Wat doe jij met je restjes vreemde valuta?

Als je een verre reis maakt, krijg je vrijwel altijd te maken met vreemd geld: dollars, roebels, yens, wons en ga zo maar door.
Ben je weer thuis, zie je dat je nog wat vreemde flappen en muntjes in je portemonnee hebt zitten.

Wat doe jij met je restjes vreemde valuta? Stem in de peiling en licht je antwoord even toe!

http://static3.trouw.nl/static/photo/2012/15/9/12/20120126091352/media_xl_1091052.jpg

Zelf hou ik niet veel geld over als ik terugkom uit Thailand,hoop en al een paar honderd bath.
Tijdens mijn verblijf in dit prachtig land,geef ik een aantal duizend bath uit aan de mensen die het nodig hebben.
Vooral aan de alleenstaande moeders die met hun kinderen op de straten leven.

Ik hou nooit geld over, als ik wat over heb wissel ik het op het vliegveld terug naar euro’s. Kost wat, maar ik heb hier meer aan euro’s dan aan vreemde valuta

Het verschilt van land tot land: als ik verwacht ergens binnen afzienbare tijd wel weer terug te komen (Japan…) dan boeit het me niet. Sterker nog: aangezien de yen al geruime tijd erg goedkoop is heb ik zelfs nog wel eens voor vertrek nog even een flink bedrag extra gepind. Heb ik dat voordeeltje alvast binnen, en het komt toch wel weer op…

Voor landen waarbij een (snelle) terugkeer minder waarschijnlijk is ligt dat wel wat anders. In beginsel probeer ik dan gewoon zo min mogelijk over te houden, en niet meer op te nemen dan ik nodig heb. Wat voor een onbekende bestemming uiteraard soms lastig is, zeker als het maar een kort verblijf is (zoals laatst Kuala Lumpur, waar m’n inschatting vrij goed uitviel). Mocht ik dan een klein bedrag overhouden, prima, zie het maar als souvenir. Mocht ik een inschattingsfout gemaakt hebben en nog een serieus bedrag overhebben, dan zou ik het wel wisselen.

Maar dat doet me denken aan m’n bezoek aan Transnistrië vorig jaar vanuit Moldavië. Het land bestaat officieel niet, dus hebben Nederlandse banken er geen betrekkingen mee, en dus is contant geld wisselen de enige optie. En het ging maar om een verblijf van ruim een dag, dus lastig inschatten. Maar dan wissel je ook maar een beperkt bedrag (ik meen dat ik €50 had gewisseld), dus heel veel blijft er sowieso niet over. Desondanks wou een groot deel van de groep vlak voor de grens bij het verlaten van het land z’n Transnistrische roebels ter waarde van een paar euro nog even terugwisselen, en ging daar zelfs een half uur voor in de rij staan bij het enige wisselkantoortje, dat uiteraard ook nog eens een hele matige koers bood. Ik heb in datzelfde halfuurtje gewoon lekker de markt rond dat wisselkantoortje verkend, en m’n resterende roebels omgezet in nog een paar leuke souvenirs…