Peiling vd week: Wel eens vertraging met het vliegtuig gehad?

Het kan vervelend zijn, maar het hoort er misschien ook een beetje bij. Vluchtvertragingen. Welke ervaringen heb jij ermee?

Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

9 uur met air holland toender tijd vanaf Alicante
5,5 uur met Arke naar kos.

32 uur met Arke Fly in 2009

25 uur met Iberia (Costa Rica, eerst vlucht uitgesteld tot volgende ochtend, dan was er de volgende ochtend nog extra vertraging, en mijn aansluitende vlucht in Madrid had toen ook vertraging)
7 uur met Thomas Cook (Montenegro)
2,5 uur met Jetair (Tenerife)

Bij die vertraging in Costa Rica kreeg ik wel een superdeluxe 5* hotelkamer en deftig eten. Dat vond ik dus eigenlijk allemaal nog niet zo erg. :smiley:

Mijn record: 168 uur, een volle week dus. Met dank aan de IJslandse aswolk, waardoor we na m’n eerste trip naar Noord-Korea in Beijing gestrand waren. In eerste instantie was het zelfs nog erger, 2,5 week wachten, of precies 2 weken als we in plaats van naar Frankfurt (waar onze auto stond) naar München terug zouden vliegen. En daar zit je dan met een reisgenoot die zowel om privé- als zakelijke redenen liever nog gisteren dan vandaag naar huis toe wilde. En door alle onduidelijkheid ervaar je het sowieso niet echt als een langere vakantie. Maar toen het vliegverkeer eenmaal weer op gang kwam konden we uiteindelijk toch na precies een week al naar huis. Die vlucht was uiteraard overmacht dus daar viel niks te halen, maar de reisverzekering heeft wel netjes alle kosten voor verblijf e.d. vergoed.

Andere vertragingen waren minder extreem, ook in China tijdens een groepsreis ooit een vlucht van Kunming naar Guilin gehad die daar in Guilin om de een of andere reden niet kon opstijgen, ook voor onze Chinese reisleider onduidelijkheid alom. Na een paar uur wachten naar een 4*-hotel in de stad vervoerd waar we gratis een zeldzaam slechte maaltijd voorgeschoteld kregen, leek haast wel of het de kliekjes van de betalende gasten waren. En met de wetenschap dat zogauw het vliegtuig in Guilin op zou stijgen wij naar het vliegveld zouden moeten gaan zat even de stad in duiken er ook niet in. Uiteindelijk vertrokken we de volgende ochtend om een uur of 5 pas naar het vliegveld, zodat we uiteindelijk een uur of 16 vertraging gehad zullen hebben.

Tot slot afgelopen jaar wederom vanuit Beijing, vanwege enorm noodweer de dag ervoor was het vliegverkeer nogal een chaos, waardoor we pas twee uur te laat konden opstijgen. Met als gevolg dat ik mijn transfer in Frankfurt zou missen. Aan de stewardess gevraagd, geen probleem, er zouden na aankomst medewerkers van Air China klaar staan om de gestrande reizigers op te vangen. Niet dus, in de buurt van de gate was alleen iemand van Lufthansa te bekennen, en die kon echt niks betekenen. Dan maar naar de transferbalie, ook niemand. Dus doorgestuurd naar de vertrekhal, waar evenmin iemand van Air China te bekennen was. Dus bij de infobalie gaan ze bellen, of er zo snel mogelijk iemand kan komen, inmiddels was ik ook niet zeker niet meer de enige die er stond te wachten. Alles bij elkaar duurt het vanaf de landing nog ruim anderhalf uur voordat ik iemand van Air China te spreken kreeg. En wat bleek: ze hadden me al omgeboekt naar een latere vlucht van Lufthansa, die inmiddels echter ook alweer vertrokken was, fijn dat dat me ook verteld was. Na nog twee uur lang van het kastje naar de muur te zijn gestuurd (en ik niet alleen, er stond ook een kerel die eigenlijk Business Class vanaf Tianjin had zullen vliegen, maar door dat noodweer aangewezen was op een busrit naar Beijing en een vlucht in Veevervoer-klasse, en dan nu dus nog dit erachteraan kreeg) dan eindelijk duidelijkheid: de volgende ochtend kon ik mee, voor een maaltijd en overnachting werden we naar het Sheraton gestuurd. Het meest frustrerende: op de heenweg was ik per ICE naar Frankfurt gegaan. Als ik dat op de terugweg ook had gedaan in plaats van door te vliegen naar Schiphol was ik gewoon dezelfde avond nog thuis geweest…

6 uur vertraging Barcelona-Amsterdam met Vueling, zomer 2011.
Oorzaak is altijd vaag bij Vueling, ik geloof dat het vliegtuig gestrand was op Parijs.

Na wat stevige e-mails kreeg ik wél mijn vergoeding voor de vertraging, €250!

Nou leuke peilingsvraag Jeroen !!
Ik had eens een vertraging van één dag opgelopen toen ik met Thai Airways van Schiphol naar Bangkok wou vliegen.
Er was toen een staking op het vliegveld van Rome (dacht in 1983)
We werden samen in het Ibis hotel in Amsterdam gedropt,om daar te overnachten.
S’middags heel lekker gegeten in het hotel,maar s’avonds konden wij op onze kin kloppen.(karige maaltijd :2 broodjes met kaas)

17 december 2010: wie weet het nog? Schiphol was een grote ellende vanwege de enorme sneeuwval. Wij zouden op die dag vliegen naar het Midden-Oosten. Eerst 8 uur in het vliegtuig gewacht. Op de startbaan… EN toen mochten we er weer uit. Want er was geen gelegenheid om op te stijgen en bovendien was de crew op het urenlimiet aangekomen…
Nog nooit Schiphol zo gezien: tienduizenden (misschien waren het er wel honderdduizend, heb ze niet geteld, maar het zag zwart van de mensen) van de meest uiteenlopende nationaliteiten liepen radeloos rond. Helpdesken waren gesloten. Onze bagage kregen we ook niet. Voor de taxi stond een rij van 2 uur. Treinen reden niet meer. Toen er na 4 uur wachten toch een trein aan kwam sukkelen, zijn we er maar in gesprongen. Niet wetende waar die naar toe ging maar alles was beter dan dit. ZOnder kaartje, want die werden al lang niet meer verkocht. En als haringen in een ton in het gangpad. De trein ging naar Den Haag. In Den Haag hebben we uiteindelijk een taxi genomen naar huis. Bijna 20 uur later kwamen we weer bij een volkomen ingesneeuwde woning, terwijl de planning toch echt een warm strand was. Via via en nog eens via via, (vraag niet hoe) hebben we uiteindelijk voor 2 dagen daarna een vlucht met een eindeloze tussenstop naar onze eindbestemming geboekt. Toen we daar 5 (!) dagen waren, stonden op een dag de koffers voor de deur die we ooit in het eerste vliegtuig hadden achtergelaten. Bizar!

Dat weet ik nog wel. Volgens mij was daar zelfs sprake van tijdens twee opeenvolgende jaren rond Kerst. Een nichtje van me wil altijd met kerstvakantie op lange reis en die kon indertijd dus twee jaar achter elkaar niet vertrekken :frown:

Maar goed, wat wordt er precies verstaan onder vertraging?

Maak regelmatig mee dat de kist later vertrekt dan gepland, terwijl (bijna) alle passagiers al aan boord zitten. De vertraging varieert van een paar minuten minuten tot een paar kwartier. Redenen: ‘we wachten nog op passagiers’ / ‘we moeten andere vliegtuigen voor laten gaan’ c.q. ‘het verkeer is erg druk’. Eén keer: ‘we hebben een probleem met de motor en dat wordt nu verholpen’ :paranoid: Hoe dan ook, voor mijn gevoel is er dan sprake van vertraging.

Nu komt het. Vraag me niet precies hoe, maar de piloten slagen er toch regelmatig in om volgens schema op luchthaven van bestemming te landen. Eerder knalt dan door de speakers: ‘we doen er alles aan om op tijd te landen’. Hoewel het vliegtuig dus het luchtruim ingaat met vertraging is er bij de landing echter sprake van (nauwelijks tot) geen vertraging. Soms slagen ze er zelfs in om wat vroeger te landen dan beloofd :smile:

En dan krijgt vertraging ineens een hele andere dimensie :biggrin:

Vertraging van 5 dagen gehad met Aero Flot, Russiche Vligmaatschappij.
Was een hel, verblijf op airport met sjaaltjes, truien, jassen die we bij ons hadden. Hele slechte service van
Aero Flot. Dus nooit meer met Aero Flot vliegen.

Vertraging van ruim een dag na de landing van ons terugreistoestel op Banjul airport (The Gambia) met een sterke vreemde geur aan boord. Transavia durfde het toestel (na inspectie) niet meer in te zetten en heeft een ander toestel uit NL laten komen om ons de volgende dag terug te brengen naar NL. Helaas duurde het heel erg lang voordat de bemanning van Transavia op het vliegveld kwamen om ons terug te vliegen. En dat zonder enige informatie van de maatschappij of de bemanning. Ik noemde het toen minachting naar de passagiers die graag naar huis wilden en ik noem het nu nog zo. Arrogantie kan je het ook noemen.
Uiteindelijk zijn we wel veilig thuis gekomen zij het met inderdaad ruim een dag vertraging.

Maar 4 uur in een Boeing 747 van EVA Air in Bangkok zitten zonder èèn druppel drinken en waar de airco niet goed werkte en zonder ook maar een excuses dat heeft ons doen besluiten om nooit meer met EVA Air te vliegen.:finger:

Ik heb begin dit jaar vertraging gehad met Malaysian Airlines naar Bangkok. Ongeveer 30 uur vertraging. Hotel en eten en vervoer geregeld en met hulp nog 600 euro per ticket terug gekregen.

Ik teken er voor, de volgende keer :wink:

wachten op het vliegtuig op Bonaire,vanuit St Maarten.
Maar vanwege een bommelding moest het vliegtuig daar blijven,volgende dag pas weg, wel weer een hotel geboekt.
Dus nog langer op het eiland ( wat vervelend nou)

wilden vertrekken met britisch airways in south-afrika maar telkens werd de motor terug opgestart , na 2u mochten we uit het vliegtuig want er was een dame onwel geworden …bleek de airco kapot te zijn en de piloot wou zo niet vertrekken , we hebben dan eten gekregen al zittend op de grond in de luchthaven . na een dikke 3u mochten we op de vlieger maar alles moest eerst handmatig worden opgestart want alles hangt samen met de computer dus dat was nogmaals o.45u , in totaal 6u , toch blijf ik erbij dat britisch airways eén van de beste en veiligste is

ik heb 24 uur vertraging gehad van bangkok naar brussel pppfff 3 jaar geleden met jetairfly never again nooit nog jetairflay ik nu 3 keer per jaar met thai airway of etihad china is ook nog te doen en nog een paar andere maar nooit meer jetairfly

November 2012 met Arkefly 60 uur vertraging vanuit Cancun, 3 keer op de luchthaven klaargestaan om te vertrekken maar we konden weer naar hotel terug. Dus niks lekker paar dagen extra vakantie! Koffer kwijt. Drama. Uiteindelijk wel schadevergoeding gekregen maar voor ons nooit meer arkefly.

Aantal keren. Ergste was Minneapolis, KLM toestel kapot. In de goedkoopste dump ondergebracht die ze konden vinden. Ik naïef, denkend dat business class ticket een redelijk hotel zou opleveren. Nog een keer in Miami, maar daar werd een redelijk hotel beschikbaar gesteld.

Mijn eerste vliegreis naar london
8 uur vertraging

Lol, op die tijd zijt ge er bijna met de fiets.