Belgisch kort visum voor ghanees aanvragen zwitserse ambassade in Ghana ?!

Hallo !

Mijn ghanese vriend deed reeds twee visumaavragen voor kort verblijf in Belgie maar werd tweemaal geweigerd. Toen was de ambassade nog in Ivoorkust.
Naar het schijnt moet je nu voor een kort verblijf visum voor Belgie, je papieren indienen in de zwitserse ambassade in accra.
Iemand Ervaring ? tips,verhalen… alles is welkom want ik wil mijn vriend na 4 jaar toch eens naar Belgie krijgen.

Bedankt

Inderdaad, sedert oktober 2010 is de Zwiterse Ambassade in Accra bevoegd voor de uitreiking van een visum kort verblijf aan Ghanezen. Lang verblijf gaat nog steeds naar de Belgische Ambassade in Abidjan.

Het verkrijgen van een toeristenvisum voor jonge Ghanese singles wordt tegenwoordig héél moeilijk. Er wordt natuurlijk ook misbruik van gemaakt; zou me niet verbazen dat meer dan de helft van de jonge Ghanese singles met een toeristenvisum niet terugkeert.

Maar als je een échte vriend of vriendin op bezoek wil krijgen, is het niet zo moeilijk als het lijkt: je vraagt een C-visum aan met het oog op huwelijk of samenwoning. Dit is 3 maanden geldig; en je bent absoluut niet verplicht om te huwen of een verklaring van wettelijke samenwoning af te leggen. Dus na de vakantie kan je vriend gewoon terugkeren.
Als je aan de voorwaarden voldoet, wordt een C-visum met het oog op huwelijk of samenwoning veel sneller afgeleverd dan een toeristenvisum.
Ik denk ook niet dat DVZ er problemen van maakt dat je deze methode gebruikt in plaats van een gewoon toeristenvisum aan te vragen; op voorwaarde dat je binnen de 3 maanden terugkeert natuurlijk.

Mijn vriend had ook reeds 2 keer een visum kort verblijf aangevraagd bij de ambassade in ivoorkust, dit werd 2 keer geweigerd.
Nu hebben we vorige maand opnieuw geprobeerd maar deze keer bij de zwitserse ambassade en nu is het wel gelukt, over 2 weken mag hij naar België komen. Op de Zwitserse ambassade heeft hij een uitgebreid interview gekregen, en vroegen ze nog enkele documenten die ik gewoon kon mailen. 2 weken na de aanvraag kreeg hij te horen dat hij het visum gekregen had. Bij de belgische ambassade hebben we telkens 3 maanden op een antwoord moeten wachten. Ik kan dus zeker aanraden om via de zwitserse ambassade te gaan!

Beste Evelyn,
Ik ben blij voor jullie :slight_smile:
kan ik je eventueel bellen ?
groetjes Hanne

Hallo, ik zag jullie berichten hier en dacht dat jullie me misschien zouden kunnen helpen?
Ik heb een vriend in Ghana die graag eens op vakantie wil komen naar Belgie.
We hebben geen relatie. Ik leerde hem kennen toen ik Ghana was voor vrijwilligerswerk.
Mijn vriend is wel analfabeet dus ik weet niet goed hoe ik dat kan regelen. Hoe begin ik aan zoiets? Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Alvast bedankt

Ik ben gehuwd met een Liberiaanse in Ghana, hoe geraak ik aan een visum voor Belgiê

Is de Zwitserse Ambassade ook bevoegd voor Liberianen in ghana?

ik denk …Heeft de liberiaanse reeds een ghaneze nationaliteit dan touristenvisum aanvragen via de zwitsere ambassade in accra. Heeft de liberiaanse nog steeds liberiaanse nationaliteit dan weet ik het niet.

1 like

De Liberiaanse heeft geen ghaneze nationaliteit, hoe en waar moet men de huwelijksakte legaliseren? In accra is er geen Belgische ambassade enkel een ere consul.
bedankt voor reactie

Zoals ik kan lezen ben je goed op de hoogte. kan je mij helpen? Mijn vriendin (liberia) heeft al 2 X negatief bekomen op haar visum aanvraag in Abidjan , ze heeft het nu geprobeerd via de Duitse ambassade in acra, een mooi dossier, aan alle verplichtingen voldaan, uitgenodigd door de vriendin van haar overleden Liberiaanse moeder, ( getrouwd met een Duitser,geregistreerd in Freiburg, overleden in Liberia) Alle documenten OK , verplichtüngserklarung, reservatie terug vlucht etc…interview, er werden enkele simpele vragen gesteld; resultaat negatief! Nu op 22 / 03 zijn we getrouwd volgens de Ghaneze wet. Liberiaanse met een Belg.
Kan je aanbevelingen doen wat we nu moeten doen? Mijn vrouw is 7 maanden zwanger.
Uiteraard zou ik graag hebben dat de Baby in België geboren wordt. Men mag maar vliegen tot 32 weken zwangerschap.Er is geen Belgische Ambassade in Acra, alleen een Ereconsul. Bedankt alvast voor uw reactie. CB

Beste,

Ik zit met bijna helemaal hetzelfde probleem. Ik en men vriend vroegen 3x een touristenvisum aan, 3x geweigerd. Nu zijn we ook getrouwd in Accra.
We zijn nu bezig met het huwelijk te legaliseren in belgie. Het papier dat we kregen in de assembly court in accra telt niet in belgie, dus moet het via het belgische conselaat naar ivoorkust worden gestuurd voor erkenning. Daarna kan je dat papier laten erkennen in belgie.
En dan doen we een visumaanvraag voor gezinshereniging via het vfs office in accra. Eenmaal dat we de visumaanvraag zullen indien is het op ze’n minst 6 maanden wachten op een antwoord want ze doen bij iedere visumaanvraag voor partners een onderzoek naar schijnhuwelijk.

veel succes

1 like

Beste, heb je het huwelijksdocument laten legaliseren bij een notaris in Acra. Het schijnt dat,dat helpt, Ik ben ook niet zeker. De Libanese hoteleigenaar geboren in Ghana, heeft mij die raad gegeven. Ik ga morgen naar de Notaris en doe het nodige, daarna ga ik een bezoekje brengen aan de Nederlandse Ambassade en het Belgische consulaat. Volgende week vlieg ik terug naar België,Antwerpen. Als je zin hebt in een gesprekje, uitwisseling van misserie, mijn email : cbzambia@skynet.be of cbzambia@gmail.be
PS. ik reis sinds 25 jaar door Afrika, Z-A, ZAMBIA, SIERRA-L ,GUINEA C.,ANGOLA, GAMBIA,LIBERIA,NAMIBIË, Ik heb in de ganse periode NIET één goed werkende Ambassade tegengekomen. Ze werken met de NATTE vinger.Als je er iemand kent is het een verschil! In Abidjan spreekt men zelfs GééN Nederlands en wordt de motivatie van weigering in het Frans opgestuurd; ALS ZE HET OPSTUREN, bij de tweede poging is er géén enkel doc. teruggekomen, ook NIET het passport! ONGELOFELIJK! Werk aan de winkel voor de NVA. Hopelijk veranderd de situatie met Didier Reynders, ik heb hem reeds aangeschreven. Als ik terug ben ga ik hem bezoeken.
cb