Verlengen reispas

Vanavond bij het inchequen op de luchthaven bleek de datum van mijn man zijn reispas verlopen te zijn,met alle gevolgen vandien.:vak01:
Weet iemand waar die verlengt kan worden,op het Belgisch consulaat of de Nederlandse ambassade in Accra en hoelang dit kan duren?

Wil dit zeggen dat jouw man toch is kunnen vertrekken, of moet hij hier nu achterblijven.
Indien het eerste het geval is, zou ik van zodra je kunt, naar de ambassade gaan. Let wel op voor een Belgisch paspoort zijn er in het Belgisch consulaat beperkte openingsuren, ik geloof, als ik me niet vergis op dinsdag en woensdag uitsluitend geopend.

Hoi Hediye,ik was waarschijnlijk niet zo duidelijk,
het is zo dat hij in Accra is,het ging over de terugvlucht.
Intussen heb ik vernomen dat het via het Belg.consulaat of de Nederlandse ambassade in Accra niet rechtstreeks mogelijk is om een document af te leveren,dit moet via de Belg.ambassade in Abbidjan,dus het zal nog wel even tijd in beslag nemen.
Alvast bedankt voor de reactie!

Hallo Marlau,

Ja dat is nu het nadeel van Belg te zijn. Nederland heeft daar een grote ambassade, terwijl wij enkel een consulaat hebben en ik me afvraag wat ze daar eigenlijk doen. En dan naar VHS en koerierkosten betalen voor Abidjan.

Hediye

goede vraag,wat ze daar doen?
Helemaal niets,mensen ontvangen, ontmoedigen en weer wegsturen;
tot je aangeeft dat je na contact met de ambassadeur in Abidjan andere informatie gekregen hebt dan wat zij beweren,
dan mag je weer dadelijk terugkomen …

Jullie vergeten wel dat het niet meer (normaal) mogelijk is, voor Ghanezen rechtstreeks naar de Ambassde in Abidjan te gaan. (vanaf 1 februari 2009)
Maar dit geld enkel voor visumaavragen. En ja, Hediye, wij Belgen hebben spijtig genoeg geen ambassade daar, zelfs geen consulaat. Maar een Ere-consulaat, wat inhoud : één man (een Ghanees) die dit jobke op vrijwillige basis doet. (zogezegt ?)

Groetjes,
Beest

Hallo Beest,

Toen ik daar was ben ik me daar gaan aanmelden, en er was één ghanese vrouw (secretaresse) en één “consul”, de bazin daar, die er ook niet echt Belgisch uitzag, maar meer Indiaas.

Ik dacht het kan geen kwaad van er eens langs te gaan, ze heeft ons wel gezegd van ondanks in Accra te trouwen, toch het huwelijkscertificaat te laten legaliseren door het ministerie van buitenlandse zaken. hebben we dus ook gedaan.

Groetjes

Hediye

Heydiye,
Ik heb hier al op een ander item op gereageerd. Als ge de wet hierop naleest moet ge geen huwelijkcertificaat binnenbrengen voor te laten legaliseren. Dit moet gebeuren door de abassade van het land en moet onmiddelijk gebeuren. Een legalisatie is niet meer dan een erkenning door de Ambassade van de echtheid van de handtekeningen op dit certificaat, niet van de inhoud.

Groetjes, Beest

Hallo Beest,

Ik begrijp je niet goed. Ik weet dat je ooit eens vermeld heb dat als je in Accra zelf trouwt, het huwelijkscertificaat niet meer moet laten legaliseren door het ministerie van buitenlandse zaken, maar enkel de ambassade zelf. Maar het consulaat gaf mijn man de indruk van dat toch maar te doen. Dus hebben we dat toch maar gedaan en natuurlijk nadien laten legaliseren bij de ambassade. Met die gelegaliseerde documenten ben ik naar de gemeente gegaan om mijn huwelijk te laten registreren. Maar ze zeiden dat momenteel vertaling niet nodig was en dat ze eerst akkoord van de procureur nodig hebben om mijn burgerlijke stand te wijzigen. En hier gaat nu blijkbaar eerst een onderzoek naar schijnhuwelijk aan vooraf. Vroeger was dit zo niet, maar nu blijkbaar wel, ze willen mijn burgerlijke stand niet veranderen vooraleer dit goedgekeurd wordt. Pittig detail, en vrij onlogisch, tzou kunnen dat ze geen advies kunnen geven omdat mijn man nog geen visumaanvraag heeft ingediend.

Groetjes

Hediye

Beste Hediye,

Ik had u een beetje verkeerd begrepen. De weg die volgt is goed, en een visumaanvraag staat er totaal los van. Ik heb er wel een vertaling bijgedaan, en op de gemeente wilden ze het ook niet dadelijk inschrijven , maar na twee weken bekwam ik het bericht dat het kon ingeschreven worden, dus zullen ze ook wel in die tijd schijhuwelijk onderzocht hebben.
Maar ik denk niet dat ge daar veel schrik moet voor hebben.
Ik heb vandaag een bericht van Abidjan ontvangen ivm het visa van mijn vrouw. Ze vermelden erin dat ze haar paspoort moest binnenbrengen, en dat haar aanvraag in volle gang was, en ze zeker geen examen moest doen. Maar dat voor familiehereniging het normaal tussen de 6 en 9 maanden duurt voor het te vervollledigen. Gewoon dit tot informatie.

Groetjes,
Beest

En Hedye, ge kunt ook gewoon op mijn side reageren, geen probleem,

Beste groetjes,
Beest

Beest,

Ik begrijp je niet goed. Wat bedoel je ?

Hediye