Eindelijk op een leuk forum terecht gekomen!
We vertrekken binnen 2 weken naar Bali (seminyak) op huwelijksreis.
Kan er ons iemand vertellen of de vluchten met malaysian airlines meevallen? Is de eerste maal dat we zo lang vliegen en ik ken mijn vriend na 4htjes vliegen…
Ook nog vraagje ivm geld op Bali.
Kunnen we best Dollars meenemen of gewoon euro en daar wisselen of beter gewoon klein beetje meenemen en gewoon pinnen daar?
MAS is een goede vliegmaatschappij, maarja, de vlucht blijft natuurlijk lang… Het eten aan boord is echter goed, er worden voldoende drankjes geserveerd, en er is een tamelijk ruime selectie aan films - inclusief vrij recente films. Ikzelf vermaak me met MAS altijd wel met de Bolywood fims, van die hele zoete films uit India met zang en dans (Maar er is ook een normaal assortiment!)
Uiteraard probeer ik altijd wat te slapen, wat vaak redelijk lukt. Zeker met een eigen muziekje/iPod, al heeft MAS ook diverse muziek kanalen.
Zelf neem ik meestal nauwelijks geld mee naar Bali, je kan op voldoende plaatsen pinnen. Houd er echter wel rekening mee dat er GEEN pinpas staat tussen het vliegtuig en de douane, dus dat je het geld voor je visum het beste contant mee kan nemen. De kosten voor het visum zijn US$ 25 per persoon, maar je kan ook gewoon in euro’s betalen.
Je kunt trouwens op het vliegveld Schiphol bij de ABN Amro Bank US dollars pinnen. Dit kun je doen achter de douane ik weet natuurlijk niet wat de wisselkoers is maar daar zou je dus bv 50 US dollar kunnen pinnnen voor de douane in Bali. Als je de douane door bent kun je weer overal pinnen en ik zou dat doen kwa wisselkoers is dat het gunstig. Kijk heel erg uit met wisselen in Indonesie. Ik had vrienden die waren in Bali en hebben daar gewisseld en ze halen nog wel eens trukjes uit dat ze je rupiah geven en dan wat papiertjes laten vallen zodat je niet de eerlijke wisselkoers krijgt. Die vriend van mij had het gelijk door en had zijn eigen euro’s nog vast dus die kon gelijk weg lopen.
Sorry de douane heeft er in die zin wel mee te maken omdat de douane word betaald van het geld wat betaald word bij aankomst aan het betaalloket. Zou even lekker zijn als ze er gratis zouden zitten. Daarnaast is de US dollar dus handig om bij het betaalloket te betalen voor 2 personen is dat 50 USD.
Ik ga wss best 50 Dollar meenemen en klein beetje geld om eerste dagen door te komen.
Verder lees ik hier dat je dit perfect kan pinnen en dat wisselen nogal eens fout durft te lopen ( heb ik trouwens nog gelezen) daarom zalt het pinnen worden
Is het ook zo dat er enorm lange wachttijden zijn om je visum te krijgen en door de douane te komen in Bali? En lees vrij vaak op andere forums dat ook hier corrupte zaken gebeuren zoals extra betalen voor je visum…
Ik ben op 24 mei jl. vanuit Darwin de douane ingekomen in Bali. Ik had in Australie 50 USD gewisseld dus die had ik en mijn man al bij ons. We hadden in het vliegtuig de formulieren ingevuld dus dat hoefde ik niet meer te doen. Toen het vliegtuig uit met het geld naar de betaalbalie die daar is daar samen met de 2 paspoorten en 50 USD overhandigt aan de balie.
Toen kregen we een voucher in beide paspoorten.
Daarna in de rij voor de douane en dat ging eigenlijk vrij vlot we gaven het paspoort met alle papieren en die plakte daarna een sticker in ons paspoort en dat was het.
Daarna lag de bagage al klaar en hebben we gelijk gepind je kunt in als je je pinpas in de atm stopt meerdere keren pinnen achter elkaar.
Dus ik heb de ervaring totaal niet dat het niet liep het heeft me bij elkaar ongeveer 15 a 20 minuten geduurd.
Op elk vliegveld zal het wel anders zijn maar je krijgt altijd eerst te maken met de aanschaf van het VOA, op Polonia Medan waar ik een maand geleden was, ga je eerst naar een loket waar je betaalt voor je VOA (€20 of $25) daarna naar het loket ernaast waar een ambtenaar je VOA in het paspoort plakt en vorvolgens naar de immigrasi (geen douane) die je paspoort controleert en stempelt. Dan kun je je bagage ophalen en vervolgens door de douane. :slapen:
@ Moira schreef: Sorry de douane heeft er in die zin wel mee te maken omdat de douane word betaald van het geld wat betaald word bij aankomst aan het betaalloket. Zou even lekker zijn als ze er gratis zouden zitten.
Ik weet niet waar je het vandaan haalt dat de douane betaald wordt van de opbrengst van een VOA, alleen sommige toeristen (o.a. Nederlanders) moeten een VOA aanschaffen of er een in Den Haag halen. :dag:
Overigens wordt vaak het woord “douane” gebruikt voor de verschillende ambtenaren op de Indonesische vliegvelden. Meestal zie je er 3 of 4 soorten rondlopen in verschillende uniformen. Je hebt te maken met immigrasi ambtenaar (bij ons de Koninklijke Marechaussee), de bea cukai (douane), de gewone ambtenaar die het VOA verzorgt en de pajak ambtenaar die bij de uitreis een stempel zet dat er belasting is betaald… Misschien zijn er nog meer ambtenaren dus het lijkt mij sterk dat die allemaal betaald worden van die VOA dollars cq. euro’s.:slapen:
Sorry maar alle ambtenaren zullen betaald worden dat geld van de het visa gaat dus in de staatskas en daar worden ambtenaren uit betaald. Dus helaas de douane/immigratie worden daar ook uit betaald.
Ja dat het op elk vliegveld anders gaat vind ik ook niet zo raar maar ze wilde het van Bali weten dus dit is mijn ervaring. Aan medan heeft ze dan volgens mij niet zo veel.
Een goede reis toegewenst en nog gefeliciteerd. :kus: En of het nou de douane is of de immigrasi of een gewone ambtenaar: onderga het met een glimlach. :zon02:
Ja ik ben al lang binnen in Indonesie dus mij maakt het niet uit het geld ben ik toch al kwijt lol. Zoals je misschien hebt gelezen komt ze binnen via Bali.
cheerMas is een prima maatschappij en de overstap in Kuala Lumpur wijst zich van zelf.
Ik zou (ga 2 x per jaar naar Bali) het geld voor het visum in dollars meenemen.
Verder moet je bij de bagageband opletten dat de kruiers jullie koffers niet pakken, het is maar een paar stappen van die bagageband naar de douane en daar moet je dan flink voor betalen. Het grootste stuk van die douane naar buiten waar de afhalers staan, moet jezelf met je koffer sjouwen.
Geld pinnen is m.i. het veiligst. Wisselen op straat, moet je nooit doen, ook niet ergens achterin een winkel.
Er zijn geldwisselkantoren waar je een transactie bon krijgt, maar dan nog goed opletten.
Verder is Bali een heerlijk eiland met hele vriendelijke aardige mensen, mooi weer en lekker eten.
Voor jullie een fijne huwelijksreis
en
selamat jalan
emcee
Als je nadat je betaald heb in de rij gaat staan voor de stempels moet je ff kijken welke rij je neemt. Van alle rijen zijn er maar 1 of 2 waar je zowel links
als rechts een medewerker hebt en deze gaan dus 2 keer zo snel. Wij hadden de verkeerde en hebben dus dik anderhalf uur (was druk) in de rij gestaan voor we aan de beurt waren. Als je niet wilt wachten loop je even naar het rookhok en daar zit bijna altijd iemand die je voor een vergoeding zo langs iedereen heen dirigeert. Betaal je uiteraard wel voor!
Pinnen was voor ons het beste, koersen op straat lagen tussen 11000 tot 11795 rup voor je euro. Hoe hoger de koers hoe onbetrouwbaarder de wisselaars.
He wat apart hoe jij binnen bent gereisd toen ik in de rij daar stond was er gewoon 1 rij bij 1 persoon dus niet 1 rij voor 2 personen. Verder haalde er wel 1 douanier mensen er zelf uit en dan vooral gezinnen met kinderen dit omdat het al laat in de avond was.
Er waren 2 rijen en later 1 rij waar zowel links als rechts mensen werden geholpen. Zal wel met de drukte te maken hebben gehad maar als je dus in de verkeerde rij staat schiet dit nog niet echt op! Ik zag de douaniers ook gezinnen uit de rijen plukken maar die zag ik toch echt ook dokken. Volgens mij doen ze niet echt aan liefdadigheid.
Geniet er lekker van ik ben er net nog geweest en hopelijk is het weer ook zoals het bij ons was. Mocht je trouwens nog tijd hebben de Gili Eilanden zijn ook zeer de moeite waard je kunt in 2 uurtjes met de boot daar komen en daar kun je geweldig snorkelen. Het is in ieder geval mijn favoriet geworden heb daar 1 week gezeten en vond het nog te kort zo relax daar.