Discussie vd maand: Wel eens een vlucht gemist door drukte op vliegveld?

Op teletekst las ik dat er een gigantische drukt is op Schiphol, te vergelijken met piekdagen in de zomer. Er zijn wel 100 KLM passagiers die hun vlucht hebben gemist! Dat zijn er normaal gesproken 1 a 2 per dag.

Wie heeft er wel eens (bijna) een vlucht gemist? Laat het hieronder weten!

Ik heb zelf gelukkig nog nooit een vlucht gemist. Ben altijd wel zo’n 2 uur vantevoren op Schiphol. Er wordt nu 3 uur minimaal geadviseerd, maar dat wordt zo voor mij wel een reden om uit te kijken naar andere vliegvelden. Het wordt nu een beetje te veel.

Ooit 1 keer sprintje moeten trekken, maar nog nooit gemist. Boek mee, lekker veel tijd om te lezen als je moet wachten >>>

Een paar jaar geleden toen ik met de intercity trein van Roosendaal naar Schiphol reed.
Er was ergens tussen Rotterdam en Dordrecht een seinstoring,we hebben daar meer dan 1 uur stilgestaan.
Gelukkig was ik nog op tijd gearriveerd op de luchthaven.

Twee keer vlucht gemist, maar in beide gevallen niet door drukte.

In het eerste geval bleek op het vliegveld dat onze vlucht van Las Vegas naar Chicago anderhalf uur vervroegd was. Dit was nog niet in de tijd dat je altijd en overal internet tot je beschikking had, maar we kregen wel allerhande SMS’jes over de vluchten. Alleen vreemd genoeg dus niet voor die wijziging. Nu waren we vroeg op het vliegveld en hebben we dus nog een poging gewaagd, maar we zagen nog net het toestel losgekoppeld worden van de slurf. En toen kregen we van Delta Airlines twee opties aangeboden: de volgende dag vliegen met een gratis hotelovernachting, of tegen bijbetaling met een andere airline naar Chicago vliegen om toch maar de aansluitende vlucht te halen. Tsja, aangezien zowel ik als m’n reisgenoot de volgende dag op het werk verwacht werden en we beiden al door onze vakantiedagen heen waren…

Het andere geval kwam juist door een door slecht weer vertraagde eerste vlucht met Air China waardoor ik in Frankfurt sowieso al m’n aansluitende vlucht gemist had. Geen probleem, ik was al omgeboekt naar een latere vlucht. Helaas had niemand me dat verteld, en stond ik ondertussen in de vertrekhal (samen met nog een hoop andere reizigers) te wachten op baliepersoneel van Air China. Tegen de tijd dat er eindelijk iemand was was ook die vlucht gevlogen, en zat ik dus nog een nachtje in een hotel op Frankfurt Airport…

Nog wel een keer bijna een vlucht gemist: nota bene met een groepsreis naar Israël, waarbij bleek dat ruim 3 uur voor alle controles daar toch aan de magere kant is. Nota bene voor de eerste vlucht van de dag, waarbij ik zelfs nog ergens tot voorrangsgeval ben bestempeld. Ik begrijp best dat ze door de spanningen in die regio voorzichtig zijn, maar je kan daarin ook doorslaan.

Maar vooralsnog slechts één keer door eigen toedoen bijna een vlucht gemist: van Osaka naar Okinawa met lowcost airline Peach. Betrof een late middagvlucht, eerst zelf tijdens m’n dagbesteding niet helemaal goed op de tijd gelet, vervolgens in een verkeerde trein gestapt, daarna enigszins verdwaald in Umeda Station, dan een zeldzame trein met vertraging naar het vliegveld, alwaar ik in eerste instantie niet doorhad dat Peach vanaf een aparte lowcost-terminal vertrekt. Uiteindelijk stond ik toen zo’n 25 minuten voor vertrek bij de incheckbalie. Met een te zware tas. Wilt u er nog iets uithalen of 2000 yen bijbetalen? Hier heb je 2000 yen. Sorry meneer, geen cash, alleen creditcard. Maar goed, ik heb het mede dankzij een zeer efficiënte security toch nipt gered…

Is voor jou Brussel niet dichterbij dan?

Dat klopt Annelies,maar ik vertrek graag uit Schiphol,laten we zeggen het vakantiegevoel heb ik meer in Schiphol dan in Brussel.
Zal wel anders reageren als ik de treinrit moet betalen,maar zoals je weet werk ik bij de Belgische spoorwegen en reis gratis door heel Europa met de trein.

Ik heb ooit hetzelfde voorgehad. Misschien zaten we toen wel op dezelfde trein!! Spannend toch wel hoor.

Ooit ook eens in een file vastgezeten op weg van huis naar Zaventem. De check-in was eigenlijk net gesloten, maar er was toch nog één vriendelijke medewerker die ons nog wou helpen.

Normaal gezien zijn we ook altijd ruim van tevoren op de luchthaven. Ik hou niet van haasten en stressen.

Ik heb wel al vluchten gemist, maar dat was 1maal mijn eigen fout. Ik had de verkeerde tijd op mijn ticket afgelezen. Andere malen was het eerder door te late aankomst van het vliegtuig bij een transfer.

Ik ben altijd veel te vroeg op de luchthaven. Dus ik vind 3 uur op voorhand zeker niet te veel. Ik vind dat er altijd veel te doen is op een luchthaven en de tijd vliegt, voor mij dan toch. En het is niet dat ik 1x per jaar vlieg, ik vlieg heel veel en heb al heel veel gevlogen. Als er verschillende tijden mogelijk zijn bij een tussenlanding ga ik standaard naar de langere transfertijd. Persoonlijk vind ik 1,5 uur veel te weinig. Ik zal dit enkel boeken als het niet anders kan en dit de enige mogelijkheid is.

Dus een transfer van 8 uur in Dubai (1 van mijn laatste vluchten) vind ik helemaal niet erg. Tja…“It’s not the arrival but the journey” in mijn geval :smiley:

Beste annelies,
Wij proberen altijd te vertrekken uit eindhoven is dichter voor ons uit belgie en meestal nog goedkoper en ook veel rustiger
Vorige maand nog eens vertrokken uit schiphol en is daar veel te druk😕
Mvg

Nooit in die zin meegemaakt. Wél bijna gemist maar dat was een combi van allerlei factoren: jetlag (was al 4 uur onderweg geweest en toen wegens missen-aansluiting-door-vertraging voor 6 uur in een hotel gestopt), en verwarring omdat er twee vluchten van zelfde airline binnen 45 minuten van Bahrain naar Muscat gingen. Ik dacht dat ik op de 2e zat maar het was toch écht de 1e, en toen de PA mijn naam ging omroepen was het wegrennen van winkel naar gate…

Tnx,

<Erik>

Door drukte ooit eens een vlucht van Guayaquil naar Lima gemist!
Ruim op tijd gingen we in de rij staan voor de douane. Ik denk ruim twee uur. Dan denk je ik maak me nergens druk over. Het duurde, ondanks dat de max van 20 bali’s open was, gewoon te lang. Vooral het einde is dan een nerveus gedoe: moet ik “voordringen”, je ziet andere onder een lint doorkruipen. Uiteindelijk net op tijd, want we waren wel de laatste passagiers die aan boord gingen.

Overigens snap ik niet hoe je je vlucht kan missen: zorg dan gewoon dat voordringt en zeg het hardop tegen de mensen in de rij hoe laat jouw vlucht gaat. Anderen in de rij hebben blijkbaar meer tijd dan jij. Daarnaast moeten vluchthavens gewoon een aparte rij maken met vluchten die ‘binnen 10min.’ ofzo vertrekken.
Xx

De tijd die men aanraad om aanwezig te zijn is uiteraard niet verplicht en derhalve ook niet logisch.
Een half uur of iets eerder voor vertrektijd gaat het boarden beginnen. In principe hoef je er dan pas te zijn.
Dat ze 2-3 uur aanraden is om te voorkomen dat men in de file raakt of in een trein vast zit zodat de stoelen leeg zijn in het vliegtuig. Maar als jij bij het vliegveld om de hoek woont en bij wijze van op de fiets komt, hoef je echt geen 2-3 uur vooraf aanwezig te zijn. Dat je op tijd bent ligt mijns inziens bij de verantwoordelijkheid van de reiziger. Als je naar je werk rijdt houd je toch ook rekening met het verkeer. Je vertrekt dan toch ook wat eerder? Dat is hier toch niet anders?
Ik vind het daarom raar dat een reisbureau of vliegmaatschappij jou verteld om 3 uur vooraf aanwezig te moeten zijn.

Ik ben erg van op tijd zijn en afspraken nakomen en zorg ook dat ik op tijd op een vliegveld ben, maar 3 uur ga ik echt nooit doen. 1,5 - 2 uur is zat. Het is een beetje afhankelijk hoe groot het risico is op vertraging onderweg. Ga je met de auto en rijd je door een spits tijd of rijd je midden op de dag? Dat scheelt een hoop.

Er zijn regelmatig mensen die er zo vroeg al zijn en dan zoveel tijd hebben dat ze aan de drank gaan en vervolgens alsnog niet op tijd bij het boarden zijn. Dan kun je beter net op tijd zijn. Ik snap ook niet waarom er alcohol in een vliegtuig geschonken wordt. Maar dat is een andere discussie.

Ik ben zelf nog nooit te laat geweest bij een vlucht. Wel ooit bijna omdat de eerste vlucht vertraging had en we 5 minuten hadden om naar de aansluitende vlucht te rennen. Maar wel mooi gehaald.

Ik heb het al vaker zien gebeuren dat mensen roepen dat hun vlucht gaat vertrekken en voordringen, terwijl blijkt dat er nog een hoop mensen staan met een vlucht die nog eerder vertrekt dan degene die voordringt. Als je vlucht echt binnen de paar minuten de boarding zal sluiten kan je ook naar een luchthaven medewerker gaan. Soms begeleiden ze je dan door de controles. Je ziet ook wel dat als ze een hoop mensen missen voor een vlucht doordat er aan de controles lange rijen staan, ze specifiek die passagiers eruit halen en voor laten gaan.

Ik weet niet als het in Schiphol gebeurd, maar ik heb het toch al vaker meegemaakt op andere luchthavens.

Was idd bij mij toen ook op Guayaqiel (Italiaans koppel). De een is terecht nerveus en de andere onterecht…
Blijkbaar zijn ze op Schiphol netjes in de rij blijven staan net zo lang hun vlucht vertrok.

Wij gaan binnenkort naar Japan. Heb begrepen dat dit masters zijn van ‘in een rij staan’. Ik kijk er naar uit!! ;-).

Ik heb nog nooit een vlucht gemist, wel eens moeten rennen om mijn aansluiting te halen. Ik vlieg altijd vanaf El Dorado in Bogotá en daar gaat het meestal allemaal stukken sneller zonder lange wachtrijen.

Bijna te laat met boarden op BKK…

Wij hebben ook ooit een vliegtuig gemist,omdat het erg druk was op de luchthaven en ze te laat vertrokken en miste me overstap in Istanbul!

Ik heb niet zoveel ervaring met Schiphol, laatste keer was in 2007.
De vorige keren, 10 jaar, niet geparkeerd Op bijv. P3 want is te duur.
Gewoon bij Rijssenhout.

Ga nu voortaan, vanaf 2008, via Frankfurt, super goedkoop parkeren ( 90 euro overdekt parkeren + valet parking en de auto word nog nog gewassen ook voor 90 euro voor 23 overnachtingen ).

Alles werkt snel, dus ook de poortjes en de elektronische beveiliging, dus binnen 25 minuten door de beveiligingen ) handbagage check en douane) .
Kan dus wel.

Kosten van parkeren wegen helemaal op tegen de reiskosten.

Dus vergeet Schiphol en kijk naar andere opties en bespaar veel geld; is zomaar 2 a 3 dagen hotel in ZO Azië.

Gr.
Ton.

Ja, door vertraging van de eerste vlucht en door slecht weer was onze vlucht van Bangkok naar Sumatra vertrokken. De volgende vlucht vertrok pas 2 dagen later, waardoor onze rondreis dus 2 dagen vertraging opliep, alles moest opnieuw gereserveerd worden, hotels, gidsen, vluchten, alles. Wij hadden bij 333 travel de prive rondreis geboekt, en zij hebben alles voor ons geregeld, waardoor wij toch een fijne vakantie hadden. Verder 2x bijna vlucht gemist door drukte op Schiphol, ondanks dat wij altijd minstens 2 uur van tevoren aanwezig zijn.