Geld in Bali, Flores, Lombok

Hoi,
Kan iemand me zeggen of het nuttiger is om dollars mee te nemen ipv euro’s?
Zijn er voldoende geldautomaten te vinden of kan je best een behoorlijke som meenemen van hieruit (voor een reis van 1 maand) ?
Bedankt voor de tips.

Op Bali, Lonbok en de Gili’s kun je makkelijk pinnen. Zelf neem ik hooguit 200 euro mee voor noodgevallen, maar deze heb ik nog nooit nodig gehad.

Controleer wel even bij je bank of je buiten Europa kan pinnen!

Hoi ,

In Labuan Bajo is er ook een ATM .
Maar denk er aan dat telkens je geld afhaald dit je 5€ kost .

Als je geld wil wisselen doe dit dan in een kantoor , de kraampjes langs de weg geven je meestal betere prijzen maar bestelen u ALTIJD .

Greetings Jan

Greetings Jan

1 like

De kosten voor het pinnen hangen af van je bank. Ik heb een betaalpakket bij de ING en hoef niet extra te betalen om te pinnen.

Zo’n pakket kost een paar tientjes per jaar, maar dan krijg je er een creditcard bij. Ideaal wanneer je regelmatig buiten Europa komt.

Wisselen vind ik altijd vervelend: ik loop liever niet met contant geld op zak. Ik ben te bang dat het gejat wordt (zelfs in Nederland).

In Indonesië hoef je geen geld te wisselen, er zijn overal ATM automaten, maar wel even checken of je pinpas aan of uit staat om te kunnen pinnen buiten de EU, zoals Jenny al aangaf. Standaard staat de pinpas op uit bij de meeste banken.

Hou er rekening mee dat Nederlanders (en Belgen?) de laatste 3 weken geen geld kunnen pinnen bij de ATM’s van de BCA bank. De ATM’s van BNI, BRI en Mandiri geven vooralsnog geen problemen. Ik weet niet juist welke bank een ATM heeft staan in Labuan Bajo, maar het is moeilijk reizen als je daar geen geld kan pinnen.

Eind mei was ik op Gili Air, er is daar een pinautomaat maar het lukte mij niet daar geld uit te krijgen (met pinpas van de ING). Op Bali en Lombok verder geen probleem.

Neem meerdere pasjes mee als je die mogelijk hebt, dan weer is het een ING pas, dan weer Rabo - zelfs de “wereldpas” van ABN_AMRO is aan de beurt hier op Bali en anders wisselen …tis niet anders.

Zelf heb ik een Indonesische bank = geen probleem

inderdaad , als je langer of regelmatig in Indonesie bent is het intresanter om een indonesische rekening te openen .

Tot een jaar of 8 geleden was het inderdaad mogelijk om als buitenlander een Indonesische bankrekening te openen, maar tegenwoordig is dat zonder verblijfsvergunning niet (meer) mogelijk. Aangezien Paulana daar woont met verblijfsvergunning is het voor haar geen probleem. De gewone toerist moet het doen met pasjes (uit eigen land), cheques of contactgeld.

@ Butoijo ,
Dit is wel mogenlijk via iemand met en vast adres in Indonesia .

Greetings Jan

Nogmaals Jan, als je een bankrekening in Indonesië wilt openen moet je als buitenlander bij de bank een verblijfsvergunning kunnen overleggen, anders lukt het gewoon niet. Natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, je kunt vrienden met verblijfsvergunning of Indonesische vrienden/kennissen een rekening laten openen, maar dan staat die rekening niet op jou naam en of dat een slim idee is, dat moet ieder voor zich uitmaken.

Mvg,

Butoijo

Yogyakarta

@ Butoijo ,

Sorry dat ik u ongelijk moet geven .

Ik heb reeds enkele jaren een rekening in Indonesie , heb geen verblijfsvergunning of eigendom daar en de rekening staat alleen op mijn naam .

Greetings Jan

Beste Jan,

Dat verbaasd me zeer, want wat butoijo zegt is correct volgens mijn ervaring.
Gewoonlijk heb je een KTP (verblijfsvergunning) nodig om een rekening te kunnen openen. Zelfs Indonesiërs met een Indonesisch paspoort moeten kunnen aantonen dat ze ingezetene zijn van Indonesië om voor een KTP in aanmerking te kunnen komen, waarna ze een bankrekening kunnen openen.

Gek , ik heb geen probleem gehad om bij danamon een rekening te openen

De regel van, geen KITAS (verblijfsvergunning) geen bankrekening, stamt al uit 2006. Schijnbaar is er in Indonesië altijd wel een kantoor te vinden, waarbij een medewerker niet de juiste regels kent of toepast. Ik vraag mij alleen af wat er gebeurt als je bankpas beschadigt raakt of verliest…………….
Ik heb juist om bovenstaande redenen mijn rekening van BCA geopend in 2000 (zat toen een paar jaar in Indonesië met een sosial budaya) in 2006 afgesloten, juist om de problemen van niet meer aan je geld te kunnen komen te vermijden. Een Indonesische rekening is voor een toerist eigenlijk overbodig (kost je nog geld ook), want tot 2 maanden geleden waren er totaal geen problemen en kon je overal terecht met je Nederlandse bankpas. Verder neem ik aan dat de problemen van Maestro en de banken in Indonesië (maar ook andere landen in Azië zoals Maleisië) snel zullen worden opgelost, er is hier maar 1 verliezer en dat is de vakantieganger het is tenslotte een kwalijke zaak dat deze ruzie wordt uitgevochten over de rug van de consument.

Officieel mag je zonder verblijfsvergunning inderdaad geen rekening hebben. Sommige banken nemen het echter niet zo nauw met de regels. Als je illegaal een rekening hebt dan loop je het risico dat je banksaldo im beslag wordt genomen. Voor toeristen is het het beste om te pinnen. Dat kan inmiddels weer bij meer banken dan een paar weken geleden. Sommige banken hebben nog steeds onenigheid met Mastercard dus daar is het nog niet mogelijk op dit moment.