Wat doe jij met je restjes vreemde valuta?

Als je een verre reis maakt, krijg je vrijwel altijd te maken met vreemd geld: dollars, roebels, yens, wons en ga zo maar door. Ben je weer thuis, zie je dat je nog wat vreemde flappen en muntjes in je portemonnee hebt zitten.

Wat doe jij met je restjes vreemde valuta? Stem in de peiling en licht je antwoord even toe!

Vroeger had ik een grote schilderijenlijst met al mijn bankbiljetten in de gang hangen. Nu zitten ze ergens in ee envelop, die eventjes zoek is. Mijn muntjes liggen in een grote bak. Ik heb er niets aan maar vind ze wel leuk en weggooien is ook zo wat… Ik heb nog van die oude Chinese biljetjes. die lijken amper nog op geld. En Indiase blikken muntjes van 5 paisa, als je niest waaien ze weg :slight_smile:

Dollars bewaar ik, ik kom er toch nog wel terug, dus worden ze gewoon een volgende keer gebruikt.

In andere landen zorg ik ervoor dat ik alles opmaak voor vertrek (bijv. aan de fooi in een restaurant). De laatste uren tot het vliegtuig alles op creditcard doen.

dollars en dominicaanse pesos bewaar ik, want ik heb ze heel regelmatig nodig, overige valuta laat ik meestal op schiphol achter in zo’n ton voor een goed doel.

Ik wordt er tegenwoordig steeds beter in het precies uit te kienen, meestal hou ik niet veel meer over. Dat bewaar ik altijd netjes voor een volgende reis, om het dan meestal toch weer te vergeten. Ik heb dus toch maar ‘souvenir’ aangevinkt…

Biljetten die echt wat waard zijn bewaar ik de rest geef ik altijd aan iemand die bedelt of een straatmuzikant op de luchthave. Op schiphol staan van die mooie ronde paaltjes waar je dit ook in kunt gooien voor het goede doel.

mijn ervaring leert als je het mee neemt naar huis dat je het voor de volgende reis of vergeten bent of kwijt bent.

Lieve Yvonne,heb daarjuist mijn baths geteld die ik nog over heb,180bath precies!die steek ik in een enveloppe,en die neem ik volgende maand terug mee naar Thailand,en die deel ik uit aan de mensen die het meer nodig hebben dan Georgessiam.

We hebben een houten schatkist met slot bij de verkleedkleren voor onze kinderen, daar gaan al die mooie spannende muntjes en biljetten in.

Ik maak het ook meestal ter plekke zoveel mogelijk op en wat ik over heb, geef ik aan het hotelpersoneel en heb ik wel biljetten over… gaan die het jaar erop weer mee. Nog nooit vergeten. Leg mijn reispapieren altijd weer netjes terug in de kast en leg daar dan ook mijn buitenlandse ( turkse lira ) biljetten bij. ( als ik ze over heb )

Ik heb 'n hele bak vol met allerlei muntjes uit allerlei delen van de wereld. Ik houd het dus als souvenir. Papiergeld heb ik ook, vroeger plakte ik dat in mijn fotoalbums, tegenwoordig bewaar ik het gewoon apart. Vergeet overigens wel altijd restanten van 'n vorige keer mee te nemen als ik ergens nog 'n keer naartoe ga. Vooral van die Aziatische stopoversteden (Singapore, Hongkong) zal ik ongetwijfeld wel wat hebben liggen omdat ik daar vaker langs ben gekomen, maar ja, waar zal het liggen? :wink:

:vak02:Het laatste geld geef ik weg aan de tuinmannen van het resort want de obers en het kamermeisje krijgen al fooi genoeg.

Willy.

Lieve Yvonne,ik ben altijd geboeid voor je peilingvragen,maar wat doe jij met je resterende vakantie centjes?:dag:g.s

Het ligt eraan, van de landen waar ik vaker terug ga (bijv. Litouwen, Zweden) bewaar ik het om het later uit te geven, van andere landen waar ik niet zo snel terug zal komen bewaar ik het als souvenir :smiley:

Mooi om te weten Yvonne,bedankt voor je reactie en tot de volgende stempeilingen!:dag:georgessiam

tuinmannen van ’ t hotel
personeel op luchthaven die me helpt met rolstoel enz.
het laatste restje: poetspersoneel op de luchthaven voor 't verlaten van 't land

Inleveren op het vliegveld voor UNICEF of ander goed doel of in het vliegtuig kan het soms ook in een zakje voor UNICEF.

Een combinatie van bovenstaande antwoorden. Hangt ook af van het soort valuta en hoeveel je over hebt. Van restjes gingen we soms bijvoorbeeld (als je op een boot was vanuit Scandinavië of Engeland) de bootwinkeltjes plunderen en dat soort fratsen. Slowaakse/Tsjechische kronen bewaard, omdat we daar mogelijk nog een keer heen gaan, en anders doorgeven aan m’n broers als die die richting uitgaan. Ook de Canadese dollars hebben we bewaard voor zover die over waren.

Toen ik voor de eerste keer in Canada was heb ik wat munten opgespaard om te verzamelen, zoals de 1 en 2 dollar munt en een collectie van 10 verschillende kwartjes. Dat is gewoon leuk als verzamelingetje.

Ik bewaar van elk sort biljetje 1. heb ik er meer dan doe ik ze in de bakken die je vaak op luchthavens vind voor goede doelen. Ik vind het leuk om als souveniertje van elke land wat geld te hebben, wat ik er uiteindelijk mee ga doen weet ik nog niet. Tot nu toe zitten ze nog steeds in een doosje!
Dus ik kies uit twee antwoorden van hierboven!

op vakantie zorgen we meestal dat we precies uitkomen met het geld. afgelopen zomer hadden we in lithouwen nog ruim 30 euro over. wij dik uit eten, nog geld over, toen maar naar de supermarkt gegaan en drank en chips gehaald en aan een meertje gezeten.
meestal kopen we van onze laatste centen wat te eten o.i.d.

zeg Lotte,als ik het goed door heb,bewaar jij je biljeten in een "doosje"wat als er enige jaren later de biljetten “vervallen”?ikzelf had het eens meegemaakt met een biljet van 100dollar die ik wou aanbieden bij een local wisselkantoor in Thailand,het biljet werd niet meer aanvaard!bye bye mijn centjes!Ik moet je wel bijvertellen dat dit voorval al enige jaren is geleden!gegroet Lotte;georgessiam.:chin: