Ik heb wat vragen met betrekking tot mijn reis 23 Augustus naar Bali.
Zover ik gelezen heb moeten we bij aankomst een visum-on-arrival kopen van 25 dollar.
Ook heb ik begrepen dat je in Bali kan betalen in natuurlijk de lokale valuta maar ook in Dollars en Euro’s. Toen ik twee jaar geleden naar Mexico ben gegaan wisselde we alles wat we pinden altijd om bij wisselkantoors naar dollars omdat je dan gunstiger uit was in restaurants/souvenirs etc.
Wat is de beste valuta die je in Bali kan gebruiken?
We zitten er nu aan te denken om wat we meenemen aan geld, in dollars te doen, aangezien dat makkelijker is met het visum.
We zitten in Sanur, kan je daar ook overal betalen in dollars? En dan met name de restaurants en het hotel?
Ik hoop dat jullie mijn vraag snel kunnen beantwoorden want we moeten het geld bij de bank bestellen.
Afgezien van de kosten die je betaalt voor het wisselen is het niet voordeliger om dollars of euro’s te gebruiken. Je kunt het beste gewoon met de rupiahs uit de atm betalen.
Grotere coupures dollars geven een gunstigere koers dan kleine. Ook worden vaak alleen gave biljetten geaccepteerd.
Je visum kun je gewoon in euro’s betalen, zoals je al schreef, scheelt ook weer wisselkosten. Je wisselgeld krijg je dan in rupiahs.
Wil je “harde valuta” meenemen naar Bali, kun je dus net zo goed euro’s meenemen.
Groetjes
Hoeveel euro betaal je dan voor een visum? Want had begrepen dat dat niet de waarde hoeft te zijn van 25 dollar. Dus met andere woorden dat ze dan een duurder tarief kunnen vragen…
Dus jullie advies is om gewoon Euro’s mee te nemen naar Bali? En voor de rest daar te pinnen? Kan je de resterende Euro’s dan uitgeven in hotels/restaurants?
Als ik het me goed herinner, hebben wij vorig jaar een kleine 20 euro pp betaald.
Je hoeft geen geld(euro’s) mee te nemen voor op Bali, je kunt daar op iedere hoek van de straat pinnen. Ik neem altijd ongeveer 60 euro mee voor 2x een visum en een kop koffie op het vliegveld van Dusseldorf. Verder nemen we 2 bankpasjes mee(mocht er 1 zoek raken).
Of restaurants en hotels euro’s aannemen weet ik niet, nooit geprobeerd.
Hangt af hoe groot de restaurant . soeveniershop zijn .
Geldt ook voor de hotels.Met creditcard betalen (VISA etc) is ook mogelijk .
Bij “doorsnee” restaurant en hotels t/m 3* moet je met rupiah betalen.
Bij de grote "internationale"restaurants en 4*/5* hotels kan je vaak geld(euro-dollar) ruilen , alleen berekenen ze extra kosten. Ze moeten ook er aan verdienen.
Het beste is gewoon met je ABN , Rabo etc pinpas geregeld rupiah halen uit de muur.
De ATM van de grote banken staan vaak in rijen te vinden in de grote Malls (winkelcentrums).
Gemiddeld ga ik 1x per week pinnen voor de week uitgaven , eten , drinken , uitgaan , taxi etc.
Ja je kunt in Euro’s betalen, maar je krijgt je wisselgeld in rph terug.
Pinnen bij de ATM’s tijdens ramahdan en Suikerfeest is geen probleem.
In die periode zijn er andere problemen, maar dat kun je allemaal lezen in de topics over ramahdan/suikerfeest
In de grote steden , Jakarta , Bandung (en andere miljoenensteden) zal het geen problemen geven.
Bij kleine steden , onder de 1000.000 inwoners(?) kan het gebeuren dat de ATM overbelast zijn .
Ook moet je rekening houden dat veel van de ATM vaak 50.000 , zelfs 100.000 biljetten geven.
Kleine bedragen zijn moeilijker te krijgen , je moet proberen om de grote biljettjes in te ruilen(gebruiken) bij supermarkets.
de visum is 25 dollar per persoon. Indien je bijv. via Kuala Lumpur gaat of Singapore, dan is het wel handig om dollars mee te nemen en natuurlijk ook direct voor het visum (en deze eventueel later om te wisselen in Rph als je aankomt in Indonesie bij een wisselkantoor; let wel op, elk kantoor heeft verschillende wisselkoersen; neem de gunstigste. Eventueel euro’s kun je dan ook gelijk inwisselen voor Rph), daarnaast is het prettig (en goedkoper) om je gehele vakantie alles in Rph te doen; allereerst is het voor jezelf handiger, goedkoper en je raakt niet in de war qua koersberekening e.d. Het is overal, zeker op Bali handig om geld uit de muur te halen (ATM), vraag bijv. een chauffeur of die je langs zo’n ATM wil brengen, is veiliger en hij weet de weg. Soms kun je ook in een supermarkt pinnen bij een ATM-apparaat.
In welk hotel zitten jullie in Sanur; ben ik wel even benieuwd naar. Sanur is heel erg leuk; leuker dan Kuta Beach, althans ook relaxer.
Als het goed is, hoeven jullie geen geld bij de bank te bestellen, want dollars hebben ze altijd wel genoeg.
Zelf neem ik altijd alleen 25 dollar mee voor het “visa on arrival”. Voor eventualiteiten 200 euro in coupures van 50. In een middelgrote stad staan genoeg ATM’s, elke bank heeft er wel een of meer. Er zijn er met biljetten van Rp20.000, Rp50.000 en van Rp100.000. Meestal zoek ik er een op met biljetten van Rp20.000. Makkelijk op een pasar. Zorg er wel voor dat de eurobiljetten van goede kwaliteit zijn, geen ezelsoren, scheurtjes e.d… Veel plezier op Bali.
Dat kan natuurlijk ook maar het is altijd fijn om iets extra’s bij je te hebben voor het geval de pinautomaat het niet doet o.i.d. om te eten/drinken/shoppen enz. Aan jou de keus natuurlijk. Succes Indesco
We nemen nu waarschijnlijk dollars mee voor het visum, dat lijkt ons toch het makkelijkste. Ook omdat we een vrij lange stop in Bangkok hebben met overstappen, zowel op de heen als terugreis. Kan je daar dan ook betalen met dollars op het vliegveld om wat te drinken?
Wij blijven in hotel Puri Santrain Hadden hier erg positieve reacties op gelezen en gehoord, dus ben benieuwd!
Ik probeer echter nu een begroting te maken van de reis. Hoeveel ben je ongeveer per dag kwijt aan lunch en diner?
Ik hoor goede verhalen over restaurant Ming, Cat and Fiddle & Donalds!
Had trouwens ook iets gelezen over vertrekbelasting. Dat je dat moet betalen als je weer vertrekt op het vliegveld. Hoeveel is dit ongeveer?
Ik dacht dat de vertrekbelasting 150.000 was afgelopen mei. Die moet je voldoen voordat je langs de immigratiedienst gaat.
In een op toeristen georienteerd restaurant betaal je voor je ontbijt 25000-30000 en voor de lunch/diner 35000-50000, zonder drank.
In een warung ben je minder dan de helft kwijt. De “setting” is daar minder uitnodigend voor de gemiddelde toerist, het eten is vaak lekkerder naar mijn ervaring.
Lekkere sate vind je bij Ibu Haji aan Jalan Segara Ayu, een andere warung waar je lekker kunt eten vindt je helemaal in het zuiden op de kruising Jalan Cemara/Jalan Sudamala.
zie je wel, je moet een tijdje in Bangkok verblijven dus is het handig om, naast het visum Indonesie, nog wat dollars te hebben om in Bangkok wat te eten/drinken/shoppen; met dollars kun je over de hele wereld terecht.
Puri Santrian of Puri Santrian Club; welk hotel ga je ? Ik ben naar de 2e geweest; heel luxe, goed eten, goede service etc.
Luchthavenbelasting was volgens mij ook 150.000 Rph, ja, wij hebben een aantal x gevlogen binnen Indonesie en hebben diverse keren moeten betalen, maar het zal wel zoiets zijn.
Alles is heel goedkoop en je kunt het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt; wij hadden een hele grote groep waar we mee uit eten gingen en wat drinken en waren totaal Euro 10,-- kwijt; het kost echt allemaal niets. Wel raad ik je aan niet bij de Warungs te gaan eten, niet omdat het niet goed is, want ze hebben daar wel de kleine hapjes zoals lemper/pasteitjes e.d. maar gewoon v.w.b. de hygiene, die is daar zo slecht en je wilt echt niet een aantal dagen aan de diarree/kramp in je buik etc. Indesco
Je hebt goed verwoord.
Dat is ook mijn “advies”(terwijl ik bijna nooit adviezen geef) aan de toeristen die voor het eerst in mijn land komen.
Sommige leden die dat wel doen zijn “ervaren” Indonesiagangers , of hebben bepaalde binding (vrouw Indonesische).
Ze hebben doordat ze vaak kwamen al bepaalde weerstand kunnen opbouwen.
Op mijn laatste reis (Java -Sumatra Jan 2009) heb ik mijn reis naar Batam-Bintan (Singapura) en Pangandaran moeten afzeggen omdat ik (ondanks tig keren reizen naar Indonesia) voedsel vergiftiging heb opgelopen.De eerste keer iets eten van een(K5) kakilima .
Terwijl mijn 4 reisgenoten uit Amsterdam geen last hebben
3 dagen (str–t)ziek , diaree als water , en 5 kilo afgevallen.
Daarna nog bijna 1 week slapgevoel overgehouden.
De eerste keer reizen ? goed uitkijken met het eten .
Ik heb niet eens bij Warungs e.d. gegeten, alleen bij hotels/restaurants (en ook geen ijsblokjes in mijn drinken of ijsjes gegeten) en alsnog aan de diarree geweest; hevige buikkrampen gehad, heeft bij elkaar zo’n 7 dagen geduurd. Had wel Diacure genomen, hielp niets, van iemand Imodium gekregen, hielp niets, uiteindelijk maar naar een dokter geweest, antibiotica e.d. gekregen en dat hielp uiteindelijk. Je weet nooit hoe of waar je het kan oplopen, maar bij de Warungs/Kakilima is een ding wat zeker is. Indesco