Huwen in Ghana

Er is niets simpeler dan huwen in Ghana. Men heeft alleen uw straatnummer nodig en uw beroep, geen enkel ander document.
Wel moet iemand van beiden dit 21 dagen op voorhand aanvragen.
Deze huwelijksakte is internationaal erkent, alleen voor ze in het buitenland te laten registreren, moet men deze in Accra laten legaliseren
(niet nodig als ge in Accra huwt). En daarna laten legaliseren door uw bevoegde ambassade in Ghana. Als men deze akte in uw eigen land laat registreren (moet wel beedigd vertaald worden) wordt deze beschouwd als een akte van uw land zelf. En bijgevolg : makkelijk opvraagbaar in uw eigen stad.
Indien gehuwd in Ghana, wordt de visumaanvraag wel volledig iets anders.
Men moet geen borgstelling of financiele uittreksels meer voorleggen.
Ook als alles wettelijk verlopen is (schijnhuwelijk, onder 18, reeds getrouwd) kan men een visa aanvraag voor lange termijn niet meer weigeren. (visa gezinshereniging).
Want een normaal toeristen visum is geen recht maar een gunst. Daarentegen is een gezinshereniging een menselijk recht, opgenomen in het internationale vreemdelingenrecht.
Voor degene die het intreseerd.

Avg.
Beest

@beest,

Dit geldt niet voor Nederland, ondanks de EU en het internationale vreemdelingenrecht! Kijk maar eens op buitenlandsepartner.nl
Hier kun je zien dat een huwelijk geen reden is voor de IND. Men is zo 2 jaar onderweg met 30.000 euro aan advocaatskosten! Vandaar dat je de België-/Duitsland route hebt :biggrin:

@ Awaaze,

Ik heb uw webside nederlandse partner.nl op zijn kop gezet wat betreft huwen in Ghana, en kan nergens geen verschil vinden met enige andere landen van de EU. De side begint trouwens al met : " Daarbij is het uitgangspunt dat nederlanders in principe dezelfde rechten hebben op gezinsvorming/hereniging als van EU staten in dit land en dat hun partnersin de gelegenheid moeten worden gesteld hun inburgering zo snel mogelijk te te regelen ." Ook de twee topic over huwen in Ghana op die
side vermelden niets anders dan ik heb gedaan, …

Beest

Hoi beest,

Ik refereerde ook niet specifiek aan Ghana. Dat die zin over grondrechten daar staat, is niet voor niets, denk je niet? Op paper heb je helemaal gelijk, in praktijk dus niet, anders was dat forum er natuurlijk nooit geweest! Als je het iets beter doorspit, dan kom je wel meer tegen! Ik kan mij ‘Cos’ herinneren, die nu met z’n vrouw in Polen woont, om dit soort gezeik! Theorie is niet altijd praktijk… Hopelijk wordt de Nederlandse regering nog eens over de vingers getikt! :mad:

ik ken iemand die is vorig jaar getrouwd is met een Ghanese hij woont in Amsterdam en zij in tema .ze hebben elkaar het ja woord gegeven in Ghana . en de trouw akte heeft hij gelegaliseerd in Accra bij de ambassade .er waren geen problemen .ze kennen elkaar nu 3 jaar . in februari is zijn vrouw geslaagd voor het nederlands inburgerings examen . hij heeft gelijk de papieren op gestuurd naar IND en zij naar de Nederlandse ambassade . begin juni had zijn vrouw de toezeging gekregen dat ze naar nederland kan komen . en 12 juni kwam ze naar Nederland … het is blijkbaar geen probleem…

groeten , marcel

Beste Marcel,

1 verhaal maakt nog niet goed wat anderen meemaken. Ik zeg ook niet, dat het niet kan, maar het hangt van zoveel faktoren af! Zelfs van de ambtenaar, die het moet bepalen. Overigens wens ik iedereen daar het beste in. En dat er in de toekomst maar flink wat gemengde huwelijken bij mogen komen! :thumbsup:

Awaaze

hallo Beest,

Ik zou normaal gezien trouwen in September, maar of het lukt met die 21 dagen is mij een raadsel, volgens mijn vriend geen probleem, maar hij is er zelf niet momenteel en komt (hopelijk) voor mij aan.

Maar na twee mislukte huwelijken, vrees ik toch dat ze zelfs een gezinsherenigings visum gaan weigeren, hoe begin je dan aan te procederen. volgens wat ik hier al kon lezen, krijgen ze bij DVZ extra geld, om dossiers te weigeren, als het een internationaal recht is en ze weigeren, wat kan je dan nog doen ??? opnieuw vragen en alleen maar tijd verliezen. wij willen nog kinderen maar ondertussen wordt ik wel ouder.

Soms zie ik maar een oplossing en dat is verhuizen naar Accra, maar dat is niet de eerste keuze

Bese Hediye;

Ge moogt geen zaken door elkaar halen. Het is wel degelijk zo dat ge uw huwelijk 21 dagen op voorhand moet aanvragen(aankondigen), dit moet wel persoonlijk gebeuren door één van uw beiden.
En wat het visa wat betreft tot gezinshereniging, kan men niet niet weigeren , als alles volgens de wetten van het uw land in orde zijn, d.w.z. Ouder als achtien, niet getrouwd of nog getrouwd bent, is dat wel degelijk een mensenrecht , alleen zit er één addertje onder het gras, men kan dit visum zes maanden wettelijk laten duren voor goedkeuring. Maar daar valt wel iets aan te doen. Naar Accra verhuizen heeft normaal geen zin, want als uw partner ooit mee naar uw eigen land wil komen, al is het voor een toeristenvisum, zit ge met dezelfde problemen. Dus volgens mij kunt ge dit maar beter van de eerste keer goed oplossen. Heb het allemaal ook zelf meegemaakt. Maar weet natuurlijk uw persoonlijke situatie niet. Maar als ik u met iets kan helpen , met plezier.

Groetjes, Beest

Hallo Beest

Wat betreft die 6 maanden, wat valt er aan te doen. Wij zijn in ieder geval van plan, de dag na aankomst, zou dinsdag 1 september zijn, naar het consulaat te gaan, om me aan te melden. Heeft het zin ondanks dat we toch zouden trouwen voor Accra register office, om toch al een dossier tot aanvraag huwelijk in te dienen bij het consulaat, met ons dossier, fotoboek, trein/tram tickets etc alles dat bewijst dat ik hem regelmatig ben gaan bezoeken in Engeland ? Ik heb zelfs foto genomen in Pancras, London, waar je duidelijk kan zien dat het in London Pancras Station is, dus bewijs is er dat we elkaar kennen van Engeland. Nu alleen nog bewijzen dat het niet om een schijnhuwelijk gaat. En dat was bij mijn vorig huwelijk al een probleem.

Beste Hediye,

Het cosulaat of ambassade heeft niets te maken met julie huwelijk. Dit is louter een zaak voor de Ghanase autoriteiten. En die vragen niets, geen fotos’s , geen bewijzen. What ze wel kunnen vragen is dat ge een vertaald docoment binnenbrengt, waarop uw zien is dat ge niet getrouwd bent, of al gescheiden. En dat vraagt men zelfs niet voor het huwelijk , dat wordt pas gevraagd nadien als u het wil legaliseren. Maar deze 21 dagen worden wel gerespecteerd, het is een beetje hetzelfde als bij ons : dat ge moet uithangen aan het gemeentehuis, om eventueel mensen die niet akkoord zijn de kans te kunnen geven hiertegen zich te verzetten. En wat de duurtijd tot het bekomen van een visum (lange terlijn in dit geval). Is wel een beetje afhankelijk van uw situatie. In de eerste plaats bent ge belg of nederlander, heb al genoeg discusies hieromtrent gehad, want dat maakt wel een verschil natuurlijk. Maar als alles wettelijk is van uwentwege moogt ge wel zeker zijn op een visum. De duurtijd is afhankelijk waar en wie u bent en bevind. En wat u er voor over heeft.
Groetjes beest.

Sorry,

Ik was ,nog iets vergeten. Wat betreft een schijnhuwelijk, dat moet u niet gaan bewijzen dat het zo niet is is. Dat is de taak van uw regering dit te bewijzen. En als alles in orde is, kunnen zij dit nooit bewezen krijgen.

Beest

de trouw akte legaliseren kost ongeveer 50 ghana cedi op dit moment ongeveer 27 euro bij nederlandse ambassade te accra . het duurt ook nog een aantal dagen voor dat het gelegaliseerd is .

groeten , marcel

Beste,

Dat is dan weer een verschil tussen België en Nederland, Want hier in belgie is het wettelijk vastgesteld op 10 euro voor elk te legaliseren document. Dat staat zelfs heel duidelijk in de informatie van de belgische side , what betreft vreemdelingenrecht en diplomataire sides.

Beest

ter info ik ben Belgische, dus voor mij gelden de Belgische afhandeling

You lucky bastards! :teeth:

Als ik het goed begrijp, moet je dat laten legaliseren alleen maar doen, om het als document binnen te brengen in het consulaat, voor wanneer er om een gezinsherenigingsvisum wordt gevraagd.

Hoe zit het eigenlijk in Ghana met de familienaam als je trouwt. Neem je als vrouw automatisch de familienaam van je man over, of behoudt je je eigen naam. Hier in Belgïë blijft je meisjesnaam sowieso behouden, maar hoe zit het voor Ghana locaal in elkaar ?

Beste Hediye,

Het zit wel iets ingewikkelder in mekaar. Maar om het proberen kort te houden, moeten alle buitenlandse documenten, die willen gebruikt worden in een ander land , gelegaliseerd worden door de bevoegde ambassade van dat land. En deze amssade legaliseerd deze documenten niet als ze niet eerst gelegaliseerd zijn door de bevoegde ghanase autoriteiten.
Voor een visum aanvraag dienen de documenten alleen maar gelegaliseerd zijn door de ghanese autoriteiten, want dan worden de documenten gevoegd bij de aanvraag, ook tergelijkertijd gelegaliseerd. Maar die aanvraag duurt onzettend lag, kan zelfs rekenen op meer dan 3 maanden. Maar het voordeel voor het laten regaliseren van een huwelijksakte is : dat u deze in uw woonplaat kunt laten registreren, en als zodanig een belgische akte wordt. Dus als ge uittreksels of afschriften nodig heb, haalt ge die gewoon in uw gemeentehuis. En natuurlijk is het een groot verschil als u bij een visumaanvraag een belgische akte bijvoegd of een ghanese, daar moet geen tekening bij denk ik.
En wat de naam betreft, dit kan misschien verschillen van streek tot streek, dat weet ik niet. Maar in mijn geval behoud de vrouw haar eigen naam, maar in in het dagelijkse leven gebruikt men wel de naam van de man. Maar dat is een traditie,die nergens op papier staat.

Groetje, Beest

Hallo Beest

ok, even recapituleren voor in mijn geval. Want niet dit weekend (dan ga ik naar mijn schatje), maar het weekend daarna wil ik alle nodige dingen bijeen verzamelen.

  1. Alles qua visa vereisten heb ik voor de Ghanese ambassade in België (e-ticket met return date/4 pasfoto’s/reispas/4-voudig ingetypt formulier
    (eventueel nog inentingsbewijs voor gele koorts + bankuitreksel)

  2. Attest van woonst, historiek huwelijk/echtscheiding van de gemeente, getekend door de burgemeester (kan ik al komen afhalen volgend weekend) + nog geboorteakte & scheidingsakte
    Dus deze documenten moeten in mijn geval niet gelegaliseerd worden hier in België vóór het huwelijk in Ghana, enkel meenemen in geval nodig.
    En eenmaal getrouwd moeten wij de documenten van de Ghanese autoriteiten laten legaliseren. Waar gebeurd dit dan ? In Ghana en door wie ? En eenmaal gelegaliseerd moeten ze samen met het volledige dossier tot visumaanvraag bij de Belgische consulaat ingediend worden. Begrijp ik dit juist ?
    Of moet ik met die huwelijksdocumenten van Accra naar de Ghanese ambassade in Brussel om te laten legaliseren ? Niet toch hé ?

Sorry hoor, het is allemaal zo ingewikkeld en ik wil dat er niets fout loopt, tzou zonde zijn van in Ghana te staan en paperassen te missen.

HI,

Alles is afhankelijk wat ge wil doen achteraf , natuurlijk ? Naar Belgie gaan wonen, in Ghana blijven. Maar ik ga er van uit dat ge uw vriend in Belgie wil krijgen.
What het bekomen van een ghanees visum hier zit ge helemaal juist, alleen een ontvangstbewijs hebt ge niet nodig. En na twee dagen kunt ge het gaan afhalen. Dat is allemaal geen probleem en verloopt vrij vlot.
Al uw eigen documenten hebt ge ginder niet nodig voor te huwen. Aleen om uw Ghanese huwelijksakte in ghana te laten legaliseren hebt ge het document van uw gemeente nodig, waar uw burgelijke staat wordt in vermeld. Dat document moet wel vertaald worden in het engels, Dit en uw huwelijksakte moeten gelegaliseerd worden door het ministerie van buitenlandse zaken in Accra. Bij een visum aanvraag moeten wel al zijn dokumenten bijgevoegd worden, geboorteakte, burgelijke staat, bewijs van goed gedrag en zeden van de laatste vijf jaar, en een gezondheidsattest. Deze documenten van hem moeten alle gelegaliseerd worden door het ministerie van buitenlandse zaken in Accra. Maar om deze documenten te kunnen gebruiken in België, moeten deze alle ook nog eens gelegaliseerd worden door de belgische ambassade of consulaat in Ghana. Legalisatie moet ge niet persoonlijk doen, dus kunt u laten doen door wie u wilt.
Het beste is dat als ge gehuwd bent, dat ge uw akte laat legaliseren eerst door de Ghanese autoriteiten, daarna door de belgische abassade daar. Die eventueel laten opsturen naar u in Belgie. Deze laten te vertalen door een beedigde vertaler. Dan naar het gemeentehuis te gaan, en uw huwelijksakte hier te laten erkenn. En dan daarna een visumaanvraag doet voor uw vriend met een erkende belgische huwelijksakte.

Groetjes, beest

Thanks