Ben jij al eens bestolen en opgelicht in Thailand?

Ben jij al eens bestolen en opgelicht tijdens je vakantie in Thailand?
De meeste diefstallen gebeuren in hotels,nachtbussen en nacht treinen.
Oplichtings praktijken zijn scheer en inslag in Thailand,één van de populairste=Gemscam.
De oplichter benaderd een toerist en zegt dat hij weet waar voordelige thaise antiekvoorwerpen,kunst of juwelen gekocht kunnen worden.
De toerist wordt per tuk tuk(of auto)naar meerdere winkels gebracht die allemaal gerund worden door handlangers van de oplichter.
Natuurlijk de als antiek verkochte waren zijn uiteraard allemaal kitsch en waardeloos.
Ook waar je moet voor oppassen en dat dikwijls te spraken komt is het volgende.
Neem niets aan van vreemden, vooral als u per bus reist want er zijn gevallen bekend van vriendelijke mensen die u snoepjes, fruit, drankjes of sigaretten aanbieden, die dan gedrogeerd waren met een sterk slaapmiddel, zodat beroven wel heel erg gemakkelijk werd.
Hierboven heb ik een aantal opties geplaats die je kunt aanvinken en hieronder kun je eventueel je stemgedrag uitleggen!!
Georgessiam::chin:

Gelukkig niet! En dat hoop ik zo te houden!

Uiteraard wel tuk tuk chauffeurs die liegen over de prijs, afspraak was zeg maar 100 baht maar tijdens het betalen maakt hij er 200 van. Daar houd ik niet van en zeg dan ook glashard, als je me niet had willen oplichten dan had je misschien wel 100 extra gehad! Nu heb je niets! Ja die 100 die we hadden afgesproken. Dus de fooi kun je wel vergeten!

Ikzelf met “mijn ervaring” ben ook al eens bestolen geweest in een hotel in Bangkok.
Een nieuwe gsm en 1000euro was er ontvreemd,al een geluk dat ik mijn bankkaart had verstopt anders waren de gevolgen niet te overzien!
Naderhand ging ik klacht indienen bij de politie,maar één van de inspecteurs vroeg wel geld aan mij, om er vaart achter het onderzoek te zetten.(corruptie ten voeten)

Bestolen ben ik nog nooit, maar wel vaak tot grote woede gebracht door extreem vervelende taxi chauffeurs die je in het algemeen altijd proberen op te lichten. Alleen al het gebeuren met de meter in de taxi. Als deze standaard aanzetten krijgen ze echt fooi. Maar ze rijden de hoek om zetten de meter weer uit, weer onderhandelen of gewoon weer uitstappen, vermoeiend! verleden jaar hebben ze ons nog halverwege op weg naar het vliegveld eruit willen zetten als we niet 1000 Bath wilden betalen, hebben natuurlijk niet gedaan. We deden maar of we dat gingen betalen( moesten een vlucht halen) op het vliegveld wilde de taxi chauffeur onze koffers niet geven, toen moest er nog een soort van politie aan te pas komen, taxi wist niet hoe snel hij de koffers uit de taxi moest halen en weg rijden. Zo kan ik na vele malen Thailand nog wel 100 dingen noemen, noem je het oplichting? het is een vervelend gebeuren, maar!! stap echt met heel veel plezier in November weer in het vliegtuig.>>>

Het gebeurt (me) zo vaak, maar het ligt er ook vaak zo dik bovenop, dat het al geen oplichting meer is. Je kunt altijd nog de keuze maken: Doen of niet doen, kopen of niet kopen.

Het bontste en brutaalste wat ik ooit heb meegemaakt is dat we op zoek waren naar een huurwoning. Mijn Thaise partner belt een huisbaas en er wordt een huurprijs genoemd van THB 8,000 per maand met 1 maand deposit.
De huisbaas komt en ziet mij staan. Direct wordt er melding gemaakt van de huurprijs: THB 10,000 en 2 maanden deposit.
Op mijn vraag waarom dit huur-verschil: “Farang have money too much, he can pay!”
Ik ben zonder bezichtiging omgedraaid en ben weggelopen, de huisbaas niet-begrijpend achterlatend.
Is het oplichting? Volgens mij niet…

wel flauw van je hoor je hebt toch geld zat?lol2

heb het ook meegemaakt toen ik hier net woonde moest ff een watermeloen gaan kopen kwam terug m’n vrouw vroeg hoeveel was het zei de prijs. Moest mee naar de shop waar m’n vrouw duidelijk maakte dat ze het teveel betaalde geld terug wilde en vertelde dat ik bij haar hoorde en dus ook de normale prijs betaal.

Alleen het geijkte, dat men omdat je blank, behaard en er vanuit gaande dat je waarschijnlijk wel een geldboom in de tuin hebt staan waardoor alles toch even iets duurder wordt, al snel opgelost verstop me gewoon en laat het aan de vrouw over en kom dan als een duveltje uit het doosje als het geregeld is, of het nu gaat om een hotelkamer or what ever, zal ze krijgen :dag:

In alle jaren dat ik er al kom nog nooit! Buiten het feit dat je als Farang altijd teveel betaald haha. Maar gelukkig heb ik meestal mijn vrouw bij me als ik bv ga shoppen voor voedsel etc dat scheelt stukken haha

Maaarr, wij vinden dat wij categorisch “opgelicht” worden. De Thai onder elkaar weten er ook raad mee.
Er wordt altijd chronisch te veel gevraagd en als dat klakkeloos betaald wordt dan is dat mooi meegnomen en dan maakt het niet uit of het om een Thai, een Europeaan of anderszins gaat.
Een Thai weet alleen vaak van de hoed en de rand en dingt op een voor ons onbeschofte manier af (terecht) met succes.

Ik had gehoopt dat iemand mij zou aanspreken met die gem scam, ik was heel nieuwsgierig naar de mooie verhalen! Maar helaas, niemand heeft het bij mij geprobeerd. :frowning:

En de tuk-tuk en taxichauffeurs die mij probeerden mijn zakken leeg te kloppen heb ik links laten liggen net zo lang tot eentje het wel voor de reguliere prijs wilde doen.

Ik neem haar ook altijd graag mee ook als we hier in Nederland iets gaan aanschaffen, maar ze doet het heeeeel netje’s, maar ik moet soms wel even mijn gezicht afwenden om zelf niet in de lach te schieten. Het verschil, ik kan er gewoon bij blijven staan, en ze krijgt het nog voor elkaar ook.

Ik vind dat afdingen niet onbeschoft. In veel culturen hoort het er gewoon bij en is het een sociaal onderdeel van winkelen.
Soms kan het wel vermoeiend worden, als je weet wat de prijs moet zijn en een product al vaker hebt gekocht (of elke dag bij hetzelfde stalletje koopt), en je elke keer eerst weer een kwartier bezig voordat je het tot die prijs naar beneden hebt geluld…

Maar ik heb ook vaak genoeg lol gehad in Indonesië door met een vriendin ‘good cop, bad cop’ te spelen; zij toonde dan vaag interesse in een shirt/jurkje, en ik liep telkens weg en trok haar mee, gewoon in het Nederlands zeggend: “Kom op, veel te duur, we gaan weer, ik wil naar het strand.” Zij liet zich dan ‘twijfelend’ door mij meetrekken. De woorden verstaan ze niet maar de intonatie wel, en dan kon de prijs opeens alweer een heel stuk naar beneden… en zo ging het spel weer verder.
En als je bijvoorbeeld van tevoren weet dat je twee jurkjes wilt kopen, begin dan eerst te vragen hoeveel eentje kost… afdingen afdingen afdingen… en dan later pas beginnen over “wat nou als ik er twee koop, krijg ik dan een betere prijs?” :slight_smile:
Ook gebruikten we de woorden die zij zelf gebruikten, terug naar hen. “Aaiiii, bankroet!” / “That’s a good price, right?”

Ook wordt er veel opgelicht in het huren van “jet-skis”
Zag onlangs nog een reportage op de buis,waar een Amerikaanse soldaat na het gebruik van de jet-ski werd aangesproken door de verhuurder dat er allerlei mankementen aan waren(blutsen en etc…)het kwam zover dat de eigenaar een wapen bij haalde,om zijn gelijk te krijgen.
Ik dacht(ben niet zeker)dat hij 1000euro vroeg als compensatie voor het herstellen van zijn Jet-ski.
Nu ik weet niet of deze reportage wel echt was,maar zo’n vormen van oplichtingen gebeuren regelmatig aan één van de stranden in Thailand!
Dus altijd zien voordat je iets huurt,dat de motor,jet-ski,of andere voertuigen wel in perfecte staat zijn,het kan je veel ellende besparen nadien.

je bent er zelf vaak bij denk ik maar:

als en aanbod te mooi klinkt om waar te zijn dan is dat ook zo.

Nou opgelicht word ik bijna elke dag
maar voor 10 bath of zo.
Want als je hier woont betaal .
Je als farang altijd meer dan de thai.
Dus is ook een vorm van oplichten.

ik woon nu 6 jaar hier zeker in het dorpje op koh pha ngan krijg ik de thaise prijzen, weet de prijzen wel nu dus als ik niet de normale prijs krijg dan koop ik het gewoon niet.

hoi baco
nou op samui is alles corupt.
en ze lichten zelfs hun eigen volk nog op.
hier ziet men alleen nog geld

Hahahahahaha sorry maar ik moet erg lachen om jouw handtekening na wat je erboven hebt gezegd! lol2

Ik zou me juist zorgen maken…misschien vindt Riekske het wel lekker om opgelicht te worden…masochistische trekjes? Nee hoor, grapje.
Ook in het paradijs gebeuren er wel eens dingen die niet helemaal door de beugel kunnen. Ik bedoel, Petrus kan zich ook wel eens vergissen en per ongeluk een scammer of oplichter binnen laten.

Even mijn verhaal ook delen:
Op onze tweede dag in Bangkok liepen we wat rond en keken we op de kaart waar we heen wilden. Een toevallig langslopende Thai stopte en gaf ons tips wat we zouden moeten bezoeken (aardig dachten we) en hield daarbij een Tuktuk aan, die ons voor 10 Baht naar verschillende boeddha’s wilde brengen (erg leuk zo’n tour en goedkoop!). In plaats daarvan werden we naar een reisbureau en twee juweliers gebracht, zonder onze toestemming. We werden naar binnen gewerkt en keken wat schuw rond in de vitrage om vervolgens ons te verontschuldigen dat we niks wilden kopen en daardoor geïrriteerde verkopers achterlieten. Uiteindelijk heeft de al gefrustreerde chauffeur, op aandringen, ons toch naar verschillende Boeddha’s gebracht. We hebben de man 30 Baht gegeven en aangegeven dat zijn diensten niet meer nodig waren, maar hij bleef toch ons opwachten bij de Wat. We zijn toen achterom gegaan en em gesmeerd. Helaas kostte het teruggaan naar ons guesthouse een paar uur.