Bali-tips december 2014

Hallo luitjes, we gaan voor ons 25-jarig huwelijksfeest naar Bali van 21-12-2014 t/m 04-01-2015 met ons gezin (2 ouders en 3 volwassen kinderen en hun aanhang van 2 personen, dus 7 personen in totaal). Vliegtickets en villa’s zijn al geboekt te Ubud en Seminyak.
Het is voor ons de 1e keer naar Indonesie en vragen ons wat praktische zaken af, zoals :

• is het wel/niet verstandig om contant geld mee te nemen, en zo ja hoeveel is het beste ?
  • is het gemakkelijk geld pinnen op Bali ?
  • we willen veel excursies doen met actieve zaken en bezoeken van tempels, dolfijnen zwemmen, olifantentrip, etc. Hebben jullie hier tips over ?
  • liggen excursieprijzen vast of is het normaal dat je daar ter plekke over onderhandelt (omdat we met 7-en zijn) ?
  • Is het in die mogelijk drukke tijd beter om vanuit Nederland alvast excursies te gaan boeken (ik heb het idee dat we dan sowieso veel duurder uit zullen zijn)
  • is vervoer voor 7 personen gemakkelijk te regelen of moeten we dan standaard 2 taxi’s aanhouden ?

Alvast bedankt voor jullie reactie(s) !!!

Ik zou niet te veel contant geld meenemen, misschien 200 euro ‘voor noodgevallen’ (plus de kosten voor de visa, dus 7x US$ 35, dit mag ook in euro’s). Je kan op Bali écht op heel veel plekken pinnen. Je moet wel even opletten dat je pinpas op pinnen over de hele wereld staat, dus niet alleen Europa of Nederland.

Excursies boeken is geen enkel probleem, ook niet in het hoogseizoen. Ook dat kan op heel veel plekken. Je hoeft beslist niet met twee taxi’s te gaan, er zijn voldoende bedrijven die busjes voor 8-10 personen verhuren (met chauffeur). Taxi’s rijden niet overal, althans de officiele taxi’s. Daar heb je dus weinig aan voor langere trips.

Zelf heb ik al jarenlang (sinds 2006) goede ervaring met http://www.balihappytour.com/, zowel voor het boeken van een auto als het regelen van een excursie. De eigenaar Made is Balinees. Alle prijzen zijn indicaties en je kan hier over onderhandelen, zeker wanneer je meerdere dagen met hetzelfde bedrijf op pad gaat.

Superleuk zeg naar bali met je 25 jaar huwelijk!
Wat betreft contant geld meenemen ben ik niet helemaal eens met Jenny sorry . Maar wij nemen zeker 1000 euro contant mee.
Vorig jaar was er een probleem met maestro en helaas nergens kon je pinnen. En toen hadden veel mensen een probleem.
Let wel op met contant geld wisselen bij een kleermaker of zo doe het safe bij een bank of echt wisselkantoor ivm opichten.
Excursies iedere hoek van de straat kun je iets boeken ik doe steeds bij een ander zo heeft iedereen werk.
Tip vind ik zeker raften spectaculair.
Wat dolfijnen betreft moet je echt naar lovina daar zijn ze in de morgen te zien met de boot. Je kunt er niet mee zwemmen maar wel erg puur.
Snorkelen is geweldig op menjagan eiland . scooters huren en de bergen in ook erg mooi.
Ligt allemaal wel ook aan het weer als het veel regent dan zijn de wegen moeilijker te begaan.
Veel plezier en hoop dat je er iets aan hebt.

Er zijn trouwens plekken waar je met dolfijnen in een zwembad kan zwemmen. Ik vind het echter sneu dat dolfijnen in gevangenschap gehouden worden voor toeristen, dus ik vermijd die plekken. Kun je inderdaad beter naar Lovina gaan :slight_smile:

Een scooter in Bali is voor de Nederlandse wet een lichte motor, waar je dus ook een motorrijbewijs voor nodig heb. De politie controleert niet zo streng, en de ‘boete’ is af te kopen met een paar euro. In het geval van een ongeval ben je echter niet verzekerd en die kosten kunnen oplopen!!! Zelf neem ik daarom een auto/motor met chauffeur.

Beste Jenny en Y62,

bedankt voor jullie reacties en tips. Een bromfiets pakken waren we niet van plan, de voorkeur gaat uit naar taxi.
Misschien overdreven, maar was al van plan om veel contant geld (zo’n € 5.000,=) mee te nemen. Hebben in Amerika op 2 verschillende vakanties meegemaakt dat we geen geld meer konden pinnen (we zitten bij de RABO-bank en die hebben daar 2 keer een fout in gemaakt en excuses aangeboden, maar daar heb je achteraf weinig aan). Ervan uitgaande dat we zo’n probleem wederom kunnen gaan krijgen en we elke dag excursies willen gaan maken ……

Geld is niet verzekerd, dus het zou niet mijn keus zijn (wel heb ik voor noodgevallen een visa- en mastercard).

Excursies kosten ongeveer 50 euro per dag (voor de huur van een auto).

Travelerchecks misschien een idee ? 5000 euro contant is wel veel
Verder sluit ik me bij de adviezen van Jenny aan. Dolfijnen zijn wilde dieren , en in een zwembad, die dieren kunnen dan niet meer zelfstandig leven, en worden gevoerd . Zelfde met olifanten , er is een olifantensafari op Bali ,maar die beesten leven ook in gevangenschap.
Hier in Candidasa spot ik dolfijnen ook regelmatig in de zee, zonder zwermen toeristen =prachtig.

Beste Paulana,

we nemen contant geld mee, maar minder dan gepland. En ter plekke maar hopen dat de RABO niet weer (voor de 3e keer) bij ons in de fout gaat……
Wat betreft de dieren gaat onze voorkeur uit naar het zien van dieren in vrijheid. Ik moet eerlijk zeggen dat een olifantenrit wel aantrekkelijk lijkt, maar als de indruk er is dat de dieren slecht behandeld worden, dan haken wij direct af.
Mogelijk gaan er meer stemmen bij ons op om maar helemaal af te zien van de olifantentrip, want het blijft ook bij ons een hot item. We gaan eigenlijk liever op eigen kracht bijv. een mountain bike tocht maken, dan een luie rit op een gevangen olifant.

Op het Thailandforum is best veel te vinden over het trainen van olifanten. Ook als ze nu goed behandeld worden, dan zijn ze dat als baby-fant vaak niet. Maar dat zie je nu niet.

Daarnaast is het anatomisch gewoon niet goed voor een olifant om een bakje met volwassen mensen op hun rug te moeten dragen. Dus zelfs als mensen lief zijn en ze goed te eten geven, dan nog gaat dat ten koste van de rug van het dier. Dit valt daarom bij mij onder ‘slechte behandeling’.

Paulana, traveler cheques zijn lastig te verzilveren. Ik laat ze al jaren thuis, en kies voor een creditcard.

is het wel/niet verstandig om contant geld mee te nemen, en zo ja hoeveel is het beste ?

Niet doen. Ik zou wat handgeld meenemen en apart voor de VOA.

is het gemakkelijk geld pinnen op Bali ?

Ja, maar hou er wel rekening mee dat met name in de afgelegen delen een ATM vinden wel eens een uitdaging an vormen. Maar in ubud, Sanur, Kuta en Denpasar geen enkel probleem.

we willen veel excursies doen met actieve zaken en bezoeken van tempels, dolfijnen zwemmen, olifantentrip, etc. Hebben jullie hier tips over ?

Ja zoek een auto met chauffeur, je ‘struikelt’ er over. Over werkelijk alles onderhandelen. Nooit zomaar een vraagprijs betalen.
Probeer hierbij een gevoel te krijgen.
Je kunt beter investeren in een reisgids (rough guide / lonely planet) dan dat je hier al op save gaat spelen en excursies gaat boeken. Je moet je bedenken dat je een excursie op voorhand samen met een chauffeur vaststel.

Een andere tip is bijvoorbeeld een app als Tripomatic te gebruiken om hier al een en ander te ‘plannen’/selecteren.

De tijd dat je gaat is geen hoogseizoen (is moessonseizoen) dus relatief rustig.

is vervoer voor 7 personen gemakkelijk te regelen of moeten we dan standaard 2 taxi’s aanhouden

Tja er rijden minivans wat waarschijnlijk geen probleem zal zijn. Maar ik zou rekening houden met afstand (lees reistijd) icm het vochtige tropische klimaat. Persoonlijk zou ik niet hutjemutje op elkaar willen zitten…

Ik zou de kerstvakantie niet rustig willen noemen, er zijn veel aussies op zomervakantie. (Maar het is wel net wat minder druk dan juli/aug.)

PeliPeli, goede tips. Thanx !!!

@pelipeli: Hutje mutje? Op Bali rijden veel busjes voor 9-12 personen plus chauffeur. Daar pas je best met 7 mensen plus bagage in.

Maar goed, als je het niet vertrouwt om ter plekke wat te regelen, dan raad ik je aan via de website die ik eerder in dit draadje gaf iets te reserveren :wink:

Wanneer je van mountainbiken houdt is het misschien leuk om de volkaan af te biken, staat ook op ons excursie lijstje komend voorjaar. Verder is t bezoeken van een koffieplantage erg leuk, proeven van de diverse koffie en theesoorten, waaronder kopi luak.
Qua geld; jullie gaan toch met 7 volwassenen; die hebben toch niet allemaal een Rabopas? Wanneer je een raboreader mee neemt kun je overal geld overmaken naar een rekening van een reisgenoot. Er is overal free wifi te vinden!

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hai Ijsduikertje,

bedankt voor je tips. Aangezien de ouders (ik en mijn vrouw) alles mogen/gaan betalen, zullen onze passen het meest gebruikt worden. Dus de reader zullen we niet nodig gaan hebben, lijkt mij.
Van de vulkaan naar beneden rijden staat inderdaad al onze lijst. Koffieplantage hadden we nog niet aan gedacht.

Ik heb ook alleen ervaring met die cheques zo,n 20 jaar geleden , zal wel ouderwets zijn nu ?

IK vind dit een hele goede reactie , dank jewel , wbt contant geld en flappentappers die het niet doen, heb ik geen last van ( indo-bank ) en kan daar dus niet over oordelen.

Hallo luitjes, ga voor de derde maal naar Bali dit keer naar Candidasa en neem voor de eerste maal mijn laptop mee .Wil graag wat info over prepaid internet…welke provider kan ik het beste nemen ?Dongel ? of simkaart? alvast bedankt.

Ik heb meestal een sim-kaart van telkomsel. Deze kun je evt. tetheren.

Hoi Frank,

Wij gaan ook volgende week met het gezin naar Bali.
Nu zijn wij al even bezig met een lijst maken wat wij willen gaan doen,
zou het mogelijk zijn dat je jou lijstje naar ons stuurt, dat brengt ons weer op leuke ideeën.

alvast bedankt,

groetjes Esther