Enquete : Beroofd worden tijdens je vakantie in het buitenland!

Bestolen worden tijdens je onbezorgde vakantie is voor iedere toerist een nachtmerrie.
Zo las ik vanmorgend in de krant dat er verschillende Nederlandse toeristen werden beroofd van hun zuur verdiende vakantiecentjes tijdens het feesten (in Salvador) na de overwinning van het Nederlands elftal tegen Spanje.
Ben jij al eens bestolen geweest tijdens je vakantie in het buitenland?
Je kan hieronder reageren op het onderwerp eventueel kan je ook tips geven hoe de mensen hun geld of papieren best kunnen bewaren.(geldbeugel,kluis,etc…)

http://img.vandaag.be/tmp/450/350/r/articles/200906171359_45000-belgische-kredietkaarten-geblokkeerd-wegens-fraude.jpg

In Cairo, Egypte. Het gebeurde bij de piramides. Ik wilde goed doen, helaas griste iemand het kleingeld uit mijn portemonnee. Uiteindelijk was het misschien maar €5, maar het had onze excursie wel enigszins verpest.

Ik weet nu dat ik mijn portemonnee op dat soort plaatsen gewoon maar hermetisch afgesloten in mijn rugzak moet doen, net als mijn paspoort. Verder bewaar ik waardevolle dingen voornamelijk in de kluis, op de hotelkamer.

Via Wereldwijzer app

Ja, ik ben wel eens beroofd, dat was in Indonesie in 2001. Ik kreeg een duw in mijn rug, viel plat op de grond, en voor dat ik wist wat er gebeurde zat er iemand op me met een hakmes van meer dan een meter bij mijn hoofd. Niet echt een fijne ervaring.

Ik was mijn pinpas kwijt en mijn camera. Helaas ook de foto’s van een bruiloft die ik net daarvoor had gemaakt.

De materiële schade viel mee als ik er nu aan terugdenk, maar toen als student had ik weinig te besteden. Ook had ik een heel sterk ‘is van mij dus afblijven!’ gevoel.

Ooit eens op een strand in Mexico 's nachts op weg van de kroeg terug naar het hotel mijn resterende geld moeten afgeven aan drie heren. Hun buit was misschien 5 USD…

Vorig jaar een gewapende overval meegemaakt in een national park. Drie gemaskerde heren met kapmes en schrootgeweer, welke het geweer in ons bijzijn ook nog gebruikte door op een parkwachter die achter hun aan kwam te schieten. De geheugenkaart hebben we gelukkig nog snel uit de kamera kunnen halen. We konden er niet bellen, internetten en pinnen, wat het een lastige situatie voor ons maakte. De eigenaar van de lodge heeft ons 70 euro geleend, zodat we verder konden. Dat was onze mazzel om weer in bewoond gebied te komen en alles te kunnen regelen. Tjah, niet leuk allemaal…

Nou een aantal jaren geleden werd ik beroofd in mijn hotelkamer in Bangkok.(1000euro en mijn Iphone werden ontvreemd)
Gelukkig had ik mijn visakaart verstopt tussen mijn onderbroeken,anders zat ik in de dikke shit.
De plaatselijke politie had een pv opgemaakt de dames…euch heren waren bekend voor het gerecht,maar nooit opgepakt.

Praag, 1998.
In een tram. Om het helemaal fantastisch te maken wist ik dat ik met zakkenrollers in de tram zat, omdat ik had gezien hoe ze alle ritsen van de rugtas van mijn reisgenoot in no-time opengemaakt hadden (buit: een telefoonoplader).

Ik stond in de hoek van de tram. Fototas achter mijn rug tegen het hoekje, idem voor portemonnee en rugzak.
Dikke winterjas met een zak op borsthoogte, afgesloten met een rits, die regelmatig haperde. In die zak: mobiele telefoon (formaatje ijskast)
Eén van de zakkenrollers nam plaats tegenover mij.
Ik dacht: Gaat ze niet lukken. Op één of andere manier lukte het zijn compagnon om mijn aandacht een halve seconde op te eisen, een halve seconde waarin ik haar duidelijk maakte dat ik haar door had en het niet zou lukken.
In die periode wist de tegenover mij zittende crimineel mijn haperende rits los te maken en de telefoon te ontvreemden en uiteraard direct de tram uit te springen die bij een halte gestopt was.

Nu was het maar goed dat het formaatje ijskast was, ik voelde me direct lichter, dus ik gil dat het dieven zijn.
Direct sprong er nog iemand de tram uit.
Koortsachtig overlegd met een vriendin, wat doen we… twee meiden in een vreemde stad. Tram reed inmiddels, wij volgende halte eruit en toch maar teruggelopen naar de eerste halte.
Komt er een oud vrouwtje met een klein kind op ons toegelopen, sprak amper engels maar gebaarde dat we mee moesten… Wat te doen.
Besloten dat zo lang ze op grote, drukke wegen bleef lopen, we mee zouden gaan.

Lang verhaal: de man die na mijn geroep de tram verlaten had bleek een politieagent in burger. Hij had de boeven te pakken en mijn telefoon weer terug voor mij.

Moraal van dit verhaal: Zeg vooral nooit dat je mensen die gerold worden dom vind, want die zakkenrollers zijn zo ontzettend snel. Ik wist dat het rollers waren en ze hadden me nog te pakken.

Ja hoor ok ik heb dat meegemaakt.
In Moscow in de metro.
Ik voel dat mijn portemonnee wordt gerold en grijp net mis naar de handen van de dief, kijk om en er staan drie jongemannen achter me die mij onschuldig aan kijken. Wat te doen in dat geval?? Het verlies pakken en nog beter opbergen volgende keer.

Ook paspoort een keer gerold, in dit geval hebben wij de Nederlandse ambassade welke een en ander geweldig goed oplost. Binnen enkele dagen een nieuw kopie paspoort . Het enige struikelblok was de visa stempel - hetgeen tegen betaling van 100 dollar aan de betreffende douane ambtenaar werd opgelost.

Willem

Begin maart, dit jaar. In Addis Abeba. Een jongere jongen leid mij af en van meerdere grotere jongen schoten de handen in al mijn broekzakken.
Er zaten alleen maar pepermuntjes in.

Ja ik ben beroofd in TURKYE
Er is namelijk in gebroken in onze woning. En heel wat spullen gestolen zoals tv,photo toestel canon,enz…
ImageUploadedByWereldwijzer Reisforums1403905365.500296.jpg

Via Wereldwijzer app

Nou wel jammer Evi,is er een pv opgesteld door de plaatselijke politie?

In Madrid is op dag 1 mijn portemonnee uit mijn rugzak gestolen tijdens een bezoek aan het Paleis. Je gaat met een groep van kamer naar kamer en iedereen staat nogal dicht op elkaar en volgens mij is het toen gebeurt, want daarvoor had ik em nog. Op dag 3 ging ik wat drinken op een terras en had mijn rugzak tussen mijn voeten en onder mijn stoel gezet (niet vastgemaakt) en toen heeft de man achter mij de rugtas meegenomen. Ik weet gewoon dat hij het is geweest, want er was niemand anders op het terras en het personeel stond allemaal binnen. Hij ging steeds dichter bij me zitten, dat had ik nog gezien, maar ik was me van geen kwaad bewust. Afijn, ik had alleen nog mijn toilettas en wat kleding; de sleutel van de hotelkamer, geld, paspoort e.d was allemaal weg. In alle andere landen waar ik ben geweest is nog nooit iets gestolen.

In Las Vegas zijn de paspoorten van mijn ouders, mijn broer en mij gestolen. We weten niet precies hoe het gebeurt is maar toch waren ze weg.
PV op laten maken in een klein politiekantoortje en daarna nieuwe paspoorten laten maken.

In de jaren daarna mochten we altijd rekenen op extra controletijd bij de douane… We stonden blijkbaar met een rode vlag in de computer.

Ik ben 'drugged" in Bangkok, kan mij er zelf amper wat van herinneren, maar volgens de vrouw van het hostel werd ik door een engelsman binnengedragen nadat hij mij op een veld had gevonden.
Ik werd zelf de volgende wakker en had gelijk door dat mn pinpas, geld, telefoon en ketting weg waren, gelukkig had ik mijn creditcard achter gelaten in een kluis. ik let altijd heel goed op, en hoe het is gebeurd is mij echt een raadsel. alles is wel goedgekomen. de politie hielp totaal niet. maarja, uiteindelijk toch geweldige reis gehad.

overigens was ik een jaar later met vrienden in Gambia, waar een vriend, overigens door zijn eigen onoplettendheid 2x op een feest werd beroofd :expressionless:
eerst zijn centjes, 30 min later zn lege portemonnee…

Peterbul, dat lijkt me wel een heftige ervaring!

We zijn een keer bestolen in Curacao aan het strand voor 80 euro uit onze portemonee gestolen. Geen idee hoe ze het hebben geflikt, maar het geld was weg! We hadden om de beurt ‘wacht’ bij de tas, dus een echte truc was het wel.

Enjoy the club,Peter !
Ook ik was een paar jaar geleden beroofd van mijn zuurverdiende vakantiecentjes in mijn hotelkamer (Bangkok)
S’morgens (9:40am) toen ik met een houten kop wakker werd,lag er nog alleen mijn simkaartje op het nachttafeltje.(een grote som geld+ een splinter nieuwe I-phone werden ontvreemd)
Ik was zo groggy dat ik vergeten was om een broek aan te trekken(stond op straat in mijn onderbroek) om naar het nabij gelegen politie bureau de diefstal aan te geven.

Nairobi 2004. Ik liep met een reisgenoot over de straten van Nairobi. toen sprak een man ons aan. een vriendelijke man die ons uitnodigde koffie te drinken. Wij meegegaan met z’n tweeen met die ene man. Eenmaal in het cafe werden wij omringd door een aantal mannen die beweerden van de politie te zijn. Zij stelden ons vragen omdat wij met die ‘vriendelijke man’ zaten te praten. Die ‘vriendelijke man’ zou een crimineel zijn. Maar zij lieten die ‘vriendelijke man’ wel lopen. Uiteindelijk kwam het erop neer dat wij ons geld moesten afgeven aan hen.

Medan 2013 (Indonesie), mijn vrouw werd op klaarlichte dag beroofd van haar ketting en hanger. de criminelen werden wel opgepakt, maar zij hadden de buit waarschijnlijk weggegooid, toen ze gepakt werden.

In Hanoi, bij de literatuur temple. Ik droeg tijdens die reis een tasje met koord om mijn hals, maar door het vele transpireneren (inhoud wordt nat) heb ik dat tasje in mijn knie broekzak gedaan, soms hing dan koortje eruit…Achteraf gezien weet ik precies wie de dader was (of in ieder geval betrokken), er was een druk punt en 2 maal in korte tijd keek een persoon naar mij met een bepaalde blik. Ben daarna nog de hele tempel door gerend, maar de vogel was al gevlogen.

In het tasje zat een bedrag van ongeveer 80 euro.

1 like

Helaas heb ik een ook een beroving mee gemaakt tijdens mijn vakantie in Nerja (Spanje). Met een groep mensen hadden we in dit gemoedelijke dorpje een huisje gehuurd. Na een avondje borrelen in de stad liepen we terug naar ons vakantie huisje en er liepen twee jongens achter ons. Wij hadden niets door want er lopen wel meer mensen over straat s’avonds laat. In een zijstraatje waar wij doorheen moesten lopen gingen deze twee jongens (eigenlijk jochies) voor ons staan met een mes en een pistool. We moesten ons geld en andere waardevolle spullen afgeven zoals mobiele telefoons. Mijn vriend vroeg nog of hij zijn simkaart mocht houden, en dat was geen probleem. Hij heeft toen de batterij tevens stiekem uit de telefoon gehaald. Een hele rare situatie, want deze jongens kwamen niet over als professionele overvallers. Maar door de wapens die ze mee hadden, durfde geen van ons iets te doen.

Ik heb geen trauma’s overgehouden aan het voorval, wel baalde ik enorm omdat we net geld hadden gepind om te gaan parasailen. Dit hebben we uiteindelijk toch maar niet gedaan.