensen die al jaren in Turkije komen slaan dit mooiste gebied van Turkije altijd over :frowning:

Wij willen graag naar Capadocie, maar vanuit welke plaats is dit goed te doen? We willen geen uren in de bus zitten.

Cappadocie is het beste te berijken vanuit Alanya of Side. Je zit natuurlijk een aantal uren in de bus vandaar dat het ook als een 2- of 3-daagse excursie wordt aangeboden. De landschappen waar je doorheen rijdt zijn zeer afwisselend en er wordt ook een programma onderweg gedaan. Let wel heel goed op het programma dat wordt aangeboden. Waarschijnlijk ga je er maar één keer naar toe. Er moet zeker inzitten: Göreme openluchtmuseum, Kaymaklı of Derinkuyu ondergrondse stad (geen andere) en Zelve openluchtmuseum. Zitten deze er niet in dan ben je wat voordeliger uit maar je mist de hoogtepunten van Cappadocie en dat is natuurlijk eeuwig zonde.

Bedankt voor de informatie.

ik vind een 2/3 daagse busreis naar Cappadocia wel kort hoor. Ik gok dat je toch wel 6 a 7 uur in die bus zit of heb ik het mis. Vanuit Antalya is het ongeveer 9 uur reizen. Je kunt met gemak er een kleine week of een week vertoeven. De mensen zijn daar zeer vriendelijk en je kunt er ook leuk uitgaan geloof ik (veel backpackers enzo) En probeer een luchtballontoer natuurlijk!
Veel plezier alvast…

Voor een eerste indruk is een 2 of 3 daagse excursie in mijn ogen voldoende. Voor velen zowiezo zal deze 1e keer een besluit worden om er voor de 2e keer er wat langer heen te gaan.

Volgens mij is dit forum niet erg actief, toch denk ik dat mijn twee verhaaltjes hier op hun plaats zijn.

ANLANYA

Wij huren bij elk verblijf in Turkije een auto bij Nacati en Martine Yaman. We kennen hun inmiddels al enige tijd en af en toe een BBQ hoort er bijvoorbeeld bij.
is hun wat rommelige website.
Zij zitten aan het begin van de Damlatas straat aan de linker kant. Hebben een reisbureautje en een Auto verhuur bedrijf. Hun prijzen zijn voor ons erg billik en het materiaal is goed.
Zij spreken vloeiend Duits, Engels en uiteraard Turks.
Damlatas straat is min of meer het verlengde van de Cleopatra boulevard.
Nacati verhuurt ook scooters en boekt sinds kort scooter tochten. Hier wil ik het even over hebben.

Als je jeep safari’s, rafting tochten, boottochten, dorpen tocht, enz allemaal al eens gedaan hebt en je wil de omgeving van Alanya eens zien en je bent niet bang om zelf te rijden, moet je dit een keer doen!
Je pakt een mooi stuk Taurus gebergte mee en uiteraard de Dimçay. Als je dorpen tocht een keer gedaan hebt zie je daar ook stukken van. Fantastisch! De meeste van de bovengenoemde tochten zijn ergens tussen de 30 en 40 KM. Je Rijd hier c.a 85 KM met een groep en Nacati voorop. Lunch op een idyllisch plekje en de scooter inbegrepen kost dit € 35,-- Als je zelf een groep van c.a 8-15 man bij elkaar krijgt is het misschien nog leuker en gaat alles uiteraard in samenspraak.
Volgens mij is dit (nog) uniek in Alanya en omgeving

Ik vindt het in elk geval een enorme aanrader even weg uit de standaard touristen tochten, zelf rijden, en in een omgeving die een adembenemende natuur heeft. Dorpjes waar je in nauwelijks toeristen tegen zult komen.

Tweede verhaaltje,

Fougere appartementen Hotel

Wij Hadden dit jaar zo veel logees dat we echt uit moesten wijken naar een Hotel.

Afgelopen winter gerenoveerd en jammer genoeg is hun site niet bijgewerkt.
Je komt er volgens mij geen Russen tegen maar voornamelijk Scandinavische landen.
Ik heb voor een los appartement € 35,-- per nacht betaalt. Geen extra schoonmaak kosten enz.
Erg mooi inrichting incl. broodrooster, koffie zetmachine, moderne badkamer met b.v. föhn, enz.
Het ligt ongeveer 10 minuten lopen naar het Cleopatra beach in een enigszins rustiger buurt. Grote zwembaden, luxe buiten bar, winkeltje, een restaurant met een mooie kaart.
Keurige bediening, onze visite vertelde dat ze een aanvaring met roomservice hadden gehad omdat ze zelf b.v. hun ontbijt tafeltje aan het opruimen waren.
In positieve zin doet het allemaal erg onTurks aan. Een nieuwe standaard in Alanya?
Er zijn Nederlandse reis organisaties die tegen een bijbetaling Fougere voor je kunnen boeken inplaats van de bekende locatie.

Ik vindt het een toppertje, de 4 mensen die daar gelogeerd hebben waren aangenaam verrast

in alnya is het goed toeven zin verleden jaar in dec . en janurie verbleven in een villa van turnkey je hebt daar een kostelijk verblijf gehad de temperaturen waren op de dag 25 a 26 graden maar in de nacht kon het toch fris zijn maar dan slaap je goed. wij zijn van plan een appartement te kopen(wat in turkey nog te doen is . wanneer wij daar zijn brengen we altijd een bezoekje aan dim chay dit is een verblijf op het water van de dimchay waar je heerlijk tot rust komt onder genot van een lekker kopje thee en turks eten. wij genieten er heel veel van wij zijn een echtpaar ik ben 58 en mijn man is 61. dit hadden we al veel eerder moeten doen

Wij gaan over 3 weken naar het plaatsje Gumbet,vlakbij Bodrum
Gaan voor het eerst onze vakantie doorbrengen in Turkije
Ben heel erg benieuwd en heb dankzij jullie al aardig wat excursie-tips
gelezen.Wie kan mij vertellen of er in de buurt van Gumbet ook een
auto-verhuurbedrijf zit ? Wij willen waarschijnlijk ook een auto huren
voor 2 of 3 dagen en wat zijn ongeveer de kosten ?
Alvast bedankt voor het meedenken