Kan iemand mij vertellen wat mijn vriendin in Ghana precies allemaal nodig heeft om hier op vakantie te komen?
Ik heb gehoord dat ze nodig heeft: paspoort, medische verklaring van gezondheid.
Maar ook: een uitnodiging van mij. Die zou zelfs verplicht zijn en een ticket met geplande reistijd.
Wie weet dit precies. Is een uitnodiging echt verplicht?
Albert
Het is inderdaad niet zo makkelijk om iemand van buiten de EU naar Nederland te halen. De eisen kunnen per land van herkomst verschillen: de persoon die wil komen zal ober EUR 34 per dag moeten beschikken, aantoonbaar op een bankrekening. Heeft die dt niet, dan moet degene die uitnodigt garant staan. Een officiele uitnodigingsbrief van de gemeente, een ticketreservering, een reisverzekering met een dekking van EUR 30.000. Belangrijkste is en blijft de “terugkeergarantie” (vanwege vestigingsgevaar). Een baan, een huis, kinderen, dat soort dingen.
Uitgebreide informatie hierover kan je vinden op de site van de IND.
Carrierevrouw hartelijk bedankt voor de genomen moeite om te antwoorden en uiteraard de informatie.
:kus:
Ik heb nog een vraag. Maakt het verschil of je uitgenodigd wordt door iemand of dat de persoon die vanuit Ghana naar Nederland wil komen gewoon een toeristen visum aanvraagt? Ik kan me namelijk voorstellen dat er mensen naar Nederland willen komen die niemand kennen maar gewoon Nederland willen zien als toerist. Dat moet toch ook kunnen? Gelden dan dezelfde regels of ben je dan vrijgesteld van een uitnodiging? Dat kan immers niet wanneer je niemand in Nederland kent?
hallo Marvin
Ik heb ook een Ghaneese vriendin . om iemand uitnodingen voor kort verblijf ( vakantie ) een medische verklaring van gezondheid is niet nodig daar vragen ze niet naar . zij krijgt een visum voor 90 dagen . en als je een beetje deze forum heb door gespit dan vind je deze vraag wat jij nu steld ook …
de papieren wat jij moet sturen naar haar zijn,
een uitnodingsbrief van de gemeente
copy paspoort van jou
een brief van jou waarop jij haar uitnodigd en een klein beetje hoe jij haar heb ontmoet
als je gerant staat voor haar
3 salaris stroken laatste 3 maanden
copy arbeidsovereenkomst minimaal 12 maanden contract of een vast contract
de papieren wat zij moet hebben…
copy paspoort
2 pasfotos
vlucht reservering bewijs
schengen ziektekosten verzekering
aanstelingsbrief van werkgever als ze werk heeft
3 salaris stroken
brief van verlof werkgever of school
ze vragen niet naar bank gegevens alleen als ze een eigen zaak heeft
kan ook dat er een familie lid ook garant staat voor haar
zij kan info vragen bij de ambassade in Accra
als je de documenten stuurt doe het via DHL dan is het met 3 dagen in Accra doe niet via normale post dan duurt het meer dan 15 dagen als het tegen zit dan is het met een maand daar . DHL is niet goedkoop maar wel goed en je kan zien waar het is en wie het heeft op gehaald bij DHL te Accra .
groeten ,
Bedankt Marcel voor je uitleg.
Maar nu is de essentie van mijn vraag nog niet helemaal beantwoord. Ik wil namelijk weten of er verschil bestaat tussen iemand die uitgenodigd wordt en iemand die niet uitgenodigd wordt omdat die persoon geen familie, vrienden of kennissen heeft in Nederland.
Moet deze persoon hetzelfde voorleggen als de uitgenodigde?
Maar een uitnodiging zou immers niet kunnen wanneer je geen vrienden etc habt in Nederland. Kun je dan niet naar Nederland komen?
hoi
Eerst vraag je om wat je nodig moet hebben om je vriendin uitnodigen voor vakantie naar Nederland … En later vraag je om iemand die niet wordt uitgenodigd kan die persoon naar Nederland komen …
De ambassade is ook niet dom want heeeeeeel veeeeel Ghaneesen kunnen geen ticket kopen en verzekering betalen en visum betalen en GEEN hotel betalen. Dan moet die persoon een HELE GOEDE baan hebben of een zaken vrouw/man zijn of een super bedrijf hebben of heeeeel goed gespaart hebben . je bent al gouw 2000,- euro kwijt voor ticket,verzekering,visum en hotel. dus de Ambassade trapt daar toch niet in …en dan moet die gene ook een hele goede uitleg hebben waarom Nederland…
als ik jou nu een beetje begrijp . Wil jij je vriendin niet uitnodigen maar ze moet ze zelf alles doen om naar Nederland te komen . en dat je vriendin een hotel betaalt en later niet in het hotel slaapt maar bij jou en dat ze later niet terug gaat naar Ghana . en dat je niet in de computer staat bij Ambassade en IND en vreemdelingen politie … ze komen er wel achter waar die persoon is en verblijft en dan heb je heel veel problemen en zij ook …of wil je illegale dingen doen … dus een SAKAWA or 419 … plz doe geen illegale dingen
Beste Marcel.
Wederom bedankt voor je reactie. Maar je reactie op dat ik eerst dit wel en dat wil is toch niet helemaal juist, want als je goed gelezen had, had je kunnen zien dat ik beide gevraagd heb. Maar doet er verder niet toe. Je conclusie dat ik misschien iets illegaals wil doen is ook niet juist. Ik zal je nog iets meer vertellen, zodat je weet waarom ik het vraag. Mijn vriendin is de aanvraag begonnen zegt zegt ze, uiteraard na overleg met mij, en ik heb haar 500 Euro gestuurd voor medische keuring, pasfoto’s, formulieren etc. Maar nu zijn volgens haar alle formaliteiten gedaan, wat ongeveer een dikke week geduurd heeft en medisch is ze goedgekeurd en alles is volgens haar onderweg naar Nederland ter goedkeuring hier. Echter heeft ze me nooit om een uitnodiging gevraagd. Ik heb haar daarop gevraagd waarom ze die niet nodig heeft en ze heeft mij gezegd dat ze die niet nodig heeft omdat een toeristen visum heeft aangevraagd. Nu ben ik begonnen te twijfelen of dit waar is of gelogen is, omdat ik overal lees dat ze een uitnodiging nodig hebben, wanneer iemand van Ghana naar Nederland wil.
hallo daar ben ik weer
sorry voor mijn reactie…
een vraagje hoe heb je haar leren kennen ? ik hoop niet via internet dating …en ben je al eens in Ghana geweest ? en hoe lang ken je haar al ?
Om naar Nederland tekomen voor vakantie hoef je helemaal geen gezondheids verklaring hebben … en je moet een uitnodiging hebben om naar jou te komen. pasfoto’s zijn super goedkoop in Ghana . welke formulieren moest zij betalen??? heeft zij een baan ??? en hoezo zijn de formulieren onderweg naar Nederland . als zijn op vakantie komt dan regelt de Nederlandse Ambassade in Ghana en de VFS alles . een aanvraag voor vakantie duurt één of twee dagen … eerst gaat zij met haar en jou papieren naar de ambassade en vraag voor een kort verblijf aan in Nederland dus vakantie dan vult zij een formulier in en ze geeft alles af aan de balie . dan hoor zij waneer zij terug moet komen voor een gesprek vaak een dag later . als zij het gesprek heeft gehadt en dan weer een dag later moet ze weer terug komen om haar paspoort op tehalen en dan ziet zij of ze een visa heeft …zo niet dan krijgt zij een brief in het Nederlands en Engels waarom ze geen visa heeft …
heeft zij ook al een resevering voor the ticket ??? dat moet zij wel hebben …
een travel verzekering = ogeveer 150 euro
pasofo’s = 5 cedi overveer 2 euro
visa = 60 euro
als ik jou was zal ik even het onderwerp ( documenten ) lezen . Ik heb een beetje mijn twijfels
hoi
lees de internet site maar van ambassade te Accra …
http://www.ambaccra.nl
groeten
Marcel,
Uiteraard accepteer ik je excuses. Ik vind het zeer plezierig dat je blijft reageren op mijn vragen. Je bent echt behulpzaam. vind ik echt klasse van je. Hartelijk dank.
Ik heb al veel informatie van je gekregen welke nuttig is. Ik ken mijn vriendin bijna een jaar en ik ben nog nooit in Ghana geweest nee. Jouw informatie over gezondheidsverklaring is inderdaad juist want ik heb de IND gebeld en die hebben dat ook bevestigd. Toen had ik jouw informatie nog niet gelezen overigens. Ik heb mijn vriending gevraagd waarom ze een keuring moest en ze zegt dat me de papieren zal sturen van de keuring. Ze heeft inmiddels gisteren de papieren terug uit Nederland, dat is overigens allemaal wel via de ambassade gegaan, ik heb niet bedoeld dat zij dat zelf heeft gedaan en het Visum is afgewezen. Nu moet ze aantonen dat ze 7000 euro op de bank heeft staan heeft men haar gezegd. Nu moet ik gaan uitzoeken of dat weer klopt. Weet jij dat toevallig? Anders zal ze de procedure weer moeten opstarten met een uitnodiging van mij denk ik.
Of heb jij een beter idee? Graag hoor ik je commentaar.
Kom dit topic toevallig tegen en wil toch even reageren.
Is het niet makkelijker en leuker als jij eerst naar Ghana gaat? Regel dan wel je eigen reis. Dan kun je haar en haar familie zien en weet je of het klikt. Er is een groot cultuur verschil besef dat wel!
Dat zij 7000 euro op haar rekening moet hebben lijkt me onzin. Pas op dat je niet belazerd wordt en dat de geldkraan maar open blijft staan. Ghanezen zijn heel goed in vragen aan obruni’s…I want this, I want that 
Afrikaanse vrouwen via internet staan niet bekend als de meest trouwe vrouwen
Daarentegen als je ze daar ontmoet dan is het precies omgekeerd. Ok geen persoonlijke ervaring, maar van horen zeggen 
Succes!
Jeffrey bedankt voor je reactie. Ik begrijp wat je bedoelt. Cultuurverschillen en zo. Mijn vriendin is echter blank en heeft een Australische vader en een halfbloed Ghaneze moeder. Ze heeft veel tijd doorgebracht in Amerika en heeft derhalve een veel breder wereld kijk gekregen zeg maar. Heeft veel van de westerse cultuur meegekregen. In onze dagelijkse mail wisseling verneem ik nauwelijks iets van een cultuurverschil. Hele kleine dingetjes misschien hier en daar, maar echt heel weinig. Ik dank je echter voor je waarschuwing en je interesse en de genomen moeite.
yes i am back …
sakawa betekent bedrieger ( iemand die niet te vertrouwen is )
ik ben 4 keer in Ghana geweest en heb daar veel dingen gezien bij internet cafés … dat jongens op datingsite zitten en doen als of ze vrouwen zijn en dat ze geld willen aftroffelen van ( obroni’s) wat blanken (witte) betekent dus ik waarschuw u nu … en nog een vraag heeft zij een Ghanees of een andere soort paspoort ? en heb je haar wel eens gezien op de wedcam of gehoord via telefoon en zat er één of meerdere mannen bij ? Ik ben mijn vriendin leren kennen dat ik in Ghana was 3 jaar geleden en zij is 2 keer hier geweest … zonder problemen .en ik ben 4 keer daar geweest niet voor 1 of 2 weken maar langer vaak 7 a 8 weken en nu heb ik besloten om te Emigreren naar Ghana . :vak02: als ik daar ben op vakantie vertrouw ik niet veel Ghanesen . want je bent blank en van Europa of Amerika dus geld … je hebt zeker ook heel veel goeie daar . net zoals hier … slechte mensen en goede mensen maar Ghana iets meer slechte dan hier …
als jij garant staat voor haar moet je alleen 3 salaris stroten sturen geen bank gegevens en een contract en copie passpoort en een brief … over die 7000 euro is denk ik onzin . ik heb dat nog nooit gehoord … heeft zij een eigen shop of zoiets ? als iemand anders garant staat voor haar zoals family lid dan moet die gene 3 salaris stroken geven aan haar en een contract en een letter waarop staat dat hij garant staat .
hoezo weet jij of dat de visum is afgewezen ??? heeft zij een email gestuurt naar jou met de copys van de brieven . als zij een afwijzing krijgt dan krijgt ze 3 brieven in het Engels en Nederlands en als je twijfelt aan het echtheid dan kan ik je de echtheid nu vertellen … boven aan de brief staat KONINKRIJK DER NEDERLANDEN onderaan de brief stempel van de Ambassade van nederland te Accra en de handtekening van Minister van buitenlandse zaken De Ambassadeur en de volgende brief is hoe je bezwaar kan aanvechten hier in Nederland de IND te Rijswijk …
Ik hoop niet dat je wordt belazerd … want als u het onderwerp ( documenten ) heeft gelezen er was ook iemand die net zoiets vroeg aan personen dus ook aan mij en die is er optijd achter gekomen dat hij werd bedonderd …
Jammer dat je nog nooit in Ghana bent geweest dus wel jammer dat je de cultuur niet weet . dan praat je wel anders over veel Ghanesen … via mails weet u toch niks van de cultuur daar of wel soms … als ik niet in Africa ben geweest en ik zie alleen mail dan weet ik de cultuur daar niet …
wees voorzichtig met geld sturen en ook met je papieren … ik zeg dit alleen voor uw belang … u kent haar niet persoonlijk en niet met elkaar weken doorgebracht in het echt . wees voorzichtig met Internet liefde
als je nog meer vragen hebt vraag gerust u krijgt antwoord van mij … u mag ook prive mails sturen.
groeten
Hallo Marvino01
wel jammer dat u niet meer reageerd …
als ik u was zal ik een ticket kopen en een visum en voor paar weken naar Ghana toe gaan en een hotel boeken in Accra heb je een goed hotel dat heet goldon tulp dichtbij het vliegveld en als je vriendin buiten Accra woont zoals Tema or Teshie dan zal ik een hotel boeken bij de beach :vak02: en het hotel heet labadi beach hotel . als je naar Ghana gaat dan moet je je vriendin verassen dat je bij haar huis staat en doe leuke dingen daar met haar dan weet u meteen als ze jou leuk vindt en niet om het geld gaat …
Of bent u er al achter gekomen waar voor ik uw gewaarschuwd heb ??? omdat ik zie dat u wel een paar keer ingelogd heb en niet gereageerd heb .
groeten
Hallo Marcel,
Sorry dat ik niet gereageerd heb op je laatste informatie. Ik denk dat ik gewoon even vergeten ben je te bedanken en gewoon met je informatie aan de gang gegaan ben. Wel heel ondankbaar ja, nou je het zegt, klopt. Mijn excuus.
Nee ik ben er nog niet acht gekomen of het om het geld gaat, eerlijk gezegd denk ik het niet, we zijn al bijna een jaar bij elkaar. Maar waar ik nog steeds niet uit ben is het feit dat mijn vriendin een keuring moest ondergaan. Dat snap ik nog steeds niet. Het visum is overigens niet afgeweze, maar ze moet kunnen aantonen over vodoende financiele middelen te beschikken. Men heeft haar gezegd als ze 7000 euoros kan aantonen dat ze dan wel safe zit. Wel ik denk dat ze gewoon maar een uitnodiging van mijn kant moet hebben. Moet ze dan de procedure opnieuw opstarten, of kan dat meegaan in de procedure die ze al gestart is. Weet jij dat toevallig?
Bedankt nogmaals voor al je hulp.
hallo
als u nu een uitnodiging stuurt misschien moet ze een nieuwe gesrek aanvragen dus een nieuwe proces . dit weet ik niet . maar u kunt better de IND of de nederlandse Ambassade bellen in Ghana tel +233 21 21 4350 eerst krijg je een Ghanees aan de lijn vraag naar een Nederlander voor het beantwoordsen van uw vraag … vaak krijg je dan een vrouw aan de lijn . en vraag het gewoon
het lijkt mij het beste dat u de Ambassade belt dan kunnen ze direct zien over wie het gaat dan kijken ze gelijk in de computer . en dan kunnen ze gelijk zeggen wat en hoe … De IND geven alleen standaard info dus ze weten van de hele proces niks af …
het proces duurt wel lang als mijn vriendin maandag naar de Ambassade gaat met haar en mijn documenten voor een kort verblijf dag later heeft ze een gesprek en weer een dag later heeft ze haar paspoort terug met een visum of geen visum …
succes
groeten
Hallo Marcel,
Ik heb nog een paar vragen. Je zegt dat wanneer je vriendin naar de Ambassade gaat met haar en jouw documenten, ze een dag later een gesprek heeft en een dag later heeft ze haar visum wel of niet. Maar moet dat dan niet opgestuurd worden hier naar Nederland toe, en wordt het dan niet hier bekeken en bepaald of ze wel of niet een visum krijgt. Je praat over een paar dagen, maar de procedure van mijn vriendin heeft wel 2 weken geduurd. Met tevens een gesprek met een locale politie autoriteit voor controle en het verkrijgen van een rapport waaruit blijkt dat ze geen crimineel verleden heeft.
Had jouw vriendin dat dan niet nodig? Heb je nog advies voor me voor wat betreft de beste luchtvaartmaatschappij om te vliegen, qua prijs kwaliteit verhouding?
Wederom bedankt.
Groeten
hey
de Ambassade beslist of je een visum krijgt of niet en de documenten worden niet naar Nederland gestuurd . de Ambassade en VSF in Ghana kijken naar de documenten. er komt ook nooit de politie aan te pas omtrent vakantie naar Nederland …
bel eerst de Ambassade morgen op en kijk of ze in de computer staat … Ik heb een beetje mijn twijfels over haar … IK hoop dat ik het mis heb
KLM is een directe vlucht dus beter voor haar . Ik weet zeker dat ze nog nooit heeft gevlogen een return ticket staat op 650,- Euro betaal de ticket nu niet want ze heeft nog geen visa en als het goed is heeft zij nu een resevering ticket daar staat ook een prijs op …
groeten
hallo ,
Jammer dat Beest and Awaaze niet reageren die hebben ook heel wat mee gemaakt en die kunnen jou ook advies geven , maar ze zitten nu in Ghana en beest komt terug maar Awaaze blijft daar en soms komt hij online …
grt marcel