Ervaringen met Aeroflot

binnenlandse vlucht gedaan van Petersburg naar Moskou
Na alle verhalen en eigen verwachtingen niets dan positiefs (ok kan zijn dat vluchten in “het binnenland” minder zijn… maar internationaal heeft Aeroflot ook moderne Boeings…)

de Tupolev was weer es wat anders dan een moderne Boeing/Airbus, maar desalniettemin was de vlucht prima en gewoon goed voorelkaar.
Alleen kreeg ik de indruk dat de piloot continue aan het corrigeren was… het toestel schommelde regelmatig wat heen en weer, en de landing had ook iets soepeler gemogen… maar dat mag de pret niet drukken!

geen vertraging gehad
onderweg lekkere (!) lunch gehad, voor niets
en dat voor nog geen 40 euro, een aanrader wat mij betreft.

Tip tot slot: boek je vlucht (indien mogelijk) in Nederland, dat scheelt om de een of andere reden echt veel geld…

Aeroflot is internationaal weinig mis mee, alleen een beetje weinig beenruimte. Vloog een keer naar Moskou vanaf Düsseldorf met Aeroflot terwijl vrienden vanaf Amsterdam met KLM daarheen vlogen. Bleken zij alleen wat nootjes en een droog broodje te hebben gehad en wij een goed te eten warme maaltijd (terwijl onze vlucht stukken goedkoper was ook nog)! Zo zie je maar, KLM is niet altijd beter.

Hallo,

Ik ben op zoek naar een goedkoop ticket naar Seoul (zuid-korea). Nu kwam er een goedkoop ticket uitrollen van Aeroflot… Ik begrijp uit jouw recensie dat je dat wel redelijk goed vond… Vind je het een aanrader of dat niet?

Groet,
Gerrike

Beste Gerrike,

Aeroflot is niks mis mee. Let alleen wel op de overstaptijd in Moskou, dat je niet al te lang moet wachten daar, je kunt de luchthaven niet zomaar af, heb je een visum voor nodig. Probeer ook vertrekken van Düsseldorf of Brussel, kan een stuk schelen en beter aansluiten, en sowieso de site van Aeroflot zelf.

Een andere aanrader is emirates, www.emirates.com , is met vertrek vanaf Dusseldorf, maar zeer goedkoop en zeer goede service! Via Dubai gaat dat. Kies op hun site als woonland Duitsland. Je kunt er een gratis treinkaartje naar Dusseldorf bijkrijgen, althans voor het Duitse stuk. Je hoeft dan alleen tot de NL grens te betalen. Is ook geldig in de ICE. Je kunt zo zelfs goedkoop in Munchen opstappen.

Veel succes ermee!

Ik heb ook met Aeroflot gevlogen, van Amsterdam naar moskou, en dan van Moskou naar Ulan Batar. Ik moet zeggen niets mis mee. Het was mijn eerste keer vliegen dat moet ik er dan weer bijzeggen dus geen ervaring, maar de mensen waren aardig, het eten was goed, terugweg moskou amsterdam VEEL beenruimte echt enorm toestel voor pak en beet 20 mensen. van Ulanbatar naar Moskou en van Moskou naar Ulanbatar zat ik in een tupolev, weinig beenruimte, let op met het pakken van handbagage want dat past als je teveel in je tast stopt niet in de daarvoor bestemde ruimte en moet dan onder je stoel (lees nog minder beenruimte) verder, niets dan lof…

een ding vond ik wel een ramp, het vliegveld van moskou, geen goede exchange punten, niemand die er engels kan = 10 uur honger lijden

Afgelopen december met Aeroflot gevlogen en schandalig behandeld. Op de heenweg naar Delhi landden we uiteindelijk in Mumbai. Gelukkig was er 1 Russisch sprekende passagier aan boord die de rest van het vliegtuig kon inlichten waarom we op Mumbai waren geland en niet op Delhi. Niemand van het cabinepersoneel nam de moeite om enige informatie te verschaffen (niemand sprak ook maar een woord engels van het Aeroflot personeel). Het bleek mist te zijn. Niet dat Aeroflot hier iets aan kon doen, maar probeer in ieder geval te communiceren. Na 8 uur vertraging uiteindelijk toch in Delhi geland.

Op de terugvlucht van Delhi naar Moskou was er wederom mist. Laat Aeroflot het vliegtuig eerst 3,5 uur lang met passagiers stil staan op de baan om ze vervolgens weer terug naar de terminal te brengen. Daar eerst 3 uur in een lunch moeten doorbrengen zonder dat er iets gemeld werd. Niemand van Aeroflot aanwezig dus passagiers deden zelf maar alles wat ze moeten doen om aan informatie te komen. We hebben elkaar op de hoogte gehouden over wanneer het vliegtuig zou vertrekken. Alle andere maatschappijen werden weer opgeroepen (na 9 uur!) behalve Aeroflot passagiers, die moesten het zelf maar uitzoeken.

Uiteraard connecting flight van Moskou naar Dusseldorf gemist. Na eerst uitegekafferd te worden door het grondpersoneel van Moskou Airport met 20 passagiers onder begeleiding van bewaking naar een “hotel” op de luchthaven gebracht. Ik snap dat we geen visum hadden voor Rusland, maar werden werkelijk waar als criminelen behandeld. Na een uur opgesloten te hebben gezeten kwamen er 2 vrouwen van Aeroflot binnen met bewaking die alleen “PASSPORTS” riepen. Die ingeleverd waren ze zonder een woord weer verdwenen. 1 van de medepassagiers die er achteraan wilde lopen om te vragen wat er aan de hand was werd hardhandig “teruggeslingerd” het hok in. Na weer een uur werden we met zijn allen op de 5de verdieping opgesloten van het hotel. Geen nood-/branduitgang…

Uiteraard werd er helemaal NIETS verteld en moesten we zelf maar bellen of we nog iets te eten kregen (na 10 uur niks te eten of te drinken gekregen te hebben en ook nergens de mogelijkheid hadden iets te kopen). Ook wisten we niet hoe laat we de volgende dag opgehaald zouden worden.

De volgende ochtend kreeg de helft van de passagiers wel ontbijt en de andere helft niet. Wederom een vreemde zaak die niet uitgelegd kon worden omdat niemand van Aeroflot of het hotel Engels of Duits sprak.

Enfin, weer onder begeleiding van bewaking naar het vliegveld gebracht. Op de terugreis kreeg ik als toetje ook nog een kop koffie over me heen gesmeten van een stewardess en wat denken jullie dat die zei? Helemaal niets, kon geen sorry van af. Heb uiteindelijk aan een andere steward een doekje moeten vragen.

De vakantie was leuk, maar reizen met Aeroflot is vreselijk. Weinig beenruimte, smerig eten, chagrijnig personeel en geen comminucatie. Afrader!!!

Gelukkig hebben we met alle passagiers (Indisch, Duits, Oostenrijks, Zweeds, Nederlands)nummers en e-mail uitgewisseld en zullen dan ook een klachtenbrief sturen naar zowel Aeroflot, maar ook zeker Skyteam en zijn partners. Ik heb het idee dat ze daar niet weten hoe passagiers behandeld worden door hun “partner”…

1 like

Da’s toch niet schandalig. Da’s gewoon typisch Russisch.

Heeft iemand nog recente ervaringen met Aeroflot? Ik zag een goedkoop ticket naar Bangkok (overstap in Moskou).

Ik lees regelmatig ‘weinig beenruimte’ bij de bovenstaande, maar hoe weinig is weinig ? (ik ben 1.80 m.) Iemand een idee waar ik dat kan vinden?
Is de overstap in Moskou wel duidelijk aangegeven of staat alles er in het russisch? :slight_smile:

Hi Annelies,

Heb een ticket naar Delhi geboekt. Nog geen ervaring met Aeroflot, maar ik vlieg wel met Boeings en een Airbus en geen Tupolev. Dit kan je op de website van Aeroflot: aeroflot.ru vinden als je kijkt welk vliegtuig je neemt staat dat er bij gespecificeerd. Het Moskouse vliegveld heeft wel bordjes met informatie in het Engels, maar incidenten zoals hier boven staan zullen ivm taalproblemen vaker voorkomen dan met KLM of een andere vliegtuigmaatschappij. Voor een budgettraveller lijkt met het goed genoeg, maar als je kinderen hebt zou ik een andere vliegtuigmaatschappij kiezen. Just to be sure :wink:

Gr,
Wouter

Dank voor je reactie Wouter. Inmiddels besloten om wat duurder te vliegen met een andere maatschappij, ondanks dat ik geen kids heb :wink: Het zou jammer zijn als dat mijn laatste reisje zou zijn :wink:

haha :wink: Thanks voor de aanmoediging… Ik denk dat ik mijn ouders maar bel als ik aankom :wink:

Ah, je overleeft het vast wel, maar toch sterkte en laat achteraf even weten hoe je reis is bevallen, ok?! :slight_smile: Dan vlieg ik er de volgende keer misschien ook wel mee :slight_smile:

Laat me de eerste zijn:

Meermalen met aeroflot gevlogen (binnelands en buitenlandse vluchten) -

hoogtepunten:

  1. Nooit geen gedonder met koffers/gewicht - extra koffer? geen probleem! (misschien had ik gewoon mazzel die keer)
  2. eten/drinken aan boord: perfecto! eindelijk een maatschappij die klasse heeft in de catering
  3. Op tijd vliegen: redelijk… een keer vertraagd, en dat was door onweer in Nizhnekamsk waar wij vandaan vlogen - kan een ieder overkomen.
  4. boord personeel: hulpvaardig en beleefd.

laagtepunten:

  1. eehh… hun website kan wel wat aandacht gebruiken… maar nu ze in SkyTeam zitten zal dat wel goed komen… (geduld is een schone zaak)

  2. Grondpersoneel (in kleinere luchthavens in Rusland) kan wat onbeleefd zijn, maar dat is naar salaris schaal denk ik maar… (maar who cares? je vliegt niet met het grondpersoneel)

  3. WCs mogen wel iets grondiger onderhouden worden… maar datzelfde geld in Nederland voor de toiletten van de Nederlandse Spoorwegen (verwacht ongeveer de zelfde standaard).

verder: allemaal goed… een aanrader!

(maar ze vliegen we met oudere toestellen op de binnenlandse vluchten… zelf vind ik het prima om in een aftandse Tupolev te reizen, heb je gelijk wat een ‘russische ervaring’ - maar niet aan te raden voor mensen met vliegangst) - ook al heb ik mij nog nooit onveilig gevoeld.

‘Do svidanja’ van een regelmatige Rusland-ganger.

1 like

Hey Wouter,

Ik lees je berichtje net en toevallig sta ik nu op het punt een ticket te boeken naar Dehli met aeroflot alleen de aankomst tijd is 00.30 in Dehli, weet jij of dit verstandig is met het oog op de veiligheid daar? Ik heb al navraag gedaan bij verschillende organisaties maar ze kunnen hier niet veel over vertellen.

groetjes Kim

Hi Kim,
Toevallig heb ik het ticket geannuleerd vanwege een nieuwe baan. Ik kreeg alle taxen terug en had daarom maar 150 euro schade. Aeroflot had het binnen 5 werkdagen geregeld. Hulde aan de Russen! Wat betreft je vraag over de veiligheid. Er zijn veel scammers op de luchthaven. Daarom adviseer ik je hetzelfde te doen wat ik van plan was. Het hotel www.smyleinn.com is goedkoop en heeft een overheidskeurmerk. Voor een appel en een ei kun je daar slapen en ook een pickup regelen. Dan staan ze met een bordje op te wachten en weet je zeker dat je niet wordt opgelicht. Ik zou dat doen dus!

Succes!
gr,
Wouter

Hey Wouter,

Bedankt voor je tip! En gefeliciteerd met je nieuwe baan dan maar, wel jammer dat je je reis moest annuleren maar dat kan altijd nog natuurlijk.

:chin:Kim

:dag:Heb 2 keer gereisd met Aeroflot, beide keren was alles oke.
Het enige nare is dat je heel lang op de airport moet wachten op je
aansluiting en op de airport is het geen pretje. Het ziet er goed uit, maar als je iets wil kopen zetten je bij het leven af. Je betaalt in euro’s maar ze
rekenen de koers vd dollar. Als je protesteert zeggen ze ( spreken amper engels ) dat je dan in roebels moet betalen. Ze weten dat je nergens geld kunt wisselen en trouwens, alles kost aardig wat geld.
Ilse

Ik ben toch best verbaasd over sommige dingen die hier gezegd worden

A- Aeroflot heeft geen tupolevs meer ingebruik, enkel moderne en zeer nieuwe vliegtuigen!

B- zelf heb ik vaak zowel binnenlandse als buitenlandse vluchten gemaakt en ook met emirates, KLM, Lufthansa, hong Kongo air, air berlin, air france gevlogen en ik vind echt niet dat Aeroflot een budget maatschappij is.

  • er is geen enkele maatschappij waar je zoveel te eten krijgt
  • er is een goede, middelmatige business class
  • personeel is ok, ik vind het personeel niet onvriendelijker dan van bijv. Air france
  • goedkope tickets
  • veel entertainment op lange vluchten !!!

Een aanrader!

1 like

Nou nou zeg, dit is echt overdreven! Aeroflot is een goede maatschappij de nu het niveau van Lufthansa etc. heeft bereikt! Het heeft nieuwere vliegtuigen dan de KLM, de oudste Airbus is misschien 5 jaar! De service is goed, vliegtuigen mooi!

Misschien heb je gewoon vliegangst en ben je daarom bang dat het je laatste reisje kan worden.