De één naait vlaggetjes op z’n backpack van landen waar hij is geweest, de ander spaart koelkastmagneetjes, en ik las net iemand die steentjes uit landen spaart.
Spaar jij iets van je reizen en zo ja wat?
Zelf koop ik wel eens magneetjes voor een magneetbord in m’n halletje, liefst zo kitsch mogelijk. En ‘frutseltjes’ die aan de achteruitkijkspiegel in m’n auto bungelen, bijvoorbeeld mini slippertjes van autobanden uit Bolivia, een mini-Peruaans mutsje met oorflapjes, een houtsnijwerkje met ‘Hakuna Matata’ uit Tanzania…
Nou mooi onderwerp,Cecilia !
Zelf verzamel ik muntstukken (thaise: bath) van elke jaargang.
Ben voor de eerste keer naar Thailand geweest in het jaar 1980 en we zijn nu 2013,er ontbreek alleen maar het jaar 2012 in mijn collectie (verleden jaar niet geweest wegens verschillende operaties)
Van elke plek waar we zijn geweest een magneet (laatste aanwinsten van afgelopen weekend: Gibraltar en Medina Sidonia) en van elke camping de traditionele sticker, die vervolgens netjes in de caravan op de binnenkant van de wc deur komt.
En soms kopen we maskers, de eerste die we kochten was in Venetië, verder uit Italica, Toledo, Sevilla en nog een paar andere plaatsen. Deze maskers sieren een muurtje van onze woonkamer.
Hola Georges, hoe is het? Herstellende??
**ff hier reageren :alles goed verlopen met de operatie,vrijdag gaan de draadjes eruit en dan is het nog een lange lijdensweg af te leggen !(kinesist) **
Ik ben twee jaar geleden begonnen met houten diertjes kopen die ik ook in het wild heb gezien. Heb al een lemuur, giraffe en een olifant (ja, in Afrika kan je met 1 vakantie al een hele verzameling opbouwen, dus ik heb het bescheiden gehouden en hoef niet alle dieren die ik gezien heb)
Al heb ik ook een aantal gebruiksvoorwerpen voor in de keuken uit verschillende landen. Mijn favoriet is een grote houten lepel om rijst mee op te scheppen. Ik weet alleen niet meer waar die vandaan komt? (Waarschijnlijk Indonesie ;)) Daarnaast heb ik een kleinere lepel uit de Filipijnen, eetstokjes uit Thailand (ahum) en slabestek uit Zuid-Afrika. Ook heb ik schaaltjes uit Indonesie, Marokko en Birma.
Wat echte souvenirs betreft hebben magneten wel m’n voorkeur, gelukkig heb ik door m’n hele flat metalen kozijnen zodat ik er nog een hele hoop kwijt kan. Maar verder niks specifieks, ik koop verder gewoon wat ik leuk vind.
Leuke reacties tot nu toe! Wat foto’s betreft kwam ik er door commentaar van andere mensen achter, dat ik veel foto’s van dieren maak in de landen die ik bezoek. Niet alleen bijzondere dieren zoals leeuwen en papegaaien. Maar gewoon katten, honden, paarden, koeien, van alles. Blijkbaar hou ik nogal van dieren. (Maar ik maak ook veel foto’s van mensen en landschappen hoor. )
Ik probeer opmerkelijke bankbiljetten te sparen en plug ze thuis met een magneet op de koelkast.
De grootste - qua oppervlakte - is een 1000 Kyats biljet uit Myanmar[SIZE=2]. [SIZE=2][SIZE=2]V[SIZE=2]ind het een fascinerend biljet, die uitgevouwen niet [/SIZE][/SIZE]past in de doorsnee portemonnee [SIZE=1]([SIZE=1]dit type biljet wordt niet meer gedrukt)[/SIZE].[/SIZE][/SIZE]
Het [/SIZE]kleinste biljet is een 1 Yi Jiao uit China, bijna net zo klein als monopolygeld. Toen ik die voor het eerst kreeg, dacht ik dat ze me zaten te pranken :teeth:
@Axel, oh ja, ik neem ook wel eens geld mee. Een plastic-achtige briefje met doorkijkraampje uit Nicaragua. En uit Tanzania het geld met al die wilde dieren erop. En een héél erg vies briefje uit Indonesië dat ook maar 1 cent waard was ofzo. De meeste briefjes van die waarde waren zo smerig.
Ik mis wel het mooie Nederlandse geld van vroeger. Euro’s zijn maar lelijk. Daarom geef ik ze altijd maar gauw weer uit ha ha.
Ik neem ook bijzondere bustickets en entreebewijsjes mee, als die er bijvoorbeeld heel knullig uit zien, of met veel kleurtjes, of handgeschreven (met mijn naam verkeerd gespeld enzo). Soms als ik een (digitaal) fotoalbum maak, scan ik die entreebewijsjes in en ‘plak’ ik ze tussen mijn foto’s.
Treinkaartje uit Java
Oh of de wikkel van een drankje met grappige naam.
Knalgeel drankje met bubblegum-achtige smaak uit Peru. (Soort Fernandez)*
Top Cecil! Nu je er zo over begint… Ik heb een flinke schoenendoos als archief en daar zitten inderdaad allerlei soorten tickets/bonnetjes/reserveringsbewijzen/visitekaartjes/plattegronden e.d. in gepropt. Het zijn soms de kleinste dingen waar nog een geweldige reisherinnering aan zit. Van een emailadres op een afgeragd bierviltje tot aan een lelijke kindertekening op A3 formaat. In een nostalgische bui struin ik soms door de schoenendoos. Aan de hand van al die voorwerpen zou ik denk wel een paar avonden anekdotes mee kunnen vullen. Misschien iets voor een nieuw discussiedraadje (maar misschien bestaat hij al): ‘jouw reisvoorwerp en jouw reisherinnering’
Ik probeer van elk land en van elke plaats waar ik kom een vingerhoedje mee te nemen. Voor de rest ben ik ook wel een type die leuke bijzondere kleine dingen bewaard van een reis zoals een bijzonder treinkaartje bivoorbeeld.
Jarenlang nam ik uit elk land een klein iets mee wat op de muur van het toilet bevestigd kon worden. Het toilet werd daardoor heel fleurig en een reismuseum. Na verhuizing ben ik daar mee gestopt (al die objecten aan de muren worden best wel stoffig) en toen ben ik eerst theelepeltjes gaan sparen en daarna muntgeld en bankbiljetten. Ik had soms kilo’s muntgeld in mijn koffer zitten (bijvoorbeeld een hele stapel 1 dollarmunten uit Liberia).
Tegenwoordig bewaar ik mijn herinneringen door er over te schrijven en dit te delen.
Wij sparen magneetjes uit elk land, wij hebben een reiskamer onze uitrusting en een grote wereldkaart met vlaggetjes. Op de deur van deze kamer hangen magneetborden met de magneetjes en het jaartal.
Ik probeer ook altijd wel wat mee te nemen uit de landen die ik bezoek. Souvenirs voor aan de muur en altijd alle bonnetjes, tickets etc. neem ik ook altijd mee terug
Ik neem overal wel iets mee.
Een lamp uit Turkije
Kitsch kaartje met hindoe goden uit Nepal
Poster uit Spanje
Theeset uit Marokko
Schilderij met een monnik uit Thailand
Waaier uit China