Wij hebben zelf een aantal excursies samengesteld die we gaan doen, in combinatie met een gids en privé chauffeur gedurende 2 dagen. Nu moet er tussendoor natuurlijk ook geluncht en gedronken worden, is het gebruikelijk dat je de chauffeur en gids trakteert op eten en drinken? Of regelen zij dit zelf?
Wat adviseren jullie m.b.t. geld, veel Euro’s meenemen en deze ter plaatse wisselen? Of gewoon direct geld ‘pinnen’ op Bali zelf? Dit laatste lijkt mij het makkelijkst, maar ik heb geen idee of de wisselkoers veel scheelt.
En als laatste… voor een aanval van migraine gebruiken wij Maxalt (werkzame stof is Rizatriptan) in combinatie met ibuprofen. Zijn beide medicijnen ‘legaal’ om mee te nemen naar Bali?
Hallo Axzel, Je kunt de chauffeur/gids altijd aanbieden om mee te gaan lunchen en/of te drinken maar hij zal dat eigenlijk altijd afslaan. Zij hebben hun eigen plekjes om te eten en zo. Pinnen op Bali is in de regel geen probleem. Er zijn veel ATM’s van verschillende banken waar je je geld kunt “trekken”. De maximale hoeveelheid per keer kan variëren per bank. Maximaal is Rp. 3.000.000 (ong. €185,-).
Medicijnen zouden geen problemen hoeven te geven maar in dit geval is het misschien raadzaam om een verklaring van een arts mee te nemen.
Dankjewel Arie. Maakt het voor de valutakoers nog uit of ik direct uit de ATM geld haal, of dat ik in Nederland pin en dat omwissel?
Nog een vraag: ik vlieg met Garuda via Jakarta naar Denpasar en dezelfde route weer terug. Betalen wij dan alleen op de terugreis vertrekbelasting (1x in Denpasar en 1x in Jakarta) of betalen we ook op de heenreis al vertrekbelasting in Jakarta als we naar Denpasar vliegen?
Het is aan te raden om ATM’s te gebruiken. Euro’s omwisselen heeft een risico. Wisselkantoortjes zijn niet altijd goed te vertrouwen. Ter plekke zelf natellen wat je voor je euro’s krijgt.
Vertrekbelasting betaal je alleen op de terugreis.
Hebben jullie al een chauffeur/gids?
Vaak stelt een chauffeur voor waar je gaat lunchen. Op die plek krijgt hij zelf meestal een gratis maaltijd aangeboden (ergens achteraf), dus je ziet je chauffeur niet tijdens het eten.
Ik vind het echter leuker om in een restaurant zonder toeristen te eten. De chauffeur krijgt dan niks, dus ik vind het wel zo netjes om hem wat aan te bieden. Je bent de hele dag op pad, en die 2-3 euro extra aan eten en drinken kan ik wel missen.
Je moet ook vertrekbelasting betalen bij de binnenlandse vluchten, dit is niet zoveel maar moet je wel ter plekke betalen. Echter, bij Garuda zat het bij ons al bij de ticketprijs inbegrepen (bij AirAsia niet).
Ja, maar ik denk dat die bij Garuda bij de ticketprijs inbegrepen zit. Wij vlogen van Denpasar naar Jakarta en moesten toen wel betalen (vlogen met AirAsia) evenals van Yogya naar Denpasar. Toen we van Yogya naar Denpasar vlogen hoefden we niet te betalen, maar toen vlogen we dus met Garuda. Ik kan niet meer terug vinden hoeveel het was, niet zoveel als je terug naar NL vliegt in ieder geval.