Ben je wel eens opgelicht of bestolen tijdens je vakantie in het buitenland?

Opgelicht of bestolen worden tijdens je vakantie in het buitenland is geen pretje!
Vooral in de hotels moet je goed oppassen, dat je niets waardevols op je kamer laat slingeren.
Ook als je een daguitstapje maakt kan je best geen opzichtige juwelen dragen,maw:valt niet teveel op in je doen en laten.
Oplichters vind je overal op vliegvelden,treinstations,busstations,taxi’s.
Ben je wel eens opgelicht of bestolen tijdens je vakantie in het buitenland?
Stem hierboven in de peiling,hieronder kan je eventueel je stemgedrag uitleggen!
groet,georgessiam.:chin:

Toen ik de eerste keer naar Thailand ging(1980) was ik bedrogen geweest door een #nepdiamant#te kopen!zag er mooi uit op het eerste zicht,nadien bleek het vals te zijn.Nu 32jaar later,ben ik een beetje wijzer geworden,en koop ik alleen maar pruleraria(kleine goedkope dingen)Ze zeggen,schoenmaker blijft bij je leest(gezegde)Als je van diamanten kopen geen kaas van gegeten hebt,dan moet je er niet aan beginnen.

Er zijn in de loop der jaren wel wat pogingen ondernomen, maar ik had het gelukkig in de gaten dus liep het op niets uit.

Afgelopen jaar in Vietnam probeerde 2 fiets-taxi boeven mij op te lichten.

Maar na mijn voorstel om maar even naar de tourist-police te lopen dropen ze toch af, genoegen nemend met de eerder afgesproken prijs, zonder fooi dit maal natuurlijk! :wink:

In Stuttgart werd er 200 euro uit mijn kamer gestolen.
Laatste keer dat ik veel cash geld mee nam op reis en zeker dat ik het in de kamer liet liggen!

Nou das jammer Virginia!! Zelf ben ik ook eens bestolen geweest in mijn hotelkamer in Bangkok.
Mijn nieuw mobieltje+een aanzienlijk bedrag werden toen ontvreemd.

Ooit is geprobeerd bij een pinautomaat in Patong ( Phuket) mijn pincode te ontfutselen. Dit ging op een heel slimme manier door een jochie van een jaar of 4 die zogenaamd een bankbiljet uit de pinautomaat haalde die ik dan vergeten zou zijn weg te halen. Dit bleek uiteraard niet zo te zijn. Gelukkig waren mijn vrouw en ik zo bijdehand om er verder niet op in te gaan.

Groeten Cor en Wilna>>>:wereld::zon02:

Nou zijn er nog andere mensen die opgelicht of bestolen zijn geweest in het buitenland?

Nope, niet dat ik weet iig. Uiteraard weleens wat teveel betaalt voor een souvenir maar das niet echt opgelicht… Das meer slecht onderhandelen. :slight_smile:

1 Keer geld van me gestolen door in Rantepao (Indonesië) door een raam met tralies mijn moneybelt onder mijn hoofdkussen vandaan te halen. Ze namen geld en legden de rest terug, met paspoort en ticket, dus dat viel mee. Ik heb denk ik een jaar of 6-7 van mijn leven gereisd, dus het valt reuze mee :slight_smile:

In Madrid was op dag 2 mijn portemonnee uit mijn rugtas gehaald en op dag 3 was mijn volledige rugtas gestolen. Balen balen balen, maar omdat ik dus geen rugtas/portemonnee e.d meer had om op te letten liep ik daarna een stuk relaxter door de stad. En met een tijdelijk paspoort kon ik alsnog terug naar huis vliegen.

Jep, in China is tijdens een treinreis m’n paspoort “verdwenen”, en in Beijing ben ik een keer zo stom geweest in de theehuis-scam te trappen.

Het zal wel een heel rompslomp geweest zijn zeker Sander om een nieuwe paspoort aan te vragen,of had je tervoren copy’s gemaakt?
Nu zelf ben ik nog nooit in China geweest,wat bedoeld je met theehuis-scam Sander? (we kunnen altijd bijleren)
groetjes,georges.

Goed Engels sprekende studenten komen met je kletsen en vragen of je mee thee gaat drinken. Aan het eind krijg je de rekening en blijk je vloeibaar goud ipv thee te hebben gedronken gezien de prijs… Google op tea house scam en er komen veel verhalen langs.

Daar komt het inderdaad wel op neer, en als toen nog niet zo ervaren reiziger heeft dat grapje me dus 80 euro gekost. Heb daar wel een spuuglelijk theeservies en dus een mooi verhaal aan overgehouden…

Wat betreft het paspoort, het lastigste was dat we toen in Yunnan zaten, en nog een binnenlandse vlucht naar Guangzhou voor de boeg hadden, daarvoor moest dus het een en ander bij de politie en een immigratiekantoortje geregeld worden. Ik had gelukkig een kopie van m’n paspoort, een paar van m’n reisgenoten (we bewaarden onze 4 paspoorten bij elkaar, dus waren ze ook allemaal weg) niet, en dat leverde de nodige verwarring op. Maar eenmaal in Guangzhou was het vooral een kwestie van geduld, een noodpaspoort is vrij vlot geregeld, maar het exit-visum kostte echt de hele middag. Maar 5 minuten voor sluitingstijd liepen we dan toch met de benodigde papiertjes de deur uit, maar goed ook, want de volgende ochtend vlogen we weer terug naar huis…

Over diefstal gesproken, dit lees ik net in het AD :slight_smile:
Een vogel heeft 1.100 Nieuw-Zeelandse dollar gestolen uit de camper van reiziger Peter Leach. De schot had zijn voertuig aan de Arthur’s Pass op het Zuiderland geparkeerd om het sublieme uitzicht in zich te kunnen opnemen.
Hij liet het raam open terwijl hij foto’s nam van de omgeving en de papegaaiachtige die op dat moment nieuwsgierig rond de mobilhome huppelde. Wist hij veel dat deze rare snuiter, een kea, een ordinaire dief was?

'Een Canadees koppel wandelde voorbij en vertelde me dat de vogel iets uit mijn camper genomen had", grinnikte de toerist. ‘Het dier stal zowat al het geld dat ik had.’

Zakje
De toerist bewaarde zijn cash geld in een zakje dat hij op het dashboard had achtergelaten. Daar moet de kea het opgepikt hebben alvorens met de noorderzon te verdwijnen. Gelukkig kon de Schot rekenen op de barmhartigheid van enkele vrienden die op het Zuidereiland wonen. Zij leenden hem geld.

Politie
In de hoop de som terug te krijgen van de verzekering, rapporteerde hij de diefstal aan de Nieuw-Zeelandse politie. ‘De agent stelde eerst wat serieuze vragen’, vertelde Peter Leach. ‘Maar dan proestte hij het uit.’

De Schot had nog nooit van kea’s gehoord. Deze vogels leven op het Zuidereiland en staan er onder meer om bekend dat ze op onbewaakte plekken rubberen dichtingen van auto’s slopen. De kea is een van de slimste en creatiefste papegaaien.

Zouden ze die vogels getrained hebben…

Geen idee of dit in Taiwan ook zo is, maar het is in ieder geval handig om te weten als ik daar tijdens mijn vakantie ben.

Mijn eerste Thailand reis op Lamai beach (Koh Samui), opgelicht met zo’n voet massage, geen prijs van te voren afgesproken, beetje dit, beetje dat, uiteindelijk moest mijn vriendin en ik 2400 Baht betalen. Was meteen de laatste keer en was meteen op mijn hoede. Verder een goeie les geweest!

In 2011 in Hanoi Vietnam bestolen in de Literatuur tempel, ik had een tasje (met koordje) in mijn knie broekzak zitten, maar het koordje hong er af en toe een beetje uit, toen bij een druk gedeelte in de tempel was het verdwenen. Ik heb de hele tempel door gerend op zoek naar de dader(s), maar dat was onbegonnen werk. Mijn hotel sleutel en geld weg.

Beursje uit rugzak gestolen in Kampala, volledig rugzakje met alle papieren en iphone in Barcelona, zilveren sieraden van hotelkamer in Mexico, gedeelte van de dollars van hotelkamer in Mexico, gewapende en gemaskerde roofoverval in Mexico: camera en beursje, gedeelte van de dollars in hotelkamer in Moshi (Tanzania), misbruik credit card (skimming) in Quito, gehele rugzak in Tunesie, overval in Chicago: papieren en geld.
Poging tot stelen beurs in Casablanca. Pogingen tot stelen rugzakje: Kampala, bus Tanzania, bus Ecuador, Quito (diverse malen), Parijs. Poging roofoverval: Quito.

Vijf jaar in India gewoond en in Nepal gereisd en nog nooit een probleem gehad. In Andalusie en de Dordogne gewoond en nog nooit een probleem gehad.

Via Wereldwijzer app