Schengen visum voor Ghanezen

:wub:Alle verreisten voor een Ghanese vriend/vriendin een toeristen visum te bezorgen, zijn te vinden op de webside van de desbestreffende diplomatie-websides. Het grote probleem is dat deze nog niet de helft vermelden wat ze nodig hebben. Afrika ligt nu eenmaal gevoelig voor sommige Europese landen. En in de eerste plaats hebben zij de taak zoveel mogelijk vreemdelingen buiten te houden. Het is dan ook schrijnend te zien voor welke reden men een visum kort verblijf weigerd. Elk woord in uw uitnodigingsbrief moet zorgvuldig overwogen worden. Ikzelf ben niet aan mijn proefstuk toe, en weet zeer goed waarover ik praat. Het is zeker en vast de bedoeling mensen te ontmoedigen voor een tweede poging te ondernemen. Ik kan niet alle informatie hier vermelden die ik hierover weet, dit zou te lang worden; Maar mensen met zulke problemen mogen altijd mij contacteren.
Ook uw ervaring en oplossingen zijn welkom. Nog een weetje voor te huwen in ghana heeft men alleen uw huisnummer en uw beroep nodig.
Beest

graag zou ik vernemen wat te doen na afwijzing,ik probeer een vriend voor 3 maanden over te laten komen maar ondanks dat er financieel geen problemen zijn, eisen ze dat de persoon een inkomen heeft.
is het gemakkelijker via belgie? graag wat tips als het mogelijk is naar mijn email;
[EMAIL=“flexibel1@hotmail.com”]flexibel1@hotmail.com
quappo

Da’s pure onzin! Jij mag garant staan en dan heeft hij geen inkomen nodig!
Schrijf altijd een bezwaar. De IND heeft er een handje van, de eerste aanvraag af te wijzen, in de hoop dat men dan niet meer probeert! Alles is voor hen geoorloofd, om maar geen buitenlanders binnen te laten.
Kijk ook eens op buitenlandsepartner.nl Hier kun je veel vinden over je vragen.

Succes, Awaaze

Best Awaase,
Het antwoord dat ge geeft is volgens de wetgeving correct. Maar aan de andere kant is het de grootste onzin.
Als ge in beroep wil gaan , is de duurtijd die men heeft voor utspraal 6 maanden. En daar komt bij dat ge normaal gezien een advocaat onder de arm moet nemen. Die is ook niet gratis.
Het is veel goedkoper en sneller een nieuwe aanvraag in te dienen. Waarin u de punten aangehaald voor de weigering, tracht te weerleggen aan de hand van bewijzen. Wat iedereen vergeet is dat het belangrijkste aan een visum aanvraag is de uitnodigingsbrief. Elk woord hierin word twee keer gelezen, en wat de meeste mensen ook denken, het is geen briefje dat u naar uw vriend of lief schrijft. Normaal richt ge de uitnodigingsbrief rechtstreeks tot de ambassade(of consulaat). Dit staat nergens vermeld, maar toch werkt het zo.Als men alleen een aanvraag indiend voor een visa met de vooropgestelde verreisten (door hen) zult ge nooit een visa krijgen. Ge moet wel degelijk aantonen welke uw relatie is met de uitgenodigde, ook waar ge die persoon van kent. En zeker de overtuiging kunnen brengen dat de uitgenodigde terugkeerd naar zijn land. Door bijvoorbeeld een brief van de werkgever dat deze persoon verlof kan krijgen gedurende de periode aangevraagd, en ook opnieuw kan zijn werk hervatten na terugkeer. En ook een kleine tip : vraag nooit voor 3 maanden, vraag twwe maanden of twee en half. Het komt veel geloofwaardiger over, voor de terugkeer.
Groetjes Beest

Beste Beest,

Toch wel gek, dat ik mijn vriendin zo heb naar Nederland heb gekregen. Jij praat waarschijnlijk over België… Ik heb de uitnodigingsbrief gericht aan mijn vriendin, zij heeft geen baan en ik niet genoeg inkomen (Da’s wat anders dan geld op de bank hebben!). Toch was mijn vriendin hier van april tot juni.
Kijk maar eens op buitenlandse partner.nl Hier staat een bijna gelijke afwijzingsbrief op van ene biomus. Ik maak het je nog makkelijker, hier de link: http://www.buitenlandsepartner.nl/forum/viewtopic.php?t=39294
Lees alles maar eens goed door van deze biomus. Uiteindelijk, gelijk met mij, is het visum wel toegekend! Gewoon in beroep gaan en dreigen met rechtszaak is dan voldoende. Dit geldt voor Nederland!

Groet, Awaaze

Beste Awaase,

Bedankt voor uw reactie, want ik praat wel degelijk over Belgie. En ik weet niet de verschillen tussen Nederland en Belgie, het zijn tenslote Schengenlanden. Ik kan U alleen verzekeren dat het In Belgie aardsmoeilijk is om een vasa voor een ghanees te bekomen. Het heeft waarschijnlijk ook veel te maken dat België geen ambasade heeft in Ghana , alleen maar een ereconsulaat. Deze sturen de visumaanvraag door naar Abidjan en vandaar naar Brussel, en nadien de weg omgekeerd. Er waren vroeger vele Ghanezen die rechtstreeeks naar de Belgische ambassade in Abidjan gingen, maar dat is vanaf 1 februari 2009 verboden.
Maar ik heb hier reacties gelezen, waarin de vraag werd gesteld : mijn visum werd hier in nederland afgewezen, misschien moet ik het over België proberen. Ik heb door uw reactie heel sterk de indruk dat het een pak moeilijker is over Belgie.

groetjes, Beest

Hoi Beest,

Ho Stop! Het is ook hier niet makkelijk, maar als je goed gebekt en beletterd bent, dan kom je in Nederland een heel eind. Echter in Nederland heerst er een ‘policy van afwijzen’. Dat schrikt de meesten af. Door een goede brief te schrijven kom je er wel doorheen. Meestal is er een vage reden als: vermoedelijke vestigingsgevaar. Het is een vermoeden en derhalve nergens op gestoelt! Over makkelijk gesproken; ken je het woord Belgieroute niet? Is in Nederland uitgevonden. Dit komt omdat het makkelijker is om een buitenlandse partner via Belgie naar Nederland te halen! Overigens kan dit ook (nog) steeds via Duitsland. Dus hierheen gaan lijkt me niet een goed plan!
Als je die vriend goed vertrouwt, dan kun je voor die periode 34 euro per dag (minimale existentie bedrag) overmaken op zijn/haar rekening. Dan is dat genoeg om over te komen, te samen met een ziektekostenverzekering (OOM in Nederland) voor die periode. Kijk nogmaals op buitenlandsepertner.nl voor meer tips!

Groet, Awaaze

hoi Awaaze,
Ik denk dat ge het een beetje verkeerd begrijpt; Ik moet namelijk niemand hier krijgen met een visum. Ben reeds enkele maanden getrouwd met een Ghaneese. Ik schrijf hier dan ook alleen maar de ervaringen die ik gedurende lange tijd gehad heb, wat betreft dit onderwerp. En uitereraard alleen maar wat Belgie betreft. In elk geval veel zaken lijken mij toch veel overeen te komen tussen Belgë en Nederland, wat alleen maar een gedachte is.

Bedankt, Beest

hallo allemaal.

ik lees deze berichten , maar mijn evaring is dat ik mijn vriendin voor het eerst uitnodig voor een korte verblijf hier in nederland… was het afgewezen en ik ging in beroep een bezwaar maken van deze uitnodiging. later met papieren invullen ging ik in de fout was het bezwaar weer afgewezen toen zei de IND dat mijn vriendin nog een aanvraag moest doen voor een verblijf hier. dus weer alle papieren gestuurd naar haar en ze ging naar de ambassade voor een gesprek en toen kreeg ze haar visa dus de 2e keer was het geen probleem en eind january ging mijn vriendin weer een visa aanvragen dus ze leverde haar papieren in en ze kreeg geen gesprek en een dag later had ze haar visa . ik denk dat de IND altijd de eerste keer een visa afwijst…

groeten , marcel

Wat dat betreft zit er niet veel verschil tussen België en Nederland. Wij hebben enkele maanden hier in de pers mogen vernemen, dat de mensen op emigratie(vreemdlngendiens) een onoffieciele bonus zouden krijgen voor het aantal dossiers dat men afwijst. Dat zou al ,heel wat verklaren als u uw boterham moet verdienen met het aantal afwijzingen. Dit is alleen een media verslag geweest, d waarheid weet ik natuurlijk ook niet.

groetjes

Gelegaliseerde corruptie noem je dat! EN maar zeggen dat ze in Ghana zooooo corrupt zijn. Geen verschil in mijn ogen!

Ik had toch een klein vraagje, en dit zal wel voor Nederland en België hetzelfde zijn.
De reden voor afwijzing, of één van, is altijd twijfel van terugkeer. Buiten een vliegtuigticket (retour), en een eventuele verklaring van werkhervatting van de werkgever. Hoe kan men zo iets weerleggen ?
Heb er totaal geen enkel idee van !
En blijkbaar kan men in Nederland een bezwaar brief schrijven. Maar in België moet ge wel degelijk in beroep gaan via gerechterlijke vorm.

Nieuwschierig,
Beest

Klopt, je kan hier een bezwaarschift indienen. Je moet de bewijslast omdraaien. Waaruit blijkt dat hij/zij niet terug gaat? Het is nergens op gestoeld, dus kunnen ze geen kant op!

Beste Awaase,

Met alle respect, maar met uw reactie, hebt ge nog altijd geen antwoord gegeven op mijn vraag. Bewijslast omdraaien ? Hoe doet ge dat ? Dit is hetzelfde als wat het uitgangspunt is. Eerlijk gezegd ben ik nog niets wijzer. Want wij belgen kunnen dit niet gebruiken in een bezwaarschrift. Wij moeten dit op voorhand voorzien in de aanvraag. En als u gelijk hebt moeten we dan geen afkeuring wat dat betreft meer verwachten. Ik heb van veel personen deze vraag gekregen, en ik weet er gewoon geen antwoord op. Ik heb het persoonlijk ook al ,twee maal ervaren, dit argument. Heb het nu niet meer nodig maar ik denk toch als ge dat iets duidelijker kunt maken, dat ge vele mensen helpt bij hun aanvraag. Ook al leest men mee ??? Of moet men dit in een privé vraag stellen ?

Groet,
Beest

Weer 1 bij

Julie hebbem het visum gekregen??
Gefeliciteerd!

Awaaze

hello,
ben 5 maanden geleden in accra getrouwd met mijn ghanese vriendin en ondertussen is er ons anderhalve maand geleden gemeld dat mijn vrouw naar abidjan moet voor een gesprek met de ambassade.deze zou mijn vrouw telefonisch contacteren maar dit is nog steeds niet gebeurd. volgens dvz kan er in dit geval geen sprake zijn van een maximum behandelingstermijn voor het visum aangezien de ambassade de eerstvolgende stap moet zetten.waar of niet? men kan ons toch niet eeuwig aan het lijntje houden en ondertussen maar tijd en geld verliezen aan over en weer gaan.iemand ervaring met de ambassade van belgie in abidjan? thanks

Hello,

Ik ben ook enkele maanden geleden gehuwd met een Ghanese. Maar heb heb tot nog toe niet van deze procedure gehoord als ge al getrouwd bent.
Wel als het gaat om een gewone visum aanvraag of een aanvraag tot smenwonen.
Ik weet natuurlijk niet welke procedure u gevolgt hebt. In mijn geval heb ik eerst mijn huwelijksakte laten legaliseren in Abidjan persoonlijk. Daarna heb ik deze laten registreren op de gemeente in België. En dan pas heb ik een visumaanvraag ingediend ook persoonlijk(mijn vrouw) in Abidjan voor familie hereniging. En er was geen vuiltje aan de lucht voor de abassade.
Wel heeft mijn vrouw mij verteld, dat men haar verwittigde dat het kon duren van 5 weken tot maximaal negen maand voor dit werd toegestaan.
Ik weet natuurlijk ook niet waar u uw aanvraag hebt ingediend. Want volgens een nieuwe regeling op 2 februari van dit jaar, kan geen enkele visumaanvraag nog rechtstreeks gebeuren in Abidjan, maar in Accra. En ook alle afhandelingen hieromtrent dienen in Accra te gebeuren.
Als dit bij u het geval zou zijn, zou het tegen hun eigen wet zijn als uw vrouw naar Abidjan zou moeten.
Als u voorheen een visum aanvraag hebt gedaan met als reden huwelijk in België, en deze geweigerd was. En nadien in Ghana bent getrouwd, zit u wel in de problemen.

Groetjes,
Beest

Hey enkele discussies meegevolgd over visa vanuit Ghana naar België…
geen simpele zaak, vooral niet omdat ik geen idee heb wat ze daar allemaal uitsteken in Abidjan.
wij proberen een medisch visum te verkrijgen voor een 4-jarig hartpatiëntje uit Kasoa, Ghana. Vorig jaar in februari 2008 visa aanvraag ingediend. geweigerd. Met meer kennis over nodige papieren vandaag opnieuw geprobeerd. Bedoeling is dat Frankline in Brussel geopereerd wordt, bij ons als gastgezin verblijft en na zes weken terug naar Ghana…het was een grote ontgoocheling de weigering vorig jaar. Het ziekenhuis laat jaarlijks tot 15 kinderen overkomen uit Afrika, zonder enig probleem (zij fungeren als garant). Enkel vanuit Ghana zijn er problemen met de visa…binnenlandse zaken beslist op basis van wat ze krijgen vanuit Abidjan. Als zij zeggen: dossier niet in orde; dan is het zo…dus spannend…als het lukt komt Frankline toe in Brussel 30/11. We houden ons hart vast.

…Naar het schijnt moeten we van als de papieren in Abidjan zijn toegekomen -ik vermoed binnen enkele weken - beginnen bellen, schrijven etc naar Abidjan aangezien er kans bestaat dat zij niet eens de boel deftig bekijken.

Vorig jaar stond er op zijn weigering onder andere dat hij een gevaar zou kunnen betekenen voor de veiligheid (en manneke van 3 da ziek is) etc etc. Alsook werd er vermeld dat er heel wat papieren niet aanwezig waren in het dossier (afspraak ziekenhuis en dergelijke), terwijl dit wel degelijk het geval was.; op onze mails en telefoons kregen we geen antwoord…in elk geval op hoop van zegen deze keer.

Als iemand tips heeft hoe we het kunnen aanpakken vanaf hier (7 oktober dus aanvraag in Visa Application Centre ingediend te Acccra); laat maar komen! >>>Grtz