Legalisatie Ghanese documentën voor België

Hallo,
Naar informatie van de eigen Belgische diplomatische side en ook volgens het vreemdelingenrecht, zou legalisatie van documenten in de abassade of consulaat of ereconsulaat of bevoegde diensten moeten geligaliseerd worden door de Belgische vertegenwoordiging in het land van herkomst wat betreft de documenten. Het kan hier gaan om geboorteakten, huwelijksakten, bewijs van goed gedrag enz.
Nu word hierin duidelijk beschreven dat het geen erkenning is van het document als zodanig, maar een bewijs van echtheid wat betreft de stempels, handtekening van de bevoegde persoon op het document.
Ook is heel duidelijk vermeld dat de wachttijd voor een ligalisatie is van 0 to 48 uur. En 48 uur zou betrekking hebben op meer dan 10 documenten.
Na herhaalde telefoons en ook een bezoek aan het consulaat in Accra, heeft men steeds hetzelfde antwoord : dat duurt 5 tot 6 weken.
Heeft er iemand ervaring met dit fenomeen of oplossingen. Graag.
Want tussen dadelijk en 5-6 weken is een groot verschil.

Groetjes Beest

Hallo,
Zoals met alle instanties hier zetten ze je onder enige druk dat je de persoon in kwestie iets moet toestoppen .
Al eens voorgesteld om hem 20 of 50 cedis te geven als vriendendienst?
Groetjes ,
Pat.

hallo allemaal

mijn naam is marcel en ik woon in zwolle ( nederland ) ik ben verplan om te emigreren naar Ghana . Ik heb ruim 2 jaar een vriendin in Ghana , ik ben 4 keer in ghana geweest en mijn vriendin 2 keer in nederland . nu paar weken geleden heb ik gepraat met mijn vriendin over de toekomst en ik heb besloten om te emigreren en zo snel mogelijk over 3 / 4 maanden wil ik naar Ghana . Ik wordt gek van Nederland en ik mis mijn schatje . Ik heb info gevraagt aan de nedelandse ambassade in Ghana wat ik moet doen en welke papieren ik moet hebben en legaliceren . zij kunnen mij niet helpen zeggen ze . Ik moet contact opnemen met de Ghanese ambassade in holland dat heb ik gedaan en zij zeggen dat ik eerst weer naar ghana moet gaan om alles uit te zoeken welke papieren ik moet hebben bij de immigration service in Accra . Ik wil alles voorberijden hier en dan naar Ghana toe gaan en direct blijven en niet weer terug gaan naar Nederland .
Ik heb een mail gestuurd naar de immigration maar geen bericht terug gekregen .

nu is mijn vraag als jullie mij kunnen helpen voor meer info en welke papieren ik moet hebben . Ik heb ook een lijstje gemaakt voor welke papieren ik allemaal heb hier …

moet mijn diploma van school in het engels en legaliceren?
en hoe zit het met mijn rijbewijs?
en moet mijn geboorte akte in het engels en legaliceren ?
en de bewijs van goed gedrag moet dit ook in het engels ?
en de gezondheidsverklaring van de doktor ?
welke documenten moet ik nog meer meenemen ?
en waar moet ik ze legaliceren ?
moet ik alle verzekeringen stop zetten hier ?
weet jij wat een iig health insurance is in ghana wat zit daar b.v.b in ?
dit zei iemand tegen mij dat ik better de iig insurance kan nemen …

in nederland ben ik timmerman ik zet kozijnen en deuren . en mijn vriendin studeert nog . ik ben 29 jaar en zij is 23 jaar zij woont in teshie die plaats kennen jullie wel wel of niet ??? ik ben vanplan om over paar weken mijn huis te verkopen en dat ik alles papieren heb direct naar ghana en daar blijven en een toekomst opbouwen met mijn liefde

ik weet het ,het zijn veel vragen maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen…

mijn mail is [EMAIL=“marcelvanrooijenfc@hotmail.com”]marcelvanrooijenfc@hotmail.com

groeten , marcel uit zwolle

Beste Marcel,

Ik ben geen nederlander, maar weet wel dat u al uw vragen beantwoord krijgt op www.minbuza.nl/nl/reizenlanden/welkom/legalisatie_documenten , en op die pagina klik lings : legalisatie van nederlandse en buitenlandse documenten, en dan weet u normaal alles

groetjes Beest

@beest,

Het staat daar niet echt duidelijk, vind ik. Ik ga er gewoon naar toe en laat mij door vrienden/familie voorstellen. ZO gaat het daar ook met de natives. En Obroni staat bij de meesten hoger aangeschreven (wat in werkelijkheid helemaal niet zo hoeft te zijn!), waardoor ik me daarover geen zorgen maak!

Beste Awaase,

Dat is nu net wat u hier op deze side vind. Hoe Nedelanse documenten legaliseren om te gebruiken in het buitenland. Wel , is het zo, en dat heb ik vermeld , dat wanneer ge op deze side klikt, ge niet bij het juiste onderwerp bent, maar men moet ook een beetje moeite doen, dus moet ge op die pagina , lings op het onderwerp Legalisatie Nederlandse en buitenlandse formulieren klikken. En dan heeft hij wel degelijk wat hij zoekt.

Beest

Ik heb het voorgehad en heb hetvolgende gedaan.
heb alle documenten hier in belgie opgevraagd en onmiddellijk door een beeidgd vertaler laten vertalen in het engels en heb die ginds in ghana afgegeven en heb geen problemen gehad.
inclusief mijn rijbewijs.
Pat.

Patrick,
Dat begrijp ik allemaal we, maar het gaat hier om Ghanese documenten die hier in België moeten gebruik worden. Er is hier op dit onderwerp wel enige verwaring omdat Belgie en Nederland een beetje door elkaar gehaald worden. Mijn onderwerp was ook duidelijk " Legalisatie van Ghanese documenten’" voor Belgie. U draait het om, U gebruikt Belgische documenten voor Ghana.

Maar bedank voor de moeite, beest

Als het on de vraag gaat van marcel, dan betreft het hier toch over zijn documenten die hij van hier moet meenemen naar ghana om zich daar te kunnen vestigen, en toch niet andersom.
Pat.

Marcel,

Hierin hebt ge volledig gelijk, ik heb dan ook het antwoord gestuurd waar hij zijn informatie wat dat betreft kan vinden. En vergeet niet het was mijn vraag , oorspronkelijk, what betreft de legalisatie van Ghaneese documenten te legaliseren voor gebruik in België. Dat hier anderen opgesprongen hebben met een andere bedoeling met hn documenten, en van een ander land, daar heb ik niet om gevraagd. Ik heb alleen wat informatie willen geven aan Marcem, die in de eerste plaats totaal verschillend is, en dan ook niet te vergeten dat wij over twee verschillende landen bezig zijn. Nederland heeft een ambassade in Ghana , Belgie niet. En dat is het groote verschil. De bevoegde ambasade voor Belgie in Ghana is Abidjan (de ivoorkust) Wel 1200 km rijden hoor !

Beest

Ook wil ik even meedelen(voor Belgie, Nederland weet ik niet) Dat elk Ghanees document dat niet uitgereikt is in Accra, eerst moet gelegaliseerd worden in Accra voor een Belgische ambassade dit document legaliseerd, dit kost natuurlijk weer heel veel tijd en geld

Beest

Beest , kijk he, ik heb aan Marcel voorgesteld om tot bij mijn advokaat daar te gaan , dat kost voor ons niks als je het vergelijkt met die van hier.
Hij geeft al zijn vertaalde documenten aan hem af en deze regelt alles voor hem tot in de puntjes.
Ik gebruik hem altijd , zelfs als ik een wagen koop tot een stuk grond , want daar zijt ge zowiezo de pineut als niemand zoals hij achter je staat.
En als je eens opgelicht bent , wel, begin dan maar he.
Je bent wel Obroni daar maar eens je gezien bent , ben je toch maar een buitenlander. Zelfs als hij wil trouwen heb ik hem voorgesteld om een local marriage te doen , achteraf kan hij nog zien hoe het evolueert , en terstond is het aangezicht van haar familie gered. Maar hij is safe met zijn bezittingen
Pat.

Wel Patrick,

I k gq niet het tegendeel beweren, en hijnzal wel genoeg informatie hebben om dit door te komen , denk ik. Alleen zo een advocaat alsu zou ik ook wel willen hebben, maar waarschijnlijk woont hij te ver weg (Accra, Tema) . Maar wat u verklaart wat betreft huwelijk ben ik het zeker niet met u eens. Ik ben getrouwd daar op tradionele wijze en op gerechtelijke wijze. Zodus ik weet er wel iets van. Op trationele wijze trouwen geeft ge geen enkele zekerheid wat eigendom betreft, het geeft alleen maar de zekerheid dat ge de toestemming van de family hebt dat ge met uw vrouwtje moogt gaan slapen of samenleven. Er bestaat geen enkele wettelijke bepaling in verband met het traditioneel huzelijk

Groetjes

Dat is het hem nu juist , hij behoud al zijn bezittingen en ze kan hem niets afnemen als het verkeerd loopt

Dat is in een normaal wettelijk huwelijk zonder huwelijkscontract hetzelfde, al hetgene ge hebt voor uw huwelijk blijft van u, en andersom. Dat is in Belgie zo en ook in Ghana. Maar vergeet niet dat met een traditoneel huwelijk al wat ge vergaard of koopt wel degeljk is van degene is die het gekocht heeft en de factuur of de akte op zijn naam heeft staan.

Beest

Hallo beest ,
Ik woon momenteel in pokuasi real estate, maar als vd maand vertrek ik terug en ga ik zien om ergens aan spintexroad te gaan wonen.
Mijn advokaat is Mintah, hij heeft eveneens een bureel aan Circel maar ik ga altijd bij hem t huis in asofa.
met alle plezier wil il je aan hem voorstellen
Maar mag ik je vragen wat je precies doet daar?
Groetjes ,
Pat

Hi Pat,

Ik heb geen idee waar de plaats die u noemd ergens gesitueerd is, maar dat kan ik wel opzoeken. En wat ik daar doe ? Momenteel niet veel, het is de bedoeling van mij om voor mijn ghanese schoonbroer en schoonzuster een zaak daar op te starten, het zijn ook zij die mij informeren wat er te koop staat en de prijs. Maar dat heeft geen haast. Ik heb het sterk vermoeden dat het de volgende maanden het nog wel een pak goedkoper word voor ons. Alleen maar door het feit dat we met een sterke euro zitten en een zwakke dollar. In vier maanden tijd is de cedi ten opzichte van de euro wel een pak gezakt in waarde : van 1,4 naar 2,1. dat is bijna 30 %. En dat blijft natuurlijk niet duren, maar ik verwacht toch dat in een maand of twee de 2,5 wel gemakkelijk halen.
Wanneer ik terug na ginder ga weet ik niet op voorhand, als er iets belangrijk is vertrek ik, heb dan ook een multiple visa voor een jaar. Maar als het voor u mogelijk is, dan zou ik wel graag uw advocaat zijn telefoonnummer hebben.

Groetjes Beest

Geen probleem , zogauw ik daar ben zal ik het u doorsturen.
al mijn papieren kiggen daar en het is een vriend daar die een ogje int zeil houd voor mij.
Pokuasi ligt tussen the old barriier asofa en memphausem.
groetjes, pat

Daarom wil ik er nu naar toe! De cedi is lekker laag. De verwachting is, dat er volgend jaar al 3% groei in de economie zit en daar wil ik op mee liften.

Patrick, heb jij zoveel vertrouwen in de mannen daar? Ik dus niet! Dit aan den lijve zelf een paar keer mee gemaakt. Had hierdoor bijna een baan genomen in Akosombo, als opzichter. Daar was een huisarts aan het bijverdienen, maar deze snapte van bouwen geen hol!
Waarom wil je overigens in Spintex gaan zitten? Ik heb er een tijd gewoont bij mijn schoonzusje en die wilden er al weer weg, vanwege lawaai en stank (auto’s en vliegtuigen). Overigens is het huis nu een Hostel, zodat het geen weg gegooid geld is! Zelf ga ik wat zoeken aan de zee, bijvoorbeeld Nungua. Sa’s een stuk mooier. Als dit niet lukt, zoeken we wat rond Sunyani.

Groet, Awaaze

Ik heb een belgische vriend die er woont in nungua , wel gij liever dan ik.
Hij ie er al 3 keer overvallen tot in zijn slaapkamer toe s nachts.
Hij ie er kunnen gaan lopen maar wel met zes messneden erbuj.
Ren ndere , een nederlander heeft er een guesthouse plat aan t water en is er ook a 2 keer s nachts over vallen en met zijn geld weg en een ferm pak slaag erbij.
Of ik de mannen vertrouw, ma jong toch NIEMAND, zekerst ook niet de vrouwen.
En van bouwen???
Noemt gij dat bouwen???
Ge moet er dag en nacht bijstaan of ze veranderen de verhouding can 3 maal zavel 1 maal cement , gewoon in 4 maal zavel en een snijfje cement, en verkopen uwen cement.
Ik vertrouw die kerels daar voor geen haar man.