Wat moet ik doen....

Kheb het mijn ouders verteld… Dat ging niet echt van harte maarjah het is eruit, nu maar hopen dat ze er vrede mey kunnen hebben…

En tussen askim en mij jah wel goed geloof ik… Weleens wat mindere momenten maarjah dat heb je in iedere relatie wel… Maak me nog steeds druk om kleine dingen terwijl hij gisteren duidelijk heeft gemaakt dat hij volgend jaar november al wil trouwen (wat ik niet goed kan geloven dat hij dat echt al wil zo snel)…

Hoop dat het allemaal wat beter gaat mey de twijfels als ik bij hem ben…

Via Wereldwijzer app

Hebb je je ticket al geboekt?

Via Wereldwijzer app

Oke het is er in ieder geval uit wat je zegt… Hoe reageerden je ouders? Minder erg of erger dan je had verwacht? Weet je al wanneer je er naar toegaat, of mag dat niet van je ouders?

Littleone: nee ik heb mijn ticket nog niet geboekt dat wilde ik doen na de kerst, dan hoop ik dat er een beetje aan gewend zijn.

Richi: eigenlijk wel hoe ik verwacht had. Ze ziet het geloof ik niet zo zitten dat ik daar alleenheenga maar ze heeft het nog echt echt verboden… Ik wilde volgende maand die kant op gaan…

Via Wereldwijzer app

Als je wacht met het boeken van de tickets, loop je het risico dat ze straks duurder zijn.

Als je zeker weet dat je wilt gaan dan zou ik gewoon boeken. Je bent volwassen, toch? Natuurlijk vinden ouders het eng in het begin als hun kind alleen reist, maar het is JOUW leven.

Toen ik voor het eerst alleen zou reizen buiten Europa heb ik dat heel langzaam in de week gelegd. Eerst zeggen dat ik een stagegesprek zou hebben (ik had m’n tickets al!). Toen dat ik overwoog het te gaan doen. Even later vertelde ik dat ik had toegezegd dat ik het ging doen. Enzovoorts. Ik liep steeds een paar weken achter in m’n informatievoorziening. Waarom ik niet alles meteen (realtime) vertelde? Ik wilde eerst zeker zijn van mezelf voordat ik het ‘slechte’ nieuws zou vertellen.

Helemaal eerlijk? Nee. Maar ik was 21 en wilde m’n ouders niet pats boem in een keer van het nieuws op de hoogte brengen en maar dit geleidelijk doen. Ik wilde ze sparen, ook al wilde ik wél m’n eigen weg gaan.

Inmiddels ben ik een paar jaar ouder en wijzer en heb ik geen spijt van m’n keuzes van toen. Het ‘geleidelijk vertellen’ heb ik vaker toegepast. En reizen doe ik nog steeds :slight_smile:

@Jenny Ik wil er natuurlijk heel graag heen, ik mis mijn askim echt verschrikkelijk, en dan komt kerst er ook nog aan, de tijd die je juist met je familie en je geliefde wil doorbrengen :frowning: . Mijn ouders hebben het nog niet echt verboden om te gaan maar echt mee eens was ze het geloof ik ook niet… En ik wilde ze liever nog heel even aan het idee laten wennen voor ik de volgende bom laat vallen dat ik volgende maand die kant al op wil…

En het is ook niet dat ik het lef heb om de tickets gewoon al te boeken zonder dat mijn ouders dat weten, omdat ik dan bang ben dat ze het zowiezo gaan verbieden als ik dat allemaal achter hun rug om doe…

Kunnen je ouders je iets verbieden als je 23 jaar bent?

echt verbieden miss niet nee, maar ze kunnen altijd proberen me tegen te houden, of zeggen dat ik niet meer thuis mag komen als ik weg ga…

Woon je bij je ouders?

Jah, anders was het niet zo’n groot probleem geweest dan had ik mijn tickets al lang geboekt…

Ooh ik lees je berichten nu pas @mariskaklerk… Hoe gaat t nu ondertussen? Ticket al geboekt denk ik? Wanneer ga je? :slight_smile:

Nee ik heb nog niks kunnen boeken (had vandaag eigenlijk bij askim geweest) maar hij moest onverwachts ineens voor 5-6 weken gaan werken… Als het goed is ga ik eind volgende maand tenzij hij eerder klaar is met zijn werk dan ga ik waarschijnlijk eerder…

De overstap op Istanbul gaat heel makkelijk, heb het al meerdere keren gehad (met pegasus).
Ingecheckt ben ik altijd al van te voren en ik hoef geen visum te halen (heb een verblijfsvergunning). Anders zou ik het wel aanraden om van te voren een visum te regelen via internet. (hiervoor heb je wel een creditcard nodig).
Vergeet ook niet dat als je in Dalaman komt, je op de bus moet naar het andere deel (roltrap rechts naar buiten staat een bus), voor je bagage af te halen. Staat altijd wel iemand om transit passengers door te sturen maar is niet altijd duidelijk voor iedereen.

Ik hoop voor je dat je snel een vlucht kunt boeken en naar je askim kunt gaan!

reactie verkeerd geplaats

gaat weer mis

Hoi,

dat je iemand wegens huwelijk verplicht om moslim te worden is niet juist. He is vrijwillig jij beslist/bepaald of je moslim wil of niet worden.
Wel is het zo zoals in Nederland trouwen in de kerk gewone zaak i e trouwen in moskee(imam) gewoon zaak in Turkije is. Maar dat is heel anders da moslim worden dus voor trouwen hoef je niet moslim worden.

Twee culturen zullen enige conflichten onstaan of je in Turkije of Nederland woont. Dat ligt aan jullie zelf hoe je dat gaat inspellen.
Ga nooit culturen met elkaar vergelijken or negatieve dingen over zeggen. Het is logisch dat ander cultuur voor jou negatief kan zijn en voor hem/haar positief is.
Garantie in een relatie heb je nooit.
Ik begrijp zo zo niet waarom iemand rasist word en vooral als Nederlanders door Osmaanse rijk hulp bied van de spaanjarden bezetting bij tachtig jarig oorlog. Des tijs onstond de benaming “Liever Turks dan paaps / liever turk dan paus”. Een stukje van tekst:
Voor zover bekend werd de leuze “Liever Turks dan paaps” voor het eerst gebruikt tijdens hagepreken te Antwerpen in 1566, het jaar van de Beeldenstorm. De leuze wordt ook gevonden op zilveren geuzenpenningen in de vorm van een Turkse halve maan, die door de geuzen aan hun kleren werden gedragen.

De geuzen legden een verband tussen Willem van Oranje en de Turkse tolerantie in verschillende geuzenliederen, o.a. in het volgende lied:

Den Prince van Oraengien triumphant
Godt sal hem gheven wijsheyt en verstant,
Op dat Gods Woort tot desen stonden,
Mach gepreect worden aen elcken cant,
Liever Turcks dan paus bevonden.
Al is den Turk gheen Christen genaemt,
Hy en heeft niemant om tgeloove gebrant,
Als die papisten doen alle dage (…)

Gedaileerd kan je via google “Liever Turks dan paaps” op te zoeken.

Katholieken zijn tot ca. 1960 altijd achteruit gesteld. Geen universiteiten, geen hoge functies etc. Maar wat dit met het onderwerp te maken heeft, is mij niet duidelijk. Het gaat hier over Turkse liefdes, dus niemand is hier racist.

niet rekstreeks maar wordt geproken over rasisme en dat wil ik even kwijt.
kan je na gaan da ik zelf deze situatie pas gelezen (toevalig) maar wist wel dat Turkije en Nederland 400 jaar handels relatie heeft.

@Aslan kan jij me wijzen op het stukje waar in jouw beleving racisme aan de orde is, want ik heb het nog even nagelezen en na mijn weten word er advies gevraagd.

Verder is het aan jullie meiden om gewoon verder te gaan met jullie vragen en antwoorden!