Gelegaliseerd huwelijkscertificaat

Hallo,

Ik krijg juist de documenten die mijn man me heeft gestuurd, maar ik vrees het ergste. Het origineel huwelijkscertificaat bevat geen stempel, en op het bijsluitend document dat werd geschreven door het ministerie van buitenlandse zaken in Accra, staat er een stempel van de ambassade, maar aan de achterzijde een sticker met vermelding :

gezien voor de legalisatie van de handtekening van :

met de naam van de persoon bij buitenlandse zaken, en op het einde een zinnetje

Deze legalisatie waarborgt de authenticiteit van de inhoud van het document niet.

Wil dit dus zeggen dat er niets is gelegaliseerd ?

Groetjes

he ik zou nog niet te hard panikeren, op onze documenten (geboortecertificaat etc) om een (medisch) visum te bemachtigen voor 4-jarig jongetje uit ghana stond dit ook vermeld, na nazicht door iemand was dit niet te verontrustend.

Ik begreep dat ze daarmee bedoelden dat het document was gelegaliseerd door Buitenlandse zaken Accra, dus dat er wordt verklaard dat het om een authentiek ‘genuine’ document gaat, een echte huwelijksakte, dus geen vervalsing, maar dat zij zich niet uitspreken over inhoud van het document, omdat zij enkel de bevoegdheid hebben om te verklaren dat deze akte door een burgerlijke stand is voltrokken, en niet zomaar een papiertje met grof geld gekocht ofzo. Dat is wat ze mij vertelden.

Is het de eerste keer dat je visum aanvraagt? Hoelang bezig met procedure? Of heb je nu documenten gelegaliseerd om daarna aanvraag te doen? Vanwaar heb je die papieren nu? Van Accra of Abidjan? Ik heb gehoord voor legalisatie moest je via western union betaling doen met specifieke mededeling in het Frans (10 € ofzo), zie hun site. Maar is allemaal zo ingewikkeld en niet helemaal duidelijk hé…

Wijzelf ook in afwachting van visum jongetje…hoop dat we eind deze week iets meer weten…

Ter info : onze documenten:

  1. verklaring advocaat te Ghana,of van betrokken dienst (ministerie)
  2. dan cover letter high court die authenticiteit van handtekening advocaat of ministerie bevestigd
  3. dan nog eens een cover letter vanuit Foreign Affaires die de handtekening (dus authenciticiteit) van de persoon van de high court bevestigd.

-Telkens per cover letter wel n sommetje betaald…-

  1. Zo via Accra Application Centre naar Belgische Ambassade in Abidjan gestuurd.

-Voor huwelijksakte dient dit dààr dan nog eens gelegaliseerd te worden, meen ik- 10 € ofzo, met die mededeling in Frans en de vermelding van welk document te legaliseren is. Staat bij als niet met deze mededeling verstuurd, het geld niet als ontvangen wordt beschouwd…

Grtjs, EfuaK:retard:

Hallo Efuak,

Ja ik heb waarschijnlijk te vroeg gepanikeerd. Nadien zag ik op de website van de regering, herinner me nu niet direkt de link, waar je kan zien hoe een legalisatie eruit ziet, en dat is inderdaad net hetzelfde, als de label die wij hebben op het document.

Ook kon ik het nummer uitproberen en kreeg ik als melding “valid number”, dus dit zou in orde moeten zijn.

Wat mij moesten hebben vooraleer wij het huwelijkscertificaat konden laten legaliseren door de ambassade in Abidjan is het volgende

eerst een brief met aanvraag tot legalisatie door ministerie van buitenlandse zaken, getypt door iemand van de gemeente. Ze hebben ons in Accra register office heel goed geholpen en zijn met ons meegelopen.
De dag nadien mochten we de brief komen afhalen.
Met die brief moesten we naar het ministerie van Buitenlandse zaken. Natuurlijk betaal je voor elke handeling. (en dat zal inderdaad zo rond de 10 euro geweest zijn, trage service) betaal je meer kan je het sneller gedaan krijgen)
Er was wel een fout getypt op de brief van het ministerie, een letter teveel toegevoegd aan de naam van mijn man. Vandaar wat vertraging, want ze moesten de brief opnieuw maken.
Toen we uiteindelijk dan de papieren terug hadden van het ministerie, zijn we ermee naar VFS of zoiets moeten gaan. Deze zijn ondergebracht in de Britse ambassade, maar een bureautje dat werkt voor het Belgisch consulaat.
Eerst ga je dan daar vragen om de documenten te laten legaliseren, maar betaling moet via een bank gebeuren, de naam ontsnapt me, een specifieke bank in Osu, als ik me niet vergis. Daar betaal je nog meer, dan wat we uiteindelijk op het papiertje van VFS kregen en waarmee we dus naar die bank moesten. Na dit gedaan te hebben, moesten we opnieuw naar VFS met het ontvangstbewijs en werden de documenten in ontvangst genomen. (Ik geloof dat dat iets van een 80 à 90 nieuwe cedis was, dus ongeveer een 50 euro). Die zij dan op hun beurt naar de Belgische ambassade in Abidjan sturen en 4 weken later terug ontvangen, waarop ze mijn man verwittigd hebben dat hij ze kon ophalen. Dezelfde procedure moeten wij nu ook doen voor zijn geboorteakte, criminal report en waarschijnlijk ook medisch attest.
Maar daar zijn we nog niet aan toe. We gaan gewoon wachten om hem een visum te laten aanvragen als ik hier eerst kan zorgen dat we ons huwelijk hier kunnen laten registreren.

Daarbij volgt hij nu toch een cursus van 6 maanden.

We willen het gewoon doen in de juiste volgorde.

Wat betreft Western union, ik veronderstel dat jullie alles doen vanuit België. Wij hebben alles in Accra gedaan. Dus misschien dat de methode van betaling anders ligt?

Groetjes

Hallo Efuak,

Ja ik heb waarschijnlijk te vroeg gepanikeerd. Nadien zag ik op de website van de regering, herinner me nu niet direkt de link, waar je kan zien hoe een legalisatie eruit ziet, en dat is inderdaad net hetzelfde, als de label die wij hebben op het document.

Ook kon ik het nummer uitproberen en kreeg ik als melding “valid number”, dus dit zou in orde moeten zijn.

Wat mij moesten hebben vooraleer wij het huwelijkscertificaat konden laten legaliseren door de ambassade in Abidjan is het volgende

eerst een brief met aanvraag tot legalisatie door ministerie van buitenlandse zaken, getypt door iemand van de gemeente. Ze hebben ons in Accra register office heel goed geholpen en zijn met ons meegelopen.
De dag nadien mochten we de brief komen afhalen.
Met die brief moesten we naar het ministerie van Buitenlandse zaken. Natuurlijk betaal je voor elke handeling. (en dat zal inderdaad zo rond de 10 euro geweest zijn, trage service) betaal je meer kan je het sneller gedaan krijgen)
Er was wel een fout getypt op de brief van het ministerie, een letter teveel toegevoegd aan de naam van mijn man. Vandaar wat vertraging, want ze moesten de brief opnieuw maken.
Toen we uiteindelijk dan de papieren terug hadden van het ministerie, zijn we ermee naar VFS of zoiets moeten gaan. Deze zijn ondergebracht in de Britse ambassade, maar een bureautje dat werkt voor het Belgisch consulaat.
Eerst ga je dan daar vragen om de documenten te laten legaliseren, maar betaling moet via een bank gebeuren, de naam ontsnapt me, een specifieke bank in Osu, als ik me niet vergis. Daar betaal je nog meer, dan wat we uiteindelijk op het papiertje van VFS kregen en waarmee we dus naar die bank moesten. Na dit gedaan te hebben, moesten we opnieuw naar VFS met het ontvangstbewijs en werden de documenten in ontvangst genomen. (Ik geloof dat dat iets van een 80 à 90 nieuwe cedis was, dus ongeveer een 50 euro). Die zij dan op hun beurt naar de Belgische ambassade in Abidjan sturen en 4 weken later terug ontvangen, waarop ze mijn man verwittigd hebben dat hij ze kon ophalen. Dezelfde procedure moeten wij nu ook doen voor zijn geboorteakte, criminal report en waarschijnlijk ook medisch attest.
Maar daar zijn we nog niet aan toe. We gaan gewoon wachten om hem een visum te laten aanvragen als ik hier eerst kan zorgen dat we ons huwelijk hier kunnen laten registreren.

Daarbij volgt hij nu toch een cursus van 6 maanden.

We willen het gewoon doen in de juiste volgorde.

Wat betreft Western union, ik veronderstel dat jullie alles doen vanuit België. Wij hebben alles in Accra gedaan. Dus misschien dat de methode van betaling anders ligt?

Groetjes

Hallo,

ik merk dat je al ongeveer hetzelfde weet als ons. Bij ons gebeurde alles ook vanuit Ghana, Accra en ik moet zeggen, ze hebben ons daar ook heel goed geholpen. Meer dan 10€ betaald hoor per papier…zelfde meegemaakt met spelfout, haha. Da van Western Union is vanuit Ghana hoor, je moet maar eens kijken op site van Abidjan: Diplomatie.be bij ‘legalisatie procedure’ dacht ik, maar enfin, ze zullen jullie wel de juiste manier verteld hebben, is ietsje anders voor een partner te laten overkomen dan voor een medisch visum (=kort verblijf), dit laatste wordt heel weinig uitgereikt.

Wat die medische attesten betreft, je vindt alles op de site van: http://www.vfs-be-gh.net bij “medical practitioners”. Ik heb vanuit België naar die nummer gebeld, onze situatie uitgelegd en men kon in Ghana diezelfde dag nog langsgaan voor een afspraak. Is maar ter info hé, waarschijnlijk weet je dit allemaal al :biggrin:

Wij hebben dit nu ook gedaan voor het jongetje, dit gebeurt in de Akai House Clinic in Osu, erkend door de Belgische ambassade te Abidjan, heel professioneel, bloedtesten, X-ray etc om te verzekeren dat persoon geen ziektes binnenbrengt in België zoals TBC ea, koste ong 210 Ghana Cedi, op elk blad paspoortnummer etc. We kregen dan alles mee in een verzegelde envelop die zo kon meegestuurd worden via VFS centre te Accra naar Abidjan. Enfin als jullie de effectieve visa aanvraag willen doen,vind je toch wel al veel op die site hé.

In elk geval, wij zijn ook al meer dan een jaar bezig om een visum te pakken te krijgen voor dan nog een kort verblijf, dus mét de verzekering dat persoon terugkeert naar Ghana. Nu pas krijgen we een beetje door welke papieren er allemaal nodig zijn…Vol spanning wachten we af…

Dus veel geduld en goeie moed gewenst. :kus: en weet de liefde overwint hé!

hallo Efuak

+Ik heb de links naar mijn man gestuurd. ben nu bezig om alle documenten die hij nodig heeft van mij te verzamelen. Ik hoop dat ze accepteren dat copie van mijn paspoort en identiteitskaard op 1 pagina staan, want het moet allemaal in volgorde volgens lijst bijeenzitten.

Bij jullie is het natuurlijk anders omdat het niet over een gezinshereniging gaat, maar al meer dan een jaar bezig, daar wordt een mens depressief van. Ik weet in de meeste gevallen is het iinderdaad ongeveer een jaar, als het dan al niet geweigerd wordt. Maar met de nieuwe wetten wordt het er alleen nog moeilijker mee.

Groetjes