Pinnen, omwisselen of vanuit Nederland meenemen

Hoi! We zijn al aan het aftellen voor onze reis naar Bali, aangezien het de eerste keer is zijn we wel een beetje zoekende naar bepaalde zaken.

• Kunnen we het beste veel euro’s meenemen en deze in Bali omwisselen? Of kunnen we het beste gewoon daar pinnen? Of is het misschien nog verstandiger om in NL alvast wat geld om te wisselen?
    Het gaat me dan puur om de wisselkoers, lijkt me het meest gunstig door in Indonesië te pinnen.

• We vliegen met Garuda, weet iemand of zij zgn ‘amenity kits’ beschikbaar stellen in economy class? De meeste maatschappijen geven zo’n kit (vaak bestaande uit een kussentje, deken, koptelefoon etc) op lange vluchten. Anders moeten we zelf wat meeneemen.

• Waar vind ik de actuele prijs van een Visa on arrival? Is dat nog 25 euro?

• Hoe zit het nu precies met die vertrekbelasting, moet je die ook contant betalen? Je moet dus wat geld overhouden als je vertrekt, maar hoeveel precies. We vliegen eerst naar Jakarta en dan naar AMS. Moeten we dus 2x iets betalen?

Hai , je kunt idd wegens de koers beter op Bali pinnen ,als je een Ned. bank hebt even de pas- buiten Europa -ZO Azie- laten zetten , als ik dit goed schrijf , recent zijn er hier op Bali moeilijkheden geweest met pinnen !! Ameny kits hadden met nadruk op hadden , jaren geleden.
Je komt in Jakarta Indonesie binnen , dus alleen in Jakarta een VoA ,daarna is het een binnenlandse vlucht en ja ik las ergens dat die VoA nog 25 euro kost = zo.n $$ 20,- , vertrekbelasting ja, is er ook nog , maar weet echt niet hoeveel dat is , ben al bijna 14 jaar niet meer teruggeweest naar Europa. , Maar dat kan je op het vliegveld even navragen ,of 1 van de andere forummers komt nog met recente gegevens langs.

Heel veel plezier op ons mooie Bali en een goede reis >>>

V:chin:ertrekbelasting is rph 200.000 pp

Belastingen binnenlandse vluchten zijn maar een paar euro. Ik dacht dat wij 150.000 rp hebben betaald aan vertrekbelasting (Jakarta-Amsterdam). Dit moet je inderdaad contant betalen.
Garuda heeft ook pakketjes met deken, enz.

Via Wereldwijzer app

Dankjewel allemaal. Kortom: gewoon geld pinnen op Bali zelf dus??

100 euro cash voor noodgevallen, en de rest gewoon pinnen. Beslist geen rupiah aanschaffen in NL!

Beter euro,s wisselen bij een goed wisselkantoor, en een betere koers!:chin:

Tegenstrijdige berichten dus hier. Heeft een wisselkantoor betere koersen dan de pin automaat?

Wat ik heb gezien hadden die wisselkantoren zeker geen betere koersen dan de pin!

Sent from my GT-I9300 using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Dankjewel. Zijn er nog bepaalde locaties in Sanur waar ik het beste kan pinnen? Ik zag dat sommige banken een limiet van 1,5miljoen rupiah hadden, dit is ongeveer 100 euro.

Hallo Axzel,

ik ben net terug van een maand Bali. Wat betreft V.O.A. moet je een briefje van 20 en van 5 € bij de hand hebben. Eerst de € 20 geven. Bij mij was dit voldoende.

De vertrekbelasting bedraagt Rp 150.000

Het beste is om cash geld mee te nemen. De huidige koers is tussen de 15500 en 16000 Rp.

Er is een handige wisselkoers App voor je smartphone.

Wil je pinnen, altijd 3.000.000 opnemen. Dit omdat je voor iedere opnamen € 2.25 moet afrekenen met je bank in Nederland. Er zijn betaalpakketten waarin vrije opnames zitten; dit wordt dan uiteraard in de pakketprijs verdisconteerd.

In Sanur kun je veilig pinnen bij de Permatabank, als je Hardys uitkomt ( iedereen gaat en komt bij Hardys in Sanur) 75 meter naar rechts aan de linkerzijde van de J.L. Danau Tamblingan.

Veel genoegen in Sanur.

Groet Jan

Dankjewel Jan, hele nuttige info! Kan ik bij die bank ook 3.000.000 pinnen? Ik las dat er veel banken zijn met een limiet tot 1.500.000

Dat hangt van het vliegveld af. Dit geldt voor Bali?

Ik pin inderdaad gratis. Dat vind ik fijn, want ik loop vanwege het risico op verlies en diefstal liever niet rond met cash (ook in NL niet)

CimbNiaga Sanur heeft een limiet van 10 miljoen per dag , en je kan per sessie 3 miljoen flappen tappen.

Bij veel Nederlandse banken mag je maximaal 3x per dag in het buitenland pinnen. Handig om op te letten als er maar 1,5 miljoen per keer uit de gleuf komt.

De meeste pinautomaten geven inderdaad dat bedrag. Er zullen er zijn die hogere bedragen geven, maar als je ff de zoekfunctie gebruikt dan kun je die vinden. Vorig jaar was er een heel topic over.

Via Wereldwijzer app

Meestal geven de automaten die briefjes van 100.000 rp uitgeven 3 miljoen rupiah, en de automaten die briefjes van 50.000 rp afgeven 1,5 miljoen of 1,25 miljoen. Dat staat echter op de automaat, dus je hoeft niet voor verrassingen komen te staan.

Ja bij dat filiaal van de Permatabank schuin tegenover Hardys kun je per keer Rp 3.000.000 pinnen. Ook goed om te weten is dat er hier security is. Dit geeft toch een wat veiliger gevoel.

@ Jenny, ik ben dit keer via CGK ( luchthaven Jakarta ) teruggevlogen naar AMS. Wellicht verschil in vertrekbelasting? Ik betwijfel dit, alhoewel in Indonesië kom je wel vaker voor onverwachte verrassingen te staan.

Groet, Jan

Wij vliegen eerst van Bali naar CGK en dan via CGK weer naar AMS. Betaal ik dan ook in Bali nog vertrekbelasting voor een binnenlandse vlucht?

Nee, alleen als je vanuit Indonesië vertrekt naar een ander land.

Gr. Jan