Beste Luchthaven van Nederland Verkiezing 2011

Beste Luchthaven van Nederland Verkiezing 2011
Win een gratis 8-daagse Sudtours zonvakantie!

Voor de eerste keer organiseert Wereldwijzer Reisforums in samenwerking met Opvakantievanaf.nl, de Beste Luchthaven van Nederland Verkiezing. Tijdens deze verkiezing wordt bepaald welke Nederlandse luchthaven het beste uit de bus komt. Wat is jouw favoriete luchthaven? Stem en maak kans op een gratis 8-daagse Sudtours zonvakantie voor 2 personen!

Stem hierboven in de peiling en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Onder de stemmers verloten we een gratis 8-daagse zonvakantie

**Hoe gaat het in zijn werk? **
Vanaf maandag 2 mei tot en met maandag 30 mei kun je in bovenstaande peiling stemmen op jouw favoriete luchthaven. De luchthaven die de meeste stemmen heeft gekregen, mag zichzelf de Beste Luchthaven van Nederland noemen.

Prijs
Onder de leden die gestemd hebben in de peiling wordt willekeurig een winnaar uitgekozen. De prijs is een 8-daagse zonvakantie voor 2 personen, aangeboden door Sudtours.

**Deelname **
Er zijn geen kosten verbonden aan de deelname. Alle Wereldwijzer leden kunnen stemmen. Ben je nog geen lid, meld je dan hier gratis aan.

**Regels **
Let erop dat het niet is toegestaan om meerdere accounts op Wereldwijzer aan te maken om op deze manier vaker dan 1x te stemmen. De redactie van Wereldwijzer controleert hierop.


Informatie over de luchthavens

> Eindhoven Airport

Vanaf Eindhoven Airport kun je met een vakantievlucht vliegen naar verschillende Europese luchthavens. Je kunt deze als pakketreis (volledige vakantie) of als losse vlucht boeken.

*Parkeren *
Parkeren op Eindhoven Airport is zeer betaalbaar, zeker in verhouding tot de parkeertarieven op bijvoorbeeld Schiphol. Bovendien kun je altijd dichtbij parkeren.

Inchecken
Bij de lijndiensten van Ryanair, Transavia en Wizzair dien je minimaal 2 uur van te voren aanwezig te zijn. De incheck wordt uiterlijk 40 minuten voor het vertrek gesloten.

Eten en drinken
Op Eindhoven Airport zijn voldoende mogelijkheden voor een hapje en een drankje. Op de begane grond in de vertrekhal kun je bij de Small counter terecht voor kleine snacks en een drankje. Ook in de vertreklounge bevindt zich een Small counter. Op de eerste verdieping tref je zowel het Medium als het largegedeelte aan. Bij Medium heb je de keuze uit een ruim assortiment aan warme en koude snacks, broodjes en maaltijden met heerlijke verse koffie. Large omvat het á la carte restaurant waar je zowel voor een lunch als diner terecht kunt. Grenzend aan het ‘Medium’ ligt het panoramaterras met een prachtig uitzicht op het platform.

Draadloos internet
Nog even je mail checken voor vertrek? Op Eindhoven Airport biedt T-Mobile haar HotSpot-service aan. De HotSpot is draadloos breedband internet voor je laptop of PDA. Via de T-Mobile HotSpot kun je draadloos toegang krijgen tot internet, je email bekijken, bijlagen ophalen, streaming audio afspelen en live webcasts bekijken.

Overige faciliteiten
Faciliteiten voor minder validen, rolstoelen (op aanvraag), bagagewagens, bagagekluizen, babyverzorging, travel doctor, pasfotoautomaat, visitekaartautomaat, fotokopieerapparaat.

*Reizen vanaf Eindhoven Airport *
Kijk voor vakanties vanaf Eindhoven Airport op Opvakantievanafeindhoven.nl

> Groningen Airport Eelde

Groningen Airport Eelde is dé regionale luchthaven voor Noord-Nederland. In de zomerperiode vertrekken er wekelijks ongeveer duizend mensen. In de zomerperiode zijn er elke week 23 chartervluchten naar 12 verschillende bestemmingen. In de winterperiode vertrekken er wekelijks 4 chartervluchten naar de Canarische Eilanden vanaf Groningen Airport Eelde. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van de lijndienst op Aberdeen.

*Parkeren *
Bij Groningen Airport Eelde kun je betaalbaar en overzichtelijk parkeren. Alle parkeerplaatsen bevinden zich op loopafstand van de passagiersterminal.

*Inchecken *
Wanneer je op vakantie gaat vanaf Groningen Airport Eelde kun je vanaf 2 uur voor de geplande vertrektijd inchecken. Je moet uiterlijk 1,5 uur voor vertrek ingecheckt zijn. Na het inchecken heb je dan nog tijd om op je gemak een kijkje te nemen in de Airportshop of een kopje koffie te nuttigen in het restaurant.

*Eten en drinken *
Het restaurant op Groningen Airport Eelde is in 2009 geheel vernieuwd. Zowel het interieur als het aanbod zijn helemaal nieuw. Restaurant ‘Weelde’ biedt je vanaf het terras een goed uitzicht op de gebeurtenissen op het platform. Bij het Restaurant Weelde kun je ook terecht voor de vergaderaccommodatie die het restaurant biedt.

*Draadloos Internet *
Met Wi-Fi onderweg van KPN kun je op publieke locaties met je eigen laptop of PDA draadloos breedband internetten. Deze locaties worden ook wel hotspots genoemd. Ook op Groningen Airport Eelde heeft KPN een HotSpot geïnstalleerd.

Overige faciliteiten
In de terminal van Groningen Airport Eelde vind je ook:

  • Een babyroom
  • Een Airportshop
  • Een pinautomaat
  • Massagestoelen
  • Kidscorners in de voorhal en de vertrekhal
    De terminal van Groningen Airport Eelde is goed toegankelijk voor invaliden en minder validen. De luchthaven beschikt over meerdere invalidentoiletten, brede toegangsdeuren en alle voorzieningen zijn gelijkvloers.

Reizen vanaf Groningen Airport Eelde
Kijk voor vakanties vanaf Groningen Airport Eelde op Opvakantievanafeelde.nl

> Maastricht Aachen Airport

Vanaf Maastricht Aachen Airport kun je met een vakantievlucht vliegen naar verschillende Europese luchthavens. Je kunt deze als pakketreis (volledige vakantie) of als losse vlucht boeken.

*Parkeren *
Het parkeren bij Maastricht Aachen Airport is goedkoop en op loopafstand van de terminal. De parkeerplaats bevindt zich naast het Tulip Inn Hotel, achter het ANWB tankstation. Deze parkeerplaats is zowel voor kort als lang parkeren.

*Inchecken *
Bij vakantievluchten dien je 1,5 uur van te voren aanwezig te zijn. Bij Ryanair dien je online in the checken. De balie voor de afgifte van uw bagage sluit 40 minuten voor het vertrek.

*Eten en drinken *
Het Travel Inn restaurant is gevestigd op de eerste verdieping van de passagiersterminal. Reizigers, afhalers en wegbrengers maar ook andere bezoekers van de luchthaven kunnen bij Travel Inn even op adem komen onder het genot van een hapje of een drankje. In de vertrekhal, na de veiligheidscontrole, is de Travel Inn bar gevestigd. Alleen personen die op reis gaan kunnen hiervan gebruik maken. Naast de passagiersterminal bevindt zich het Tulip Inn Hotel Maastricht Aachen Airport. Behalve het restaurant heeft het Tulip Inn Hotel ook een terras. Hier worden hapjes en drankjes geserveerd. Via dit terras kunnen afhalers, wegbrengers en andere bezoekers van Maastricht Aachen Airport het luchthaven terras bereiken om familie of vrienden uit te zwaaien of juist te verwelkomen.

*Overige faciliteiten *
In de vertrekhal vind je de AKO-Shop. De AKO-Shop biedt keuze uit een uitgebreid assortiment tegen aantrekkelijke prijzen. Naast dranken en rookwaren, biedt de AKO-Shop een grote keuze aan boeken en tijdschriften. In de parfumerieafdeling vind je alle topmerken. Waar je ook heen vliegt, altijd een prijsvoordeel dat kan oplopen tot 20% ten opzichte van de adviesprijs (helaas niet voor drank en tabak). Vlieg je naar een niet EU land dan profiteer je nog eens van een voordeel op drank tot 25% en op rookwaren tot 40%.

Reizen vanaf Maastricht Aachen Airport
Kijk voor vakanties vanaf Maastricht Aachen Airport op Opvakantievanafmaastricht.nl

> Rotterdam The Hague Airport

Vanaf Rotterdam The Hague Airport kun je met een vakantievlucht vliegen naar verschillende Europese luchthavens. Je kunt deze als pakketreis (volledige vakantie) of als losse vlucht boeken.

*Parkeren *
Rotterdam The Hague Airport beschikt over 4 parkeerterreinen. Alle 4 de parkeerterreinen liggen op loopafstand van het luchthavengebouw van Rotterdam The Hague Airport.

*Inchecken *
Dankzij de korte afstanden en de snelle incheckprocedures is het op Rotterdam The Hague Airport mogelijk snel en tot kort voor vertrek in te checken. Voor vakantievluchten en lijndiensten van transavia.com wordt geadviseerd om tot anderhalf uur (90 minuten) voor vertrek in te checken. Voor de overige lijndiensten (KLM, VLM Airlines en Welcome Air) geldt een uiterste inchecktijd van slechts 30 minuten. De incheckbalies zijn vanaf twee uur voor vertrek geopend.

Eten en drinken
Rotterdam The Hague Airport beschikt over uitstekende restaurantfaciliteiten voor reizigers en voor bezoekers aan de luchthaven. In de vertrekhal biedt het luxe zelfbedieningsrestaurant De Basseri een zeer gevarieerd assortiment aan passagiers die de veiligheidscontrole zijn gepasseerd. Het gezellige grand café/restaurant Horizon, dat voor alle bezoekers van het luchthavengebouw toegankelijk is, bevindt zich op de eerste etage van de centrale hal in het luchthavengebouw.

*Draadloos Internet *
Rotterdam The Hague Airport beschikt over een draadloze internetservice. Passagiers en bezoekers die over een laptop of PDA met een internetbrowser en Wi-Fi-antenne beschikken, kunnen op elk gewenste plek in het luchthavengebouw toegang tot het internet verkrijgen

*Overige faciliteiten *
In de terminal van Rotterdam The Hague vind je ook:

  • Rotterdam The Hague Airport Lounge (op vertoon van toegangskaart)
  • Rotterdam The Hague Airport Shop
  • AKO Shop
  • GWK Travelex
  • Babyverzorgingsmogelijkheden
  • Autoverhuurmogelijkheden

Reizen vanaf Rotterdam The Hague Airport
Kijk voor vakanties vanaf Rotterdam The Hague Airport op Opvakantievanafrotterdam.nl

> Schiphol Airport

Vanaf Schiphol Airport kun je met een vakantievlucht vliegen naar verschillende luchthavens over heel de wereld. Je kunt deze als pakketreis (volledige vakantie) of als losse vlucht boeken.

Parkeren
Schiphol Airport beschikt over 5 parkeerterreinen. 3 van de 5 parkeermogelijkheden liggen op loopafstand van de vertrekhal. Vanaf de overige 2 parkeerterreinen ben je binnen 5 tot 8 minuten met de snelbus bij de vertrekhal.

Inchecken
Als je in de vakantieperiode reist via Amsterdam Airport Schiphol, is het advies op tijd naar de luchthaven te komen. De wachttijden kunnen langer zijn door de grote drukte van de vakanties. Incheck tijden:

  • Europese bestemming 2 uur van tevoren
  • Bestemming buiten Europa 3 uur van tevoren

Eten en drinken
Op Schiphol Airport zijn verschillende eet- en drinkgelegenheden te vinden. Er is voor ieder wat wils. Ontbijt, lunch, diner. Een snelle hap, genieten van een heerlijk diner, maar ook een supermarkt.

*Draadloos Internet *
1 uur gratis WiFi op Schiphol Plaza, lounges, pieren en de Gates. Voor langer gebruik kun je Premium Service selecteren, dit is een betaalde en beveiligde zakelijke dienstverlening van KPN waarmee je ook de mogelijkheid hebt gratis te printen.

Overige faciliteiten
Op Schiphol Airport vind je ook:

  • Winkels (kleding en schoenen, chocolade, bloemen, apotheek, drogist, parfum, etc.)
  • Wellness (sauna, fitness, steam room, rainforest showers en wellness area)
  • Schiphol Weddings. Een droomhuwelijk op de nationale luchthaven.
  • Panoramaterras. Het terras biedt je een fantastisch uitzicht op de vliegtuigen en platformen.

Reizen vanaf Schiphol Airport
Kijk voor vakanties vanaf Schiphol Airport op Opvakantievanafschiphol.nl

.

2 likes

Hallo Ja kijk het fijnst vinden wij R,dam luchthaven omdat het zo lekker dichtbij is. En goed overzichtelijk… Maar voor heel verre reizen zal A,dam Schiphol, dus het makkelijkste zijn. Maar wij gaan toch nooit van die verre reizen maken dus houden wij het maar op ROTTERDAM:::>>>:vak01::vak02:Hartelijke Garoetjes Nelly.

1 like

Hoewel Amsterdam/ Schiphol voor mij dichterbij is, vind ik Eindhoven prettiger. Dit omdat Eindhoven rustiger is en in mijn ervaring alles ook sneller afgehandeld wordt.

1 like

Wij vliegen het liefst vanaf Rotterdam, lekker dichtbij en overzichtelijk vliegveld. Maar daar we regelmatig ver weg gaan, vliegen we vaker van Schiphol. Maar Rotterdam doen we wel als het mogelijk is.>>>

1 like

Internationale luchthaven. Goed geoutilleerd. Lekker dichtbij en is zeer goed per trein bereisbaar. Vanuit Schiphol vertrekken de meeste reisorganisaties.

1 like

Hoewel Eindhoven voor mij dichterbij is ga ik toch voor Schiphol omdat je van hieruit naar elke bestemming kunt vliegen wat niet in Eindhoven kan:wereld:

1 like

Wanneer wij met de auto naar Schiphol rijden beginnen mijn vakantiekriebels zodra ik de luchthaven in zicht krijg. Ondanks de soms wat langere wachttijden, vind ik dat deze luchthaven uniek in zijn soort is. Absoluut de nummer van 1 van Nederland!

1 like

Eigenlijk oneerlijk. Schiphol is zelfs uniek in de wereld, dus zeker van Nederland. H en G pier zijn het lelijke eendje. Dat had beter gekund.
Verder, kijk naar het werk van Schiphol in de nieuwe int’l terminal in NY -Kennedy airport…

1 like

Tsja, misschien zijn de andere luchthavens wel beter dan Schiphol, zo moeilijk is dat niet. Ik begrijp werkelijk waar niet wat iedereen zo geweldig vind aan die peperdure en bovenal zeer inefficiënte luchthaven. Maar in eigen land ie ie inderdaad concurrentieloos, slechts voor een handvol minder verre bestemmingen heb je iets aan de rest, anders ben je hoe dan ook op Schiphol aangewezen. Of op de buitenlandse concurrentie uiteraard…

1 like

Ik las ergens op het net dat : Passagiers Amsterdam Airport Schiphol ook dit jaar uitgeroepen hebbentot ‘beste luchthaven van West Europa’ tijdens de Passenger Terminal Expo in Kopenhagen.
Dat wilt wat zeggen,ook ik als “Belg zijnde” verkies schiphol als mijn uitval basis om naar Thailand op reis tegaan.
Bettere aansluitingen,rechtstreekse vluchten,vriendelijk incheck personeel,ruimere keuze aan winkels,een mooi panoramadeck om vliegtuigen te spotten.
De verbinding van Antwerpen naar Schiphol per trein gaat soms te wensen over(treinen die te laat komen of die zijn afgeschaft)

1 like

Prima vliegveld! Voor ons, als rotterdammers helemaal perfect. Goed bereikbaar, alle faciliteiten en niet van die onmenselijke vertrektijden, waardoor je bij nacht en ontij je bed uit moet. Wij stemmen hier zoveel mogelijk onze vakantiebestemmingen op af.

1 like

Ik vind Schiphol een hele fijne luchthaven, alle voorzieningen voorhanden, prettige toegemoettreding van het personeel of dit nu in een bar of andere counter is.
Tevens de drukte, gezellige drukte, is prettig om mee te maken.

1 like

waarschijnlijk nog niet zo veel gereisd?

1 like

Zelf kies ik voor Eindhoven maar dat is niet omdat er zo veel bestemming mogelijkheden zijn want ten opzichte van schiphol valt dat natuurlijk in het niets maar ik kies er voor vanwege de kleinschaligheid, en doordat het er relatief rustig is en niet te druk, we hadden ook een probleem en dat werd heel snel en goed opgelost en dus vinden we ook dat een pluspunt.
Het is kwa sfeer vinden wij best wel gemoedelijk.
Al met al dus Eindhoven gekozen.

1 like

Ik woon er praktisch naast, dus de keuze is gauw gemaakt. Verder is de dynamiek en het gehalte werkelijkheidsbeleving van Schiphol natuurlijk onvergelijkbaar met de andere luchthavens in Nederland, ook dat maakt Schiphol voor mij de favoriet.

1 like

Ik heb nog niet alle luchthavens bezocht, maar vond tot nu toe Eindhoven het prettigste. Niet alleen is het dichtbij, maar ook lekker kleinschalig en overzichtelijk. Schiphol is ook prima, maar ik hou van wat kleinere luchthavens.

1 like

Schiphol: hoewel wat duur, altijd wel goede ervaringen gehad. De enige andere luchthaven die ik heb bezocht was Eindhoven. Die presteren het om vluchten te boeken nog voordat het OV is begonnen (kortom: de familie moest vroeg op om ons weg te brengen). Personeel vond ik erg chagrijnig/arrogant daar, informatievoorziening was hopeloos, weinig voorzieningen in het algemeen. De wachtruimte leek wel een veestal.

1 like

Tot nu toe ben ik alleen nog vanaf Schiphol op reis gegaan met het vliegtuig en dit beviel mij prima. Alle voorzieningen zijn aanwezig en de drukte viel bij mijn reis ook mee, maar dat lag aan het tijdstip van vertrek denk ik. :slight_smile:

1 like

Voor reizigers is Schiphol het meest ideale vliegveld.
Gescheiden aankomst en vertrek ‘etage’.
Veel ruimte en fasciliteiten.
Enkel de draaideuren als entree en uitgang zijn niet altijd even praktisch,
zeker niet voor grote groepen die bij elkaar willen/moeten blijven.
Groet,
Mark

1 like

Ik kies ook voor Schiphol, met name vanwege de bereikbaarheid met het openbaar vervoer.

Minpuntje van Schiphol vind ik de inefficientie op drukke dagen, bv het weekend voor de kerst en het eerste weekend van de zomervakantie. Je staat dan alles bij elkaar soms uren in de rij, terwijl de niet-gebruikte scanners en lege douanehokjes doen vermoeden dat de maximale capaciteit nog niet bereikt is.

1 like