wat is er allemaal van je gejat en waar?

Ik ben wel nieuwschierig. Ik vind spullen “kwijtraken” ergens er wel een beetje bijhoren als je in 3e wereldlanden reist. soort risico van het vak…

mijn rijtje:
marocco: 1 telefoon (eigen schuld, in tas gedaan ipv bh)
ethiopie: pakje nicotine kauwgom :wink: en 1 paar sokken
kenya: bh, witte blouse
tanzania: wit shirt (moet toch eens leren de was te tellen als ik het afgeef)
uganda: wederom wit shirt (wat ze toch hebben met dat wit…)
zuid africa: 1 telefoon (na een half jaar sloppenwijk (khayelitsha) 1 middagje in het duurste shoppingmall ter wereld en ja hoor…)
mozambique: wederom 1 witte blouse dus wederom de was niet geteld.
kenya: 1e reis, mijn moneybeld was uit de auto gejat, en vervolgens hebben ze mijn pasje ed teruggestopt in mijn andere tas. toch aardig ;). geld ongeveer 60 gulden en de moneybeld.

persoonlijk vind ik de score wel meevallen gezien de jaren en tijd die ik in africa heb doorgebracht… anderen?

Das al een aardig lijstje, dan valt het voor mij nog wel mee!

Voor mij:
Zuid-Afrika: Mijn telefoon en portomonee met bankpassen tijdens een huisoverval.
Namibië: Mijn net nieuwe portomonee met mijn net nieuwe bankpassen uit mijn auto gestolen.
Malawi: Op de camping heeft het bewakingspersoneel een jerrycan benzine gestolen.

Verder de close calls: 1x poging tot inbraak maar mislukt, 1x poging tot diefstal van mijn rugzak maar ook mislukt en 1x poging tot inbraak, wederom mislukt maar wel het ondergoed van mijn huisgenoot van de waslijn gejat lol2

In Malawi en Zambia is er niks van me gejat. Ik kwam wel een meisje tegen dat om 4 uur 's ochtends naar de bushalte in Lilongwe was gaan lopen, in het stikdonker dus, met haar tasje vol waardevolle spullen bungelend aan 1 hand. Erg dom. Dat is gestolen, dus ze kwam terug naar het hostel zonder paspoort, geld etc. Maar wat nog naarder was: de dief was gelyncht door andere Malawianen. Echt dood gemaakt. Misschien zou het meisje haar spullen later die dag terugkrijgen via de politie, als die man het niet al doorgegeven had aan handlangers. Brrr…

En wat ik wel had in Malawi was dat een betaalde gids naar een eilandje vervelend werd en - op dat onbewoonde eilandje - aan me begon te zitten en vroeg of ik niet een condoom bij me had. Ben wel trots op hoe ik me daar uit heb gered zonder kleerscheuren of nare dingen, behalve dan een nogal ijzige sfeer tijdens het terug varen in zijn boomstam-kano. Door te doen alsof hij een grap maakte, beetje beleefd en losjes er omheen lullen, heel indirect en grappend vragen wat de dorpsgenoten wel niet van hem moesten denken (kortom, zonder die woorden, refererend aan het gebruik van lynchen van mensen die toeristen lastig vallen!)… Poeh, dat was wel even zweten want die gast was 2 meter en super gespierd.

In Nairobi is op de allerlaatste dag van 5 weken Tanzania + Kenia, mijn mobieltje en een paar tientjes aan geld uit mijn hotelkamer gepikt. Eigen schuld maar ook stom van het hotel: ze hadden het raam open gelaten en mij niet verteld dat het überhaupt open kon/was. (Er hing een gordijn voor). Op mijn laatste dag had ik de alertheid wat laten vieren en was al met één been weer in Nederland…
Ze hadden wel mijn paspoort laten liggen, en mijn harde schijf voor foto’s, ik denk dat ze niet wisten wat het was.
Mijn bankpas had ik wel bij me op straat onder mijn kleding; over paspoort had ik getwijfeld en in hotel gelaten (alleen kopie mee op straat), omdat ik in Nairobi ook wel had gemerkt hoeveel mannetjes je graag ontdoen van je spullen, en daar de origineelste verhalen en trucs voor verzinnen (en over gewelddadige overvallen had ik ook wel gehoord).
Een taxichauffeur zei me later dat het wel een ‘inside job’ van het hotel moest zijn, JUIST omdat ze mijn paspoort hadden laten liggen en ze wisten dat ik die avond mijn vlucht had. Zonder mijn paspoort zou ik hebben moeten blijven en zou ik meer tijd hebben om de politie te laten uitzoeken wat er aan de hand was; nu had ik slechts een uurtje, en was voor mij het belangrijkste om een soort verklaring met stempels te krijgen van de politie, voor mijn verzekering.

Diverse mislukte pogingen:

  • in Nairobi van alles: mannen die me eerst vroegen waar ik vandaan kwam en dan Oooooooh wat toevallig, daar ga ik volgens jaar studeren, wil je koffie met me drinken? Op precies die manier zijn twee vrienden van me beroofd die toch ook al aardig wat gereisd hadden. Tijdens het koffiedrinken kwamen opeens 4 vrienden ze intimideren…
    Ook de truc van schoenpoetsers: wauw wat een toffe gympen heb je, die heeft die voetballer ook altijd aan, mag ik eens kijken? En dan smeren ze er opeens iets vies op. Wat ze daarna precies van plan waren weet ik niet (voor heel veel geld schoonmaken? Of me zakkenrollen?) maar ik ben gauw weggelopen.
  • In Dar Es Salaam: twee jongens die elkaar duidelijk kenden (ik zag hun blikken over en weer), volgden me op een paar meter afstand van elkaar, op klaarlichte dag in een drukke straat. De ene tikte me opeens vriendelijk op mijn schouder en wees dat er iets vies achter op mijn broek zat (wat niet zo was). Ik keek automatisch wel even maar draag mijn schoudertas altijd met de band diagonaal over mijn torso en heb er meestal losjes een hand op. Binnen een seconde bedacht ik me dat het natuurlijk een truc was en dat ik die jongens al zo had zien seinen met hun ogen. Nu zag ik ook die tweede jongen wanhopig seinen zo van: ik kan haar tas niet pakken! Ik ben na een vuile blik snel doorgelopen, de drukte van de andere mensen in. Ze volgden me niet.
    Ook in Dar Es Salaam waren veel mannetjes die heeeeeeel toevallig in Amsterdam zouden gaan studeren. En ook mannetjes die me wilden uitnodigen naar een feestje, als ik even mee zou lopen dat steegje in, zouden ze me wel een leuk barretje laten zien. Eentje bleef me hardnekkig volgen terwijl ik de grote drukke straten bleef gebruiken, onder de mensen blijvend… totdat ik bij mijn hotel was dat een bewaker met mitrailleur had. Daar was ik toen even heel blij mee.

In Zuid-Amerika zijn wel eens dingen van waslijnen gejat, eigenlijk verdenk ik andere toeristen. En een keer de yoghurt uit de gemeenschappelijke koelkast van een hostel: die anekdote gebruik ik altijd als mensen vragen hoe gevaarlijk Peru is. :slight_smile:
Ik heb juist altijd veel dingen gevonden op reis: camera’s op cafétafels, volle money belts in de badkamer of onder een matras… ook wel eens een paspoort achter iemand aan gebracht die al door gereisd was. Soms waren mensen dan heel blij en verbaasd, soms ook vonden ze het maar normaal dat ik US$680 (!! ik weet het nog goed) onaangeroerd in hun handen terugbezorgde “oh yeah, thanks”… alsof het een pet was… en beloofden ze daarvoor een biertje, wat ik nooit gekregen heb. Hmpf. De eikel.
Maar goed, andersom hebben mensen ook wel eens netjes op mijn vergeten spullen gelet (tas met portemonnee, sleutels, alles!), een pinpas achter me aan komen rennen (in Peru komt eerst het geld uit de automaat en dan pas je pasje!), dat soort dingen. Karma komt wel weer terug uiteindelijk. :slight_smile:

In Malawi en Zambia is er niks van me gejat. Ik kwam wel een meisje tegen dat om 4 uur 's ochtends naar de bushalte in Lilongwe was gaan lopen, in het stikdonker dus, met haar tasje vol waardevolle spullen bungelend aan 1 hand. Erg dom. Dat is gestolen, dus ze kwam terug naar het hostel zonder paspoort, geld etc. Maar wat nog naarder was: de dief was gelyncht door andere Malawianen. Echt dood gemaakt. Misschien zou het meisje haar spullen later die dag terugkrijgen via de politie, als die man het niet al doorgegeven had aan handlangers. Brrr…

En wat ik wel had in Malawi was dat een betaalde gids naar een eilandje vervelend werd en - op dat onbewoonde eilandje - aan me begon te zitten en vroeg of ik niet een condoom bij me had. Ben wel trots op hoe ik me daar uit heb gered zonder kleerscheuren of nare dingen, behalve dan een nogal ijzige sfeer tijdens het terug varen in zijn boomstam-kano. Door te doen alsof hij een grap maakte, beetje beleefd en losjes er omheen lullen, heel indirect en grappend vragen wat de dorpsgenoten wel niet van hem moesten denken (kortom, zonder die woorden, refererend aan het gebruik van lynchen van mensen die toeristen lastig vallen!)… Poeh, dat was wel even zweten want die gast was 2 meter en super gespierd.

In Nairobi is op de allerlaatste dag van 5 weken Tanzania + Kenia, mijn mobieltje en een paar tientjes aan geld uit mijn hotelkamer gepikt. Eigen schuld maar ook stom van het hotel: ze hadden het raam naar de gang open gelaten en mij niet verteld dat het überhaupt open kon/was. (Er hing een gordijn voor). Op mijn laatste dag had ik de alertheid wat laten vieren en was al met één been weer in Nederland…
Ze hadden wel mijn paspoort laten liggen, en mijn harde schijf voor foto’s, ik denk dat ze niet wisten wat het was.
Mijn bankpas had ik wel bij me op straat onder mijn kleding; over paspoort had ik getwijfeld en in hotel gelaten (alleen kopie mee op straat), omdat ik in Nairobi ook wel had gemerkt hoeveel mannetjes je graag ontdoen van je spullen, en daar de origineelste verhalen en trucs voor verzinnen (en over gewelddadige overvallen had ik ook wel gehoord).
Een taxichauffeur zei me later dat het wel een ‘inside job’ van het hotel moest zijn, JUIST omdat ze mijn paspoort hadden laten liggen en ze wisten dat ik die avond mijn vlucht had. Zonder mijn paspoort zou ik hebben moeten blijven en zou ik meer tijd hebben om de politie te laten uitzoeken wat er aan de hand was; nu had ik slechts een uurtje, en was voor mij het belangrijkste om een soort verklaring met stempels te krijgen van de politie, voor mijn verzekering. Zo redeneerde althans die chauffeur. Ik kon op tijd mijn telefoon blokkeren, er was niet mee gebeld. Verzekering vergoedde de telefoon gewoon.

Diverse mislukte pogingen:

  • in Nairobi van alles: mannen die me eerst vroegen waar ik vandaan kwam en dan Oooooooh wat toevallig, daar ga ik volgend jaar studeren, wil je koffie met me drinken? Op precies die manier zijn twee vrienden van me beroofd die toch ook al aardig wat gereisd hadden. Tijdens het koffiedrinken kwamen opeens 4 vrienden ze intimideren… moesten ze alles afgeven, en ze durfden niet te weigeren.
    Ook de truc van schoenpoetsers: wauw wat een toffe gympen heb je, die heeft die voetballer ook altijd aan, mag ik eens kijken? En dan smeren ze er opeens iets vies op. Wat ze daarna precies van plan waren weet ik niet (voor heel veel geld schoonmaken? Of me zakkenrollen?) maar ik ben gauw weggelopen.
  • In Dar Es Salaam: twee jongens die elkaar duidelijk kenden (ik zag hun blikken over en weer), volgden me op een paar meter afstand van elkaar, op klaarlichte dag in een drukke straat. De ene tikte me opeens vriendelijk op mijn schouder en wees dat er iets vies achter op mijn broek zat (wat niet zo was). Ik keek automatisch wel even maar draag mijn schoudertas altijd met de band diagonaal over mijn torso en heb er meestal losjes een hand op. (Bovendien zat er alleen een schriftje, wat water en wat kleingeld in. Maar wel een schriftje dat ik niet kwijt wilde.) Binnen een seconde bedacht ik me dat het natuurlijk een truc was en dat ik die jongens al zo had zien seinen met hun ogen. Nu zag ik ook die tweede jongen wanhopig seinen zo van: ik kan haar tas niet pakken! Ik ben na een vuile blik snel doorgelopen, de drukte van de andere mensen in. Ze volgden me niet.
    Ook in Dar Es Salaam waren veel mannetjes die heeeeeeel toevallig in Amsterdam zouden gaan studeren. En ook mannetjes die me wilden uitnodigen naar een feestje, als ik even mee zou lopen dat steegje in, zouden ze me wel een leuk barretje laten zien. Eentje bleef me hardnekkig volgen terwijl ik de grote drukke straten bleef gebruiken, onder de mensen blijvend… totdat ik bij mijn hotel was dat een bewaker met mitrailleur had. Daar was ik toen even heel blij mee.

In Zuid-Amerika zijn wel eens dingen van waslijnen gejat, eigenlijk verdenk ik andere toeristen. En een keer de yoghurt uit de gemeenschappelijke koelkast van een hostel: die anekdote gebruik ik altijd als mensen vragen hoe gevaarlijk Peru is. :slight_smile:
Ik heb juist altijd veel dingen gevonden op reis: camera’s op cafétafels, volle money belts in de badkamer of onder een matras… ook wel eens een paspoort achter iemand aan gebracht die al door gereisd was. Soms waren mensen dan heel blij en verbaasd, soms ook vonden ze het maar normaal dat ik US$680 (!! ik weet het nog goed) onaangeroerd in hun handen terugbezorgde “oh yeah, thanks”… alsof het een pet was… en beloofden ze daarvoor een biertje, wat ik nooit gekregen heb. Hmpf. De eikel.
Maar goed, andersom hebben mensen ook wel eens netjes op mijn vergeten spullen gelet (tas met portemonnee, sleutels, alles!), een pinpas achter me aan komen rennen (in Peru komt eerst het geld uit de automaat en dan pas je pasje!), dat soort dingen. Karma komt wel weer terug uiteindelijk. :slight_smile:

Overigens schuw ik echt niet elk contact met mensen die voorstellen om samen iets te doen hoor. Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe en wat. Vaak geeft je intuïtie ook wel aan wat iemand van je wil.
Ik heb leuke bezoekjes aan musea gebracht, door dorpen gewandeld, markten en zwembadjes en dierenopvangcentra bezocht waar geen toeristen kwamen, met diverse verschillende mensen, die ik bijvoorbeeld kende via het hotel, of die het na een jungletrip als gids, nog wel leuk vinden om wat meer van hun stad te laten zien. Soms zelfs gewoon iemand van de straat die me aansprak. Uiteraard probeer ik dan zoveel mogelijk onder de andere mensen te blijven en dus te wandelen of met openbaar vervoer te gaan. Ik stap niet zomaar bij iemand in een auto.

Tot nu toe bleek mijn intuïtie aardig te kloppen, alleen had ik dat van die gids in Malawi niet zien aankomen omdat ik hem immers ook geld betaalde voor een professionele tour, en omdat hij vaak op het compound van het hotel kwam en dus vertrouwd werd.
En een keer heeft een aardige Peruaanse man met wie ik leuke markten en festiviteiten en bars heb bezocht, me naderhand mails met zielige verhalen gestuurd en dat hij geld nodig had; dat had ik niet zien aankomen. (Niks gestuurd natuurlijk.)
En al die andere mensen hebben niet zulke mails gestuurd of om geld gevraagd.

Misschien kregen ze die witte shirts gewoon niet goed schoon en hoopten ze dat je het niet zou merken dat het ontbrak? :wink:

1 like

In Laos willen ze de toeristen (en expats) heel graag laten zien dat Lao geen boeven zijn! Breaking news…

http://www.pbase.com/cile/image/120410190/original.jpg

Tijdens een reis door Costa Rica: m’n fotocamera. Op de laatste dag! Geen enkele foto meer van dus! Baalde er flink van :mad:

Oh dat is echt balen! Die camera vervang je wel weer maar de foto’s… :frowning:
Ik probeer tussendoor wel back-ups te maken (op usb-stick of dvd’tje) maar lukt niet altijd.

Ik sindsdien ook :slight_smile:

het lijkt me wel echt het ergste dat je kan overkomen… je foto’s weg of je reisdagboek… moet er echt niet aan denken!

2 jaar geleden in Dar es salaam, hadden een paar “keurige” mannen een kamer gehuurd in hetzelfde hotel als waar ik verbleef.
Toen ik savonds op de binnenplaats een sigaretje ging roken wilde ze maar dat ik op een bepaalde stoel ging zitten, kon ik beter tv kijken. maar dat wilde ik niet. ineens stonden ze op liepen hun kamer binnen en vertrokken in no time met al hun spullen. Ik vond het alleen maar raar omdat een medewerker net terug kwam met hun drinken en ze het niet wilde hebben en ook niet het wisselgeld wat niet een klein beetje was. Later bleek dat het de spullen waren van een 2-tal onderzoekers. laptops met al hun research erop enz enz. het halve hotel bleek later leeg gehaald behalve mijn kamer.

Het loont dus echt om je eigen slot mee te slepen!