Discussie vd maand: slechte ervaringen tijdens het reizen?

Als lid van wereldwijzer begrijpen jullie hoe schitterend het is om te reizen. Proeven van andere culturen, nieuwe mensen ontmoeten en genieten van de lokale lekkernijen, heerlijk!

Helaas is soms niet alles aan een reis zo positief, dus vandaar mijn vraag; wat is jullie slechtste ervaring geweest tijdens het reizen?

Dat in Rio de Janeiro mijn rugzak uit mijn handen werd getrokken en weg was ie. Met paar honderd euro en paspoort. Bankpas, creditcard en mobiel had ik gelukkig in mijn broekzak.

En jij zelf?

Geen echt rampzalige dingen, zakkenrollen van de reserveportemonnaie in een Srilanka bus met daarin rond de 20 euro is peanuts. Deze had ik in de intro als forumbeheerder in 2015 al eens laten noteren, en was wel goed voor het adrenalinegehalte :wink:
“Ik had een keurige op tijd zijnde heenreis Kolkata-Gaya met de trein in India, en 5 dagen later een eveneens keurig op tijd geboekte terugreis. De trein bleek uiteindelijk, zelfs voor India een uiterste, 16 uur te laat en we reden een Kolkata buitenwijk binnen anderhalf uur voordat m’n vlucht zou vertrekken. Klamme handjes. Gelukkig
a) Herkende ik het stationnetje waar we langsboemelden, dat lag in een buitenwijk dicht bij de airport terwijl het eindpunt van de trein veel verder weg lag.
b) Was er weer eens een rood sein.
Dus: treindeur open, tassen op het spoor gooien en zelf er achter aan, en onder de verbaasde blik van de spoorweg-buren en beambten 300 meter terug lopen naar het stationnetje en aldaar tuktuk gepakt. Riskant (er had ook een sneltrein aan kunnen komen…) maar de moeite waard, zonder dat had ik de vlucht gemist.”

Maar van 16 uur overdag ronddolen op een middelgroot Indiaas station, tussen de heilige koeien die het perron als rioool gebruiken en soms jouw bagage maar nét missen, en daarna een onrustige nacht op de slaapbank van de trein - ach je krijgt er eelt op je ziel van :wink:

Tnx,

<Erik>

Hallo beste medereizigers.

Ondanks het feit dat ik al meer dan tien jaren meerdere malen per jaar vlieg kan ik me niet herinneren dat er een slechte ervaring is geweest die het vermelden waard is. De lange wachtrijen op luchthaven Suvarnabhumi in Bangkok daar gelaten. Ik ben dan ook een zeer tevreden gebruiker van luchtvaartmaatschappijen en vliegvelden.

Groet Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Pfoe, alsnog lijkt het me akelig lastig reizen zonder paspoort op zak!

Zelf heb ik gelukkig geen mega slechte ervaringen gehad. De minst leuke ervaring is dat er een bierfles tegen mijn achterhoofd vloog. Deze was afkomstig van twee mensen die ruzie hadden en blijkbaar achter mij stonden. Hier heb ik nog een mooi litteken als aandenken aan over gehouden…

De meeste dingen die ik heb meegemaakt zijn achteraf wel een leuke ervaring geweest of iig een goed leermoment, zoals voor meestal enkele euro’s opgelicht worden door taxi chauffeurs of de ‘behulpzame’ medemens (waar ze een vergoeding voor moeten hebben). Vast zitten in Cairns tijdens Yasi was eigenlijk ook zo’n heerlijke ervaring :slight_smile:
De grootste frustratie die ik me zo voor de geest kan halen is een taxi chauffeur die dacht te weten waar we moesten zijn, maar dat was niet helemaal het geval, waardoor we midden in de nacht lopend, zonder te weten waar naar toe precies en door een redelijk moeilijk begaanbaar gebied onze overnachtingsplaats moesten vinden…

Tja, kleine ergernissen zijn er altijd wel (enorme wachtrijen op vliegvelden, accommodaties die wat tegenvallen), maar echte slechte ervaringen kan ik niet 1,2,3 noemen.

Al veel gereisd maar in Vietnam hebben we ons het meest geërgerd,een taximeter die 10 X sneller draait dan normaal, kamer geboekt via internet met voorschot betaald, blijkt de prijs bij aankomst een stuk duurde te zijn uitleg: we hebben geschilderd ! Kamer die we gereserveerd en betaald hadden onze bagage 's morgens daar al hadden staan, na een uitstap gewoon aan anderen gegeven, wij dus met veel discussie 's avonds laat naar een ander plaats gebracht met veel slechter kamer en in totaal andere buurt maar wel geen geld terug gezien ! Vietnam voor ons de slechtse ervaring van heel Azië

Niks ergs. Enige wat ik kan bedenken:

Zullen we een uitgebreid verslag schrijven over de ‘‘vreselijke’’ reis ?

Nee, ik hou het op telegram stijl : thuis vertrokken om **13:00 de 23e **en in Kilifi aangekomen de 25e om 17:00. In Milaan ‘’gecrashed’ wegens fautly hydraulic systems. In Addis Abeba blijven plakken wegens ‘’no connecting flight’’ 42 uur onderweg voor een reis die normaal 14 uur duurt.
Er kwam 1 koffer te weinig van de band… SHIT, die met de kano !!
Naar lost bagage en wat zag ik staan ? Juist ja, onze koffer ! Die was al voor ons aangekomen. Hoe is me een raadsel, maar beter voor ons dan 3 dagen later.

Gelukkig niks ergs dus. Al zijn andere reizigers misschien al hoteldebotel van een taxi die 40 euro vraagt ipv. 5, of een brommerrit die 3 euro kost ipv. 0,50 cent. gewoon omdat je blank bent. Maar, dat vinden wij geen ramp. ALs je niks wil meemaken moet je gewoon thuis op de bank blijven zitten. :foto:

GRTZ

Tja inderdaad, koffers - zeker 2-3 x wat later aangekomen dan gewenst :wink: Maar ze KWAMEN aan, en in bijvoorbeeld Colombo worden ze bij toeristen altijd naar je huis/hotel gebracht terwijl bij locals de arme reizigers dan weer zelf naar airport moeten. Je raadt al welke identiteit Sandya dan kiest…

Nog zo’n helaas niet zelden voorkomende affaire is (goedkopere) kamerboekingen in hotels met Expedia, Agoda, Bookingcom enzo. Zelf 1 x meegemaakt dat het fout ging: kwam rond 10 uur 's avonds met Indiase vriend aan in het hotelletje na wat vertraging (omrijden door weggespoelde brug), toonde de prepaid voucher, en ‘sorry sir don’t know the booking we are full’. Ze waren nog wel zo netjes om te vertellen waar dichstbijzijnde andere hotel zat, dat was 1 ster hoger maar dan ook 2 x zo duur en had gelukkig nog vrije kamer.

Agoda heeft na het nodige aandringen (…) netjes de betaling teruggestort en het hotel heeft vermoedelijk punten verloren op zijn ‘puntenleveranciersbewijs’ waardoor ie, bij recidive, bij Agoda eruit gegooid wordt. Lijkt een geval van ‘er kwam iemand eerder langs dan Erik die we deze kamer voor hogere prijs konden verkopen’. En voortaan e-mail ik dit soort hotels altijd vantevoren na boeking en vragend om bevestiging; dan kun je in dit geval zwaaien met die e-mail en eisen dat hotel ZELF in zo’n “overboekings” geval een kamer elders regelt, minimaal zelfde niveau, en de taxi betaalt…

Tnx,

<Erik>

Zakkenrollen, vlugge grijpers die met je rugzak verdwijnen, overval omwille van je uurwerk, halsketting of (het meestvoorkomend) je smartphone … jaja, het gebeurt hier ook in Brazilië, maar niet alleen hier, overal ter wereld !

Hierbij blijf ik echter herhalen dat je in héél veel gevallen ZELF het probleem UITLOKT !

Een eenvoudige gouden regel : vertoon geen uiterlijke tekenen van rijkdom !

Simpel toch, niet ?

Als je bovendien een klein beetje oplet waar je gaat wandelen en bewust bent van je omgeving wordt je risico al heel behoorlijk verkleind.

Als je natuurlijk die absolute non-chalante nood hebt om achteloos met je tablet of smartphone om het even waar loopt foto’s te trekken … tja, dan vraag je gewoon om problemen.

Wees allemaal een beetje voorzichting, gebruik een minimum aan gezond verstand, dan reis je in vrede en, kom je in vrede terug naar huis met mooie herinneringen :slight_smile:

Tropische groet uit Salvador da Bahia - Brazilië.

Ivan

Nou, omdat jullie zo aanhouden, zal ik een “slechte ervaring” uitzoeken.
Wij waren weer eens in India. Eerste avond in Delhi. Reisbegeleider nodigt iedereen die nog wil pinnen uit om met hem mee te gaan de stad in. Mijn vrouw Jeannette dus ook mee. Ik blijf in het restaurant achter, waar wij dan aansluitend zouden gaan eten.
Na verloop van tijd komt de reisbegeleider naar mij toe gelopen en hij zegt: “Jeannette is kwijt”. In een grote stad als Delhi. Ik wist toen even niet, wat ik moest doen, anders dan bij de voordeur van het restaurant gaan staan wachten op betere tijden.
Gelukkig herinnerde Jeannette zich na een tijdje de naam van het restaurant, omdat wij een paar jaar daarvoor in dit hotel hadden overnacht.

Koffers gestolen tijdens onze reis in Costa Rica. Hadden alleen nog de kleren die wij aan hadden en geld en paspoorten.
Heel onwerkelijk allemaal maar we hebben nog 2,5 week door Costa Rica gereisd en kwamen thuis met een rugzak en plastic zakje. Dit keer geen wasgoed en uitpakken. Uitbetaling van de verzekering was een flinke domper.

Als ik jullie ervaringen lees, dan is mijn ‘slechte ervaring’ een luxe probleem. Hier gaat ie …

We hadden voor onze 20ste huwelijksverjaardag een privé rondreis geboekt in Sri Lanka. Aangekomen op de luchthaven bleek dat er nog een ander koppel met ons zou meereizen. Hoezo privé??? Het jammere was dat deze mensen helemaal niet naar Sri Lanka op reis wilden en geen enkele interesse hadden in de cultuur van dat land. Zij hadden een reis naar Zuid-Amerika geboekt die op het laatste nippertje niet kon doorgaan en Sri Lanka was zowat het enige alternatief op die korte termijn.
Maar goed, het was nu eenmaal niet anders.
Wat ik wel heel erg vond, is dat we alle moeite van de wereld hadden gedaan om na de rondreis in Sri Lanka een klein resort, ver weg van de bewoonde wereld, te vinden op de Malediven. Dat was ons ook bevestigd door het reisbureau (toen deden we dat nog via reisbureau). Daar aangekomen bleek het resort overboekt en werden we naar een resort gebracht dat we al bij voorbaat hadden uitgesloten. Er was geen alternatief.
Nu, meer dan twintig jaar later, zou ik me niet meer zo snel laten afschepen en meer op mijn strepen staan.

NA 46 jaar al over de Globe te reizen, nooit iets dramatisch gelukkig gebeurt, wel kleine zaken, zoals In Budapest ( jaren 70) ergens in de stad worden afgezet, voor een overnachting, in net pikkedonker, niemand te zien verser. Aangeveld bij een huis, gelukkig kon een klein jongetje 3 woorden Engels, en die heeft ons toen naar het juiste adres gebracht.

Of na de overtocht van Italië met de boot naar Griekenland ( Pireus) bijna niet mee kunnen met de enige bus naar centrum van Athene. Omdat de buschauffeur, ondanks het gekochte busticket, ook weer geld wilde hebben. We zijn hewoon in de bus gaan zitten en bewogen niet meer van die plek.

Achteraf leuke verhalen dus geworden.

of in Indonesia, reizen met de bus, incl. Airco. Geweldig overdag, maar zoooooo koud in de nacht, maar ja de airco gaat niet uit, want je hebt betaald toch voor de airco, wat waren we koud zeg. En o ja op die bus reis zat ook muziek, maar ja we wilden in de nacht wel een beetje slapen, nee hadden we ook voor betaald, en ze deden die muziek echt niet uit. Hebben we de stekkers van de boxen eruit getrokken. Alle lokalen klapte toen voor ons, zij durfde het helemaal niet te vragen of de muziek uit kon en wij Westerlingen wel. En ja gelukkig bleef die uit.

Ook ik reis zoveel mogelijk, soms alleen en soms met mijn partner. Er zijn wel eens dingen geweest die minder positief waren, maar echt slechte ervaringen kan ik (gelukkig!) niet melden. Het enige wat ik echt een dieptepunt vond was tijdens een reis naar Chicago die verzorgd werd door mijn HBO studie en waar we de 1e nacht (na 8 uur vertraging) in een soort (ex-)opvangcentrum voor daklozen en verslaafden terecht kwamen en dat ons ‘hotel’ zou moeten worden voor de rest van de studiereis. Niemand van de studenten ging hiermee akkoord, want het was er ronduit smerig en er lagen her en der spuiten op de vloer… De schoolleiding heeft het hotel omgeboekt en werd het alsnog een leuke reis.

Vanwege een verbouwing bij de autoverhuur luchthaven Sardinië-Cagliairi moesten we uren wachten op onze huurauto. Na een lange rit was er niemand die ons de sleutel kon geven van ons huisje. Uiteindelijk midden in de nacht met 3 kleine kinderen IN het huis. Eerst een douche denk je dan maaaaarr er kwam geen druppel uit de kraan. Geen water! Het probleem zat in het hele straatje en duurde een paar dagen! Het beloofde zwembad op t park kostte ons een vermogen aan entree en het huisje had geen wasmachine tv etc maar dat was niet zo erg als geen water! We boeken altijd particulier maar dit (duurste) huisje hadden we via een grote NL reisorganisatie.

Sent from my SM-N9005 using Wereldwijzer mobile app

Het enigste vervelende dat wij mochten meemaken dat wij voor de terugvlucht van Tokyo naar Amsterdam al in het vliegtuig zaten en er een technisch probleem was. Dus iedereen er weer uit. Na lang wachten zonder verdere informatie moesten we nog een dagje langer blijven in Tokyo omdat het defecte onderdeel niet voorradig was en van elders aangevoerd moest worden. Overigens was het langere verblijf van 1 nacht goed geregeld door de KLM.

De beperkte beenruimte in het vliegtuig tijdens lange vluchten vind ik nog het ergste.
Voor de rst zijn het allemaal ervaringen :slight_smile:

Ik stond in Kuala Lumpur aan de laatste halte Titiwangsa van de monorail te wachten op een Portugeze kennis en ging er aan de verkeerde kant uit (twee mogelijkheden, precies de foute keuze), maar je komt precies aan een snelweg terecht. Wordt er met 180km/u een leeg blikje rakelings langs mijn hoofd gegooid. Ik hoorde aan het geluid dat het echt enkele millimeters gescheeld had. Dit kan natuurlijk overal gebeuren… maar tjonge hey wat knijp je hem dan even!!