Verleden jaar is mijn koffer kapot gegooid op de luchthaven van of Sofia of Schiphol. Er zat ook een fles rakija van 1,7 liter in en die was ook gebroken dus alles in de koffer kletsnat. Schaderapport op laten maken op Schiphol en naar Bulgaria Air gemaild samen met de foto’s van de schade. Kreeg een automatisch aangemaakt bericht van de luchtvaartmaatschappij dat ze zich er na 2 maanden mee bezig zouden gaan houden. Nooit meer wat gehoord. Na meer dan 3 maanden weer een mail gestuurd en weer geen antwoord gekregen. Wat moet je ermee?
Hoi,
Mijn slechte ervaring is tot nog toe beperkt gebleven tot een nonchalant pinautomaat moment. Namelijk mn geld genomen maar niet mn pasje. Sindsdien controleer ik steeds of ik na het pinnen alles heb. Sinds een tijdje heb ik zo’n belt waar ik mn portemonnee, paspoort en mobiel steeds in bewaar. En steeds kan voelen.
Ik ben ooit m’n portemonnee kwijtgeraakt, uit m’n te wijde broekzak gevallen toen ik even op een hek zat…
Allemaal in het buitenland gebeurd. Een keer dat m’n bankpasje het niet deed omdat die niet geactiveerd was voor buiten europa… Vervolgens niet meer de pincode van m’n creditcard weten, omdat ik die weinig gebruik…
Alles liep gelukkig af met weinig hoofdpijn. En dit is allemaal makkelijk te vermijden.
Overigens, in nederland kreeg je vroeger eerst je geld, dan je bankpas, dat werd toen omgedraaid.
In het buitenland vaak andersom, ook omdat je na nemen van je geld soms nog andere zaken kan regelen…
Ik geloof niet dat het veel mensen overkomt, weglopen met je geld zonder je bankpas, of op reisgaan volledig afhankelijk van een je bankpas die nog niet werkt buiten europa…etc
Verder, ik gebruik geen koffer meer, maar een soort rugtas,plunjezak. Daar kan meer in en is m’n handbagage. Geen risico meer met verdwenen, beschadigde of te laat aankomende bagage. Vaak zwaarder dan wat handbage mag zijn, maar is nog nooit gewogen voor zover ik heb meegemaakt.
Ik print alles wat digitaal is altijd uit. Ook altijd een usb stick met dezelfde documenten. Voor Als m’n mobiel stukgaat etc…
Simkaart wissel ik direct om met een lokale als het mogelijk is, geen hoge kosten etc…
Veel plezier op reis!
Het enige wat ik zo kan bedenken, is dat ik naar Zuid Frankrijk ging met de trein, en omdat ik mijn koffer nergens kwijt kon in de bagageruimte en ik deze ook niet mee mocht nemen naar mijn stoel, heb ik 3 uur lang bij mijn koffer gestaan en gezeten, daarnaast had die trein geen wifi, dus dat waren lange 3 uurtjes.
Dit was met de TGV van Parijs naar Nîmes
Ach, allemaal kleine rampjes die na afloop vaak toch wel leuke verhalen opleveren.
De truck in Afrika, die zo slecht was dat het bij een zware regenbui meer weghad van een douche, die motorisch zo slecht was dat een vrachtwagen met 30 zware koeien ons bergopwaarts inhaalde. Diezelfde truck die op een gegeven moment met twee wielen over de rand van een ravijn hing… waarna wij eigenlijk zoiets hadden van: Laat maar gaan, val maar om, dan zijn we van je af (en dat gebeurt dan toch weer niet he…).
De politie in Cuba die even leuk aan ons dacht te verdienen, maar omdat ik opeens spontaan geen woord Spaans meer sprak en ook het universele gebaar dat hij een pen wilde hebben om iets op te schrijven niet meer begreep heeft hij het na 5 minuten opgegeven. De pompbediende die ik daarna gevraagd heb wat ik fout gedaan heb (spontaan bevatte mijn vocabulaire weer wat spaans) antwoordde: “Niets, hij probeert gewoon geld los te krijgen”.
Datzelfde Cuba waar we meer dan 3 uur hebben geprobeerd de weg naar Cienfuegos te vinden vanuit Havana en daarna omgerekend ongeveer 25 euro betaald hebben aan iemand die met ons meereed naar de juiste snelweg. Dat geld had hij nodig voor een taxi terug (oftewel: je weet dat je afgezet wordt, maar na 3 uur ben je het wel zo zat).
De arts die onze groep in een hotel in Argentinie bezocht wegens heel veel griepgevallen in de groep… (allemaal dezelfde symptomen, maar allemaal weer andere pilletjes).
En zo nog wel een paar kleine gevalletjes die ik me momenteel even iets minder herinner, maar waar we na afloop toch wel behoorlijk lol om gehad hebben.
Eigenlijk is een reis die compleet op rolletjes loopt toch maar saai :biggrin:
Persoonlijk heb ik nog nooit echt iets spannends meegemaakt. En hopelijk blijft dat zo.
En de dingen die ik heb meegemaakt zijn leerervaringen. :wereld:
Enigste wat wij zo kunnen bedenken is dat we op Nicaragua, op de corn islands vast zaten vanwege storm.
We hebben de hele dag gewacht maar er vertrok geen boot, er waren 3 Jordaniërs die waren de hele tijd aan het zeuren tegen een local, toen zei die local nou ik breng jullie wel even naar het andere eiland voor een paar Cordobas
Verzonden vanaf mijn iPad met Wereldwijzer Reisforums